Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
^Ei hirveä yllätys kun Selexin tekoa ja tutkathan ovat muutenkin 'serkuksia'. Mutta pitääkö tulkita tuo niin että Raven 05:ssä ei ole elektronista hyökkäysmoodia (eli häirintä-)? Lievä pettymys jos näin, etenkin kun kaikki muut kai tuota ominaisuutta tarjoavat. Ehkä sen voi jälkipäivittää.

Mihinköhän IFF-antenni tungetaan?
 
Vaikea sanoa. Saabin tutkakehittelythän on oman C/D:n tutkan AESAistamista uudella backendilla. Jos vain joku maksaisi sen työn.
 
Sattui silmään, että Kanada ostaa tulevan hävittäjänsä valtion kautta eli esim. Saabin tarjous menee Ruotsin hallituksen kautta ja F-18 ja F-35 USA:n hallituksen kautta. EF tarjous tuli UK:n hallituksen kautta ja Rafale Ranskan hallituksen kautta. Näin lienee sitten Suomessakin.
 
Sattui silmään, että Kanada ostaa tulevan hävittäjänsä valtion kautta eli esim. Saabin tarjous menee Ruotsin hallituksen kautta ja F-18 ja F-35 USA:n hallituksen kautta. EF tarjous tuli UK:n hallituksen kautta ja Rafale Ranskan hallituksen kautta. Näin lienee sitten Suomessakin.
No sehän on ollut Suomen osalta tiedossa jo vaikka kuinka kauan. Jo tietopyynnöt lähetettiin ensimmäisestä lähtien hallituksille.
 
Täällä on muuten vähemmän keskusteltu havainto, että BAEn Typhoonia ostatellessa tutka onkin yhtäkkiä Gripukan Raven 05 pohjainen eikä CAPTOR-E johdannainen

Arvatkaapa miksei Gyllis kommentoi tätä uutista? Koska hän vittuili minulle siitä kun sanoin että eurossa on tämmöinen polarisaatiojuttu.

"Kolmiomittaus onnistuu helposti niin, että yksi kone lentää normaaliasennossa, ja sen molemmin puolen siipimiehet kyljellään kuomu keskimmäistä konetta kohti. Toista lentää vassari ja toista persu niin polarisaatio maksimoidaan."
 
Vaikea sanoa. Saabin tutkakehittelythän on oman C/D:n tutkan AESAistamista uudella backendilla. Jos vain joku maksaisi sen työn.
Jenkithän siitä maksoivat ainakin jotain (tai eikai ole varmaa onko juuri tuo tutka). Onhan se jo Gripenissäkin lentänyt joten kait se jollain rajaa jo on.
saab_x-band_aesa_fighter_radar.jpg
 
Jenkithän siitä maksoivat ainakin jotain --

Jenkit??? Miksi jenkit ostavat hävittäjätutkan ruotsalaisilta tai rahoittavat sellaisen kehitystä? Vai onko tässä nyt jotain yhtäläisyyksiä USN:n alustutkiin?
 
Jenkit??? Miksi jenkit ostavat hävittäjätutkan ruotsalaisilta tai rahoittavat sellaisen kehitystä? Vai onko tässä nyt jotain yhtäläisyyksiä USN:n alustutkiin?
The US Naval Air Systems Command’s Naval Air Warfare Center Aircraft Division (NAWCAD) Lakehurst has awarded a firm-fixed-price contract (N68335-18-C-0693) to Saab Defense and Security USA LLC of East Syracuse, NY, USA (part of Sweden-based defence and security company Saab AB) for the research and development of a prototype gallium nitride (GaN)-based X-band active aperture array radar in support of the US Office of Naval Research (ONR) for evaluation under the Office of the Secretary of Defense (OSD) Foreign Comparative Test (FCT) program
Muoks linkki
 
Viimeksi muokattu:
Juu, mutta olennainen hyppäys tulee siinä ilmestyykö ruotsalaisiin 60 C/D nokalle tai muiden maiden liisi-gripukoihin.
Saab aikoo markkinoida sitä myös ilman Gripeniä, onhan maailmalla tutkia joita on pultattu koneeseen kuin koneeseen esimerkiksi päivitysten yhteydessä: Grifo, EL-2032 jne. Tutkan mainostetaan olevan 'ITAR-vapaa' eli voivat sen puolesta myydä sitä vaikka Pohjois-Koreaan.
Tutka on aika kallis komponentti joten ei varmaan kaikki C/D asiakkaat ainakaan ala sitä vaihtamaan. Jännää on, alkaako Ruotsi?
 
