Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kaksipaikkaiset ovat ihan varsinaisia hävittäjiä ja itse asiassa vielä parempia, kun on se takapenkin kaveri paneutumaan aseisiin, elsoon, tilannekuvaan jne jne... Mutta tietysti ne ovat kalliimpia ja siten voisivat painaa määrää alaspäin, että on siinä tiettyä perääkin.
Miksi näitä "parempia" ei valmisteta jos ne niinn hyviä ovat?
 
Miksi näitä "parempia" ei valmisteta jos ne niinn hyviä ovat?
Kyllähän se kertoo paljon jos USMC ajaa kaksipaikkaisiaan yhdellä. Siinä on jo rahat kiinni ja silti ei koeta järkeväksi. Liian niche tarve.

edit:
Tuo Friskin mainitsema Growlerin tuoma harmaan vaiheen kykypaletti olisi hyvä keskustelun aihe. On mahdollista ei-kineettistä vaikutusta tehdä ja toisaalta poliitikkojen halutessa erittäin harvinaisella kyvyllä lähteä hankkimaan turpopisteitä maailmalta turvaamassa muita.
 
Gripenin infotilaisuudessa yksi kysymys koski konemääriä. En tiedä ymmärsinkö tuon pätkän oikein missä kerrottiin miten tähän lukuun päädyttiin.
1:13:40-> 1:15
Ilmeisesti määrää rajoitti myös se että paljonko käyttö saa maksaa. Tästä n. 48:35->
Mitenlien niiden kanssa jotka ei konemääräänsä ilmoittaneet. Oliko rajoittavana tekijänä käyttökustannukset ja 64 ei saatu mahtumaan pakettiin? Onko noissa sitten tungettu tarjoukseen ylimääräisiä puikkoja, että saadaan kymppimiljardi täyteen?
 
Mitenlien niiden kanssa jotka ei konemääräänsä ilmoittaneet. Oliko rajoittavana tekijänä käyttökustannukset ja 64 ei saatu mahtumaan pakettiin? Onko noissa sitten tungettu tarjoukseen ylimääräisiä puikkoja, että saadaan kymppimiljardi täyteen?
Konemäärää hiukan leikkaamalla saa hillittyä käyttökustannuksia niin, että raja-arvo ei ylity.. Tai sitten kone on lähtökohtaisesti liian kallis, mitä epäilen eurocanardien kohdalla. Samalla voidaan tosiaan kompensoida puuttuvia koneita lisäämällä pakettiin aseistusta. Varmaa on ainakin se, että jokainen euro käytetään.
 
Mitenlien niiden kanssa jotka ei konemääräänsä ilmoittaneet. Oliko rajoittavana tekijänä käyttökustannukset ja 64 ei saatu mahtumaan pakettiin? Onko noissa sitten tungettu tarjoukseen ylimääräisiä puikkoja, että saadaan kymppimiljardi täyteen?
Boeing ja SAAB on kertoneet tarjouksistaan eniten. Muiden osalta en osaa sanoa minkälaisiin paketteihin ovat päätyneet ja miksi. Kai kaikille on samat skenaariot selitetty ja ovat saaneet niiden perusteella valita millaisilla kone- ja asemäärillä ne ratkaisisivat.
 
E-mallin koneita tilattu enemmän joten ne pitäisi saada toimimaan ensin?
Historia huomioon ottaen tämä ei olisi ongelma; Gripen B ei kuulunut Ruotsin alkuperäisiin tarpeisiin, joten sitä ei tehty. Mutta heti kun sellainen haluttiin, ryhdyttiin toimeen ja malli lensi vuonna 1997 ilman yllätyksiä. Rakenteellisia yllätyksiä todennäköisesti ei tulisi, koska muutokset ovat luultavasti hyvin samoja kuin C/D välillä, ja aerodynaamisetkin lienee jo katsottu valmiiksi. Ja muita muutoksia sitten ei tarvitse ollakaan E/F välillä.
 
