Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kuulemma Taiwan on kokenut Miraget kalliiksi käyttää. Voi myös olla, että Ranska ei ole kamalan innokas myymään koneisiin päivityksiä, saati sitten Rafaleja, koska Taiwan on Kiinan etupihaa.

Mirage ei ole koskaan ollut edullisen koneen maineessa käyttää, mutta Ranskalla tuskin olisi kummoisia omantunnontuksia myydä Rafalea Taiwanille. Protektionistisella ja omapäisellä Ranskalla ei ole ihan mahdottomia menetettäviä, mutta raha on aina kelvannut asekaupoissa. USA sensijaan aikanaan tökki F-16-kaupoissa 80-luvun alussa ja Taiwan siksi kehitti omalaatuisen F-16-pohjaisen Gripenin, F-CK-1:n. Sittenmmin kelkkahan on kääntynyt, ja Taiwaniin meni ensin F-16 ja nyttemmin F-16V -päivitys. Amerikasta on ollut vaikea saada F-16C/D:tä 2000-luvullakin, eikä uusia koneita tahdottu saada, vaan vanhojen päivityspaketti kunnes 2019. Maahan tekohengittää edelleen mm. F-5:ttä! Päivitys varmasti menisi helposti poliittisesta seulasta läpi, onhan Dassault tarjonnut tuotetukea avoimesti koneiden elinkaaren ajan ja mm. korjannut turbiinirikkoja Taiwanissa. Päivityksen osalta on helppo epäillä yksinkertaisesti huonoa hinta-laatusuhdetta, Mirage 2000 nyt on 80-luvun alun kone jota Dassaultilla ei ole ollut halua kovasti jatkokehittää enää 2000-luvun alun jälkeen -paitsi rahasta tietysti, mutta silloin palataankin kysymyksen alkuun.

Mitä menetettävää Ranskalla olisi myydä Taiwaniin iso mälli Rafalea? Siellä ei ole suurvaltaintresessejä enää, ja Ranska kaikkien Euroopan maiden tapaan ostaa Kiinasta enemmän kuin sinne myy. Se on kuitenkin ollut aina hyvin höveli asekauppias. Herättää kieltämättä kysymyksiä miksei Rafalea markkinoida sinne aggressiivisesti, tilaus olisi varmasti suuri, helposti Suomea suurempi. Painostaako USA, joka kuitenkin pitelee käsissään Taiwanin länsi-suhteita? Tai järjestelykyvytön EU, joka ei saa katkaistua edes Saksan maakaasunapanuoraa Venäjälle?
 
Mitä menetettävää Ranskalla olisi myydä Taiwaniin iso mälli Rafalea? Siellä ei ole suurvaltaintresessejä enää, ja Ranska kaikkien Euroopan maiden tapaan ostaa Kiinasta enemmän kuin sinne myy. Se on kuitenkin ollut aina hyvin höveli asekauppias. Herättää kieltämättä kysymyksiä miksei Rafalea markkinoida sinne aggressiivisesti, tilaus olisi varmasti suuri, helposti Suomea suurempi. Painostaako USA, joka kuitenkin pitelee käsissään Taiwanin länsi-suhteita? Tai järjestelykyvytön EU, joka ei saa katkaistua edes Saksan maakaasunapanuoraa Venäjälle?
Eiköhän Kiina ole tehnyt selväksi Ranskalle, että aseiden myynti Taiwanille on huono idea. Voisi tulla vaikka pakotteita Kiinan suunnalta ja siihen Euroopan mailla ei ole oikein varaa. Ollaan liian riippuvaisia Kiinan tuotteista.
 
Kyseessä on Gripen 2.0 ja silti Saab on vaikeuksissa niin aikataulujen kuin suorituskyvyn ja lupaustensa kanssa. Mitä se olisikaan jos pöydällä olisi yhteishanke häivehävittäjän kehittämisessä ja mitä olisi ylipäätään mielenkiinto pitää yllä väistyvän ja vanhenevan Gripen -suvun viimeisen koneen kilpailukykyä.
Sadatta kertaa: ihan sama tilanne, ellei pahempi, on muilla HX-ehdokkailla siihen aikaan. Gripen C:tä tuskin enää 2030-luvun loppupuolella merkittävästi päivitetään joten se ei varmaan ole siinä vaiheessa enää Saabin riippakivenä.
Drakenille tehtiin iso päivitys elinkaaren loppupuolella vaikka Saabilla oli jo kolme uudempaa tyyppiä joko kehityksessä tai päivitettävänä. Tietenkin resursseja varmaan oli käytössä suhteessa enemmän kuin nykyään.
 
Sadatta kertaa: ihan sama tilanne, ellei pahempi, on muilla HX-ehdokkailla siihen aikaan. Gripen C:tä tuskin enää 2030-luvun loppupuolella merkittävästi päivitetään joten se ei varmaan ole siinä vaiheessa enää Saabin riippakivenä.
Drakenille tehtiin iso päivitys elinkaaren loppupuolella vaikka Saabilla oli jo kolme uudempaa tyyppiä joko kehityksessä tai päivitettävänä. Tietenkin resursseja varmaan oli käytössä suhteessa enemmän kuin nykyään.
Juu, DK:n aikoina Ruotsilla oli vielä mini-suurvallan asema ja sen mukaiset ilmavoimat: 5. suurimmat maailmassa. Ja rahaa puolustukseen 4 - 5 kertaa niin paljon kuin paljon uhanalaisemmassa suomettumis-YYA-Suomessa.

