Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
että pelkkä kokoomuksen valtaantulo itsestään muuttaisi ruotsin linjaa. Niin vahva on diskuteeraamisen ja konsensuksen voima tuossa maassa

Toivossa voi kukin elää, mutta laillasi en usko mihinkään isompaan peliliikkeeseen. Ruotsilla on oma ulkopolitiikan huoneentaulunsa, johon ei isoja piirtoja tee sen enempää sosdemi, kosdemi kuin mikään muukaan demi. Vaalien alla voidaan revitellä hieman meilläkin nähdyin tavoin...vaalien jälkeen palataan työjärjestykseen.
 
Tässä on sen verran runsaasti aikaa lopullisten tarjousten jättämiseen, että ehdimme näkemään vielä hyvinkin mielenkiintoisia käänteitä ml. luovuttavia valmistajia, valmistajien välisiä yhteenliittymiä, innovatiivisia rahoituskuvioita, puolustusliiton ympärille rakennettuja yhteisiä laivueita jne jne....
 
Tässä on sen verran runsaasti aikaa lopullisten tarjousten jättämiseen, että ehdimme näkemään vielä hyvinkin mielenkiintoisia käänteitä ml. luovuttavia valmistajia, valmistajien välisiä yhteenliittymiä, innovatiivisia rahoituskuvioita, puolustusliiton ympärille rakennettuja yhteisiä laivueita jne jne....

Varmaan löytyy myös tälläkin kierroksella käytettyjä Ruotsin ilmavoimien Gripeneitä kaupittelevia hämäräliikemiehiä, joiden mukaan käytetty, vanha Gripen on vähintään yhtä hyvä kuin uusi F-35. Ruotsin ilmavoimilta liikemiehet eivät toki ole muistaneet kysyä, onko koneita kaupan ja voivatko he edustaa näitä tahoja.

(Parodia viittaa siis edellisen hävittäjähankinnan aikaisiin liikemiehiin, jotka alkoivat kaupitella Belgian(?) ilmavoimien käytettyä kalustoa suomalaisessa mediassa Hornetin jo tultua valituksi... todellisuudessa he eivät edes edustaneet Belgian ilmavoimia vaan sooloilivat omiaan - ilmeisesti saadakseen hankintakilpailun uudelleen käyntiin.)
 
Varmaan löytyy myös tälläkin kierroksella käytettyjä Ruotsin ilmavoimien Gripeneitä kaupittelevia hämäräliikemiehiä, joiden mukaan käytetty, vanha Gripen on vähintään yhtä hyvä kuin uusi F-35. Ruotsin ilmavoimilta liikemiehet eivät toki ole muistaneet kysyä, onko koneita kaupan ja voivatko he edustaa näitä tahoja.

(Parodia viittaa siis edellisen hävittäjähankinnan aikaisiin liikemiehiin, jotka alkoivat kaupitella Belgian(?) ilmavoimien käytettyä kalustoa suomalaisessa mediassa Hornetin jo tultua valituksi... todellisuudessa he eivät edes edustaneet Belgian ilmavoimia vaan sooloilivat omiaan - ilmeisesti saadakseen hankintakilpailun uudelleen käyntiin.)

Joo belgialaisia Mirage 5-koneita oli kuulemma ainakin tarjolla. Ilmeisesti myös F-16? 60-luvun peruja ollut Miragen rynnäkköversio olisikin ollut todellinen helmi hankittavaksi. Samalla logiikalla Hornetit voisi korvata Viggenillä :)
 
Todennäköisin Suomen tapauksessa olisi jonkinlainen kevyt-Awacs, mallia Saabin Erieye. Sitä voisi saada myös "virka-apuna" Ruotsista.
Ruotsalaisilla ei kai ole noita kuin kaksi? Siellä taisi olla pari kuukautta sitten juttua mediassa, että jos rahoitusta ei lisätä, flygvapnet joutuu luopumaan nykyisistäkin joskus 2020 huiteilla.
 
