Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Eihän sitä voittajaa tuon perusteella voi sanoa. Jos järjestettäisiin kansanäänestys pitäisi tietysti aiheesta keskustella julkisuudessa hieman eri tyyliin ja Ilmavoimien (Materiaalilaitos) tietysti julkistaa tarvittava hankemateriaali päätöksenteon tueksi. Tämän jälkeen lopputulos voi olla hyvin lähellä ammattilaisten tekemää ratkaisua.

"Hyvin lähellä" mutta ei ehkä ihan sittenkään. :rolleyes:

Se olis tasan nanosekunti, ja aihe olisi niin politisoitunut, että päätettäisiin kansanäänestyksellä 2021, että tehdäänkö ostostarjous Cessnalle vai Valmetille ja sitten toinen kansanäänestys heti perään siitä, että missä kunnassa hitsataan pommiripustimet uuteen "hävittäjään". Kansa kun tahtoi, että (euroopan SUURIMMALLA) tykistöllä ja ilmavoimilla on "vaikuttavien aseiden hankinnassa" synergiaetuja, joten päätettiin pultata 155mm sirpalemurkulat siipiin kiinni.
 
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005145298.html

"Amerikkalaiset esittelivät omien koneidensa etuja suomalaistoimittajille Washingtonissa maanantaina. Haastateltavina oli sekä puolustus- että ulkoministeriön virkamiehiä että lentokonevalmistajien edustajia. Osa puhui toimittajille omilla nimillään, osa nimettöminä."

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...raudutaan-todennakoiseen-konfliktiin/uSjTLYSZ

"Buskhen mukaan Suomi ja Ruotsi tarvitsevat toisiaan aiempaa enemmän.
-Riippuvuutemme toisistamme ja muista EU-maista kasvaa. Emme ole mukana Natossa, mutta meidän on oltava mukana jossain.”
 
Viimeksi muokattu:
Norja nyt oli selvääkin selvempi (Nammo Raufoss: Amraamien ym. moottorit ja F-35:n tykin kudit), Saksa ehkä hienoinen ylläri. Sekä Israel!

Mitähän sieltä voisi ammentaa? Spice, Python, I-Derby-ER? Litening on toki ilmeinen kiinnostuksen kohde parin koneen osalta kun se on jo Hornetissa käytössä. Rafalen kypärätähtäin toki myös selvä.

Norjastakin toki on herkullista pohtia kerettiläisiä JSM-ajatuksia.

1227664.jpg

Saksassa on Diehl, joka tuottaa mm. lyhyen kantaman ohjusta sekä (liito)pommeja. Ja onhan sakuilla risteilyohjuskin.

https://en.wikipedia.org/wiki/HOPE/HOSBO
https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T
https://en.wikipedia.org/wiki/KEPD_350

Israelilaisia aseita en oikein usko hankittavan, paitsi jos valinta osuu F-35:een ja israelilaiset integroivat siihen omia aseitaan amerikkalaisaseiden lisäksi. Sen sijaan sieltä saattaisi olla tulossa muuta oheistavaraa (kuten maalinosoituspodi ja se @magitsu :n mainitsema Rafalen kypärätähtäin).

Yksi kysymysmerkki on myös, miten hajautettua tukeutumista toteutetaan jatkossa? Hankitaanko jotakin uutta materiaalia? Valemaaleja? Kiitoratojen vaurionkorjausmateriaaleja? Kevytrakenteisia konesuojia? Naamioverkkoja (Israel!)?
 
Yksi kysymysmerkki on myös, miten hajautettua tukeutumista toteutetaan jatkossa? Hankitaanko jotakin uutta materiaalia? Valemaaleja? Kiitoratojen vaurionkorjausmateriaaleja? Kevytrakenteisia konesuojia? Naamioverkkoja (Israel!)?

Tukeutumiseen on varmaan pakko panostaa tuntuvasti. Etenkin jos ostetaan F-35, koska se saattaa olla liian hyvä ilmassa tapeltavaksi ;)
 
Tukeutumiseen on varmaan pakko panostaa tuntuvasti. Etenkin jos ostetaan F-35, koska se saattaa olla liian hyvä ilmassa tapeltavaksi ;)

Mitenköhän tuota tukeutumista parannettaisiin parhaiten?

Oletettavasti vaativammat huollot pyritään jo nykyisellään tekemään jossakin kallion sisällä (päätukikohdat?) tai sitten erittäin hajautetusti ja huomaamatta. Kentällä tehtävää odottelevien koneiden taas luulisi pääsevän ilmaan ennen rynnäkkökoneiden tai ballististen ohjusten saapumista kohteeseensa, jos lähtövalmius on riittävä.

