Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Koskeeko Suomen toiveet f-35:n osalta A, B vai C varianttia? B:ssä olisi sitä suorituskykyä mitä kaipaan (svtol).
 
Koskeeko Suomen toiveet f-35:n osalta A, B vai C varianttia? B:ssä olisi sitä suorituskykyä mitä kaipaan (svtol).
Ymmärtääkseni A:ta.
B:n ongelmana on sen huonompi työntövoima ja kiihtyvyys, alempi rasituksenkesto (ei voi tehdä niin tiukkoja käännöksiä) ja STOVL:n ongelmat: kone ei saa nousta tai laskeutua pystyyn tavalliselle asvaltille (ellei sitten hätätilanteessa), koska moottorista tulevat kuumat palokaasut voivat sulattaa asvaltin ja roiskeita voi mennä moottorin ilmanottoon. USA aikoo käyttää alustoina betonialustoja, ja lentotukialuksia.
 
F-35C:n hinnan pitäisi olla 90-95 miljoonaa vuonna 2019. Jos sisäisen tykin puute ja pienehkö hinnan nousu verrattuna A sekö B malleihin ei haittaa, niin silloin tuo saattaisi olla hyvä valinta. En tiedä miten hyvin F-35A pystyisi hyödyntämään maantietukikohtia siinä kun ei ole jarrutuskoukkua.

Eurofighter on oman näkemykseni mukaan kaikista huonoin vaihtoehto koska sen käyttäjiä ei näytä pahemmin koneen päivittäminen kiinnostavan (koneena ihan kyvykäs).
 
F-35C:n hinnan pitäisi olla 90-95 miljoonaa vuonna 2019. Jos sisäisen tykin puute ja pienehkö hinnan nousu verrattuna A sekö B malleihin ei haittaa, niin silloin tuo saattaisi olla hyvä valinta. En tiedä miten hyvin F-35A pystyisi hyödyntämään maantietukikohtia siinä kun ei ole jarrutuskoukkua.

Eurofighter on oman näkemykseni mukaan kaikista huonoin vaihtoehto koska sen käyttäjiä ei näytä pahemmin koneen päivittäminen kiinnostavan (koneena ihan kyvykäs).
Siis joo. Kyllä huomaa kenen näpeissä wikipedia on. Siellä nimittäin ilmoitetaan vain F35A:n moottoriton hinta, joka on 98M dollaria vuonna 2016. Todellinen hinta moottorin kanssa on tuplasti suurempi, eli noin 200 miljoonaa dollaria/kone.

Eurorighter on ilmaherruushävittäjä. Sitä käyttävät vain sellaiset valtiot joilla on lisäksi joku muu kone hoitamassa pommitustehtäviä.
 
Siis joo. Kyllä huomaa kenen näpeissä wikipedia on. Siellä nimittäin ilmoitetaan vain F35A:n moottoriton hinta, joka on 98M dollaria vuonna 2016. Todellinen hinta moottorin kanssa on tuplasti suurempi, eli noin 200 miljoonaa dollaria/kone.

Aika hintava moottori jos tosiaan kustantaa 100 miljoonaa taalaa :eek:
 
Aika hintava moottori jos tosiaan kustantaa 100 miljoonaa taalaa :eek:
Voi olla että liioittelin, mutta jos lisätään aseet ja alati kasvavat kehityskustannukset, niin Suomen kohdalla hintalappu voi hyvinkin olla lähes 200 miljoonaa/ kone joskus 2020-luvulle mennessä. Lisäksi täällä polttoaine on paljon kalliimpaa, mikä tulee näkymään käyttökustannuksissa.