On vain ihailtava sitä tapaa, jolla Neuvostoliiton (ultra-kapitalistisen Venäjän) tiedustelu masinoi täällä poliittisessa vähemmistössä olevan vasemmiston ja media kautta Suomen puolustuspolitiikkaa varmistaen vuodesta toiseen alimittaisen puolustusbudjetin. Jäätävää touhua. Ruotsin demarit mietti aikoinaan asian hiukan toisin.

Nytkin Paavo Arhinmäki, Markus Mustajärvi ja Eero Heinäluoma toistelevat sitä selkäytimeen luutunutta samaa mantraa... On järkyttävää huomata, ettei "vastapuoli" eli Suomen edusta kiinnostuneet piirit tee mitään. Erilaisissa paneeleissa ja vaaliväittelyissä antaudutaan keskusteluun täysin näiden nakertajien ehdoilla. Pitäisi ottaa aloite käsiin ja kertoa kansalle totuus asioista. Totuus on, että olemme samassa asemassa kuin Israel on; olemme ylivoimaisen vihollisen piirittämä ja hyökkäyksen uhka on jatkuva ja todellinen. Se uhka ei piittaa mistään säännöistä, sopimuksista tai sivistyksen tuomasta käyttäytymisestä. Se on alkeellinen, riidanhaluinen ja laajentumishaluinen roskasuurvalta.

Sen verran jos itsestä täällä sopii sanoa, on elämäntehtäväni tehdä sen hyökkääjän elämästä mahdollisimman hankalaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Juu, DK:n aikoina Ruotsilla oli vielä mini-suurvallan asema ja sen mukaiset ilmavoimat: 5. suurimmat maailmassa. Ja rahaa puolustukseen 4 - 5 kertaa niin paljon kuin paljon uhanalaisemmassa suomettumis-YYA-Suomessa.

On vain ihailtava sitä tapaa, jolla Neuvostoliiton ( ultra-kapitalistisen Venäjän) tiedustelu masinoi täällä poliittisessa vähemmistössä olevan vasemmiston ja media kautta Suomen puolustuspolitiikkaa varmistaen vuodesta toiseen alimittaisen puolustusbudjetin. Jäätävää touhua. Ruotsin demarit mietti aikoinaan asian hiukan toisin.
Onneksi näyttää siltä, että vihdoin Demarit ollaan saatu tuosta vasemmiston osasta, joka on onnistuttu masinoida alimitoittamaan puolustuabudjettia, irti jättäen jäljelle vain Vasemmistoliittopetturit öykkäröimään.
 
Juu, DK:n aikoina Ruotsilla oli vielä mini-suurvallan asema ja sen mukaiset ilmavoimat: 5. suurimmat maailmassa. Ja rahaa puolustukseen 4 - 5 kertaa niin paljon kuin paljon uhanalaisemmassa suomettumis-YYA-Suomessa.

On vain ihailtava sitä tapaa, jolla Neuvostoliiton (ultra-kapitalistisen Venäjän) tiedustelu masinoi täällä poliittisessa vähemmistössä olevan vasemmiston ja media kautta Suomen puolustuspolitiikkaa varmistaen vuodesta toiseen alimittaisen puolustusbudjetin. Jäätävää touhua. Ruotsin demarit mietti aikoinaan asian hiukan toisin.

Nytkin Paavo Arhinmäki, Markus Mustajärvi ja Eero Heinäluoma toistelevat sitä selkäytimeen luutunutta samaa mantraa... On järkyttävää huomata, ettei "vastapuoli" eli Suomen edusta kiinnostuneet piirit tee mitään. Erilaisissa paneeleissa ja vaaliväittelyissä antaudutaan keskusteluun täysin näiden nakertajien ehdoilla. Pitäisi ottaa aloite käsiin ja kertoa kansalle totuus asioista. Totuus on, että olemme samassa asemassa kuin Israel on; olemme ylivoimaisen vihollisen piirittämä ja hyökkäyksen uhka on jatkuva ja todellinen. Se uhka ei piittaa mistään säännäistä, sopimuksista tai sivistyksen tuomasta käyttäytymisestä. Se on alkeellinen, riidanhaluinen ja laajentumishaluinen roskasuurvalta.
ja oikeiston sikäli kuin sellaista Suomessa edes on.
 
Onneksi näyttää siltä, että vihdoin Demarit ollaan saatu tuosta vasemmiston osasta, joka on onnistuttu masinoida alimitoittamaan puolustuabudjettia, irti jättäen jäljelle vain Vasemmistoliittopetturit öykkäröimään.
Eikä edes vasemmistoliitto öykkäröi vaan sen sisällä oleva vähemmistö.
 
