Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Uskon kun näen että niitä myydään pihalle tuolla hinnalla. Projekti on maailman historian kallein ase projekti ja kaikki mahdolliset budjetti ja aikataulu ylitykset on tehty.. Toki kaikki on mahdollista ja vielä suuremmissa määrin jos liittovaltio alkaa tukea hintaa
94,5 miljoonaa oli Lot 10 hinta moottoreineen USAF F-35A:lle. Kun ei olla partneri niin se on 3,5% FMS:ää lisää.
Siitä se hinta hivuttautuu alaspäin täystuotantoa kohti mentäessä kuten tähänkin asti.

77 miljoonaa oli Super Hornetin hinta taannoin. Puuttuu F-35 verrattuna toki roipetta jonkin verran. Esim. IRST-podi. http://www.lockheedmartin.com/us/ne...fa18-super-hornet-irst-system-production.html
Olennaisimpana, että hinta pitäisi oikeastaan kertoa 1.33:lla kun on 6k vs. 9k lentotunnin F-35.
 
94,5 miljoonaa oli Lot 10 hinta moottoreineen USAF F-35A:lle. Kun ei olla partneri niin se on 3,5% FMS:ää lisää.
Siitä se hinta hivuttautuu alaspäin täystuotantoa kohti mentäessä kuten tähänkin asti.

77 miljoonaa oli Super Hornetin hinta taannoin. Puuttuu F-35 verrattuna toki roipetta jonkin verran. Esim. IRST-podi. http://www.lockheedmartin.com/us/ne...fa18-super-hornet-irst-system-production.html
Olennaisimpana, että hinta pitäisi oikeastaan kertoa 1.33:lla kun on 6k vs. 9k lentotunnin F-35.

Tuossa kertoimessa taitaa olla virhe? Pitäisi olla 1.5, koska F-35:ssä on 50 prosenttia enemmän lentotunteja.

Tosin sinällään pidän tuollaista laskentatapaa hieman kyseenalaisena, koska mitään takeitahan ei ole, että kone lennetään loppuun ja se eläköityy täysin palvelleena. Kone voidaan menettää sotatoimessa tai se voidaan luiskata ennenaikaisesti esimerkiksi teknologisen vanhanaikaisuuden vuoksi.


Muokkaus: Vai oliko virhe F-35:n lentotuntien määrässä? Netin mukaan F-35:n pitäisi olla 8000 tunnin kone, ei 9000 tunnin.
 
Muistetaanhan vielä, että meillä.ei lennetä siirtymiä yhtä paljon kun jenkeissä. Eli tärkeä luku lentotunneissa on se "... josta voimakasta taisteluliikehdintää sisältävää lentoa X tuntia" mitä yleensä ei mainita missään.
 
Siirtolentoja saattaa tulla nykyistä enemmän jos riittävää huoltoa ei saada Suomeen.
muoks: tai kattava huolto on niin kallis että ei kannata tehdä meillä.
 
Olikos se niin, että jopa itsensä "vapahtaja"-Bogdanin mukaan F-35:n huolto on kalliimpaa kuin muiden koneiden (mihin muuhun sitä mahdettiin verrata, kerroin oli 1,? mutta laskeva suunta). Itse tehtynä huoltaminen on kaiketi hintavampaa kuin keskitetyssä mallissa, mutta oma kyky huollon suhteen on toisaalta aika tärkeä argumentti jos tuulettimen siipiin alkaa kertyä ruskeaa (vrt. Israel).

No, jos F-35 päätetään valita meille ehdokkaiden joukosta niin sitten se hankitaan. Suomalaisen median mainoskiertueella molempien jenkkikoneiden lobbarit kyllä pistivät parastaan ja mielenkiintoisia artikkeleitahan vierailusta syntyi. Ketale kun harmittaa se, että speksauksen takia F-35 < F-42 ja aika paljon sitä. Noilla eväillä oltaisiin päästy oikeasti aika lähelle sitä oikeata totuutta ja nyt tarkoitan world beater -kategoriaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen MTV3 kymppiuutisissa Bogdan kertoi, että Suomeen tarjoavat USN:lle suunniteltua omatoimista huoltoa.

...jos siis halutaan maksaa.

https://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001017/uutislahetykset/736047/torstai-13-4-klo-2200
Kohdasta 13.10

Joo, katsoin tuon saman. Olisiko samanlainen systeemi joka Israelilla on/tulee olemaan? Mutta vaikuttaisi järkevältä. Jos USN ottaa tuon huoltojärjestelmän käyttöön, niin voisi hintakin tuolle mahdollisuudelle laskea.
 
@sarkaudar @magitsu

Joo, katsoin tuon saman. Olisiko samanlainen systeemi joka Israelilla on/tulee olemaan? Mutta vaikuttaisi järkevältä. Jos USN ottaa tuon huoltojärjestelmän käyttöön, niin voisi hintakin tuolle mahdollisuudelle laskea.