Historia huomioon ottaen tämä ei olisi ongelma; Gripen B ei kuulunut Ruotsin alkuperäisiin tarpeisiin, joten sitä ei tehty. Mutta heti kun sellainen haluttiin, ryhdyttiin toimeen ja malli lensi vuonna 1997 ilman yllätyksiä. Rakenteellisia yllätyksiä todennäköisesti ei tulisi, koska muutokset ovat luultavasti hyvin samoja kuin C/D välillä, ja aerodynaamisetkin lienee jo katsottu valmiiksi. Ja muita muutoksia sitten ei tarvitse ollakaan E/F välillä.
Aiempi kokemus varmasti auttaa F:n kehityksessä. Yksi ylimääräinen tekijä tällä kertaa voi olla että nyt koneita ei tehdä ainoastaan Ruotsissa vaan myös Brasilia osallistuu kehitystyöhön.
 
Boeing ja SAAB on kertoneet tarjouksistaan eniten. Muiden osalta en osaa sanoa minkälaisiin paketteihin ovat päätyneet ja miksi. Kai kaikille on samat skenaariot selitetty ja ovat saaneet niiden perusteella valita millaisilla kone- ja asemäärillä ne ratkaisisivat.
Super Hornet ja Gripen -tarjouksien perusteella voinemme todeta, että myöskään Rafalea/Typhoonia ei tarjota meille kaksipaikkaisena. Ja koska määriä ei ole kerrottu, voinemme todeta, että se on vähemmän kuin 64 kpl. Itse veikkailisin 57-58 kpl.
 
Aiempi kokemus varmasti auttaa F:n kehityksessä. Yksi ylimääräinen tekijä tällä kertaa voi olla että nyt koneita ei tehdä ainoastaan Ruotsissa vaan myös Brasilia osallistuu kehitystyöhön.
Luulen, että Brasilia-aspekti tarkoittaisi tässä enimmäkseen sitä, että F-eturungon kappaleet valmistetaan Brasiliassa ja kootaan sitten Suomessa. Tai jos tätä ei haluta, koko keula voi tulla puolikoottuna pakettina Brasseista Suomen kokoonpanolinjalle. Sinänsä mietin muuten, onko Ilmavoimat halukas luopumaan VIP-lennätyksistä kokonaan. Se on harrastanut sitä kai paljon vähemmän kuin monet muut maat, mutta olisi mielenkiintoista, jos sitä optiota ei enää ollenkaan olisi HW-tason yläpuolella.
 

"Vuonna 2019 Saabin raottama ensimmäinen tarjous koski 52 Gripen E- ja 12 Gripen F -hävittäjää. Ilmavoimat ja Saab kävivät aiheesta laajoja keskusteluja, joissa todettiin kaksipaikkaiselle olevan tarvetta vain erittäin kompleksisissa elektronisen sodankäynnin (elso) tehtävissä. Kaksipaikkaisten hävittäjien tuoma lisäkustannusvaikutus voitiin siten suunnata lisäkoneisiin sekä aseistukseen. Kaksipaikkainen Gripen F on kuitenkin edelleen optiona Suomelle, jos ilmavoimat katsoo sellaisia tarvitsevansa."

Hauskaa vertailla tätä Tanskan muutaman vuoden takaiseen evaluaatioon, jossa Super Hornetista speksattiin vain kaksipaikkainen. Jollain ihme logiikalla tanskalaiset olivat päättäneet että Superin täytyy olla kaksipaikkainen, F-35 ja Eurofighter saavat vetää yksipaikkaisella.
 
Hauskaa vertailla tätä Tanskan muutaman vuoden takaiseen evaluaatioon, jossa Super Hornetista speksattiin vain kaksipaikkainen. Jollain ihme logiikalla tanskalaiset olivat päättäneet että Superin täytyy olla kaksipaikkainen, F-35 ja Eurofighter saavat vetää yksipaikkaisella.
Freudilainen lipsahdus; joku hankkeen sisällä halusi varmaan signaloida nimenomaan ihmelogiikkaa. ;)
 
Luulen, että Brasilia-aspekti tarkoittaisi tässä enimmäkseen sitä, että F-eturungon kappaleet valmistetaan Brasiliassa ja kootaan sitten Suomessa. Tai jos tätä ei haluta, koko keula voi tulla puolikoottuna pakettina Brasseista Suomen kokoonpanolinjalle. Sinänsä mietin muuten, onko Ilmavoimat halukas luopumaan VIP-lennätyksistä kokonaan. Se on harrastanut sitä kai paljon vähemmän kuin monet muut maat, mutta olisi mielenkiintoista, jos sitä optiota ei enää ollenkaan olisi HW-tason yläpuolella.