Eikä edes vasemmistoliitto öykkäröi vaan sen sisällä oleva vähemmistö.
Mutta äänekäs ja toimittelijoiden mieleen. Oleg Gordievsky kirjoissaan "KGB" ja "Sokea Peili" hyvin kuvaakin, kuinka ei he Suomessa kohdentaneet tomiaan sotilaisiin eikä edes suurimpaan osaan poliitikkoa: heidän päätähtäin oli media ja median soluttaminen. Ja se on kyllä onnistunut ja kantaa hedelmää vielä yli 30 v NL:n romahduksen jälkeen. On syntynyt paradigma, jossa jokaisen toimittajaksi aikovan on oltava viher-vasemistolainen ja puolustus-vastainen.
 
Eikö sinne olisi saatavissa UAE:n 2000-9 -päivitys? Vai eikö ole hinnan väärti, onhan se jo toistakymmentä vuotta vanha ja UAE:n special snowflake- tilausten tapaan varmaankin aika tyyris. Varmaan olisi kustannustehokkaampaa satsata vähän enemmän ja ostaa Rafalea suoraan.
2000-9 on lukemani perusteella tosiaan vähän sellainen erikois-lumihiutale -päivitys, siinä on kyllä RDY2-tutka jota on laitettu muihinkin myöhempiin Mirageihin, mutta omasuojana on joku italialainen custom-viritys. Jos 2000-5:ttä alkaisi isommin modernisoimaan niin päivitys pitäisi varmaan suunnitella alusta alkaen uusiksi. Jossain välissä joku paketti varmaan tulee tarjolle, onhan vanhempiakin Mirageja päivitetty. Ranskan ilmavoimilla alatyyppiä on vain vähän eikä se ole erikoisen tärkeässä roolissa. Ranska keskittyy Rafaleen ja Mirage 2000D:hen jolle on paraikaa valmistumassa raskas modernisointi.

Taiwanissa ongelma oli että Mirageilla lennettiin paljon enemmän kuin suunniteltiin (käsittääkseni osaksi siksi kun F-16:n käyttöönotto takkuili, anonyymin nettilähteen mukaan LockMartin tuotetuki hiukan tökki alkuvuosina). Lisäksi ranskismoottori ei oikein kestä lentoja meren yllä. Sitten modernisointia kun alettiin harkitsemaan niin siitä olisi tullut hyvin kallis ja jossain välissä väläyteltiin fleetin poistoakin, esim. myymällä Intiaan.
Intialaisten mukaan Mirage on selkeästi halvempi käyttää kuin MiG-29. Miragen modernisointi -5 standardiin maksoi kyllä sitten toisaalta tosi paljon.

Se olisi jännä paikka myisikö Ranska Rafaleja Taiwaniin. Manner-Kiinan taloudellinen ja poliittinen painoarvo on kasvanut aika paljon 90-luvulta ja melko hyvin on edistynyt Taiwanin diplomaattinen ja poliittinen nurkkaaminen.
 
On vain ihailtava sitä tapaa, jolla Neuvostoliiton (ultra-kapitalistisen Venäjän) tiedustelu masinoi täällä poliittisessa vähemmistössä olevan vasemmiston ja media kautta Suomen puolustuspolitiikkaa varmistaen vuodesta toiseen alimittaisen puolustusbudjetin. Jäätävää touhua. Ruotsin demarit mietti aikoinaan asian hiukan toisin.
Ehkei kannata syyllistää vain vasemmistoa YYA-Suomen puolustuksen niukkuuslinjasta. Valo Nihtilä kuoli sydänkohtaukseen Kokoomusnuorten tilaisuudessa järkytyttyään maanpuolustusvastaisesta puheenvuorosta, ja Kekkonen suunnitteli koko armeijan lakkauttamista.
 
Ehkei kannata syyllistää vain vasemmistoa YYA-Suomen puolustuksen niukkuuslinjasta. Valo Nihtilä kuoli sydänkohtaukseen Kokoomusnuorten tilaisuudessa järkytyttyään maanpuolustusvastaisesta puheenvuorosta, ja Kekkonen suunnitteli koko armeijan lakkauttamista.
Juu, kyllä näitä opportunistisia nakertajia on niin vasemmalla, keskellä kuin oikeallakin nähty. Tämä nykyinen sairas toiseuden ihannointi on vain jatkumoa samalle ilmiölle.
 
Mikä Suomen strateginen hanke ei ole mennyt maaliin?
Sipilän sote- ja maakuntauudistus? Epäilen, ettei mene Marinin hallituksen toimesta myöskään. Sitä viedään eteenpäin mahdollisimman hitaasti, jottei Keskusta maakunnat saatuaan kaataisi hallitusta ja lopulta sen torppaa perustuslakivaliokunta ja sitten ei enää ehditäkään tehdä tarvittavia muutoksia ennen uusia vaaleja, kun hankkeen edistämistä on tarkoituksella jarruteltu hallituskauden loppupuolelle
 
Tavallaan ymmärrän heidänkin näkökulmansa. Maailmanlaajuinen ydinsota oli uusi käsite ja pitkään vain yhden erehdyksen päässä. Kun panoksena on ihmiskunnan eloonjääminen, niin alkaa sellaisessa mittakaavassa nationalismi ja maanpuolustus näyttämään turhalta hulluudelta :confused:
 
Eiköhän Kiina ole tehnyt selväksi Ranskalle, että aseiden myynti Taiwanille on huono idea. Voisi tulla vaikka pakotteita Kiinan suunnalta ja siihen Euroopan mailla ei ole oikein varaa. Ollaan liian riippuvaisia Kiinan tuotteista.
Eurooppa on riippuvainen Kiinan tuonnista, mutta yhtä paljon Kiina on riippuvainen Euroopan viennistä.
 
