Minä en usko häiveteknologiaan. Sensoriteknologia tulee päihittämään sen hävittäjän elinkaaren aikana kuitenkin. Painottaisin suorituskykyä.
Onpa harvinaisen yksisilmäinen kommentti. Ihan kuin sensoriteknologia olisi ainoa osa-alue, mitä hävittäjässä tullaan sen elinkaaren aikana kehittämään.
* Ohjukset kehittyvät
* Häiveominaisuudet kehittyvät (kaistanleveys, voimakkuus (kaistanesto))
* sensoriteknologia kehittyy (fuusio, mittaherkkyys, häiriönsieto-ominaisuudet)
* elektronisen hyökkäyksen/häirinnän järjestelmät kehittyvät
Juurikin ainoa asia, mikä ei ota suuria loikkia eteenpäin, on esittämäsi liikehtimiskyky. Voidaan nähdä jo nykyhävittäjien eri sukupolvissa, kuinka nämä ominaisuudet "junnaavat paikallaan", enemmän tai vähemmän. Miksiköhän?
Itse väitän, että jonkin tasoinen häivekyky on oleellinen osa tulevaisuuden hävittäjän työkalupakissa.
Esimerkki:
Vuosi 2016. SU-35 pystyy lukitsemaan F-35A:n 25 km päästä.
F-35A pystyy lukitsemaan SU-35:n 100km päästä.
F-35A on todennäköisin voittaja.
Hypätään 15 vuotta ajassa eteenpäin vuoteen 2031.
SU-35++ pystyy lukitsemaan F-35A:n tuplasti kauempaa, 50km päästä. F-35A++ hankkii lukituksen 200km päästä.
F-35A++ on todennäköisin voittaja.
Esimerkillä pyrin havainnollistamaan asejärjestelmäkilpajuoksua, joten sen ei ole tarkoituskaan olla täydellinen missää mielessä.