!!! Huippusisältöä, unohda kaikki muu mitä olit tekemässä !!!
Laitan litterointia myöhemmin. Kestää näet 2h. 10 min per esittäjä omalle koneelle. 5 min rakentavaa kritiikkiä kilpailijosta, 5 min rebuttal. Sitten moderaattorikeskustelu.
Muilla oli ammattilaiset, mutta Gripukkaa (tai siis
CF-39 Arrow II:a
kts 4:15) edusti Alex McColl eli joku analysti (tosin air cadet -tausta). Eli Gripukalla aloitetaan! Puhuja perustelee, että tuollainen uudelleen nimeäminen olisi perusteltu sillä, että kyseessä olisi Made in Canada -tuote. Sitten kehuu Gripen Libyassa -kokemukset ja väittää, että olisi plug in Norad-vaatimuksien suhteen (vaikea uskoa, vaikka 6:50 kalvon Halifax CMS-esimerkki olisikin meripuolella validi). Combat range olisi huomattavasti parempi kuin F-18:lla (epäilen vahvasti ellei ole kyse minimi-ilmataistelupuikoista + max fuel-podit), unique repositioner (paitsi Typhoon), industry leading GaN ew (lieneekö?), 6 irst-kameraa kuten F-35:n das (melko rouhea vertailukohde). Kova on luettelemaan yksityiskohtia, mutta adjektiivit ei vaikuta erityisen uskottavilta. "Active stealth"
. Vähän outoa kuinka paljon mollasi F-35:tta jo alkuesityksessään. Melkein enemmän kuin kehui oman fanituksensa kohdetta.
Kuulijoiden kyssärit ja vastaukset pdfnä.
Q: To Ricardo, how about Boeings commitment to the SH. Looking at the HX challenge, they don´t promise any commitment longer than 20+ years, Canada require support beyond 2060?
A: The Super Hornet is the U.S. Navy’s premiere fighter aircraft, and with no set retirement it will remain so for decades to come. Boeing will deliver Block III Super Hornets to the U.S. Navy though the mid2030s via three production lines and there remains significant international interest in the capabilities of the Block III Super Hornet, with a market of more than 400 advanced fighter aircraft in campaigns around the globe, including in Canada.
F-16 netistä luonnehdinta
I thought it was funny that the Gripen salesman couldn't be bothered with answering the question sheet. Either he didn't know or was too embarrassed to answer. Either way, it's a bad look. What's not in this video is the comments section. The chat, including Billie Flynn were constantly roasting Alex McColl and calling out his falsehoods.
Military aviation forum since 2003, with high quality discussion focusing on the F-16, F-35 and F-22 jet fighters and the C-130.
www.f-16.net
15.20 alkaa ex-johtavan testipilotti Ricardo Travenin Super Hornet -osuus. On liki kaikkeen Boeingin viimeaikaiseen osallistunut testipilottina. Jäi majurina RCAF:sta eläkkeelle. 3k Horneteilla, joista 1k SH:lla.
Tämä kehuu olevansa oikea tietäjä ja ainoana OEM:n palveluksessa eikä kolmannen osapuolen konsultti, joka esittelee markkinointimateriaalia. Kuulemma kaikki, jota kertoo on suoraan hänen itsensä kokemuksesta. Sassy!