Sipilän sote- ja maakuntauudistus? Epäilen, ettei mene Marinin hallituksen toimesta myöskään. Sitä viedään eteenpäin mahdollisimman hitaasti, jottei Keskusta maakunnat saatuaan kaataisi hallitusta ja lopulta sen torppaa perustuslakivaliokunta ja sitten ei enää ehditäkään tehdä tarvittavia muutoksia ennen uusia vaaleja, kun hankkeen edistämistä on tarkoituksella jarruteltu hallituskauden loppupuolelle
Se ei kai ollut Sipilän sote- ja maakuntauudistus? Vaan ollut vireillä jo kohta 20 vuotta.

Kukaan ei ole tullut huomanneeksi, että Sekoomuksen ja SDP:n manageroima läänien hävittäminen tuhosi Suomen hallintorakenteen ja siitä lähtien on kipuiltu asian tiimoilta. Täysin toimiva hallintorakenne pirstaleiksi. Todellista hölmöläisten hommaa.

Totuus on, että maata EI PYSTY hallitsemaan kahdella hallintotasolla. Niitä on kaikissa maissa vähintään kolme, joissakin jopa viisi. Yksi esimies ei pysty johtamaan tehokkaasti kuin 7 alaista. Siitä se pyramidi on rakennettava. Läänit takaisin, vaikka sitten maakunta-nimikkeellä ja hallinto kuntoon. Sitten saadaan myös palvelurakenne pelaamaan hiukan pidemmän harjoituksen kautta.

Mutta ideologiat...
 
Johtavat upseerit pelaavat kesällä salaiset ja ratkaisevat sotapelit Suomen hävittäjähankinnassa.

Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Juha-Pekka Keränen johtaa uuden hävittäjän suorituskykyarviointia tarkasti varjellussa turvatilassa, jonne ulkopuolisilla ei ole pääsyä.

Jyväskylän kupeessa Tikkakoskella Keränen esitteli Lännen Medialle hävittäjäkoulutuksen simulaattorimaailmaa, johon ei ole aivan salaisinta suorituskykytietoa upotettu.

Tikkakoskella sijaitsee Ilmasotakoulun lisäksi Ilmavoimien esikunta. Sotapelien turvaluokitellun tilan sijainti on salainen, eikä hävittäjävalinnan ratkaisuvaihe näy kansalaisille mitenkään.

Puolustusvoimat suosittelee yhtä voittajaa, poliitikot valitsevat​

Parhaiten sotapeleissä nykyaikaista ja vahvaa vihollista vastaan menestynyt hävittäjä on Ilmavoimien ja puolustushallinnon esitys Suomen uudeksi hävittäjäksi.

Valtioneuvosto valitsee vielä vuoden 2021 aikana Hornetin seuraajan viiden hävittäjätarjokkaan joukosta. Lopullinen Suomen poliittisten päättäjien valinta voi olla myös muu kuin Puolustusvoimien esitys.

– Esitämme vain voittavan ratkaisun, Ilmavoimien HX-hankejohtaja Keränen painottaa.

Jos hallitus kysyy, Puolustusvoimat voi kertoa myös esimerkiksi kakkos- ja kolmosvalinnan ja esittää perustelut listaukselleen.

Keränen kuitenkin ihmettelee, jos poliitikot valitsevat toisin kuin Ilmavoimien esittämän suorituskykyvertailun voittajan.

Jos poliitikot eivät valitse Puolustusvoimien suosikkia, kyse ei ole siitä, että kulut olisivat liian suuret.

Kaikkien suorituskykyarviointiin asti pääsevien hävittäjien on pitänyt läpäistä hankintahinnan ja elinkaarikustannusten sekä teollisen yhteistyön ja itsenäisen huoltovarmuuden tiukat rajat.

Ne analysoidaan samanaikaisesti sotapelien kanssa huhtikuun loppuun mennessä jätettävistä valmistajien lopullisista tarjouksista. Hylätty tulos jollain osa-alueella pudottaa kandidaatin pois suorituskykyarvioinnista.

Keräsen mukaan kilpailutusprosessi dokumentoidaan tarkasti, jotta se kohtelee tasapuolisesti tarjouskilpailuun osallistuvia valmistajia ja on kokonaisuudessaan jäljitettävä. Jos poliitikot valitsisivat muun kuin valintaprosessin ykkösen, heille jäisi todistamisen taakka valmistajien suuntaan.