Lisää luolastoa? Sopivasti kun tehdään mutkia tunneliin, niin yksittäinen tai useampikaan oviaukkoon osuva risteilyohjus ei vielä aiheuta varsinaista vahinkoa. Ilmatorjunta on toki toinen vaihtoehto, mutta onko siihen sitten varaa... s-tanan kallista, jos pitäisi Iskander-Kebabeja alkaa torjua.
 
Mahtaakohan tulla ongelmia maantietukikohdissa kun uusien koneiden paino saattaa olla merkiyttävästi nyky-Hornettia enemmän joka ei sekään ole mikään höyhensarjalainen ? Jopa 30 tn painoa kannattelee kolme pyörää, pistekuormitus on melko suuri.
 
Mahtaakohan tulla ongelmia maantietukikohdissa kun uusien koneiden paino saattaa olla merkiyttävästi nyky-Hornettia enemmän joka ei sekään ole mikään höyhensarjalainen ? Jopa 30 tn painoa kannattelee kolme pyörää, pistekuormitus on melko suuri.
Tuskinpa tuolla mitään seksuaalista merkitystä ole, ainut missä kohtaa se vaikuttaa on seisontapaikat. Kesäkeleillä asfaltti saattaa painahtaa rattaiden alla mutta tämä on otettu jo dk-aikakaudella huomioon tukikohdissa. Maantietukikohdissa kuitenkin koneet seisoo sen verran vähemmän juuri tietyllä kohdalla joten ongelma ei ole niin iso.
 
http://aripesonen1.puheenvuoro.uusi...sen-5-artikla-nuo-kirotut-sanat?ref=karuselli

Venäjän Suomen-suulähettiläs Aleksandr Rumjantsevin ajatukset ja myös Venäjän Suomen-politiikan voi tiivistää kahteen päämäärälauseeseen: ”Pidä Suomi maana, joka ei ole vahvasti aseistettu. Jos Suomi kuuluu sotilas- tai puolustusliitoon, Suomi on vahvasti aseistettu, jolloin Suomella olisi omaa päätäntävaltaa ilman että painostuksemme tuottaisi toivottua tulosta.”

Eli Venäjän suurlähettiläs tulkittuna lausuu mitä täälläkään ei uskalleta suoraan sanoa. Suomi on nyt Venäjän käsityksen mukaan maa, joka ei ole vahvasti aseistautunut ja siksi Venäjän jo tapahtuvalle painostukselle altis. HX ei tilannetta tältä osin muuta ellei sillä osteta NATO/EU ydinaseen tai oman vastaavan suojaa.

Kyse on siitä, haluaako Suomi HX-kaupassa vain askarrella pääkysymyksen kannalta yhdentekevien kaarre- ja häive ym. sinänsä korkeateknisten ja asiantuntijoita keskusteluttavien mikkihiiriominaisuuksien kanssa vai uskaltaako Suomi vaikuttaa oikeasti vaikuttavien aseiden turvan saadakseen joilla rehellisesti nostaa puolustuksensa tasolle, jolloin Venäjäkin katsoisi Suomen olevan vahvasti aseistettu, siis uskottavan puolustuksen omaava, painostukselle immuuni, täysin suvereeni valtio.

Nyky-parametrinen HX ei tee puolustuksestamme oleellisesti nykyistä uskottavampaa eikä siten korjaa yllä kuvattua pääongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusvoimat joutuukin konevalinnassa ottamaan tarkasti huomioon sen, että Suomi taistelee sodassa Naton ulkopuolella, tämä vaikuttaa konetyypin ominaisuuksien painotuksiin, mm. huoltoon liittyen.
 
Niin, huollon suhteen on syytä olla varmuuden vuoksi itsekin kykeneväinen pitämään kalustoa mahdollisimman pitkään kunnossa. Liittoutumiset ja tuet elävät omaa elämäänsä maailmalla löyhähtelevien poliittisten tuulahdusten (lue: suolikaasupäästöjen) mukaan. Nyt eletään monen eri asian seurauksena ns. "mielenkiintoisia aikoja", eikä se ole välttämättä maailmantilanteen vakauden ja rauhan kannalta hyvä asia. Vaikea sanoa.

Nyt olemme toiminnallisesti ja koulutuksellisesti sivustakaverina mukana useissa läntisissä yhteyksissä, mikä ei ole lainkaan huono juttu. Meitä on myös houkuteltu mukaan joihinkin yhteistoimintakokoonpanoihin. Hävittäjäkauppaa ryyditetään jo olan takaa poliittisella houkuttelulla (tai painostuksella jos haluaa niin ajatella). Ruotsalaiset, britit ja amerikkalaiset ovat kunnostautuneet jo tällä saralla.

