Miten se voinee olla valmis ajoissa jos 39-10 valmistuu 2019 ja aloittaa lentotestit sen jälkeen? On ensimmäinen, joka tulee siinä kokoonpanossa, jossa olisi tarkoitus toimittaa myös ensimmäinen tilattu Ruotsin ilmavoimille loppuvuodesta.
Parhaimmillaankin E ei ole edes samassa tilassa kun F-35 nyt. IOC aikaisintaan 2021, vielä tässä puhuttiin vuodesta 2023.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...hjelmistot_siirsivat_ensilennon_vuodelle_2017
Oleellista on se, että tähtäin on vuodessa 2030. Ilmavoimat pystyy valitsemaan esim. Gripenin, jos se arvioi että kone on kunnossa ja sen suorituskyky odotusten mukainen vuonna 2030. Sama koskee F-35. Ja tietyssä mielessä myös kaikkia muitakin koneita. Esim. Typhoon tarvitsee AESA-päivityksen ja Superhornet mielellään happiongelmat maton alle ja Rafalessakin on paljon päivitettävää.
Tilanne Gripenin osalta on siinä mielessä helpottava, että vaikka kone ei olekaan vielä lentänyt, se pohjautuu aerodynamiikaltaan vahvasti edeltäjäänsä. Ylipäänsä aerodynamiikan osaamisen ja ohjausjärjestelmien kehitys on ollut niin merkittävää, että uusi Gripen tuskin tekee kuperkeikkaa taivaalla. Ja vastaavasti teknistä kehitystyötä komponenttien ja järjestelmien ja myös integraation osalta on tehty jo kohta 10 vuotta, mm. lentävän Gripen NG testbedin kanssa.
Vertailukohtaa voi hakea myös jenkkien T-X hankkeesta, jossa Boeing ja Saab suunnittelivat puolessatoista vuodessa täysin uuden tuotantovalmiin koneen. Ja kone on ilmeisesti lentänyt ja toiminut moitteetta. Ja on kahden kärkiehdokkaan joukossa.
Joka tapauksessa, paras arvio siitä, että Gripen on mukana geimeissä, on että se on mukana. Vaikka moni tätä ihmetteli, niin ilmavoimat on todennut, että eivät roikuta mukana kandidaatteja, joilla ei nähdä mahdollisuuksia, koska se on kallista ja työlästä kaikille osapuolille. Ja vastaavasti Saabin ei kannata olla mukana kisassa, jossa eivät näe menestymisen mahdollisuuksia.
Mutta, mielenkiinnolla odotellaan ensilentoa.