Mikä ihmeen D?Sille on myös nimi ja kustannus nimeltä D. Ei halpaa, mutta kun niin sovitaan niin pieni kustannus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mikä ihmeen D?Sille on myös nimi ja kustannus nimeltä D. Ei halpaa, mutta kun niin sovitaan niin pieni kustannus.
Se on esimerkki kun puhutaan tiedosta mitä uusi hävittäjä tuottaa. Uudet tutkat tekee parempaa maastokuvaa. Uudet sensorit tuottaa tietoa, jota ei tässä laajuudessa aikaisemmin ole ollut. Siitä syntyy Dataa, joka on jollakin tasolla osa hankkeen kustannusta ja todennäköisesti myös kauppatavaraa. Hyvä ja aiheellinen kysymys! Tämä on oma henkilökohtainen mielipide ja perustuu tarpeeseen ymmärtää hanketta mahdollisimman hyvin Suomen kannalta.Mikä ihmeen D?
– Tarjoaja lopulta päättää mitä tarjoaa, mutta me emme voi valita sellaista järjestelmää, joka on liian kallis hankkia tai käyttää, Puranen puolustusministeriöstä kommentoi sähköpostitse.
Jotenkin alkaa tuntua myös Super Hornet/Growlerin olevan liian kallis. Ja ”kaikki” nyt ”tietää”, että Rafale se vasta kallis on. Onko tässä lopulta kisa Gripen vs F-35 jo pelkästään hintojen puolesta?Tämä uutinen oli jo linkattu aiemmin mutta tässä linkissä on tämä sitaatti Puraselta:
Hävittäjätarjokkailta pyydetään pian ota tai jätä -tarjoukset Hornetien seuraajista
Suomi pyrkii lähettämään tammikuun aikana lopulliset ja sitovat tarjouspyynnöt Ilmavoimien Hornet-hävittäjien korvaajista. Ohjelmajohtaja Lauri Purasen mukaan ongelmakohtiin on pyritty löytämään ratkaisut tarjoajien kanssa jo aiemmissa neuvotteluissa, koska lopullisista tarjouksista ei enää...ilkkapohjalainen.fi
Tästä tulee mieleen että järjestelmä, joka on liian kallis hankkia voisi viitata Typhooniin, joka on kaikkien julkisten tietojen pohjalta ylivoimaisesti kallein. Eli Typhoon voisi tulla hylätyksi sen vuoksi, että tarvittavaa määrää ei saada 9,4 miljardin tilausvaltuuteen, mikä johtaisi siihen, että meidän tarpeisiin vastaava Typhoon-järjestelmä menisi yli meidän budjettikaton.
Eikö aiemmilla kierroksilla useampi vaihtoehto ollut kalliimpi kuin 10 miljardia?Tästä tulee mieleen että järjestelmä, joka on liian kallis hankkia voisi viitata Typhooniin, joka on kaikkien julkisten tietojen pohjalta ylivoimaisesti kallein.
En uskoisi Rafalen olevan kallein. Esim. kappalehinnaltaan Rafalet ovat 70 miljoonan euron luokkaa. Typhoonien alhaisin yksikköhinta on 90 miljoonaa euroa. Ja Intiakin olisi maksanut 36 käyttövalmiin Rafalen laivastosta 6 miljardia euroa mikäli eivät olisi halunneet Intia-modauksia.Jotenkin alkaa tuntua myös Super Hornet/Growlerin olevan liian kallis. Ja ”kaikki” nyt ”tietää”, että Rafale se vasta kallis on. Onko tässä lopulta kisa Gripen vs F-35 jo pelkästään hintojen puolesta?
11-12 miljardia euroa alustava tarjous. Tarkentavalla kierroksellakin meni kaikilla ilmeisesti välille 10-11 miljardia kun tarvittava aseistus lisättiin (Purasen mukaan tarvittavan aseistuksen lisäämisen jälkeen hinta meni yli 10 miljardin euron, mutta hän ei maininnut että olisi enää mennyt yli 11 miljardin euron).Eikö aiemmilla kierroksilla useampi vaihtoehto ollut kalliimpi kuin 10 miljardia?
No ei ole. Gripen ei ole valmis - ei tilattavaksi, eikä kilpailutukseen.Onko tässä lopulta kisa Gripen vs F-35 jo pelkästään hintojen puolesta?