Eduskunta on jo hyväksynyt hankintasumman 10 miljardia euroa, josta 9,4 miljardia menee hävittäjiin ja aseisiin ja 0,6 miljardia järjestelmän sovittamiseen Puolustusvoimiin. Hävittäjän käyttö ei saa maksaa vuosittain enempää kuin kymmenen prosenttia noin 2,5 miljardin euron puolustusbudjetista.

Pirkkalan talvitestit onnekkaasti ennen koronaa​

Koronapandemian leviäminen 2020 alkoi hävittäjähankkeen kannalta onnekkaasti vasta sen jälkeen, kun Satakunnan lennostossa Pirkkalassa oli ehditty lentää kaikilla hävittäjillä tammi–helmikuussa.

Tuosta tapahtumasta Ilmavoimat sai korvaamatonta tietoa hävittäjien suorituskyvystä Suomen vaikeissa talviolosuhteissa.

Nämä todelliset dokumentoidut suoritusarvot ovat myös pohjana myös simulaatioissa ja niihin perustuvissa sotapeleissä. Jos jostain suorituksesta ei saatu arvoa, Ilmavoimat arvioi kyseisen kyvyn varmuudeksi alakanttiin. Vain todennetuilla tuloksilla on merkitystä, ei valmistajien mainospuheilla.

Keräsen mukaan olisi ollut hankalaa toteuttaa arviointitapahtumaa enää pandemian alun jälkeen. Joko se olisi jouduttu järjestämään liian helpoissa kesäolosuhteissa tai sitten talviarviointia olisi pitänyt siirtää vuodella, mikä olisi viivästyttänyt koko hävittäjähankintaa.

Matkustusrajoituksista huolimatta Keränen joukkoineen kävi vielä todentamassa hävittäjien suorituskykytietoja viime vuoden lopulla kaikkien valmistajien kanssa.

Lockheed Martinin ja Boeingin edustajien vieraina he kävivät Yhdysvalloissa, Eurofighterin edustajat he tapasivat Britanniassa ja Saabin edustajat Ruotsissa.

Ranskalaisen Dassaultin väki kävi Suomessa, jossa tapaaminen järjestettiin turvatiloissa.

Suomella keinoja välttää yllätysohjusisku​

Ilkka Remeksen jännityskirjassa Kremlin nyrkki venäläisten yllätysohjusisku onnistuu lamauttamaan suomalaiset hävittäjät tuhoamalla kallioluolien sisäänkäynnit. Hävittäjiä ei saada taisteluun, ja strategisen asejärjestelmän teho on mitätöity, ilmatila menetetty.

Prikaatikenraali Juha-Pekka Keräsen mukaan kyseinen esimerkki antaa väärän kuvan puolustuskyvystä. Hyökkäystä ei voitaisi toteuttaa ilman ennakkovalmisteluja, joista sotilastiedustelu saisi ennemmin tai myöhemmin selkoa.

– Kriisitilanteessa kohottaisimme valmiutta ja hajauttaisimme kalustoa eri tukikohtiin. Meillä on korkea valmius aloittaa osalla kalustoa taistelu milloin tahansa, sanoo Keränen.

Ohjusiskuilta voidaan suojautua vaihtamalla jatkuvasti paikkoja myös tukikohtien alueella.

– Tarkka ase menee tarkasti myös ohi. Ohjuksia ei kuitenkaan ole lukemattomia määriä Remeksen kirjan tyylisesti. Kaikilla ei tuhota kalliota, muistuttaa Keränen.

Ilmavoimat laskee, että maassa paikallaan sijaitsevia tutkia menetettäisiin vääjäämättömästi, jos taistelu alkaa. Hävittäjien omilla tutkilla ja muilla Puolustusvoimien valvontajärjestelmillä voidaan kuitenkin luoda tilannekuva taistelun aikana.

Hävittäjä- ja taistelunjohto on pyritty suojaamaan esimerkiksi kyberiskuilta erillisverkoilla ja turvatuilla tietojärjestelmillä, joihin ei työnnetä ylimääräisiä muistitikkuja.

– Hävittäjäparvi pystyy ilmassa viestimään keskenään datalinkeillä, vaikka yhteydet maahan olisivat poikki.

Kyberisku voi kohdistua myös valtakunnan sähköverkkoon ja pimentää Suomen. Ilmavoimilla on omat itsenäiset varavoimajärjestelmänsä.

Tavoite on, että Ilmavoimat pystyisi reilulla 60 hävittäjällä pitämään kalustoa jatkuvasti ilmassa kellon ympäri. Määrä vaihtelisi taistelutilanteen mukaan muutamista yli kymmeneen.

Suurempi hävittäjävoima voidaan keskittää tiettynä aikana tietylle alueelle, jos tilanne sitä vaatii.

Noin kymmenen henkilön varassa​

Sotapelissä jokaiselle hävittäjäjärjestelmälle on varattu kolmen viikon jakso.

Turvaluokiteltuihin tiloihin kokoontuu vain noin kymmenen henkilöä, jotka lopulta päätyvät esitykseen parhaasta hävittäjästä Suomelle.