Moottori on lisäksi vasta testivaiheessa ja paljon vaikeampi suunnitella kuin itse kone. Lopullinen tuotantomoottori tulee olemaan nykyistä kalliimpi. Perinteisesti hävittäjän moottori käsittää ainakin kolmanneksen koneen kokonaishinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
F-35C:n hinnan pitäisi olla 90-95 miljoonaa vuonna 2019. Jos sisäisen tykin puute ja pienehkö hinnan nousu verrattuna A sekö B malleihin ei haittaa, niin silloin tuo saattaisi olla hyvä valinta. En tiedä miten hyvin F-35A pystyisi hyödyntämään maantietukikohtia siinä kun ei ole jarrutuskoukkua.

Eurofighter on oman näkemykseni mukaan kaikista huonoin vaihtoehto koska sen käyttäjiä ei näytä pahemmin koneen päivittäminen kiinnostavan (koneena ihan kyvykäs).
C:llä on käsittääkseni rajoituksia liikehtimisessä, ja A:ssa on koukku. Se ei vaan ole hyväksytty yhtä kireälle vaijerille kuin C:n koukku, mutta maalla ei tarvitsekaan pysähtyä alle sadan metrin.
 
C:llä on käsittääkseni rajoituksia liikehtimisessä, ja A:ssa on koukku. Se ei vaan ole hyväksytty yhtä kireälle vaijerille kuin C:n koukku, mutta maalla ei tarvitsekaan pysähtyä alle sadan metrin.
A on 9G, B ja C 7.5G. A:ssa ja C:ssa ainakin koukku, luultavasti kaikissa.

Jännä muuten miten omaperäisiä näkemyksiä joillain toimittajilla tämän hankkeen uutisoinnissa.
Esim. tänään SK:n Jyri Raivio:
Amerikkalaiset eivät halunneet tehdä niiden kanssa turhaa työtä ja ilmoittivat yksikantaan, että he vastaavat tietopyyntöön vain Super Hornetin eli F/A 18E/F:n ja F-35:n osalta.

Sen voi tulkita selväksi näpäytykseksi Suomen hankintaorganisaatiolle.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...n-yhteistyo-tulee/?shared=909900-f1e7367a-500
Miten tuo on mahdollista kun kerta lähetetyssä tietopyynnössä ei yksilöity minkään maan osalta koneita, edes kansallista tasoa alempia vastaanottajia?
Eikö F-15 ja F-16 ollut ylipäänsä median itse keksimä ajatus?

Artikkeli on ansiokas siltä osin, että esittää uusia tietoja prosessista.

Sen sijaan outoja näkemyksiä taas itse koneista. Vai Ruotsi olisi poliittisesti ihanteellinen? No ei ole kun on heikko ja ei tuo Itämeren kuvioihin mitään uutta. Suomelle F-35 olisi muka vaikea valinta yksimoottorisuuden (Gripen?) ja teollisen yhteistyön vieroksunnan takia? Merimiesnaurua kolmannella näille.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla että liioittelin, mutta jos lisätään aseet ja alati kasvavat kehityskustannukset, niin Suomen kohdalla hintalappu voi hyvinkin olla lähes 200 miljoonaa/ kone joskus 2020-luvulle mennessä. Lisäksi täällä polttoaine on paljon kalliimpaa, mikä tulee näkymään käyttökustannuksissa.

Moottori on lisäksi vasta testivaiheessa ja paljon vaikeampi suunnitella kuin itse kone. Lopullinen tuotantomoottori tulee olemaan nykyistä kalliimpi. Perinteisesti hävittäjän moottori käsittää ainakin kolmanneksen koneen kokonaishinnasta.
Meinaakko ihan tosissas, että yksi moottori maksaa 100 000 000$?
 
Voi olla että liioittelin, mutta jos lisätään aseet ja alati kasvavat kehityskustannukset, niin Suomen kohdalla hintalappu voi hyvinkin olla lähes 200 miljoonaa/ kone joskus 2020-luvulle mennessä. Lisäksi täällä polttoaine on paljon kalliimpaa, mikä tulee näkymään käyttökustannuksissa.

