Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Onneksi seuraavat eduskuntavaalit on vasta 2023 huhtikuussa. Hx päätös tulee niiden kannalta liian aikaisin, että poliitikot rupeais irtopisteitä hakemaan. Tästä näkökulmasta myös HX hankkeen aikataulu on loistava. Liekö tämä fakta ollut millään tavalla vaikuttamassa aikatauluun.

Tuskinpa on vaikuttanut. HX-hankkeen aikataulu näyttää etenevän ihan by the book, eli suorituskyvyn elinjakson hallinta ja alan hankintalait ml valittu hankintamenettely painavat prosessin omaan muottiin!
 
Mä kun luulin että yksikään valmistaja ei ole tarjonnut sitä millä suomi tulisi lentämään.
No, jos ollaan AIVAN tarkkoja, näin on. Koska näillä nyt jo toiminnassa olevillakin koneilla on oma kehityskaarensa ja "versionumero" on tietenkin v. 2025 - 2029 eri kuin oli 2020. Mutta muutokset ovat niin pieniä, ettei esim mallinimi tai kirjain muutu. Gripenistä oli Suomessa "sekaversio" joka on vielä aika kaukana siitä, mitä ollaan myymässä. Muiden ehdokkaiden muutokset eivät vaikuta olennaisesti niiden operatiiviseen suorituskykyyn (vaikkakin tietenkin se ja/tai käytettävyys lähtökohtaisesti paranee), mutta Gripenistä ei ole tavallaan vielä kuin "kiilto isin silmissä".
 
@Analysti
Jos kaikesta huolimatta päädymme Gripeniin, niin miten reagoit? Kai luotat hankkeen päätöksentekoon sataprosenttisesti?
Jonkin verran näistä asioista perillä olevana luulen, valinta ei ilman poliittista väliintuloa ei voi päätyä Gripeniin. En sinällään reagoi siihenkään erityisemmin, toteanpahan vain, että tälläiset päättäjät olemme ihan itse valinneet. Jotenkin kyllä luotan jälleen kerran pääministeriin, hän kyllä on selvästi asiasta oikein informoitu ja uskon, että kykenee pitämään suitset käsissään ja luottaa asiantuntijoiden valintaan. Lisäksi turvallisuuspoliittinen sitoutuminen USA:ha viimeisen 20 vuoden aikana on paljon merkittävämpi juttu, kuin kansa keskimäärin tietääkään tai ymmärtää. Se johtaa siihen, että tämä on kahden kauppa ja kolmen korvapuusti.
 
Viimeksi muokattu:
No, jos ollaan AIVAN tarkkoja, näin on. Koska näillä nyt jo toiminnassa olevillakin koneilla on oma kehityskaarensa ja "versionumero" on tietenkin v. 2025 - 2029 eri kuin oli 2020. Mutta muutokset ovat niin pieniä, ettei esim mallinimi tai kirjain muutu. Gripenistä oli Suomessa "sekaversio" joka on vielä aika kaukana siitä, mitä ollaan myymässä. Muiden ehdokkaiden muutokset eivät vaikuta olennaisesti niiden operatiiviseen suorituskykyyn (vaikkakin tietenkin se ja/tai käytettävyys lähtökohtaisesti paranee), mutta Gripenistä ei ole tavallaan vielä kuin "kiilto isin silmissä".
Ja tuosta tilausvaltuudesta jätetään pieni osa käyttämättä, että sitten 2030 vuonna koko konemäärän ollessa rivissä, voidaan se päivittää 2030 vuoden tasolle.
 
Jonkin verran näistä asioista perillä olevana, valinta ei ilman poliittista väliintuloa ei voi päätyä Gripeniin. En sinällään reagoi siihenkään erityisemmin, toteanpahan vain, että tälläiset päättäjät olemme ihan itse valinneet. Jotenkin kyllä luotan jälleen kerran pääministeriin, hän kyllä on selvästi asiasta oikein informoitu ja uskon, että kykenee pitämään suitset käsissään ja luottaa asiantuntijoiden valintaan. Lisäksi turvallisuuspoliittinen sitoutuminen USA:ha viimeisen 20 vuoden aikana on paljon merkittävämpi juttu, kuin kansa keskimäärin tietääkään tai ymmärtää. Se johtaa siihen, että tämä on kahden kauppa ja kolmen korvapuusti.
Mä en kyllä luota tai luottaisi pääministeriin pätkän vertaa. Ihminen joka huolehtii vain julkisuuskuvastaan voi kulissien takana tehdä mitä lystää ja mistä hyötyy.
 