Puolustusministeriä on kai ollut tapana lennättää Hornetin takapenkillä, mutta onko muita julkkismatkustajia? Nämä urheilusankarit (Rovanperä ja kukakohan se toinen oli) ainakin lensivät Tikkakoskella(?) nimenomaan Hawkin takapenkillä.
 
Puolustusministeriä on kai ollut tapana lennättää Hornetin takapenkillä, mutta onko muita julkkismatkustajia? Nämä urheilusankarit (Rovanperä ja kukakohan se toinen oli) ainakin lensivät Tikkakoskella(?) nimenomaan Hawkin takapenkillä.
Jos Boeingin tarjous valitaan, niin tuo Puolustusministerien lennätys hoitunee Growlerin takapenkillä. Ja mikäli Rafalella on vielä kaksipaikkaisia BAFO:ssa, niin Rafalella mahdollisesti onnistuu.

Muussa tapauksessa PuMia pitää lennätellä jatkossa Hawkin takapenkillä.
 
Miksi näitä "parempia" ei valmisteta jos ne niinn hyviä ovat?

Mitään ei saa ilmaiseksi ja kaksipaikkaisen koneen hinta ja vähän ylläpitokustannuksetkin ovat varmaan korkeammat (kaksinkertainen määrä heittoistuimia, happijärjestelmiä, laitepaneeleja jne). Lisäksi kaksipaikkaiset houtuvat aina luopumaan jostain, että toiselle istuimelle ja pidemmälle ohjaamolle saadaan tilaa, yleensä tämä tila on pois sisäisistä polttoainesäiliöistä eli toimintasäde voi jäädä huomattavastikin lyhyemmäksi ilman ulkoisia säiliöitä. Ne ovat myös painavampia.

Kyllähän noita kokonaan kaksipaikkaisia hävittäjiä on tehtykin, vaikkapa F-14 ja F-4 lienevät kaikille tuttuja - tosin näiden tapauksessa kyse oli paljolti 50-70- lukujen asejärjestelmien mutkikkuudesta ja alhaisesta automaatiosta. Uudemman sukupolven vain kaksipaikkaisia ovat vaikkapa F-15E ja Su-30, joissa korostuu sitten se ilmasta-maahan -tehtävä missä se erillinen aseupseeri on eduksi. Ovathan puhdasveriset rynnäkkökoneetkin usein kaksipaikkaisia, kuten F-111, Tornado tai Su-34. Tässä mainitut koneet ovatkin jo niin isoja, että siitä kakkospaikasta ei ole enää merkittävää haittaa.

Sitten on esmes Malesian kaltaisia operaattoreita, joiden kaikki Hornetit ovat kaksipaikkaista D-mallia. Tosin koneitakin on vain 8 kappaletta, joten varmaan ajateltiin että sama ostaa kaikki tuplina kun hankintakin on lähes nimellinen ja tyyppikoulutukseen kaksipaikkainen kuitenkin tarvitaan.
 
Lyhyitä valtioiden välisiä sotia on aina ennustettu, mutta silti kyseisillä sodilla on ollut taipumus venyä pitkiksi monissa tapauksissa.
Suomen ja Venäjän välisessä sodassa on päästävä poliittiseen ratkaisuun 3 - 4 kk sisällä, muuten Suomi katoaa maailman kartalta. Tai sitten sota siirtyy semmoiseen vaiheeseen, että Venäjällä on kymmeniä vihollisia (Nato) ja se ei pysty ratkaisuun missään. Silloin tänne voi tulla tueksi ihan muiden maiden koneita, eikä niiden omistusta tarvitse siirtää.
 
Back
Top