Hankittava kone voi vielä tässä vaiheessa olla mikä hyvänsä ehdokkaista. Jos HX tarvitsee tukevammat pohjat maantietukikohtiin, sellaiset kyllä ainakin ajan puolesta ehditään tehdä valmiiksi ennen koneiden saapumista. Tiestön kuntoa voisi tietysti muutenkin samalla kohentaa.

F-35 -ketjussa oli mielenkiintoinen ja koneiden pinnoittamista koskien inspiroiva foorumipostaus pitkälle automatisoidusta häivepinnoitemaalaamosta. Mitään konetta ei taideta ihan Miranolilla maalata. Olisiko meillä oma pitkälle automatisoitu maalaamo HX -koneille ja missä? @Mustaruuti laittoi ketjuun seuraavaa:
F-35:den pinnoitteiden huoltoon on kehitelty uusi toimintatapa ja rakennus (erityisesti ilman kierrätyksen osalta).

Antaa samalla hyvää kuvaa siitä, millaisia toimenpiteitä pinnotteiden huolto elinkaaren aikana vaatii.

Next Generation Coatings Booth Poised to Save Air Force Millions in Energy
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/182336/f_35’s-baked_in-coatings-still-require-extensive-maintenance.html

(Source: US Air Force; issued March 27, 2017)
WRIGHT-PATTERSON AFB, Ohio --- It only makes sense for the Air Force’s newest, most complex, multi-role fighter to have the most advanced, state-of-the-art sustainment facilities to ensure enduring power for years to come.

The Air Force Research Laboratory’s Advanced Power Technology Office is on the front lines of making this happen for the F-35 Lighting ll.

A next-generation F-35 coatings application booth at Hill Air Force Base, Utah, the first of a series of three planned units, is nearly complete and set to become operational by October 2017. Part of a multi-year, collaborative project with multiple stakeholders from across the Air Force, Defense Department, government and industry, these facilities will enable safer, cheaper and energy efficient sustainment for the force’s preeminent fighter now and in the future.

“The F-35 is a huge program for the Air Force and planning sustainment is important. It’s important to get it right,” said David Madden, the APTO Program Manager at AFRL’s Materials and Manufacturing Directorate. “The F-35 program office came to us and asked for help in designing a cutting edge, state-of-the-art, energy efficient and environmentally-friendly facility. We worked with a lot of partners on this — scientists, maintainers, process teams — from across government, academia and industry to make sure everything was right in design. We are excited about the upcoming testing.”

The new booths are designed for the application of aircraft coatings, which are critical to the operational life of an aircraft. These coatings enable such things as heat resistance, corrosion protection and more on a platform.

Typical application of coatings is extremely costly in terms of energy consumption as well as environmental impact and safety needs to ensure the health and protection of maintenance staff. Additionally, as an aircraft ages, older coatings need to be removed and replaced—a process that can use considerable amounts of energy.

During the early stages of booth research and design, a significant amount of time was dedicated to consulting with maintainers as well as environmental and technical experts to collect data to help identify and understand specific logistical needs of the F-35 depot teams. Madden said the goal was to maximize the use of commercial technologies, automation and up-front investment to reduce the life-cycle maintenance costs over the long term.

One way this was accomplished was through a project that modeled airflow and circulation. Analysis led to the development of an air recycling process, which reduces the energy cost typically associated with the coating process. By recirculating up to 70 percent of the air in the booth, it is estimated the Air Force can save more than $330,000 in energy annually.

“When coating an aircraft there’s a lot of spray and overspray that occurs, and a constant flow of air crosses a work area to take the excess spray away. Typically, ‘new’ air is forced through the booth to remove the harmful particulates,” said Madden. “Using sophisticated computer modeling, our team was able to show on a simulation the pattern of air flow. We then developed an airflow approach that is able to filter out the particulates and reuse the air, saving all kinds of energy typically associated with conditioning new air. Bioenvironmental engineers evaluated the models and determined that the models were good—this is safe.”

Another novel aspect of these booths is the use of sensor automation for data collection and metrics that can enable life-long improvements and savings not only at the depot at Hill AFB, but across the Air Force sustainment enterprise.

“Extra flow meters and additional sensors have been included in this booth that may, for example, be able to calculate the amount of energy used per gallon of paint sprayed or measure how much electricity is used for each aircraft completed. We can then use these different ratios from the sensor metrics to determine which are the most meaningful. In this way, we could develop production efficiency metrics that can be compared with traditional booth operations across the Air Force,” Madden said.

The new booths also take into account future robotic capabilities and are designed with enough space and clearances to enable the addition of automated technologies for coating applications.

“Rather than trying to fit the most we can in a minimum amount of space, we thoughtfully designed the booth with enough space to be able to add robots at a later date. Through automation, we would be able to move the operator out of the paint area and into a conditioned control booth. This would eliminate the need for excessive personal protective equipment and provides a much safer work environment. Robots are a possible way of the future,” Madden said.