Moottori on lisäksi vasta testivaiheessa ja paljon vaikeampi suunnitella kuin itse kone. Lopullinen tuotantomoottori tulee olemaan nykyistä kalliimpi. Perinteisesti hävittäjän moottori käsittää ainakin kolmanneksen koneen kokonaishinnasta.

Voi olla...
 
Haluan selvittää foorumilaisten kantoja: mikä kone voittaa sopimuksen Hornetin seuraajasta? Meneekö etusijalle kustannukset vai laatu? Miksi?

Kysymys on siis nimenomaan siitä, minkä koneen voittoon uskoo. Ei siitä, minkä koneen toivoo tulevan valituksi.

Jotenkin epäilyttää, että lopulta kustannukset nousevat merkittävään rooliin (etenkin hankintahinta, en välttämättä usko, että kaikki päättäjät ymmärtävät hölkäsen-pöläystä elinkaarikustannusten päälle - enkä väitä, että minäkään ymmärtäisin) ja jos kustannukset nousevat merkittävään osaan, epäilen, että F-35 olisi tuolloin enää mukana. Tietty se riippuu myös paljon siitä, että kuinka monta konetta päätetään ostaa noin 30 konetta vaiko reippaasti enemmän? Tällä hetkellä on sellainen tunne, että länsinaapurin kone voi olla vahvoilla.

Kysymyksen asettelun vastaisesti, todetaan vielä se, että enää en oikein tiedä mikä olisi minun oma suosikkini. (Ihan mikä tahansa kunhan kone on valmistettu Vainikkalan länsipuolella).

vlad
 
Miten tuo on mahdollista kun kerta lähetetyssä tietopyynnössä ei yksilöity minkään maan osalta koneita, edes kansallista tasoa alempia vastaanottajia?
Eikö F-15 ja F-16 ollut ylipäänsä median itse keksimä ajatus?

Puolustusvoimien oman ilmoituksen mukaan on kyllä yksilöity konetyyppejä. Tai niin minä tuon ainakin ymmärrän, kerran vastauksia odotetaan nimenomaan tietyistä konetyypeistä. Muutakin voi sitten tarjota, jos niin haluaa, samoin kuin erilaisia pakettiratkaisuja, mutta vastauksia odotetaan saatavan ainakin noista mainituista.

Ilmavoimat ei tässä vaiheessa halua rajoittaa tarkasteltavia konetyyppejä. Hankinnan valmistelun ja kilpailutilanteen kannalta on hyvä saada tietoja mahdollisimman monista konetyypeistä. Tietopyynnön vastauksia odotetaan seuraavista konetyypeistä: Boeing F-15 ja F/A-18, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-16 ja F-35 sekä Saab Gripen.

http://puolustusvoimat.fi/artikkeli...kinnan-tietopyynnon-neljan-maan-hallitukselle
 
Olisiko suorituskykyä painottavan ratkaisu MIG-25? ;)

MiG-31 pikemminkin. Jeltsin jo sitä tarjosi, mutta Nato-kiimassa oli pakko saada Hornet. Eikä sillä, kyllähän Hornet on ergonomisempi ratsastettava naiselle kuin jokin itäkalu. :D
 
MiG-31 pikemminkin. Jeltsin jo sitä tarjosi, mutta Nato-kiimassa oli pakko saada Hornet. Eikä sillä, kyllähän Hornet on ergonomisempi ratsastettava naiselle kuin jokin itäkalu. :D
Mikähän mahtaa olla polttoaineen kulutus, kerran moottorit ovat tuota kokoluokkaa?

f_pilotag14.jpg
 
Puolustusvoimien oman ilmoituksen mukaan on kyllä yksilöity konetyyppejä. Tai niin minä tuon ainakin ymmärrän, kerran vastauksia odotetaan nimenomaan tietyistä konetyypeistä.

Minä tulkitsen annetut tiedot niin, että pyyntö on kohdistettu maille/valmistajille ja mahdollisesti mainitut tyypit ovat vain selventämässä mikä koneita ko. valmistajat valmistavat.
 