Ruotsalaisilla ei kai ole noita kuin kaksi? Siellä taisi olla pari kuukautta sitten juttua mediassa, että jos rahoitusta ei lisätä, flygvapnet joutuu luopumaan nykyisistäkin joskus 2020 huiteilla.

Näin on mahdollista. En tiedä.

Oleellista on se, että on fiksua, että ilmavoimat selvittää hankinnan yhteydessä kaikkia mahdollisia tulevaisuuden potentiaalisia käyttömahdollisuuksia. Awacsia voi tulla myös Natosta ja EU-armeijalta ja erilaisia UCAVeja on tulevaisuudessa ilmatila mustanaan. Siihen sitten kaikki uudet pinta-sijoitteiset sensorit päälle ja kaiken tämän verkottaminen.

Asiaa voi ajatella niinkin, että Ilmavoimat tilaa yhden hävittäjän ja saa kaupanpäällisiksi viisi eri konsulttiselvitystä (eri maista) siitä, miten ilmapuolustusta Suomessa kannattaisi tulevaisuudessa toteuttaa ja kehittää. Ei huonoa ostamista...
 
Ruotsalaisilla ei kai ole noita kuin kaksi? Siellä taisi olla pari kuukautta sitten juttua mediassa, että jos rahoitusta ei lisätä, flygvapnet joutuu luopumaan nykyisistäkin joskus 2020 huiteilla.

Saisikohan nuo haettua sopuhintaan pois, jos ruotsalaiset luopuvat koneista? Ainakin telakuorma-autot ja MT-LB:t saatiin edullisesti, tosin ne olivat "hieman" vanhempaa ja arvottomampaa rautaa.

Tiedä sitten, paljonko ruotsalaisille tutkavalvontalentokoneille olisi käyttöä. Hornetien kaveriksi ne varmaan sopisivatkin, mutta muihin vastaaviin koneisiin verrattuna suorituskyky on ilmeisesti suhteellisen alhainen. Tarjoaako Erieye enää riittävästi suorituskykyä HX:n tullessa käyttöön? Tutkavalvontalentokonetta ei voi viedä partioimaan yhtä lähelle etulinjaa kuin hävittäjän, mikä kumoaa suhteellisen ison osan tutkan pidemmästä havaintoetäisyydestä.
 
Onko tietoa edellisen hävittäjäkisan sijoista 2-4? Tästä ei mielestäni ainakaan hirveästi ole huudeltu, vaikka pisteytyksen tehneet tietävät kyllä järjestyksen. Oma veikkaukseni:

2. F-16C
3. Mirage 2000
4. Gripen C

Sikäli merkitystä, että jos järjestys todella tämä, niin vaikea uskoa, että jos Gripen C ei voittanut legacy hornetia, niin että Gripen E voittaisi Horner E:n
 
Vielä siitä tietopyynnöstä, niin kappalemäärät tosiaan antoivat mahdollisuuden kahden koneen tarjoamiselle esim. Lockheed Martin: 18 x F-35 (ilmasta maahan -komponentti) +48 x F-15 (ilmasta-ilmaan -komponentti) tai Boeing: 18 x F-18 (A2G) + 48 x F-16 (A2A).

Valmistajat eivät tätä siis edes harkinneet, vaan tiputtivat itse Viperin ja Strike Eaglen pois.

Sinänsä harmi, koska Strike Eagle Suomen väreissä olisi vaan kerta kaikkiaan noheva peli
 
Isokin AWACS ei ole ehkä mahdottomuus jos tiedon jakamisesta sovitaan.

Sikäli merkitystä, että jos järjestys todella tämä, niin vaikea uskoa, että jos Gripen C ei voittanut legacy hornetia, niin että Gripen E voittaisi Horner E:n
Gripenin tappion suurin syy oli lapsentaudit ja huono luotettavuus. Sama uhkaa F-35:tä varsinkin jos eivät saa polttoaineen kuumenemis ongelmaa korjatua ja tietty myös Gripen E:tä joka on vielä aika kesken.
F/A-18 oli juuri vetänyt turpaan itäkalustoa persianlahdella.
 
