"Sisunautti", urgh!Kaikki argumentit tuota kuviota vastaan ovat erittäin päteviä, mutta silti itseäni hiukan kaivelee ettei saatu ensimmäistä sisunauttia jo tuolloin...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"Sisunautti", urgh!Kaikki argumentit tuota kuviota vastaan ovat erittäin päteviä, mutta silti itseäni hiukan kaivelee ettei saatu ensimmäistä sisunauttia jo tuolloin...
Interkosmokseen osallistui myös Britannia ja Ranska. Mutta kyllähän ohjelmassa oli vahva propagandistinen leima joka tiedostettiin jo tuolloin.Onneksi tuollaisiin ei suostuttu. Tuo Soviet Finland leima yhä edelleen elää elämäänsä tietyissä piireissä.
Kovat on vaatimukset, jos meinaavat 15 miljardiin mahduttaa 104 konetta, jos kerta kymppikään ei riitä välttämättä 64 koneeseen.Näiden seikkojen takia, haluamme me allekirjoittaneet että:
- HX-ohjelman konemäärä kasvatetaan 104 koneeseen
- HX-ohjelman budjetti nostetaan 15 miljardiin euroon
- Ilmavoimat avaavat uudelleen Kauhavan ja Pirkkalan tukikohdat
Jaa että super hornet on "puhdas torjuntahävittäjä"?Tuli vaan mieleen, että vaikka yksi konetyyppi on pikkumaille paras vaihtoehto, niin Kanadan kohdalla voidaan perustella kahtakin konetyyppiä. Ensinnäkin Kanada tarvitsee puhtaan torjuntahävittäjän jonka ei tarvtse olla häivekone ja joka on dedikoitu NORAD käyttöön ja toiseksi häivehävittäjän NATO ja muuhun kansainväliseen toimintaan. Eli jos Boeing lupaa kokoonpanoa ja paljon osavalmistusta siviili- ja sotoilaskoneisiin, niin Super Hornet NORADille ja F-35 muuhun.
Ainoa haaste Kanadalla taitaa olla jos Venäjä höökii päin Pohjois-Navan ylitse mikä taas kuulostaa aika teoreettiseltä uhalta...Voisi myös ajatella, että F-35 riittää Kanadalle myös torjuntahävittäjäksi tai F-18 myös kv-keikoille. Kanadalla on aika edullinen geopoliittinen asema eikä kovin kovin suuria ambitioita toisella puolella maailmaa.
Another way to look at is how many aircraft it takes to deliver certain number of weapons to certain range. A single F-35A/C can deliver 6 2,000lb class weapons pretty far away. It'd take at least 2 or often 3 Dassault Rafales, Eurofighter Typhoons or F-16 or Hornet/Super Hornet to deliver those same weapons as far away. 3 Saab Gripen Es could deliver those same weapons but not as far away as they'd not be able to carry as many EFTs. 6 Gripen Es might be able to deliver those same weapons with 2 EFTs each but I'm not sure if they could match the range even then. Same thing with lighter weapons, although the difference might be slightly narrower. Only F-15E and Su-30/34 derivatives can deliver similar amount/weight of weapons about as far away as F-35A/C. I'd say that truly makes F-35 "a beast"
Kyllähän Kanada on ollut mukana Afghanistan sodassa ja Irakissa taistelemassa ISIS:iä vastaan. NATO:ssa Kanada on mukana Baltiassa. Latviassa on vakituisesti maavoimien osasto ja Liettuassa on ollut F-18 koneita Baltian ilmavalvonnassa. Ennen Horneteja Kanada lensi kolmea eri tyyppiä: NORAD:in käytössä oli F-101, NATO:n Keski-Euroopan joukoilla F-104 ja Norjaan tarkoitetun NATO:n nopean toiminnan joukoilla F-5.Voisi myös ajatella, että F-35 riittää Kanadalle myös torjuntahävittäjäksi tai F-18 myös kv-keikoille. Kanadalla on aika edullinen geopoliittinen asema eikä kovin kovin suuria ambitioita toisella puolella maailmaa.