Mutta mitä tuo USN:n omatoiminen huolto käytännössä tarkoittaa? Ei kai lentotukialuksilla nytkään suoriteta kaikkia huoltotoimenpiteitä?

Erään ilmailusivuston mukaan espanjalaisella CASA:lla ja US Navyllä on sopimus kuudennen laivaston Hornetien suurista huolloista (vastakauppoja Espanjan aikanaan hankkiessa Hornetit). Joten siihen nähden ei vaikuta kovin itsenäiseltä tuo laivaston huoltotoiminta.
 
Mutta mitä tuo USN:n omatoiminen huolto käytännössä tarkoittaa? Ei kai lentotukialuksilla nytkään suoriteta kaikkia huoltotoimenpiteitä?
No ei kai. Tässähän pitää lähtökohtaisesti muistaa se, että USN on C-mallin ainoa asiakas. Joten ei kovin yllättävää edes, että heillä on itsenäinen kyky.

http://www.sldinfo.com/f-35-mainten...ndation-for-the-operations-of-a-global-fleet/ (hyvä lukukokemus, vaikkei vastaa suoraan tuohon USN huollon järjestämiseen)

 
Viimeksi muokattu:
http://www.talouselama.fi/uutiset/myytavana-monitoimihavittajia-amerikasta-6641492

Hävittäjäkaupat

Myytävänä: Monitoimihävittäjiä Amerikasta
Talouselämä 14.4. 11:40 päivitetty 14.4. 11:42
F35%201.jpg
Arttu Laitala
Jaa artikkeli
Yhdysvaltalaiset lentokonevalmistajat Boeing ja Lockheed Martin esittelivät monitoimihävittäjiään suomalaisille tiedotusvälineille järjesteltyllä PR-matkalla maaliskuun lopulla. Talouselämän valokuvaaja Arttu Laitala ja toimittaja Matti Virtanen keräsivät kokoelman matkakuvia - matkakertomukset löytyvät Talouselämän numeroista 13 ja 14/2017.


F35%201.jpg

"Vapauden voimaa." Uutta F-35-hävittäjää esiteltiin suomalaisille toimittajille Lockheed Martinin tehtaan lentokonehallissa Fort Worthissa Texasissa. | Kuva: Arttu Laitala


F35%202.jpg

Tehdas numero 4. Yhdysvaltain ilmavoimien lentokonetehdas 4. valmistui toisen maailmansodan aikana Texasin Fort Worthiin. Se nykyinen vuokralainen on F-35-hävittäjiä valmistava Lockheed Martin, ja tuotantovauhti on nyt kuusi konetta kuukaudessa. | Kuva: Arttu Laitala


F35%203.jpg

Tarjous Texasista. Johtaja Yung A. Le hoitaa Lockeed Martinin F-35-kauppoihin liittyviä teollisia yhteistyöhankkeita yhtiön Pohjois-Euroopan asiakasmaissa Hollannissa, Tanskassa, Norjassa – ja tulevina vuosina mahdollisesti myös Suomessa. | Kuva: Arttu Laitala


F35%204.jpg

Melua taivaalle. Lockheed Martinin valmistama F-35 Lightning II -hävittäjä lähdössä harjoituslennolle Luken lentotukikohdassa Arizonan Glendalessa. Yhdysvaltain ilmavoimien tiedotusaliupseeri, ylikersantti Jenna Bigham vahtii, että suomalaiset vieraat pysyvät pois kiitoradalta. | Kuva: Arttu Laitala


F35%205.jpg

Lentäjän lakki. Norjan ilmavoimien koelentäjä, majuri Morten "Dolby" Hanche esittelee Luken tukikohdan varastolla F-35-hävittäjän lentäjän varusteita, joihin kuuluu yli 400 000 euron arvoinen kypärä. Hanche lensi ensimmäisenä norjalaisena F-35:llä marraskuussa 2015, ja on todennäköisesti mukana myös lentämässä ensimmäisiä uusia koneita kotiin Trondheimiin tämän vuoden marraskuussa. | Kuva: Arttu Laitala


F35%206.jpg

Tintti taivaalla. Norjan ilmavoimien neljä F-35-konetta ovat harjoituskäytössä Luken lentotukikohdassa Arizonassa. Komentaja, everstiluutnantti Martin "Tintti" Teslin hihamerkki kertoo, että norjalaiset harjoittelevat osana USA:n ilmavoimien 62. laivuetta. | Kuva: Arttu Laitala
F35%207.jpg

Norjalaiset helteessä. Norjan ilmavoimien F-35-yksikkö on harjoitellut Arizonan Glendalessa sijaitsevassa Luken tukikohdassa syksystä 2015 lähtien everstiluutnantti Martin Teslin johdolla. | Kuva: Arttu Laitala
F35%208.jpg