Onko tietoa edellisen hävittäjäkisan sijoista 2-4? Tästä ei mielestäni ainakaan hirveästi ole huudeltu, vaikka pisteytyksen tehneet tietävät kyllä järjestyksen. Oma veikkaukseni:

2. F-16C
3. Mirage 2000
4. Gripen C

Sikäli merkitystä, että jos järjestys todella tämä, niin vaikea uskoa, että jos Gripen C ei voittanut legacy hornetia, niin että Gripen E voittaisi Horner E:n
Gripen C ei ollut edellisessä kisassa edes mukana, sitä kun ei silloin ollut vielä edes suunniteltu.
Gripen A oli sekin olemassa vasta prototyyppina, eikä tuotantoversiona. Huhtikuussa 1994 suomen valinnan jälkeen oli vasta 2 tuotantokonetta valmiina, eikä BVR ohjusta ollut vielä edes valittu. Gripen c:n kyvykkyydellä ei siis ollut valinnassa mitään vaikutusta, koska sellaista ei silloin ollut.
 
Gripen C ei ollut edellisessä kisassa edes mukana, sitä kun ei silloin ollut vielä edes suunniteltu.
Gripen A oli sekin olemassa vasta prototyyppina, eikä tuotantoversiona. Huhtikuussa 1994 suomen valinnan jälkeen oli vasta 2 tuotantokonetta valmiina, eikä BVR ohjusta ollut vielä edes valittu. Gripen c:n kyvykkyydellä ei siis ollut valinnassa mitään vaikutusta, koska sellaista ei silloin ollut.

Joo, pahoittelut, tietenkin Gripen A. Mutta eikö Gripen E ole samassa ongelmassa? 2019 alkuvuodesta ilmeisesti pitäisi päästä talvella Suomessa lentämään koelentoja, jos 2021 tehdään sitova tilaus. Onko Gripeniä silloin edes lentokunnossa? Ollaan vain n. 18kk:n päässä ja se menee nopeasti
 
Vielä siitä tietopyynnöstä, niin kappalemäärät tosiaan antoivat mahdollisuuden kahden koneen tarjoamiselle esim. Lockheed Martin: 18 x F-35 (ilmasta maahan -komponentti) +48 x F-15 (ilmasta-ilmaan -komponentti) tai Boeing: 18 x F-18 (A2G) + 48 x F-16 (A2A).

Valmistajat eivät tätä siis edes harkinneet, vaan tiputtivat itse Viperin ja Strike Eaglen pois.

Sinänsä harmi, koska Strike Eagle Suomen väreissä olisi vaan kerta kaikkiaan noheva peli
Sinulla meni hiukan valmistajat ristiin. Lämäri myy F-35 ja F-16, Boeing F-18 ja F-15.
 
Joo, pahoittelut, tietenkin Gripen A. Mutta eikö Gripen E ole samassa ongelmassa? 2019 alkuvuodesta ilmeisesti pitäisi päästä talvella Suomessa lentämään koelentoja, jos 2021 tehdään sitova tilaus. Onko Gripeniä silloin edes lentokunnossa? Ollaan vain n. 18kk:n päässä ja se menee nopeasti

On. Monelta osin Gripen E on suhteessa pidemmällä kuin mitä vanha Gripen oli, mutta ensilento puuttuu ja aikataulupainetta ilman muuta on.
 