Ovat pököilleet AWACS-asian kanssa jonkin aikaa, kuten CF-18 koneiden korvaamisessakin. Tulleet ja menneet, mutta eivät maksa täydestä NATOn AWACS-palvelusta. Olet asian ytimessä selvästi!Ainoa haaste Kanadalla taitaa olla jos Venäjä höökii päin Pohjois-Navan ylitse mikä taas kuulostaa aika teoreettiseltä uhalta...
Ja Kanadan koko huomioonottaen on eräänlainen ihme, että heiltä puuttuu AWACS-kyky.
Kanadalla on yhteinen ilmavalvonta ja puolustus USA:n kanssa. NORAD on USA:n ja Kanadan yhteisen ilmapuolustuksen esikunta jota johtaa amerikkalainen kenraali ja varakomentaja on kanadalainen kenraali. Niinpä tarvittaessa voidaan käyttää USA:n tutkakoneita.Ainoa haaste Kanadalla taitaa olla jos Venäjä höökii päin Pohjois-Navan ylitse mikä taas kuulostaa aika teoreettiseltä uhalta...
Ja Kanadan koko huomioonottaen on eräänlainen ihme, että heiltä puuttuu AWACS-kyky.
Tässä alkaa olla tähtikuviot sillä mallilla, että F-35 vie voiton meillä ellei sitten käyttökustannukset mene yli toleranssin tai muuten huoltovarmuus ole liian alhainen (eli siis että emme saisi tarvittavaa tasoa omaa huolto - ja korjauskapasiteettia tänne kotimaan kamaralle).Hornetfinnilla f-16. netissä hyvä havainto, joka liittynee myös vahvasti HX-sotapeliin skenaarioissa, jotka vaativat suurta asekuormaa.
View topic - F-35 beast mode comparison vs 4th gen • F-16.net
Military aviation forum since 2003, with high quality discussion focusing on the F-16, F-35 and F-22 jet fighters and the C-130.www.f-16.net
Toki niitä aseita pitää olla saman verran, mutta F-35 voisi teoriassa tämän takia pärjätä vähemmillä rungoilla ja siirtää rahaa lisäaseisiin tai sitten vain kattaa kalliimpien runkojen eroa.
Eiköhän se ole aika saletti melkein kaikkien mielestä jo ennakkoon, että F-35 voittaa ilmasta maahan skenaariot. Muut vähän arvoituksellisempia.
Kyllähän sitä mieluummin lähtee venäläisiä vastaan häivekoneella, jos joskus syttyy sota NATO:n ja Venäjän välille. Toisekseen on myös mahdollista, että Kanada on joskus koalitiossa USA:n kanssa Kiinaa vastaan. Kanada harjoittelee nykyään Tyynellä Valtamerellä. Guamilla päättyi juuri harjoitus jossa oli Kanadan lisäksi USA, Australia, Intia ja Japani.@Olympiakasarmi luettelemasi tehtävät eivät ole olleet tasavertaista vastustajaa vastaan. Vastaavissa tehtävissä pärjätään myös "toiseksi parhaalla" koneella, mistä F-5 lienee erittäin selvä osoitus (vaikka se olikin suunnattu suurvaltavihollista vastaan).
Nuo laskelmat ei kuulosta kovin hyvin todellisuuteen perustuvilta, tai parhaimmillaankin joltain hyvin spesifiseltä kikkailu-loadoutilla joka on tarkoitettu korostamaan F-35:ttä. Kuusi tonnin painoista asetta tarkoittaisi että käytössä on 2* sisäripustin ja 4* sisempää ulkoripustinta. Tällöin ei jää tilaa lisäpolttoainesäiliöille ja toimintamatka putoaa ns. rutosti. Kokonaan toinen juttu on, missä tilanteissa kuutta tonnin pommia edes kannettaisiin ellei ole tarkoitus mattopommittaa Viipuri. Koska pommien tarkkuus on nykyään hyvä, suuntaus on ollut pienempiin aseisiin, usein näissä hiekkasodissa vakio on jo vain 125kg täsmäpommit tai vieläkin pienempi SDB.Hornetfinnilla f-16. netissä hyvä havainto, joka liittynee myös vahvasti HX-sotapeliin skenaarioissa, jotka vaativat suurta asekuormaa.