Joukossa on upseereita, insinöörejä ja tekniikan tohtoreita. Edustettuina ovat Ilmavoimien lisäksi Maavoimat, Merivoimat ja Pääesikunta, koska hävittäjät strategisena asejärjestelmänä tukevat koko Puolustusvoimien taistelua muodostamalla tarkkaa tilannekuvaa ja ohjaamalla esimerkiksi muiden ampumia ohjuksia kohteisiinsa.

Erilaisten taistelutilanteiden tietokonepohjaisista simulaatioista edetään useita päiviä kestäviin sotapeleihin, joissa kukin kokonainen hävittäjäjärjestelmä taistelee eri skenaarioissa vihollista vastaan.

Tarjottuja järjestelmiä halutaan testata useita erilaisia hyökkäyksiä vastaan.

– Teemme useita mitä jos -skenaarioita, joissa yritetään ennakoida, miten vihollinen voisi hyökätä, kertoo Keränen.

Tarkoitus on asiantuntijoiden kesken löytää mahdollisimman viheliäisiä tapoja hyökätä Suomeen ja yrittää torjua ne.

Kyse on shakinpeluusta. Vastustaja yrittää löytää kunkin puolustusjärjestelmän heikkouden ja puolustaja puolestaan iskee hyökkääjän heikkouksiin.

Hävittäjien toimintaa rajoittaa esimerkiksi se, että Suomen lähialueilla on asejärjestelmiä, joiden vaikutus yltää Suomen ilmatilaan.

Apuja ei oleteta muilta, eli sotapeleissä ei oteta huomioon esimerkiksi puolustusyhteistyötä Ruotsin kanssa.

– Jokaisella hävittäjäjärjestelmällä on heikkouksia ja vahvuuksia, Keränen viittaa F-35:n, Super Hornetin ja Growlerin, Eurofighterin, Gripenin sekä Rafalen taisteluarvoon.

Menestys sotapelissä muodostuu monesta tekijästä.

Hävittäjän pitää ensinnäkin ehtiä taisteluun käyttämään aseitaan eli sillä pitää olla havainnointi- ja liikehtimiskykyä aseistettuna.

Sellaisella hävittäjällä ei tee mitään, joka selviytyy, mutta ei pääse taisteluun aiheuttamaan tappioita vastustajalle.

Toisaalta hävittäjän pitää myös selvitä ehjänä taistelusta, eikä tuhoutua itse.

Palattuaan tukikohtaan hävittäjän pitää olla nopeasti uudelleen ilmassa tankattuna ja aseistettuna.

Muuten se ei pärjää nopeasti ilmatilaan vyöryviä hyökkäysaaltoja vastaan eikä ehdi taisteluihin. Maassa liian pitkään oleva hävittäjä on myös vaarassa tuhoutua lentotukikohdassa.

Aseistuksessa on myös eronsa. Eurooppalaishävittäjien ilmataisteluohjus Meteor on julkisten tietojen mukaan jopa tehokkaampi kuin amerikkalaishävittäjien ilmataisteluohjukset.

Vertailua todellisessa ilmataistelussa on kuitenkin olemattomasti. Tarkat todennetut aseparametrit ovat salaisia ja vain hävittäjähankkeen edustajien tiedossa. Keräsen mukaan amerikkalaisten ja eurooppalaisten ohjustyypeillä on vahvuutensa ja heikkoutensa.

Puolustusyhteistyötä ei lasketa mukaan​

Keränen ei halua spekuloida vaihtoehdolla, että suomalaisia hävittäjiä voitaisiin sijoittaa esimerkiksi Ruotsiin. Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist nosti helmikuussa esiin, että Ruotsi valmistelee Suomen kanssa isäntämaasopimusta, joka sallisi kaluston siirron maiden välillä.

Sotapelien skenaariot pelataan oletuksella, että kyseessä on Suomen itsenäinen puolustusjärjestelmä, joka operoi Suomen alueella.

Välttämättä ei ole edes järkevää suojata suomalaishävittäjiä laskeutumalla Ruotsiin, sillä ne eivät ehkä ehdi sieltä taisteluihin. Parempi taisteluvaikutus voitaisiin saada tuomalla ruotsalaishävittäjiä Suomen tukikohtiin.

Turvallisuuspoliittisiin seikkoihin, kuten pidäkkeen luomiseen hyökkääjälle puolustusyhteistyön keinoilla Keränen ei ota kantaa.

Hävittäjien on kuitenkin itsessään tarkoitus muodostaa pidäke hyökkäystä harkitsevalle. Kauppa on silloin onnistunut osa puolustus-, ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, jos Suomi ei joudu sotaan.

Sekoitus olisi kallis, myös kokoonpano harkittava​

Teoriassa Suomella voisi olla mahdollisuus ostaa HX-hankkeessa useita konetyyppejä.

Suomi asioi muun muassa suoraan Yhdysvaltain puolustushallinnon kanssa, jolloin tilaus voisi olla yhdistelmä Super Hornetia, elektronisen sodankäynnin mestaria Growleria ja F-35-häivehävittäjää sopivassa suhteessa. Tällöin saataisiin suorituskykyjen yhdistelmä, jota yhdessä järjestelmässä ei ole.