Puhutaan koelentämisestä, siis ei pelkästään simulaattorista:
Ilmavoimat evaluoi eli koelentää kaikki Hornet-hävittäjän seuraajaehdokkaat. Lennot tehdään ensin kussakin valmistajamaassa.

Iltalehden saamien tietojen mukaan vielä ei ole ainakaan virallisesti päätetty, pyritäänkö ehdolla olevat hävittäjät saamaan myös Suomeen koelentoja ja muita testejä varten.

Kun Hornet-hävittäjää valittiin, niin Lapin jäätävissä oloissa tehdyt lennot ja kokeet erottivat selkeästi jyvän akanoista.

Kaksimoottorinen hävittäjä selvisi pakkasessa huomattavasti kilpailijoitaan paremmin.

Myös esimerkiksi tutkakokeissa, joissa useilla eri koneilla lähestyttiin samanaikaisesti eri nopeuksilla ja eri korkeuksissa Hornetia, osoitti se tutkansa ylivertaisuuden.

On selvää, että kauniilla säällä on hieman erilaista lentää ja huolto toimii paremmin kuin Pohjois-Suomen jäätävissä sääolosuhteissa. Niissä operoiminen on kuitenkin Suomen ilmavoimille osa normaalia arkea.

Simulaattorilla merkitys

Sotilaslähteiden mukaan kansainvälisen esimerkin ja kokemusten perusteella nyt korostuu myös simulaattorilentojen merkitys. Kunkin hävittäjäehdokkaan simulaattoreilla lennetään merkittäviä testilentoja.

Niissä pyritään selvittämään etenkin yhden suuremman lento-osaston yhteistoimintaa.

Esimerkiksi maalitiedot voi antaa yksi kone mutta ohjus ammutaankin aivan eri koneesta.

Tarjouspyynnöt seuraajaehdokkaiden valmistajille lähtevät reilun vuoden kuluttua, ja päätöstä Hornetin seuraajasta odotetaan viimeistään vuonna 2021.

Mukana kilpailussa ovat F-18 ja F-35 Yhdysvalloista, ranskalainen Rafale, yhteiseurooppalainen Eurofighter ja ruotsalainen Jas Gripen NG.

Jas Gripenin ongelma voi olla sen keskeneräisyys. Ensimmäisen koneen roll-outia (esittelyä) juhlitaan Linköpingissä Ruotsissa tämän kuun 18. päivänä. Vielä ei ole tiedossa, milloin koneella lennetään ensimmäisen kerran. Siitä on vielä pitkä matka hävittäjän operatiiviseen toimintakuntoon.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016051321553262_uu.shtml
 
Onpa harvinaisen yksisilmäinen kommentti. Ihan kuin sensoriteknologia olisi ainoa osa-alue, mitä hävittäjässä tullaan sen elinkaaren aikana kehittämään.

* Ohjukset kehittyvät
* Häiveominaisuudet kehittyvät (kaistanleveys, voimakkuus (kaistanesto))
* sensoriteknologia kehittyy (fuusio, mittaherkkyys, häiriönsieto-ominaisuudet)
* elektronisen hyökkäyksen/häirinnän järjestelmät kehittyvät

Juurikin ainoa asia, mikä ei ota suuria loikkia eteenpäin, on esittämäsi liikehtimiskyky. Voidaan nähdä jo nykyhävittäjien eri sukupolvissa, kuinka nämä ominaisuudet "junnaavat paikallaan", enemmän tai vähemmän. Miksiköhän?

Itse väitän, että jonkin tasoinen häivekyky on oleellinen osa tulevaisuuden hävittäjän työkalupakissa.

Esimerkki:
Vuosi 2016. SU-35 pystyy lukitsemaan F-35A:n 25 km päästä.
F-35A pystyy lukitsemaan SU-35:n 100km päästä.

F-35A on todennäköisin voittaja.

