Aero Vodochody L-39NG
Czech air framer Aero Vodochody rolled out the first L-39NG prototype 7001 on 12 October, 2018.
Aero Vodochody is marketing the new generation Albatros as an affordable, high performance trainer aircraft with state-of-the-art simulation capabilities suitable for advanced and lead-in fighter training.
Aero Vodochody is pitching the L-39NG against the Embraer EMB-314 Super Tucano and Pilatus PC-21 turboprops. According to the manufacturer, the L-39NG has a comparable price tag to the EMB-314 and PC-21, offers higher, jet engine performance and lower operating costs thanks to the fuel-efficient Williams International FJ44-4M turbofan engine.
The L-39NG features a redesigned lighter airframe featuring composite components, a new wing with integral fuel tanks, an electronic flight instrumentation system with two NVG-compatible 6×8-inch (150x200mm) colour displays, and a Genesis Aerosystems digital avionics suite. Because the L-39NG does not have wingtip fuel tanks, the aircraft’s wing loading is reduced and its roll rate increased. Aero Vodochody rates the L-39NG with a
15,000-hour airframe service life and a 10,000-hour engine life.
Yksittäisen koneen elinkaari 15000 lentotuntia. Eli mikäli Hawkin korvaaja hankitaan 30 vuodeksi niin että mikäli HX:n jälkeen vielä mennään miehitetyllä hävittäjällä, tämä järjestely takaa että HX:n kanssa ei tarvitse harjoituskalustoa yhtä aikaa uudistaa, ja pitää kuitenkin kustannuksen minimissä kun elinkaari suunnitellaan välille 2035-2065.
Tuolla välillä olisi Hawkin 6000 lentotunnin määrällä 180000 lentotunnin tarve, joka tällä konemallilla täytettäisiin 12 harjoitushävittäjällä.