The US Naval Air Systems Command’s Naval Air Warfare Center Aircraft Division (NAWCAD) Lakehurst has awarded a firm-fixed-price contract (N68335-18-C-0693) to Saab Defense and Security USA LLC of East Syracuse, NY, USA (part of Sweden-based defence and security company Saab AB) for the research and development of a prototype gallium nitride (GaN)-based X-band active aperture array radar in support of the US Office of Naval Research (ONR) for evaluation under the Office of the Secretary of Defense (OSD) Foreign Comparative Test (FCT) program
Muoks linkki

Kiitosta, tämä selventää asioita. Tiedetäänkö mahdollisesti, onko vastaavaa sopimusta annettu muille tai miksi se annettiin juuri Saabille?
 
Kiitosta, tämä selventää asioita. Tiedetäänkö mahdollisesti, onko vastaavaa sopimusta annettu muille tai miksi se annettiin juuri Saabille?
"for evaluation under the Office of the Secretary of Defense (OSD) Foreign Comparative Test (FCT) program" eli tämä on ohjelma, jossa testataan ulkomaisia aseita, sensoreita ja muita sotilastarvikkeita. Suurinta osaa testatuista tuotteista ei kuitenkaan osteta koskaan USA:aan.
 
"for evaluation under the Office of the Secretary of Defense (OSD) Foreign Comparative Test (FCT) program" eli tämä on ohjelma, jossa testataan ulkomaisia aseita, sensoreita ja muita sotilastarvikkeita. Suurinta osaa testatuista tuotteista ei kuitenkaan osteta koskaan USA:aan.
Ei. Niistä kopioidaan vaan se mikä on hyvää USA:n oman teollisuuden tuotteisiin. "Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa".
 
Ei. Niistä kopioidaan vaan se mikä on hyvää USA:n oman teollisuuden tuotteisiin. "Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa".

Ohjelma on kuulemma johtanut 11 miljardin hankintoihin 1,42 miljardin panostuksella viimeisen 40 vuoden aikana. Ja mm. NSM tuli sitä kautta käyttöön. Että kai se nyt vähän muutakin on, vaikka toisaalta kopiointiriski varmasti on huomattava.

 
Mikäli valinta osuu Rafaleen, niin olemassa olevien ilmataisteluohjusten kohtaloa ei tarvitse oikein miettiä, että mitä niillä tehdään; kuten sanottu jo niin AMRAAM:it menevät NASAMS:ille ja sitten voisin veikata, että Sidewinderit kaikki Hawkeille. 30 Hawkille jaettuna se on 5 per Hawk, eli 2,5 lentosuoritteeseen. Ja ilmasta-maahan aseet voitaisiin yrittää vaikka myydä USA:lle takaisin ja saada jokunen miljoona sitä kautta.
 
Mikäli valinta osuu Rafaleen, niin olemassa olevien ilmataisteluohjusten kohtaloa ei tarvitse oikein miettiä, että mitä niillä tehdään; kuten sanottu jo niin AMRAAM:it menevät NASAMS:ille ja sitten voisin veikata, että Sidewinderit kaikki Hawkeille. 30 Hawkille jaettuna se on 5 per Hawk, eli 2,5 lentosuoritteeseen. Ja ilmasta-maahan aseet voitaisiin yrittää vaikka myydä USA:lle takaisin ja saada jokunen miljoona sitä kautta.
Eipä välttämättä. Ohjuksillakin on parasta ennen -päiväys. Siinä vaiheessa kun HX astuu palvelukseen, niin todennäköisesti 9X:t sekä 9M:t alkavat olemaan eläköitymässä. Sama koskee myös Amraameja. Varmaankin jonkinlainen muutaman vuoden puskuri tuossa on olemassa, sillä vuosia sitten kaikkia ohjuksia ei varmaankaan kerralla ostettu.
 
Eipä välttämättä. Ohjuksillakin on parasta ennen -päiväys. Siinä vaiheessa kun HX astuu palvelukseen, niin todennäköisesti 9X:t sekä 9M:t alkavat olemaan eläköitymässä. Sama koskee myös Amraameja. Varmaankin jonkinlainen muutaman vuoden puskuri tuossa on olemassa, sillä vuosia sitten kaikkia ohjuksia ei varmaankaan kerralla ostettu.
AMRAAM:istahan on jo todettu, että NASAMS tarvitsee ne max. 300 C7:ää mitä meillä hankittiin Hornetien MLU:n yhteydessä. Kun taas sitten luulisi, että ainakin se 150 kpl Sidewinderia, joka hankittiin Hornetin MLU:n yhteydessä myös säilyisi kuranttina tavarana vielä ainakin niin, että voisi Hawkien kanssa eläköittää samaan aikaan.
 
Jos 9X menisi Hawkeille, joutuisiko JHMCS:t integroimaan Hawkeihin? Käsittääkseni 9X on aivan yhteensopiva 9L/M:n kanssa, joten pelkän ohjuksen käyttö ei vaadi kuin lastaamiseen laukaisuraiteelle, mutta HOBS-etu vaatii kypärän.
 
Back
Top