Paksu salama. F-35 Lightning II valmistautuu nousukiitoon Luken tukikohdassa. Kone on sivuprofiililtaan paksumpi kuin vanhemmat hävittäjät, koska sen ohjukset ja lisäpolttoainesäiliöt on piilotettu koneen rungon sisään tutkaprofiilin pienentämiseksi. | Kuva: Arttu Laitala


Hornet%201.jpg

Lounastauko. Yhdysvaltain laivaston Super Hornet -lentäjä palaamassa aamupäivän harjoituslennolta Oceanan tukikohdassa Virginian osavaltiossa. | Kuva: Arttu Laitala
Hornet%202.jpg

Ilmalaiva. Oceanan tukikohdassa lentotukialuspalvelua harjoitteleva Boeingin F/A-18E Super Hornet on Yhdysvaltain laivaston perustyökalu. Koneen sivuprofiilia kasvattaa sen alle kiinnitetty lisäpolttoainetankki. | Kuva: Arttu Laitala
Hornet%203.jpg

Herhiläisten pesä. "Naval Air Station Oceana" Norfolkin kaupungin laidalla Virginiassa on Yhdysvaltain laivaston lentotukikohta, jossa harjoitellaan mm. nousuja ja laskeutumisia lentotukialuksille. Oceanassa on enimmillään yli 300 konetta, suurin osa niistä Super Hornet- ja Hornet-hävittäjiä. (Hornet on suomeksi herhiläinen.) | Kuva: Arttu Laitala
Hornet%204.jpg

Määräaikaishuolto. Kaksipaikkainen Super Hornet Oceanan tukikohdan huoltohallissa Virginiassa. Lentäjiä koulutetaan täällä mm. laskeutumaan lentotukialusten kannelle, mikä rasittaa koneita tavalla, joka vaatii jatkuvaa huoltoa. | Kuva: Arttu Laitala
Hornet%205.jpg

Hornet-kokemusta. Peter "Tool" Stavrides esittelee Super Hornetin ohjaamoa Oceanan tukikohdan huoltohallissa. Starvides on USA:n laivaston kouluttaja, joka on lentänyt 600 tuntia vanhoilla Horneteilla ja 2 500 tuntia Super Horneteilla. | Kuva: Arttu Laitala
Hornet%206.jpg

Huoltojoukko. Oceanan tukikohdan mekaanikot irrottavat Sidewinder-ohjuksen kiinnityskiskoa Super Hornetin kärjestä. | Kuva: Arttu Laitala
Hornet%207.jpg

Hybridi-Hornet. Boeingin St. Louisin tehtaalla suomalaisille toimittajielle esitelty EA-18G Growler on kaksipaikkaisesta Super Hornetista kehitetty elektronisen sodankäynnin erikoiskone, jonka tehtävä on vaientaa vihollisen tutkat ja häiritä sen viestintää. | Kuva: Arttu Laitala
Aiheesta lisää
14.4. 11:42
Seitsemän asiaa, joita et (ehkä) tiennyt monitoimihävittäjistä
Hornet%208.jpg

Miljardi-Maria. Suomalaissyntyinen Maria Laine johtaa Boeingin sotilasteollisuuden yhteistyöhankkeita maailmalla. Hän oli jo 90-luvulla mukana hoitamassa silloisen McDonnell Douglasin Hornet-vastakauppoja Suomessa. Nyt hän yrittää edistää Suomen ja Boeingin yhteistyötä Super Hornet -kauppojen vauhdittamiseksi. | Kuva: Arttu Laitala
 
Siirtolentoja saattaa tulla nykyistä enemmän jos riittävää huoltoa ei saada Suomeen.

Jos oletetaan, että vaikkapa 1000 tunnin huoltoa varten kone pitäisi toimittaa ulkomaille ja elinikä on 8000 tuntia, niin esim. kolmen tunnin siirtolennolla tämä tekisi elinkaaren aikana kokonaiset 48 tuntia eli käytännössä ei mitään. 500 tunnin huollollakin vaikutus olisi n. prosentin kokonaistunneista. Jos tuota pienemmät huollot eivät onnistu Suomessa, niin sitten koneita lennetään huoltoon koko ajan, missä ei ole mitään järkeä.
 
Jos oletetaan, että vaikkapa 1000 tunnin huoltoa varten kone pitäisi toimittaa ulkomaille ja elinikä on 8000 tuntia, niin esim. kolmen tunnin siirtolennolla tämä tekisi elinkaaren aikana kokonaiset 48 tuntia eli käytännössä ei mitään. 500 tunnin huollollakin vaikutus olisi n. prosentin kokonaistunneista. Jos tuota pienemmät huollot eivät onnistu Suomessa, niin sitten koneita lennetään huoltoon koko ajan, missä ei ole mitään järkeä.

