Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mitäs tuo Operating/ support sisältää tai oikeastaan erityisesti tuo Support. Muuten ei näytä muihin lähteisiin nähden F-35 kalliilta.
 
Tarkoittanee sitä että yksikkötasolta huoltoja on siirretty varikko- tai jopa tehdastasolle, samanlaista järjestelyä esiintyy muillakin uusilla konetyypeillä. Koneista on tullut niin mutkikkaita että joka järjestelmän eksperttien pitäminen laivueiden huoltohenkilöstössä (varaosista puhumattakaan) maksaisi tolkuttomasti.
Hiukan yllättävää että Harrier maksaisi enemmän ylläpitää kuin Growler. Konetyypin ikä näkyy?
 
Tarkoittanee sitä että yksikkötasolta huoltoja on siirretty varikko- tai jopa tehdastasolle, samanlaista järjestelyä esiintyy muillakin uusilla konetyypeillä. Koneista on tullut niin mutkikkaita että joka järjestelmän eksperttien pitäminen laivueiden huoltohenkilöstössä (varaosista puhumattakaan) maksaisi tolkuttomasti.
Hiukan yllättävää että Harrier maksaisi enemmän ylläpitää kuin Growler. Konetyypin ikä näkyy?

Harrierissa on omat monimutkaisuutensa, kuten että moottorin irrotusta ja ilmeisesti osin huoltoakin varten on koko siipi purettava sen ympäriltä, sillä ylätasoinen siipisalko kulkee sen yli. Samaten ne VTOL-suuttimet ja leijuntaohjaukseen käytettävät suuttimet tulevat normaalin lentotekniikan päälle. Outoa se minusta olisikin, jos Harrierin kaltainen erikoinen lumihiutale olisi edullisempi ylläpitää kuin tavanomainen hävittäjä. Samaten konetyypin ikä (noh, tämä on suhteellista, Harrier II tuli palvelukseen 1985) ja erikoisuus näkyvät, USMC:hän osti RAF:n ylijäämä -Harrier GR.9:t varaosiksi, jotta niitä ylipäätään saatiin jostain. USMC taitaa olla erikoiskoneidensa kanssa muutenkin vähän lapsipuolen asemassa, muistaakseni Harriereiden APG-65 -tutkat otettiin 90-luvulla hylkyyn menneistä A-Horneteista?

 
Jos nuo luvut ottaa sellaisenaan ja pyöristää euroihin, niin

60 kpl F-35 vuotuinen yhteiskustannus 655 miljoonaa euroa
60 kpl SH vuotuinen yhteiskustannus 450 miljoonaa euroa

Onhan tuossa melkoinen ero, F-35 lautta 45% kalliimpi. Kahdellasadalla miljoonalla tekee jo paljon. Tai sitten ei. Kaikki toki suhteellista.
 
Turhahan niitä on ottaa kirjaimellisesti. 2018 luvut ja F-35 ei ole vieläkään täysimääräisessä tuotannossa (FRP). Sen myötä luulisi olevan suuruuden ekonomia parhaiten kohdillaan.
Toki. Mutta onhan siinä vielä kirittävää. Toisaalta, en löytänyt mitään lähdettä noille tuon twiitin luvuille, joten en osaa ottaa niitä liian tosissani minäkään.
 
Joo tällaset luvut kannattaa aina ottaa hyvästi suolattuna. Hävittäjien käyttökulut saadaan näyttämään siltä miltä huvittaa, kun siirrellään kustannuksia momentilta toiselle.
 
Viittaan siihen, että kyseiset luvut kertovat ainoastaan kustannuksen - ei mitä sillä kustannuksella on tehty. Onko kynnetty vai etsitty hevosta? En itse heti keksi, missä tilanteessa kyseisestä luvusta saisi jotain järkevää irti.
 