Joo, pahoittelut, tietenkin Gripen A. Mutta eikö Gripen E ole samassa ongelmassa? 2019 alkuvuodesta ilmeisesti pitäisi päästä talvella Suomessa lentämään koelentoja, jos 2021 tehdään sitova tilaus. Onko Gripeniä silloin edes lentokunnossa? Ollaan vain n. 18kk:n päässä ja se menee nopeasti
En tiedä onko silloin lentokunnossa, enkä ole täysin varma tuosta 18kk:sta, olisiko ehkä 24kk vielä mahdollisuuksien rajoissa?
Saabin mukaan Gripen-E lentää tänä keväänä/kesänä.
Uskon kuitenkin myös Saabin ymmärtävän ettei koneella ole Suomen valinnassa minkäänlaisia mahdollisuuksia ellei se ole lentokunnossa ja operointikykyinen, ja mieluummin jopa valmis, silloin kun hankintapäätös on lyötävä lukkoon.
 
Miten se voinee olla valmis ajoissa jos 39-10 valmistuu 2019 ja aloittaa lentotestit sen jälkeen? On ensimmäinen, joka tulee siinä kokoonpanossa, jossa olisi tarkoitus toimittaa myös ensimmäinen tilattu Ruotsin ilmavoimille loppuvuodesta.

Parhaimmillaankin E ei ole edes samassa tilassa kun F-35 nyt. IOC aikaisintaan 2021, vielä tässä puhuttiin vuodesta 2023. http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...hjelmistot_siirsivat_ensilennon_vuodelle_2017
 
Viimeksi muokattu:
Miten se voinee olla valmis ajoissa jos 39-10 valmistuu 2019 ja aloittaa lentotestit sen jälkeen? On ensimmäinen, joka tulee siinä kokoonpanossa, jossa olisi tarkoitus toimittaa myös ensimmäinen tilattu Ruotsin ilmavoimille loppuvuodesta.

Parhaimmillaankin E ei ole edes samassa tilassa kun F-35 nyt. IOC aikaisintaan 2021, vielä tässä puhuttiin vuodesta 2023. http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...hjelmistot_siirsivat_ensilennon_vuodelle_2017

Oleellista on se, että tähtäin on vuodessa 2030. Ilmavoimat pystyy valitsemaan esim. Gripenin, jos se arvioi että kone on kunnossa ja sen suorituskyky odotusten mukainen vuonna 2030. Sama koskee F-35. Ja tietyssä mielessä myös kaikkia muitakin koneita. Esim. Typhoon tarvitsee AESA-päivityksen ja Superhornet mielellään happiongelmat maton alle ja Rafalessakin on paljon päivitettävää.

Tilanne Gripenin osalta on siinä mielessä helpottava, että vaikka kone ei olekaan vielä lentänyt, se pohjautuu aerodynamiikaltaan vahvasti edeltäjäänsä. Ylipäänsä aerodynamiikan osaamisen ja ohjausjärjestelmien kehitys on ollut niin merkittävää, että uusi Gripen tuskin tekee kuperkeikkaa taivaalla. Ja vastaavasti teknistä kehitystyötä komponenttien ja järjestelmien ja myös integraation osalta on tehty jo kohta 10 vuotta, mm. lentävän Gripen NG testbedin kanssa.

Vertailukohtaa voi hakea myös jenkkien T-X hankkeesta, jossa Boeing ja Saab suunnittelivat puolessatoista vuodessa täysin uuden tuotantovalmiin koneen. Ja kone on ilmeisesti lentänyt ja toiminut moitteetta. Ja on kahden kärkiehdokkaan joukossa.

Joka tapauksessa, paras arvio siitä, että Gripen on mukana geimeissä, on että se on mukana. Vaikka moni tätä ihmetteli, niin ilmavoimat on todennut, että eivät roikuta mukana kandidaatteja, joilla ei nähdä mahdollisuuksia, koska se on kallista ja työlästä kaikille osapuolille. Ja vastaavasti Saabin ei kannata olla mukana kisassa, jossa eivät näe menestymisen mahdollisuuksia.

Mutta, mielenkiinnolla odotellaan ensilentoa.
 
Back
Top