Israelilaiset ovat ilmoittaneet, ettei "depot-tason" huoltoa tarvittaisi vuosiin tai jopa yli vuosikymmeneen, joten ei tosiaan luulisi muodostuvan ongelmaa. Jos siis meille tarjotaan saman tason huoltokykyä. Tosin vähän ihmettelen, että mitä siinä isossa huollossa (useiden vuosien välein tehtävässä) sitten oikein tehdään, jos alemman tason huollot voidaan tehdä kotimaassa?

--

“Of course, some elements we may need to send to another place to fix. But in most cases, we should we able to replace them from what’s on the shelf … The important thing is that we will not send aircraft out of the country.”

He noted that because the aircraft are new, depot-level maintenance should not be relevant for years — perhaps more than a decade — to come, given the manufacturers advertised lifespan of some 50 years. But once it becomes relevant, Israel hopes to have put in place a process whereby depot-level work will be done in-country.

http://www.defensenews.com/articles/f-35-triggers-conceptual-overhaul-in-israel-air-force
 
Tosin vähän ihmettelen, että mitä siinä isossa huollossa (useiden vuosien välein tehtävässä) sitten oikein tehdään, jos alemman tason huollot voidaan tehdä kotimaassa?

Lyhyesti "uudelleenrakentamisen" mittaluokan jutut.

D-Level is defined as, “The processes of materiel maintenance or repair involving the overhaul, upgrading, rebuilding, testing, inspection, and reclamation (as necessary) of weapon systems, equipment end items, parts, components, assemblies, and subassemblies. Depot-level maintenance also includes all aspects of software maintenance, the installation of parts or components for modifications, and technical assistance to intermediate maintenance organizations, operational units, and other activities.”
http://www.acqnotes.com/acqnote/careerfields/depot-level-maintenance
 
Lyhyesti "uudelleenrakentamisen" mittaluokan jutut.

Tuohon liittyen mielenkiintoinen huomio Dassaultin markkinointiteksteistä:

http://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/mission-ready-with-low-operating-costs/

  • For all its service life, the RAFALE does not have to leave its operational base for maintenance purposes. It does away with costly and time-consuming airframe and engine depot level inspections required on other types of fighter aircraft, with “shop replaceable units” (SRUs) the only items to be shipped for maintenance / repair.
 
Siirtolentoja saattaa tulla nykyistä enemmän jos riittävää huoltoa ei saada Suomeen.
muoks: tai kattava huolto on niin kallis että ei kannata tehdä meillä.

Perustetaan pohjoismainen yhteinen F-35-huoltokeskus Suomeen ja huolletaan omat, Norjan ja Tanskan koneet meillä! Täydellinen ratkaisu
 
Typhoonissa ei ole mm. moottoreiden osalta mitään ennakoitua huoltoväliä vaan moottorindiagnostiikka ilmoittaa koska niitä pitää huoltaa.
 
Typhoonissa ei ole mm. moottoreiden osalta mitään ennakoitua huoltoväliä vaan moottorindiagnostiikka ilmoittaa koska niitä pitää huoltaa.

Jossain lehti-/markkinointijutussa sanottiin, että EF ei juurikaan tarvitse moottorinvaihtoja. Sellainen tehtiin harjoitusmielessä Falklandsin tukikohdassa, vaikka yksikään sinne sijoitetuista koneista ei monen vuoden siellä olon aikana tarvinnut yhtään moottorinvaihtoa. Eli että sitä vaan ei tarvitse ottaa pois juuri lainkaan. Jutun pääaiheena oli juurikin EJ200:n hurja luotettavuus kilpailijoihin nähden.

Koetin äsken pitkään etsiä ko. juttua, mutta en enää löytänyt. Samaa kehua löysin toisesta paikasta:

In 2011, the RAF deployed 10 x Typhoon aircraft to its base in Italy for operations in Libya, and achieved 4,500 flying hours without an engine change.
 
Jossain lehti-/markkinointijutussa sanottiin, että EF ei juurikaan tarvitse moottorinvaihtoja. Sellainen tehtiin harjoitusmielessä Falklandsin tukikohdassa, vaikka yksikään sinne sijoitetuista koneista ei monen vuoden siellä olon aikana tarvinnut yhtään moottorinvaihtoa. Eli että sitä vaan ei tarvitse ottaa pois juuri lainkaan. Jutun pääaiheena oli juurikin EJ200:n hurja luotettavuus kilpailijoihin nähden.

Koetin äsken pitkään etsiä ko. juttua, mutta en enää löytänyt. Samaa kehua löysin toisesta paikasta:

Miten mulle tulee mieleen "huoltovapaa" M16...
 
Back
Top