Jonkin verran näistä asioista perillä olevana, valinta ei ilman poliittista väliintuloa ei voi päätyä Gripeniin. En sinällään reagoi siihenkään erityisemmin, toteanpahan vain, että tälläiset päättäjät olemme ihan itse valinneet. Jotenkin kyllä luotan jälleen kerran pääministeriin, hän kyllä on selvästi asiasta oikein informoitu ja uskon, että kykenee pitämään suitset käsissään ja luottaa asiantuntijoiden valintaan. Lisäksi turvallisuuspoliittinen sitoutuminen USA:ha viimeisen 20 vuoden aikana on paljon merkittävämpi juttu, kuin kansa keskimäärin tietääkään tai ymmärtää. Se johtaa siihen, että tämä on kahden kauppa ja kolmen korvapuusti.

Jos Gripen tulisi teoriassa valituksi esim Ilmavoimien oman valintaprosessin lopputuloksena, niin hankeorganisaatio itsessään olisi varmaan se taho, jolla kahvikuppi kaatuu ällistyksestä ensimmäisenä pöydälle....
 
Mä en kyllä luota tai luottaisi pääministeriin pätkän vertaa. Ihminen joka huolehtii vain julkisuuskuvastaan voi kulissien takana tehdä mitä lystää ja mistä hyötyy.

Itse kyllä luotan tässä tapauksessa virkamiesten epävirkamiesmäiseen käytökseen. Eli kaikkinainen Ilmavoimien esityksestä poikkeava ratkaisu vuotaa samantien, ja sittenpähän seuraakin kaikkea kivaa...
 
Jonkin verran näistä asioista perillä olevana, valinta ei ilman poliittista väliintuloa ei voi päätyä Gripeniin. En sinällään reagoi siihenkään erityisemmin, toteanpahan vain, että tälläiset päättäjät olemme ihan itse valinneet. Jotenkin kyllä luotan jälleen kerran pääministeriin, hän kyllä on selvästi asiasta oikein informoitu ja uskon, että kykenee pitämään suitset käsissään ja luottaa asiantuntijoiden valintaan. Lisäksi turvallisuuspoliittinen sitoutuminen USA:ha viimeisen 20 vuoden aikana on paljon merkittävämpi juttu, kuin kansa keskimäärin tietääkään tai ymmärtää. Se johtaa siihen, että tämä on kahden kauppa ja kolmen korvapuusti.

On totta, että suomi sitoo itseään USA:an ja jo pelkästään siitä syystä uskon, että valinta osuu Atlantin taakse.

Tuon sitoutumisen järkevyydestä voi käydä hyvinkin perusteltua keskustelua, mutta se on silti tosiasia ja painaa paljon.
 
Mä en kyllä luota tai luottaisi pääministeriin pätkän vertaa. Ihminen joka huolehtii vain julkisuuskuvastaan voi kulissien takana tehdä mitä lystää ja mistä hyötyy.
Tälle on sinällään perustetta, että ei ulkopolitiikan kiihkossaan hallinnut komentoketjua. Polkaisi Niinistön varpaille,mutta uskon että kulisseissa palautettiin ruotuun. Puhun siis case Nalnystä.
 
Ei ainakaan niin pahasti. Osa lentää jo juuri semmoisena kuin on Suomelle tarjottu ja jotkut on käynyt jo oikeita sotia...
Mikään HX-ehdokkaista ei ole kyllä osallistunut oikeaan sotaan. Markkinointiosastot kyllä retostelevat kovasti osallistumisilla poliisitoimiin jossa käydään pudottamassa pommi savimajaan joka on sillä hetkellä todettu demokratian ja vapaan markkinatalouden vastaiseksi, mutta taktillis-teknisessä mielessä tällaiset operaatiot eivät ole yhtään sen haastavampia kuin ohjuksen ampuminen maalilennokkiin Perämeren yllä. Joku Allied Force nyt käy vielä oikeasta sodasta kun siinä oli todellista optempoa ja vastassa oikea ilmapuolustus.
 
On totta, että suomi sitoo itseään USA:an ja jo pelkästään siitä syystä uskon, että valinta osuu Atlantin taakse.

Tuon sitoutumisen järkevyydestä voi käydä hyvinkin perusteltua keskustelua, mutta se on silti tosiasia ja painaa paljon.
Yhteen toimittajamaahan sitoutuminen on aina riski, vaikka tämä yksi maa olisi millainen messiasvaltio. Tietenkin ilmavoimien suhteen tämä tilanne alkoi jo DX-hankinnasta eikä amerikkalaiseen koneeseen päätyminen toisi muutosta nykytilanteeseen. PV voi pyrkiä välttämään liiallista USA-riippuvuutta kokonaiskuvassa. Korkeatorjuntaohjushankkeessa ei ole mukana amerikkalaista vaihtoehtoa...
 