Jos nuo luvut ottaa sellaisenaan ja pyöristää euroihin, niin

60 kpl F-35 vuotuinen yhteiskustannus 655 miljoonaa euroa
60 kpl SH vuotuinen yhteiskustannus 450 miljoonaa euroa

Onhan tuossa melkoinen ero, F-35 lautta 45% kalliimpi. Kahdellasadalla miljoonalla tekee jo paljon. Tai sitten ei. Kaikki toki suhteellista.
Itse en kyllä usko, että suomalaisessa käytössä luvut olisivat läheskään noin suuret. Tuohon täytyy olla laskettuna mukaan aika paljon muutakin. Ei ole vertailukelpoinen meidän 250 miljoonaan euroon vuodessa.
 
Tuo 579 miljoonan HX-tilausvaltuuden ulkopuolinen summa on vähän epätarkasti kuvailtu, kun eri lähteitä katsotaan.
Nyt hyväksytyn budjetin myötä varmistui hankkeen rahoitus ja sitä myötä lopullisen tarjouspyyntökierroksen hankintakustannuksia koskevat vaatimukset. Budjetissa HX-hankkeen kulut kohdistetaan omalle momentilleen, joka on budjettiteknisistä syistä jaettu kahteen osaan: 9,4 miljardin euron tilausvaltuuteen, jolla hankitaan Hornetin korvaava järjestelmä, sekä 579 miljoonan euron viisivuotiseen siirtomäärärahaan, jolla varmistetaan, että hankittu järjestelmä saadaan käyttöön osana Suomen puolustusjärjestelmää. 21 miljoonaa euroa on jo myönnetty hankinnan valmistelukustannuksiin.
Aiemmissa julkaisuissa sanottiin sen olevan infrastruktuurin rakentamista, määräaikaisen projektinhallinnan palkkaamista, henkilöstön koulutukseen liittyviä palkka -ja matkakustannuksia. Nyt tuo taas Purasen viimeisimmässä blogissa kuulostaa enemmän HX:lle varatulta käyttökustannuksilta ajalla kun Hornet on samanaikaisesti HX:n ohella käytössä.
 
Kyllä, HX-järjestelmä elää tuolla rahalla vuoteen 2029. Vasta 2030 on budjettiin suunniteltu rahaa HX:n operointiin/ylläpitoon.
Eli tuosta 9,4 miljardista mikä jää ylitse tuon 579 millin jälkeen pitää vielä vähentää sitten infran rakentamisen kulut ja se määräaikainen projektinhallinnan palkkaus + henkilöstön koulutus - ja matkakustannukset.

Eli kuten Puranen sanoi että noin 10 prosenttia kuluu Puolustusvoimien omassa käytössä, yhdeksään miljardiin ilmeisesti pitää mahtua itse tarjoajan oma kokonaisuus.
 
Keski-Suomalaisessa oli juttua HX-hankkeesta. Keränen sanoi siinä, että ennen varsinaisia neuvotteluja, hankkeen väki oli käynyt kulttuurillisen koulutuksen lävitse, missä kerrotaan kunkin myyjämaan neuvottelu - ja tapakulttuurista. Samaten kuulemma meidän tehokasta suoraan asiaan - kulttuuria oli arvostettu myyjien neuvottelutiimien puolesta.

Hyvä, että tällaiset asiatkin huomioidaan hankkeen toteutuksessa.
 
Keski-Suomalaisessa oli juttua HX-hankkeesta. Keränen sanoi siinä, että ennen varsinaisia neuvotteluja, hankkeen väki oli käynyt kulttuurillisen koulutuksen lävitse, missä kerrotaan kunkin myyjämaan neuvottelu - ja tapakulttuurista. Samaten kuulemma meidän tehokasta suoraan asiaan - kulttuuria oli arvostettu myyjien neuvottelutiimien puolesta.

Hyvä, että tällaiset asiatkin huomioidaan hankkeen toteutuksessa.
Sille on myös nimi ja kustannus nimeltä D. Ei halpaa, mutta kun niin sovitaan niin pieni kustannus.
 
Back
Top