Hypätään 15 vuotta ajassa eteenpäin vuoteen 2031.
SU-35++ pystyy lukitsemaan F-35A:n tuplasti kauempaa, 50km päästä. F-35A++ hankkii lukituksen 200km päästä.

F-35A++ on todennäköisin voittaja.

Esimerkillä pyrin havainnollistamaan asejärjestelmäkilpajuoksua, joten sen ei ole tarkoituskaan olla täydellinen missää mielessä.

SU-35 pystyy havaitsemaan päätutkallaan F-35:n n. 80 km:n päästä
RAND corporation arvioi Taiwanin puolustusta käsittelevässä arviossaan F-35:n voittosuhteeksi 20:1 nykyisiä kiinalaishävittäjiä (J-10, J-11A) vastaan. Vertailunvuoksi Modernisoitu F-16-hävittäjän voittosuhde oli 2.5:1. Kun vastassa oli 4xJ-11B vs 2x F-35. F-35:n voittosuhde putosi 5:1. F-16-hävittäjän voittosuhde oli enää 0.8:1
SU-35:n ja F-35:n kamppailua ei arvioitu.
 
koko uutinen:

Ratkeaako Hornetien seuraaja talvisessa Lapissa?

Lauantai 14.5.2016 klo 04.59


Tämä amerikkalainen F-35-hävittäjä on yksi vaihtoehto Hornetin korvaajaksi. (AOP)
Ilmavoimat evaluoi eli koelentää kaikki Hornet-hävittäjän seuraajaehdokkaat. Lennot tehdään ensin kussakin valmistajamaassa.

Iltalehden saamien tietojen mukaan vielä ei ole ainakaan virallisesti päätetty, pyritäänkö ehdolla olevat hävittäjät saamaan myös Suomeen koelentoja ja muita testejä varten.

Kun Hornet-hävittäjää valittiin, niin Lapin jäätävissä oloissa tehdyt lennot ja kokeet erottivat selkeästi jyvän akanoista.

Kaksimoottorinen hävittäjä selvisi pakkasessa huomattavasti kilpailijoitaan paremmin.

Myös esimerkiksi tutkakokeissa, joissa useilla eri koneilla lähestyttiin samanaikaisesti eri nopeuksilla ja eri korkeuksissa Hornetia, osoitti se tutkansa ylivertaisuuden.

On selvää, että kauniilla säällä on hieman erilaista lentää ja huolto toimii paremmin kuin Pohjois-Suomen jäätävissä sääolosuhteissa. Niissä operoiminen on kuitenkin Suomen ilmavoimille osa normaalia arkea.

Simulaattorilla merkitys

Sotilaslähteiden mukaan kansainvälisen esimerkin ja kokemusten perusteella nyt korostuu myös simulaattorilentojen merkitys. Kunkin hävittäjäehdokkaan simulaattoreilla lennetään merkittäviä testilentoja.

Niissä pyritään selvittämään etenkin yhden suuremman lento-osaston yhteistoimintaa.

Esimerkiksi maalitiedot voi antaa yksi kone mutta ohjus ammutaankin aivan eri koneesta.

Tarjouspyynnöt seuraajaehdokkaiden valmistajille lähtevät reilun vuoden kuluttua, ja päätöstä Hornetin seuraajasta odotetaan viimeistään vuonna 2021.

Mukana kilpailussa ovat F-18 ja F-35 Yhdysvalloista, ranskalainen Rafale, yhteiseurooppalainen Eurofighter ja ruotsalainen Jas Gripen NG.

Jas Gripenin ongelma voi olla sen keskeneräisyys. Ensimmäisen koneen roll-outia (esittelyä) juhlitaan Linköpingissä Ruotsissa tämän kuun 18. päivänä. Vielä ei ole tiedossa, milloin koneella lennetään ensimmäisen kerran. Siitä on vielä pitkä matka hävittäjän operatiiviseen toimintakuntoon.
 
Back
Top