– Jos saisin valita itse, olisi kaksi eri konetyyppiä, joita vaikka 15 vuoden välein vaihdettaisiin. Se on vaan kallis. Meillä ei ole pienenä maana varaa operoida sitä, sanoo Keränen.

Suomi ei siis kustannussyistä pyri moiseen ratkaisuun.

Toinen auki oleva asia on hävittäjien kokoonpano Suomessa. Monet hävittäjävalmistajat tarjoavat kokoonpanomahdollisuutta osana teollista yhteistyötä.

Kokoonpano kuitenkin maksaa Suomelle enemmän kuin hävittäjien valmistaminen muualla. Voi siis olla järkevämpää hankkia vastaava kriittinen tietotaito insinööreille muuten kuin omalla kokoonpanolla.

F-35:n kritiikki tasoittaa tulevaisuusnäkymiä​

Oman lisänsä hävittäjäehdokkaiden arviointiin tuo tulevaisuuden kehitysnäkymien arviointi. Hävittäjäjärjestelmän pitäisi palvella jopa 40 vuotta.

Vielä viime vuonna näytti siltä, että F-35-hävittäjä oli tällä saralla muita selvästi edellä suurella amerikkalaisella tilausmäärällään ja vakuuttavilla myyntiluvuilla.

Sittemmin punttien voi sanoa tasoittuneen, sillä Yhdysvaltain ilmavoimissa on kasvavaa kritiikkiä kallista F-35:ttä kohtaan.

Järjestelmää kuvataan toki Ferrariksi, mutta Yhdysvaltain ilmavoimat ei halua ajaa joka päivä töihin Ferrarilla, vaan käyttää sitä vain sunnuntaisin. Arkitarpeeseen riittäisi halvempi ja kevyempi hävittäjä.

Ominaisuuksiltaan tällainen hävittäjä voisi olla amerikkalaisversio ruotsalaisesta Gripenistä, joka on suunniteltu helposti päivitettäväksi ja edullisesti käytettäväksi.

Yhdysvaltain ilmavoimissa F-35 suunniteltiin alun perin korvaamaan ikääntyvä sotaratsu F-16 ja muita vanhentuvia konetyyppejä eri puolustushaaroissa, mutta koska uuteen projektiin haluttiin vähän kaikkea ja parasta suorituskykyä, hinta ja hävittäjän koko paisuivat.

Toisaalta F-35:n puolustajat muistuttavat, että vaarana olisi jälleen uusi satoja miljardeja dollareita nielevä kehityshanke, jonka lopputulos olisi "uusi F-35" ongelmineen.

Tulevaisuuden kehityspotentiaalin vaatimuksista Keränen mainitsee esimerkiksi kybersietoisuuden ja kyvyn häiritä vastustajaa.

– Yksi kehityspolku tulevaisuudessa on, miten ohjailla miehittämättömiä aluksia tai toimia niiden kanssa yhdessä. Se on vielä visio- ja kehitysasteella. Tämä arvioidaan tulevaisuuden kehityspotentiaalissa.

Keräsen mukaan näitä aseita koskettavat myös kansainväliset sopimukset. Taistelussa miehittämättömistä aluksista voi olla hyötyä lentäessään hävittäjien siivellä, sillä niillä voi olla tulivoimaa ja ne voivat ottaa osuman hävittäjän puolesta.

Koska julkisiin tietoihin pohjautuvan tulevaisuusarvioinnin voi katsoa tasoittuneen ennakkoon vahvimman F-35:n epävarmuuden lisääntyessä, korostunee Ilmavoimien valintaesityksessä entistä selkeämmin hävittäjien nykyinen, todellinen suorituskyky.

Tulevan hävittäjän lentäjät ovat jo Ilmasotakoulussa​

Tikkakosken Ilmasotakoulussa ensimmäiset tulevan hävittäjän lentäjät ovat jo aloittaneet koulutustaipaleensa.

Lentoreserviupseerikouluun otetaan joka vuosi noin 40 kokelasta. Heistä 20 jatkaa Ilmavoimiin, Rajavartiolaitokselle tai Maavoimiin lentäjäksi. Hävittäjälentäjäksi kouluttautuminen tapahtuu noin kymmenessä vuodessa.

Kaikki valittavat opettelevat ensin lentämään Hornetia, joka palvelee uuden hävittäjän rinnalla vuoteen 2030 saakka. Kuitenkin osa heistä opettelee Hornetin lisäksi myös HX-hävittäjän vuodesta 2025 eteenpäin.

Simulaattorihuoneessa tulevat hävittäjälentävät testaavat suihkuharjoituskone Hawkia erilaisia vastustajia vastaan. Harjoituskoneen halutaan toimivan samaan tapaan kuin Hornet tai HX-hävittäjä toimisi.

Kartalla näkyy punaisia maalikoneita, jotka ovat sinisten simulaattorilentäjien vastustajia.

– Kuuma peruna on pelillistävä ympäristö. Haluamme, että lentäjät hakeutuvat omatoimisesti treenaamaan, miten päästään erilaisista tehtävistä läpi, kertoo Ilmasotakoulun hävittäjälentolaivue 41:n komentaja, everstiluutnantti Lauri Suominen.