Hornetfinnilla f-16. netissä hyvä havainto, joka liittynee myös vahvasti HX-sotapeliin skenaarioissa, jotka vaativat suurta asekuormaa.
View topic - F-35 beast mode comparison vs 4th gen • F-16.net
Military aviation forum since 2003, with high quality discussion focusing on the F-16, F-35 and F-22 jet fighters and the C-130.www.f-16.net
Toki niitä aseita pitää olla saman verran, mutta F-35 voisi teoriassa tämän takia pärjätä vähemmillä rungoilla ja siirtää rahaa lisäaseisiin tai sitten vain kattaa kalliimpien runkojen eroa.
Eiköhän se ole aika saletti melkein kaikkien mielestä jo ennakkoon, että F-35 voittaa ilmasta maahan skenaariot. Muut vähän arvoituksellisempia.
Mille lisäpolttoainesäiliöille? Eihän sillä ole ja silti pääsee noiden muiden kantamien yli niiden kantaessa 2-3:a.Nuo laskelmat ei kuulosta kovin hyvin todellisuuteen perustuvilta, tai parhaimmillaankin joltain hyvin spesifiseltä kikkailu-loadoutilla joka on tarkoitettu korostamaan F-35:ttä. Kuusi tonnin painoista asetta tarkoittaisi että käytössä on 2* sisäripustin ja 4* sisempää ulkoripustinta. Tällöin ei jää tilaa lisäpolttoainesäiliöille ja toimintamatka putoaa ns. rutosti. Kokonaan toinen juttu on, missä tilanteissa kuutta tonnin pommia edes kannettaisiin ellei ole tarkoitus mattopommittaa Viipuri. Koska pommien tarkkuus on nykyään hyvä, suuntaus on ollut pienempiin aseisiin, usein näissä hiekkasodissa vakio on jo vain 125kg täsmäpommit tai vieläkin pienempi SDB.
Yhtä hyvinhän voitaisiin keksiä vaikka lyhyen matkan massapommitusskenaario, Super Hornet voi maksimissaan kantaa 11 ~500kg pommia.
Joo, varmasti loppuu älyammukset kesken. Sen sijaan tuo tehtäväkohtainen optimointi on eri asia. Jos täyttää vajaaksi F-35:n niin se on ihan eri tavalla selviytymiskykyinen kuin muut koneet ilmasta maahan -moodissa. Eli ne tarvitsevat ilmataistelukoneen tukemaan rinnalle. Iso liikkumavara kuormankantokyvyssä mahdollistaa monenlaista erilaista optimointia lentueen eri koneiden välillä.Jotenkin epäilen, ettei näiden peto-moodien käytännön merkitys ole kovin suuri. Ampumatarvikkeet loppuu kesken.
150 DSCA:n Sidewinderiakin riittää peräti niin, että molemmissa siivissä on yksi, peräti siihen että 60 koneen fleetillä niin, että 60 koneesta 45 tekee sillä määrällä yhden lentosuoritteen ja 15 riittää toiseen lentosuoritteeseen.Jotenkin epäilen, ettei näiden peto-moodien käytännön merkitys ole kovin suuri. Ampumatarvikkeet loppuu kesken.
Jos F-35 halutaan saada raskaassa lastissa 'tosi kauas' (kuten tuossa skenaariossa esitettiin) niin pelkällä sisäisellä polttoainemäärällä se ei kyllä sinne lennä, kuten ei mikään muukaan kone. Lisäsäiliötähän F-35:lle on kyllä harkittu ja niille on letkutkin valmiiksi vedetty (tai ainakin paikat niille, evm).Mille lisäpolttoainesäiliöille? Eihän sillä ole ja silti pääsee noiden muiden kantamien yli niiden kantaessa 2-3:a.