By using advanced mechanical systems, sensors and energy efficient technology, the new booths provide an organic capability to Air Force maintainers that will yield millions of dollars of energy savings over the lifecycle of these elite platforms.

“The APTO team is known across DoD for its expertise in facilitating energy efficiency projects. This was a great team collaboration and we’ve created an organic capability for the Air Force,” Madden said.

By employing the state-of-the-art, conventional and advanced materials and processes in its work, the APTO team leads the way in ensuring Air Force supremacy today and for generations to come.
 
Olivatpa koneet mitä hyvänsä ehdokkaista, tarpeellisen määrän hankkimiseksi tulisi olla käytettävissä rahoitusta enemmän kuin tarpeeksi. Muuten käy helposti niin, että eräänä päivänä näemme vielä ilmoituksen 40 tai vain 30 koneen hankinnasta. :confused:
 
Olivatpa koneet mitä hyvänsä ehdokkaista, tarpeellisen määrän hankkimiseksi tulisi olla käytettävissä rahoitusta enemmän kuin tarpeeksi. Muuten käy helposti niin, että eräänä päivänä näemme vielä ilmoituksen 40 tai vain 30 koneen hankinnasta. :confused:

Kannattaa kuitenkin varautua tuohonkin vaihtoehtoon. Ihan kulloisenkin hallituksen puoluejakaumasta riippumatta.
 
Kannattaa kuitenkin varautua tuohonkin vaihtoehtoon. Ihan kulloisenkin hallituksen puoluejakaumasta riippumatta.
Ei kun kannattaa jo nyt miettiä ketä äänestää.
Vihreät ja punaiset tai edes vaaleanpunaiset on riski elleivät peräti lapsiemme selviytymiselle uhka. Jos ei voi äänestää sinisiä niin sitten vaikka RKP tai Kristilliset mielummin kuin ensin mainitut.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun kannattaa jo nyt miettiä ketä äänestää.
Vihreät ja punaiset tai edes vaaleanpunaiset on riski elleivät peräti lapsiemme selviytymiselle uhka. Jos ei voi äänestää sinisiä niin sitten vaikka RKP tai Kristilliset mielummin kuin ensin mainitut.
RKP ja kristilliset ovat muistaakseni Kokoomuksen apupuolueita. Kataisen hallitus eväsi näiden avulla Persujen pääsyn hallitukseen. Kataisen hallituksessa myös SDP veti Kokoomuksen kanssa pääasiassa yhtä köyttä. Nyt SDP:n johtoa on vain kierrätetty ja uudistettu puolueen ohjelmaa, jotta se näyttäisi ulospäin joltain muulta, kuin perinteiseltä porvaripuolueelta. Nykyään vain persut eroavat massasta, kolmella suurimmalla puolueella näyttää olevan tismalleen samat päämäärät.
 
Viimeksi muokattu:
RKP ja kristilliset ovat muistaakseni Kokoomuksen apupuolueita. Kataisen hallitus eväsi näiden avulla Persujen pääsyn hallitukseen. Kataisen hallituksessa myös SDP veti Kokoomuksen kanssa pääasiassa yhtä köyttä. Nyt SDP:n johtoa on vain kierrätetty ja uudistettu puolueen ohjelmaa, jotta se näyttäisi ulospäin joltain muulta, kuin perinteiseltä porvaripuolueelta. Nykyään vain persut eroavat massasta, kolmella suurimmalla puolueella näyttää olevan tismalleen samat päämäärät.
Puolue josta on peräisi Sorsa, Halonen tai Tuomioja kertovat miksi punainen on varoitusväri.
 
Tuskinpa tuolla mitään seksuaalista merkitystä ole, ainut missä kohtaa se vaikuttaa on seisontapaikat. Kesäkeleillä asfaltti saattaa painahtaa rattaiden alla mutta tämä on otettu jo dk-aikakaudella huomioon tukikohdissa. Maantietukikohdissa kuitenkin koneet seisoo sen verran vähemmän juuri tietyllä kohdalla joten ongelma ei ole niin iso.
Mites maantie tukikohtien rullaustiet ja suomen syksy vesisateineen? Nuo taitaa pitkälti olla hiekkateitä?
 
Mites maantie tukikohtien rullaustiet ja suomen syksy vesisateineen? Nuo taitaa pitkälti olla hiekkateitä?

Ei sorapoluilla sentään mennä Hornetilla moottorit käyden. Vaikka suomalaiset rallikansaa ovatkin.
 
Ei sorapoluilla sentään mennä Hornetilla moottorit käyden. Vaikka suomalaiset rallikansaa ovatkin.
Lähinnä ajattelin koneiden siirtoa maantietukikohdassa vaikka vetämällä
 
Back
Top