Simulaattoreissa hyödynnetään sekä Hornetien että HX-hävittäjien yhteisiä ominaisuuksia niin paljon kuin mahdollista.

Vastustajille voidaan syöttää peleihin esimerkiksi hieman todellista kovempia arvoja, jotta hävittäjälentäjä joutuu harjoituksessa kovemmalle kuin tositilanteessa. Toisaalta liian vaikeita vastustajista ei haluta tehdä, ettei simulaatio opeta lentäjälle vääränlaista taktiikkaa.

Simulaattorit opettavat paljon, mutta ne eivät opeta kaikkea. Edelleen on lennettävä, ja niin Ilmasotakoulussa tehdään Hawkeilla ja myöhemmin Horneteilla lennostossa.

– Perusasia on, että osaat lentää niin, ettet tapa itseäsi. Kuolemanpelko ja G-voimat pitää kokea lentämällä, sanoo Keränen.

Aistiharhoja ja pilven sisällä lentämistä ei koe todellisuuden tavoin simulaattoreilla.

Mielenkiintoinen ja uutta tietoa sisältävä tietopaketti.

Tuo varsinkin, että jokaisen kandidaatin läpimeno elinkaarikustannuksista, huoltovarmuudesta ja teollisesta yhteistyöstä analysoidaan samanainaikaisesti evaluoivan sotapelin kanssa. Tämä säästää aikaa.

Kun laskee, että toukokuun alussa aloitetaan tarjousten evaluointi, niin kolme viikkoa per kandidaatti ja viisi kandidaattia johtaa siihen, että lokakuussa varmaan saamme tietää voittajan.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se ollut niin että on sote-uudistus joka on kuten sanoit, pitkässä kuusessa, ja sitten Sipilän sote, johon sotkettiin kaikki valinnanvapaudet ja yhtiöittämiset, lähinnä kai kokkareiden vaikutuksesta. Tämä sitten kaatui kiireiseen ja sotkuiseen valmisteluun ja siihen että mallina ollut Ruotsin systeemi ei sitten tarkemmassa tarkastelussa olekaan ollut niin menestyksekäs.

Läänien lakkauttamisen jälkeenhän Suomessa on kai ollut jonkunmoinen "2.5 tason systeemi" missä aikaisemmat läänit korvattiin jonkunlaisella paralleelirakenteella johon kuuluivat maakuntaliitot, ely-keskukset sun muut. Sekään ei tainnut osoittautua sitten niin hyväksi säästöksi.

Sipilän hallituksen suhteessa kovempi kompastuminenhan oli tämä väyläyhtiöhanke, joka tuupattiin alulle vieläkin hirveämmällä kiireellä ja josta tuli täysi pannukakku.
 
Eikö se ollut niin että on sote-uudistus joka on kuten sanoit, pitkässä kuusessa, ja sitten Sipilän sote, johon sotkettiin kaikki valinnanvapaudet ja yhtiöittämiset, lähinnä kai kokkareiden vaikutuksesta. Tämä sitten kaatui kiireiseen ja sotkuiseen valmisteluun ja siihen että mallina ollut Ruotsin systeemi ei sitten tarkemmassa tarkastelussa olekaan ollut niin menestyksekäs.

Läänien lakkauttamisen jälkeenhän Suomessa on kai ollut jonkunmoinen "2.5 tason systeemi" missä aikaisemmat läänit korvattiin jonkunlaisella paralleelirakenteella johon kuuluivat maakuntaliitot, ely-keskukset sun muut. Sekään ei tainnut osoittautua sitten niin hyväksi säästöksi.

Sipilän hallituksen suhteessa kovempi kompastuminenhan oli tämä väyläyhtiöhanke, joka tuupattiin alulle vieläkin hirveämmällä kiireellä ja josta tuli täysi pannukakku.
Näissä käy aina välistä niin että muutoksesta tulee pääasia ja sisältö jää toissijaiseksi. Ei se ministerien vähentäminenkään Sipilän pumpulla mennyt ihan putkeen ja lopulta oli otettava askel takaisin.

Kuvio on kaiken kaikkiaan hankala kun systeemi pyörii niin että hanke pitää suunnitteluineen kaikkineen saada maaliin vaalikauden aikana tai kaikki raukeaa ja taas palataan lähtöruutuun.
 
Näissä käy aina välistä niin että muutoksesta tulee pääasia ja sisältö jää toissijaiseksi. Ei se ministerien vähentäminenkään Sipilän pumpulla mennyt ihan putkeen ja lopulta oli otettava askel takaisin.

Kuvio on kaiken kaikkiaan hankala kun systeemi pyörii niin että hanke pitää suunnitteluineen kaikkineen saada maaliin vaalikauden aikana tai kaikki raukeaa ja taas palataan lähtöruutuun.
Onneksi PV:n strategiset hankkeet on jo alunperinkin suunniteltu monen vaalikauden mittaisiksi ja valmisteltu parlamentaariselta pohjalta. LV2020 ja HX on jo olleet voimissaan kahden eri Eduskunnan kaudella ja jatkuvat vielä LV2020 vielä yhden kauden aikana ja HX kahden.
 
Back
Top