F-35 -hävittäjiä ei tarvitse keskittää Suomessa yhteen tukikohtaan ainakaan siksi, että kahden tukikohdan muokkaaminen koneille sopivaksi tulisi liian kalliiksi.
Näin toteaa Scott Davis, joka toimii koneen valmistajan Lockheed Martinin Aeronautics-liiketoimintayksikön johtajana Suomessa.
Julkisuudessa on esitetty arvioita, joiden mukaan lentotukikohdan muuntaminen F-35:lle sopivaksi olisi ulkomailla maksanut karkeasti 400–600 miljoonaa euroa.
F-35 on yksi viidestä hävittäjäehdokkaasta korvaamaan Ilmavoimien F/A-18 Hornetit.
– Tukikohtien muuntamisen kustannus on vertailukelpoinen muiden ehdokkaiden kanssa, Davis sanoo.
...
Tukikohtien rakentamisen osuus on reilut 300 miljoonaa euroa.
Puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen sanoo, että Puolustusvoimat on laskenut kaikkien hävittäjäehdokkaiden aiheuttamat rakennustarpeet.
– Luotan laskelmiimme.
Puranen ei kommentoi yksittäisten hävittäjäkandidaattien tarpeita. Hän kuitenkin kertoo, että eri ehdokkaiden tarvitsemat rakennuskustannukset ovat ”hämmästyttävän lähellä toisiaan.”
– Heitot ovat joitakin kymmeniä miljoonia euroja.
...
Uusien hävittäjien keskittämisestä yhteen tukikohtaan ei ole edes keskusteltu, Puranen toteaa.
...
Lockheed Martinin Davisin mukaan koneen huoltaminen on yksinkertaista, ja onnistuu suomalaisilta varusmiehiltä.
...
Suomi pystyy tekemään kaikki huollot ja elinkaaripäivitykset Suomessa.
...
Ylläpitoon kuuluu lähettää data valmistajalle analysoitavaksi. Tämä tapahtuu internetin kautta, eikä siihen tarvita satelliittiyhteyttä.
– F-35 tuottaa valtavan määrän dataa, ja kun sitä tulee kaikilta käyttäjämailta, sen perusteella voidaan tehostaa huoltoa.
Davis korostaa, että operatiivista dataa ei lähetetä.
Davisin mukaan F-35 on suunniteltu toimimaan 30 päivää ilman, että sitä tarvitsee kytkeä huollon tietoverkkoon. Kriisiaikana tätä voidaan venyttää.