18.30 kertoo kuinka Hornetien käyttäjät rakastaa konettaan. 20.30 kuinka on laajennusvaraa (tilaa) asentaa uutta (SA ja mission systems). 22:30 kertoo aileroneista, jotka kuulemma aiheuttaa paljon vähemmän tutkavastetta kuin Hornetissa muttei "vaarannettu suorituskykyä" (eli tekosyy kuinka ei F-35 tasoa, vaikka Md ja Bojo "olisivat osanneet"). Eli säilyttivät niiden koon ja kyvyn kääntyä alas ja ylös. Kertoo, että kun stealthin optimointiin mennään sillä (F-35:n) tasolla niin täytyy kutistaa asioita (tätä ei ole vaikea uskoa, mutta se on että se olisi kyvyn/liikehdinnän osalta merkittävä huononnus). 24:45 spare room, spare power, spare cooling - laajennusvaraa. 25:30 laskeutuu kokonsa takia kuulemma hitaammalla vauhdilla ja lyhyemmällä matkalla kuin classic-Hornet. 26:00 selviäisi Kanadan pisimmät tukikohtien välit tankkaamatta. Sekä tankkauskykyä ei ole pienimmissä paikoissa, mutta SH:lla onnistuisi tarvittaessa taktinen tankkaus (buddy refuel) jota tosin Kanada ei ole osannut vielä edes kaivata. 27:00 kertoo kuinka Bojo voi taata offsetit, eikä niistä tarvitse kilpailla muita osallistujia vastaan (kuten ilmeisesti F-35:tä tarkoitti).
Laurie Hawn, ex-evlt RCAF. Selvästi vanhin, oli ilmeisesti mm. edellä puhuneen Bojon Travenin komentaja 1989 Saksassa kuten kertoo. Näki CF-18 ohjelman 1. päivästä alkaen. Myös 10 vuotta kansanedustajana jne. Ei kuulemma saa palkkiota keneltäkään vaan rakkaudesta RCAFiin. Puhuu kuitenkin F-35:n puolesta, hänen esittely alkaa 27.30 jälkeen. Alkaa itse puhuman 29:25 ja kertoo kuinka on tarvetta korjata heti edellisten vääriä puheita koneestaan. 30.00 Viesti on sama kuin Billy Flynnillä aiemmin. Pojat ja tyttäret elossa takaisin kotiin F-35 avulla ja seuraavat 50 vuotta. 30:40 tiivistää F-35:n tarjooman: survivability ja interoperability. 30:45 kehittyneet häiveominaisuudet pitää suunnitella alusta lähtien, ei voi lisätä jälkikäteen - liittyy selviytymiskykyyn.
31.00 tärähtää esiin iso Suomen lippu. Väittää, että Suomen viimeaikaisessa arvioinnissa(?!?) Super ja Gripen tarvitsivat paljon apuja selvitäkseen S-400:aa vastaan. Miten voi olla totta, eihän HX Challenge tätä tutkinut vaan validoi suoritusarvoja? Eli mikä arvio?
32:30 F-35 kuulemma näyttää tietoa eikä vain dataa kuskille ja jakaa sen automaattisesti MADL kautta. Link 16 kautta toimivilla ei riitä potku ja ne havaitaan. 32:50 tulee eka kohdistettu piikki. Arvioi, että koska Ruotsi ei ole 5 Eyes jäsen niin voi olla hiljaista Gripenin NORAD-kytkyn toteutuksen kanssa kun tarvittavaa salaista teknologiaa ei jaeta (muistutan, että Gripenin puhemiehellä oli se Halifaxin taistelunjohtojärjestelmän viittaus kalvossa omana perusteenaan). Sitten jotain tylsää höpinää Auto GCAS ja hinnasta. 35:15 kuittaa, että F-35 myötä RCAFilla olisi annettavaaa tulevaisuuden haasteisiin toisin kuin Gripenillä ja Super Hornetilla. Sitten tuli alla oleva vähän liian epäobjektiivinen vertailukelmu.
37:45 sitten heittää aika todentuntuisesti, että mahtaa olla Gripenin ops test haastava kun vain yksi E lentää, Brasiliassa. Sitten jauhaa kuinka esitellyt kustannukset on ilmeisesti sekoitettu Gripen C:hen ja (Janes-tyyppisillä) lukemilla saa ehkä katettua polttoaineen hinnan, ei juuri muuta. Kuulemma 27k olisi jossain arvioitu.
Eli Gripen ja F-35 puhehenkilöt parjasi yllättävän tiukkaan ja Superilla oli tuorein ja itse firmaa (Boeingia) edustava. Joten ei ollut edes varaa irrotella.
päätän 39:02 tällä erää. palaan seuraavina päivinä jos löytyy mehukasta myöhempää. sillä aikaa voitte toki katsoa itse.