Yhteen toimittajamaahan sitoutuminen on aina riski, vaikka tämä yksi maa olisi millainen messiasvaltio. Tietenkin ilmavoimien suhteen tämä tilanne alkoi jo DX-hankinnasta eikä amerikkalaiseen koneeseen päätyminen toisi muutosta nykytilanteeseen. PV voi pyrkiä välttämään liiallista USA-riippuvuutta kokonaiskuvassa. Korkeatorjuntaohjushankkeessa ei ole mukana amerikkalaista vaihtoehtoa...
... koska budjettiin sopivaa vaihtoehtoa ei siellä ole olemassa.
 
Mikään HX-ehdokkaista ei ole kyllä osallistunut oikeaan sotaan. Markkinointiosastot kyllä retostelevat kovasti osallistumisilla poliisitoimiin jossa käydään pudottamassa pommi savimajaan joka on sillä hetkellä todettu demokratian ja vapaan markkinatalouden vastaiseksi, mutta taktillis-teknisessä mielessä tällaiset operaatiot eivät ole yhtään sen haastavampia kuin ohjuksen ampuminen maalilennokkiin Perämeren yllä. Joku Allied Force nyt käy vielä oikeasta sodasta kun siinä oli todellista optempoa ja vastassa oikea ilmapuolustus.
Menepä sanomaan tuo Irakin, Afganistanin, Syyrian ja Libyan ilmatilaan lentäneille Rafale-kuskeille. Messissä illalla.
 
Ei ainakaan niin pahasti. Osa lentää jo juuri semmoisena kuin on Suomelle tarjottu ja jotkut on käynyt jo oikeita sotia...

Ikävä sanoa, mutta kyllä se Gripen on vain teknis-operatiivisesti tässä joukossa se peränpitäjä. USA käyttää hävittäjiään huomattavasti karummissa oloissa kuin koko Suomesta löytyy. Ranska ei ehkä...
Kanada lentää Horneteillaan Inuvikistä 50 asteen pakkasissa.
 

F-35 -hävittäjiä ei tarvitse keskittää Suomessa yhteen tukikohtaan ainakaan siksi, että kahden tukikohdan muokkaaminen koneille sopivaksi tulisi liian kalliiksi.

Näin toteaa Scott Davis, joka toimii koneen valmistajan Lockheed Martinin Aeronautics-liiketoimintayksikön johtajana Suomessa.

Julkisuudessa on esitetty arvioita, joiden mukaan lentotukikohdan muuntaminen F-35:lle sopivaksi olisi ulkomailla maksanut karkeasti 400–600 miljoonaa euroa.

F-35 on yksi viidestä hävittäjäehdokkaasta korvaamaan Ilmavoimien F/A-18 Hornetit.

– Tukikohtien muuntamisen kustannus on vertailukelpoinen muiden ehdokkaiden kanssa, Davis sanoo.

...

Tukikohtien rakentamisen osuus on reilut 300 miljoonaa euroa.

Puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen sanoo, että Puolustusvoimat on laskenut kaikkien hävittäjäehdokkaiden aiheuttamat rakennustarpeet.

– Luotan laskelmiimme.

Puranen ei kommentoi yksittäisten hävittäjäkandidaattien tarpeita. Hän kuitenkin kertoo, että eri ehdokkaiden tarvitsemat rakennuskustannukset ovat ”hämmästyttävän lähellä toisiaan.”

– Heitot ovat joitakin kymmeniä miljoonia euroja.

...

Uusien hävittäjien keskittämisestä yhteen tukikohtaan ei ole edes keskusteltu, Puranen toteaa.

...

Lockheed Martinin Davisin mukaan koneen huoltaminen on yksinkertaista, ja onnistuu suomalaisilta varusmiehiltä.

...

Suomi pystyy tekemään kaikki huollot ja elinkaaripäivitykset Suomessa.

...

Ylläpitoon kuuluu lähettää data valmistajalle analysoitavaksi. Tämä tapahtuu internetin kautta, eikä siihen tarvita satelliittiyhteyttä.

– F-35 tuottaa valtavan määrän dataa, ja kun sitä tulee kaikilta käyttäjämailta, sen perusteella voidaan tehostaa huoltoa.

Davis korostaa, että operatiivista dataa ei lähetetä.

Davisin mukaan F-35 on suunniteltu toimimaan 30 päivää ilman, että sitä tarvitsee kytkeä huollon tietoverkkoon. Kriisiaikana tätä voidaan venyttää.
 
Yllätyyyyyyyys.
Siinä meni taas yksi järjetön vasta-argumentti:

Puranen ei kommentoi yksittäisten hävittäjäkandidaattien tarpeita. Hän kuitenkin kertoo, että eri ehdokkaiden tarvitsemat rakennuskustannukset ovat ”hämmästyttävän lähellä toisiaan.”

– Heitot ovat joitakin kymmeniä miljoonia euroja.
 
Back
Top