Ylimatruusi
Kapteeni
Mitäs tuo Operating/ support sisältää tai oikeastaan erityisesti tuo Support. Muuten ei näytä muihin lähteisiin nähden F-35 kalliilta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoittanee sitä että yksikkötasolta huoltoja on siirretty varikko- tai jopa tehdastasolle, samanlaista järjestelyä esiintyy muillakin uusilla konetyypeillä. Koneista on tullut niin mutkikkaita että joka järjestelmän eksperttien pitäminen laivueiden huoltohenkilöstössä (varaosista puhumattakaan) maksaisi tolkuttomasti.
Hiukan yllättävää että Harrier maksaisi enemmän ylläpitää kuin Growler. Konetyypin ikä näkyy?
Toki. Mutta onhan siinä vielä kirittävää. Toisaalta, en löytänyt mitään lähdettä noille tuon twiitin luvuille, joten en osaa ottaa niitä liian tosissani minäkään.Turhahan niitä on ottaa kirjaimellisesti. 2018 luvut ja F-35 ei ole vieläkään täysimääräisessä tuotannossa (FRP). Sen myötä luulisi olevan suuruuden ekonomia parhaiten kohdillaan.
Viittaatko nyt tähän Saksan EF säästömalliin vai?Koska kuvattu kustannus on per lentokone, tulee puolet vuodesta varaosaa odottava kone paljon halvemmaksi kuin samassa ajassa 100h enemmän lentävä verrokki
Eli ei puhuta ollenkaan lentotuntien hinnastaKoska kuvattu kustannus on per lentokone, tulee puolet vuodesta varaosaa odottava kone paljon halvemmaksi kuin samassa ajassa 100h enemmän lentävä verrokki
Itse en kyllä usko, että suomalaisessa käytössä luvut olisivat läheskään noin suuret. Tuohon täytyy olla laskettuna mukaan aika paljon muutakin. Ei ole vertailukelpoinen meidän 250 miljoonaan euroon vuodessa.Jos nuo luvut ottaa sellaisenaan ja pyöristää euroihin, niin
60 kpl F-35 vuotuinen yhteiskustannus 655 miljoonaa euroa
60 kpl SH vuotuinen yhteiskustannus 450 miljoonaa euroa
Onhan tuossa melkoinen ero, F-35 lautta 45% kalliimpi. Kahdellasadalla miljoonalla tekee jo paljon. Tai sitten ei. Kaikki toki suhteellista.
Aiemmissa julkaisuissa sanottiin sen olevan infrastruktuurin rakentamista, määräaikaisen projektinhallinnan palkkaamista, henkilöstön koulutukseen liittyviä palkka -ja matkakustannuksia. Nyt tuo taas Purasen viimeisimmässä blogissa kuulostaa enemmän HX:lle varatulta käyttökustannuksilta ajalla kun Hornet on samanaikaisesti HX:n ohella käytössä.Nyt hyväksytyn budjetin myötä varmistui hankkeen rahoitus ja sitä myötä lopullisen tarjouspyyntökierroksen hankintakustannuksia koskevat vaatimukset. Budjetissa HX-hankkeen kulut kohdistetaan omalle momentilleen, joka on budjettiteknisistä syistä jaettu kahteen osaan: 9,4 miljardin euron tilausvaltuuteen, jolla hankitaan Hornetin korvaava järjestelmä, sekä 579 miljoonan euron viisivuotiseen siirtomäärärahaan, jolla varmistetaan, että hankittu järjestelmä saadaan käyttöön osana Suomen puolustusjärjestelmää. 21 miljoonaa euroa on jo myönnetty hankinnan valmistelukustannuksiin.
Eli tuosta 9,4 miljardista mikä jää ylitse tuon 579 millin jälkeen pitää vielä vähentää sitten infran rakentamisen kulut ja se määräaikainen projektinhallinnan palkkaus + henkilöstön koulutus - ja matkakustannukset.Kyllä, HX-järjestelmä elää tuolla rahalla vuoteen 2029. Vasta 2030 on budjettiin suunniteltu rahaa HX:n operointiin/ylläpitoon.
Sille on myös nimi ja kustannus nimeltä D. Ei halpaa, mutta kun niin sovitaan niin pieni kustannus.Keski-Suomalaisessa oli juttua HX-hankkeesta. Keränen sanoi siinä, että ennen varsinaisia neuvotteluja, hankkeen väki oli käynyt kulttuurillisen koulutuksen lävitse, missä kerrotaan kunkin myyjämaan neuvottelu - ja tapakulttuurista. Samaten kuulemma meidän tehokasta suoraan asiaan - kulttuuria oli arvostettu myyjien neuvottelutiimien puolesta.
Hyvä, että tällaiset asiatkin huomioidaan hankkeen toteutuksessa.