Jos joku tarjoaisi yli meidän 9,4 miljardin tilausvaltuuden, veikkaan että siinä kohtaa tulisi poliittinen ohjaus vaatimaan kandidaatin pudottamista pois kilpailutuksesta tasapuolisuuden nimissä.Aika uskalias olisi jos joku tarjoaisi väkisin yli 10 kun on niin moneen kertaan teroitettu, että rahaa on 9+ ja sillä selvä, enempää ei pyydetä. Ei ne HX:ssä niin tyhmiä ole, että pyytäisivät sillä goowill rojahtaa alas hyvin herkästi kun jo LV lypsi ja muutenkin budjetin ulkopuoliset megasummat olisi voinut aiheuttaa enemmän vastarintaa nykyisissä oloissa.
30.11.2011
* Swiss to buy 22 JAS-39 Gripen
* Gripen the cheapest option among bidders
* Critics slammed Gripen for poor performance in tests
* Greens want deal put to referendum (Adds details, reaction)
In 2015, Switzerland was set to relaunch the F-5E/F, and now also F/A-18C/D, replacement programme; the Gripen was again considered the favourite.
Aika uskalias olisi jos joku tarjoaisi väkisin yli 10 kun on niin moneen kertaan teroitettu, että rahaa on 9+ ja sillä selvä, enempää ei pyydetä. Ei ne HX:ssä niin tyhmiä ole, että pyytäisivät sillä goodwill rojahtaa alas hyvin herkästi kun jo LV lypsi inflaatiokorotuksen ja muutenkin budjetin ulkopuoliset megasummat olisi voinut aiheuttaa enemmän vastarintaa nykyisissä oloissa.
Eipä sen tasarahan ylittäminen tällä kertaa onnistu, kun summasta sovittiin jo hallitusneuvotteluissa. Keskusta sai läpi (tämänkin) vaatimuksensa hintana mm. se, että demarit puolestaan pääsi heittämään yksityistoimialan lähes kokonaan ulos sotealalta. Lopullisen päätöksen tekee tällä kerralla hallituspuolueiden johtoviisikko mutta epäilemättä PV:n esityksen mukaisesti. Nämä kärkipoliitikothan eivät pääse "valitsemaan" esim. jostain syystä mieluista ehdokasta tai diskaamaan epämieluisaa vaan päätös tehdään esittelystä. On siis jo laadittu esittelymuistio ja päätösluonnos PV:n valitsemasta ehdokkaasta (tai Plm homman käytännössä tekee). Tämän yli käveleminen on aika vaikeaa kun päätös kuitenkin pitää olla valtion edun mukainen. Poliitikkojen tavallinen "loppuherutus" eli määrän supistaminen viime hetkellä on taas eliminoitu jo ennalta, kun ehdokkaat tarjoaa kokonaispakettia.Luottamuksen horjuttamisessa olisi se riski, että poliitikot alkaisivat oikeasti valitsemaan. Sen ajatuksen luulisi nostavan esiupseerien vielä jäljellä olevat hiukset pystyyn.
Joten HX antaisi luultavasti itse kenkää eikä odottaisi poliittista karsintaa
Intialaisten mukaan Rafale-tarjous oli alhaisempi kuin Eurofighterin. Siltikin, kyllähän kone vaikuttaa ns. ihanan kalliilta, vaikka 120 koneen megadiili kaatuikin ilmeisesti muuhun kuin suoraan hintaan:En uskoisi Rafalen olevan kallein. Esim. kappalehinnaltaan Rafalet ovat 70 miljoonan euron luokkaa. Typhoonien alhaisin yksikköhinta on 90 miljoonaa euroa. Ja Intiakin olisi maksanut 36 käyttövalmiin Rafalen laivastosta 6 miljardia euroa mikäli eivät olisi halunneet Intia-modauksia.
9,4/6=56,4 eli ylös pyöristettynä 57. Ja mikäli tämä voitaisiin optimoida vielä neuvotteluissa 60 koneeseen, niin oltaisiin siinä Ilmavoimien kriittinen raja ylitetty.
Intia ilmeisesti melko tyytyväinen tähän saakka toimitettuihin koneisiinsa koska neuvottelut lisäkoneista ovat jo pitkälläIntialaisten mukaan Rafale-tarjous oli alhaisempi kuin Eurofighterin. Siltikin, kyllähän kone vaikuttaa ns. ihanan kalliilta, vaikka 120 koneen megadiili kaatuikin ilmeisesti muuhun kuin suoraan hintaan: