Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mikä ihmeen D?
Se on esimerkki kun puhutaan tiedosta mitä uusi hävittäjä tuottaa. Uudet tutkat tekee parempaa maastokuvaa. Uudet sensorit tuottaa tietoa, jota ei tässä laajuudessa aikaisemmin ole ollut. Siitä syntyy Dataa, joka on jollakin tasolla osa hankkeen kustannusta ja todennäköisesti myös kauppatavaraa. Hyvä ja aiheellinen kysymys! Tämä on oma henkilökohtainen mielipide ja perustuu tarpeeseen ymmärtää hanketta mahdollisimman hyvin Suomen kannalta.
 
Kerrankin asiallinen kirjoitus käyttö- eli elinkaarikustannuksista. Eli pähkinänkuoressa se mitä olen täälläkin toitottanut - kyse on kustannuksista joita ei pysty ennakoimaan ja joka on toisaalta tilanne myös muiden maiden kilpailutuksissa konemerkistä riippumatta. Toki joillakin koneilla tuo epävarmuus on pienempi mutta usein myös elinkaariodote.

Funktio jonka merkitys jää numeraalisesti vähäiseksi mutta riski jota punnitaan kone- ja toimittajakohtaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä uutinen oli jo linkattu aiemmin mutta tässä linkissä on tämä sitaatti Puraselta:


–  Tarjoaja lopulta päättää mitä tarjoaa, mutta me emme voi valita sellaista järjestelmää, joka on liian kallis hankkia tai käyttää, Puranen puolustusministeriöstä kommentoi sähköpostitse.

Tästä tulee mieleen että järjestelmä, joka on liian kallis hankkia voisi viitata Typhooniin, joka on kaikkien julkisten tietojen pohjalta ylivoimaisesti kallein. Eli Typhoon voisi tulla hylätyksi sen vuoksi, että tarvittavaa määrää ei saada 9,4 miljardin tilausvaltuuteen, mikä johtaisi siihen, että meidän tarpeisiin vastaava Typhoon-järjestelmä menisi yli meidän budjettikaton.
 
Tämä uutinen oli jo linkattu aiemmin mutta tässä linkissä on tämä sitaatti Puraselta:




Tästä tulee mieleen että järjestelmä, joka on liian kallis hankkia voisi viitata Typhooniin, joka on kaikkien julkisten tietojen pohjalta ylivoimaisesti kallein. Eli Typhoon voisi tulla hylätyksi sen vuoksi, että tarvittavaa määrää ei saada 9,4 miljardin tilausvaltuuteen, mikä johtaisi siihen, että meidän tarpeisiin vastaava Typhoon-järjestelmä menisi yli meidän budjettikaton.
Jotenkin alkaa tuntua myös Super Hornet/Growlerin olevan liian kallis. Ja ”kaikki” nyt ”tietää”, että Rafale se vasta kallis on. Onko tässä lopulta kisa Gripen vs F-35 jo pelkästään hintojen puolesta?
 
Jotenkin alkaa tuntua myös Super Hornet/Growlerin olevan liian kallis. Ja ”kaikki” nyt ”tietää”, että Rafale se vasta kallis on. Onko tässä lopulta kisa Gripen vs F-35 jo pelkästään hintojen puolesta?
En uskoisi Rafalen olevan kallein. Esim. kappalehinnaltaan Rafalet ovat 70 miljoonan euron luokkaa. Typhoonien alhaisin yksikköhinta on 90 miljoonaa euroa. Ja Intiakin olisi maksanut 36 käyttövalmiin Rafalen laivastosta 6 miljardia euroa mikäli eivät olisi halunneet Intia-modauksia.

9,4/6=56,4 eli ylös pyöristettynä 57. Ja mikäli tämä voitaisiin optimoida vielä neuvotteluissa 60 koneeseen, niin oltaisiin siinä Ilmavoimien kriittinen raja ylitetty.
 
Eikö aiemmilla kierroksilla useampi vaihtoehto ollut kalliimpi kuin 10 miljardia?
11-12 miljardia euroa alustava tarjous. Tarkentavalla kierroksellakin meni kaikilla ilmeisesti välille 10-11 miljardia kun tarvittava aseistus lisättiin (Purasen mukaan tarvittavan aseistuksen lisäämisen jälkeen hinta meni yli 10 miljardin euron, mutta hän ei maininnut että olisi enää mennyt yli 11 miljardin euron).
 
Aika uskalias olisi jos joku tarjoaisi väkisin yli 10 kun on niin moneen kertaan teroitettu, että rahaa on 9+ ja sillä selvä, enempää ei pyydetä. Ei ne HX:ssä niin tyhmiä ole, että pyytäisivät sillä goodwill rojahtaa alas hyvin herkästi kun jo LV lypsi inflaatiokorotuksen ja muutenkin budjetin ulkopuoliset megasummat olisi voinut aiheuttaa enemmän vastarintaa nykyisissä oloissa.

Toki joku muuten epätodennäköinen voisi niin tehdä, mutta olisihan se noloa kaatua esteeseen ennen arvosteltavaa suoritusta.
Se on minusta vain tarjottava niin vähän, jotta on varaa.

Ranska on ollut muissa kisoissa rohkein keittiön kautta kokeilija, mutta nyt sellainen toimintatapa saattaisi vain vetää maton alta muuten ainoalta todelliselta vaihtoehdolta F-35:lle. Belgiaan sopi antaa ymmärtää vaikka minkälaista hyvää, mutta hankkeen ulkopuolisella ei HX:ssä menesty.
 
Viimeksi muokattu:
Aika uskalias olisi jos joku tarjoaisi väkisin yli 10 kun on niin moneen kertaan teroitettu, että rahaa on 9+ ja sillä selvä, enempää ei pyydetä. Ei ne HX:ssä niin tyhmiä ole, että pyytäisivät sillä goowill rojahtaa alas hyvin herkästi kun jo LV lypsi ja muutenkin budjetin ulkopuoliset megasummat olisi voinut aiheuttaa enemmän vastarintaa nykyisissä oloissa.
Jos joku tarjoaisi yli meidän 9,4 miljardin tilausvaltuuden, veikkaan että siinä kohtaa tulisi poliittinen ohjaus vaatimaan kandidaatin pudottamista pois kilpailutuksesta tasapuolisuuden nimissä.

Esim. kuvitellaan tilanne, jossa Typhoonia mahtuisi vaikkapa vain 51 9,4 miljardiin euroon ja he tarjoaisivat 10,4 miljardiin euroon 60 konetta lopullisessa tarjouksessaan. Tämä tarkottaisi sitä, että tämä järjestelmä olisi liian kallis hankkia - ei jatkoon ja ulos kisasta. Samaten 51 Typhoonia olisi liian vähän meidän tarpeisiin - järjestelmä ei täytä meidän vaatimuksia > ei jatkoon ja ulos kilpailutuksesta.
 
Luottamuksen horjuttamisessa olisi se riski, että poliitikot alkaisivat oikeasti valitsemaan kumileimaamisen sijasta. Sen ajatuksen luulisi nostavan esiupseerien vielä jäljellä olevat hiukset pystyyn.
Joten HX antaisi luultavasti itse kenkää eikä odottaisi poliittista karsintaa. Muuten voisivat katsoa itselleen mieluisan kerralla. Kuten Sveitsin kierros 1.

* Swiss to buy 22 JAS-39 Gripen
* Gripen the cheapest option among bidders
* Critics slammed Gripen for poor performance in tests

* Greens want deal put to referendum (Adds details, reaction)

In 2015, Switzerland was set to relaunch the F-5E/F, and now also F/A-18C/D, replacement programme; the Gripen was again considered the favourite.
 
Aika uskalias olisi jos joku tarjoaisi väkisin yli 10 kun on niin moneen kertaan teroitettu, että rahaa on 9+ ja sillä selvä, enempää ei pyydetä. Ei ne HX:ssä niin tyhmiä ole, että pyytäisivät sillä goodwill rojahtaa alas hyvin herkästi kun jo LV lypsi inflaatiokorotuksen ja muutenkin budjetin ulkopuoliset megasummat olisi voinut aiheuttaa enemmän vastarintaa nykyisissä oloissa.
Luottamuksen horjuttamisessa olisi se riski, että poliitikot alkaisivat oikeasti valitsemaan. Sen ajatuksen luulisi nostavan esiupseerien vielä jäljellä olevat hiukset pystyyn.
Joten HX antaisi luultavasti itse kenkää eikä odottaisi poliittista karsintaa
Eipä sen tasarahan ylittäminen tällä kertaa onnistu, kun summasta sovittiin jo hallitusneuvotteluissa. Keskusta sai läpi (tämänkin) vaatimuksensa hintana mm. se, että demarit puolestaan pääsi heittämään yksityistoimialan lähes kokonaan ulos sotealalta. Lopullisen päätöksen tekee tällä kerralla hallituspuolueiden johtoviisikko mutta epäilemättä PV:n esityksen mukaisesti. Nämä kärkipoliitikothan eivät pääse "valitsemaan" esim. jostain syystä mieluista ehdokasta tai diskaamaan epämieluisaa vaan päätös tehdään esittelystä. On siis jo laadittu esittelymuistio ja päätösluonnos PV:n valitsemasta ehdokkaasta (tai Plm homman käytännössä tekee). Tämän yli käveleminen on aika vaikeaa kun päätös kuitenkin pitää olla valtion edun mukainen. Poliitikkojen tavallinen "loppuherutus" eli määrän supistaminen viime hetkellä on taas eliminoitu jo ennalta, kun ehdokkaat tarjoaa kokonaispakettia.
 
Missäs valuutassa tarjoukset saadaan? Onko mahdollista, että tarjous menisi yli tilausvaltuuden euron heikkenemisen vuoksi?
 
Ja mitä tulee konevalintaan, niin toivon Salamakakkosta valituksi sen ylivoimaisen suorituskyvyn, verkostoitumisen, yms... kykyjen vuoksi.

Tämän jälkeen Super Hornetia kannatan Growlerin vuoksi. Growlerilla voidaan tehokkaasti lamauttaa Venäjän ilmatorjuntaa ja muita tutkia maalla, merellä ja ilmassa ja näin luoda hyvä toiminnanvapaus itse Super Horneteille, mikä on lähin mihin päästään Salamakakkosen toiminnanvapautta 4.5 sukupolven koneella.

Ja samaten Growler tukee maa - ja merivoimia sekä kineettisesti että ei-kineettisesti ihan omassa luokassaan.

Kolmoseksi pääsee Rafale, joka on hyvin suorituskyvyiltään tasapainotettu eri tehtäviin, ja jolla on paras omasuojajärjestelmä Spectra kaikista 4.5 sukupolven koneista ja varma elinkaari pääkäyttäjän toimesta meidän suunnitellulle elinkaarelle.
 
En uskoisi Rafalen olevan kallein. Esim. kappalehinnaltaan Rafalet ovat 70 miljoonan euron luokkaa. Typhoonien alhaisin yksikköhinta on 90 miljoonaa euroa. Ja Intiakin olisi maksanut 36 käyttövalmiin Rafalen laivastosta 6 miljardia euroa mikäli eivät olisi halunneet Intia-modauksia.

9,4/6=56,4 eli ylös pyöristettynä 57. Ja mikäli tämä voitaisiin optimoida vielä neuvotteluissa 60 koneeseen, niin oltaisiin siinä Ilmavoimien kriittinen raja ylitetty.
Intialaisten mukaan Rafale-tarjous oli alhaisempi kuin Eurofighterin. Siltikin, kyllähän kone vaikuttaa ns. ihanan kalliilta, vaikka 120 koneen megadiili kaatuikin ilmeisesti muuhun kuin suoraan hintaan:

Fortunately, authentic figures are available for the €7.8-billion contract, signed in 2015, for 36 Rafales. Soon after the contract was signed, a senior political leader in the National Democratic Alliance (NDA) held an off-the-record briefing in New Delhi for several journalists.
It was divulged that the contracted price averaged out to €91.7 million (Rs 686 crore) per Rafale. This included the purchase of 28 single-seat fighters, for €91.07 million (Rs 681 crore) each; and eight twin-seat fighters, each priced at €94 million (Rs 703 crore). That puts the cost of each of the 36 “bare bones” fighters at €91.7 million (Rs 686 crore) — totalling up to €3.3 billion.
Besides this, the IAF paid €1.7 billion for “India-specific enhancements”, €700 million for weaponry such as Meteor and SCALP missiles, €1.8 billion for spare parts and engines, and €350 million for “performance-based logistics”, to ensure that at least 75 per cent of the Rafale fleet remains operationally available. All this added up to another €4.5 billion, taking the cost of the contract up to €7.85 billion.
-----------------------------------------------------------
Hinnat siis vuoden 2015 sopparissa, vähän inflaatiota niihin pitäisi lisätä. "Intia-modaukset" olivat:

Here are the 13 India-specific enhancements to the Rafale jets:


  • Radio Altimeter height measurement from 10,000 feet to 15,000 feet
  • Radar Warning receiver (RWR) frequency band from 2.5 -18 GHzto 10 18 GHz
  • Low Band Jammer (LBJ) pod with frequency band of 1- 4.5 gHz
  • Flight Data Recorder (FDR) recording time from 10 hours data to 16 hours data plus two hours of audio
  • High altitude engine start-up to 12,000 feet
  • Non Cooperative Target Recognition (NCTR) mode in Radar
  • Doppler Beam Sharpening (DBS) and Synthetic Aperture Radar (SAR) modes in Radar
  • Ground Moving Target Indicator and Ground Moving Target Track (GMTI/T) modes in Radar
  • Infra-Red Search and Track (IRST)
  • Helmet Mounted Display (HMD)
  • Training Mode in Missile Approach Warning System (MAWS)
  • Towed DecoysVery High Frequency Omni Range (VOR)
Kaikkea noista me ei tarvita, mutta osa kyllä kuulostaa meillekin aika välttämättömiltä. Kypäränäyttö nyt on selviö, IRST myöskin.

Mitähän tuo tutkavaroitinta koskeva kohta nyt tarkoittaa. Intialaiset halusivat kapeamman kaistan? Vai onko tuossa virhe, pitäisi olla päinvastoin?
Eli kyllä voi tiukkaa tehdä meidän budjettirajat ranskiksillakin.
 
Intialaisten mukaan Rafale-tarjous oli alhaisempi kuin Eurofighterin. Siltikin, kyllähän kone vaikuttaa ns. ihanan kalliilta, vaikka 120 koneen megadiili kaatuikin ilmeisesti muuhun kuin suoraan hintaan:
Intia ilmeisesti melko tyytyväinen tähän saakka toimitettuihin koneisiinsa koska neuvottelut lisäkoneista ovat jo pitkällä
 
Back
Top