Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ymmärtääkseni A:ta.Koskeeko Suomen toiveet f-35:n osalta A, B vai C varianttia? B:ssä olisi sitä suorituskykyä mitä kaipaan (svtol).
Siis joo. Kyllä huomaa kenen näpeissä wikipedia on. Siellä nimittäin ilmoitetaan vain F35A:n moottoriton hinta, joka on 98M dollaria vuonna 2016. Todellinen hinta moottorin kanssa on tuplasti suurempi, eli noin 200 miljoonaa dollaria/kone.F-35C:n hinnan pitäisi olla 90-95 miljoonaa vuonna 2019. Jos sisäisen tykin puute ja pienehkö hinnan nousu verrattuna A sekö B malleihin ei haittaa, niin silloin tuo saattaisi olla hyvä valinta. En tiedä miten hyvin F-35A pystyisi hyödyntämään maantietukikohtia siinä kun ei ole jarrutuskoukkua.
Eurofighter on oman näkemykseni mukaan kaikista huonoin vaihtoehto koska sen käyttäjiä ei näytä pahemmin koneen päivittäminen kiinnostavan (koneena ihan kyvykäs).
Siis joo. Kyllä huomaa kenen näpeissä wikipedia on. Siellä nimittäin ilmoitetaan vain F35A:n moottoriton hinta, joka on 98M dollaria vuonna 2016. Todellinen hinta moottorin kanssa on tuplasti suurempi, eli noin 200 miljoonaa dollaria/kone.
Voi olla että liioittelin, mutta jos lisätään aseet ja alati kasvavat kehityskustannukset, niin Suomen kohdalla hintalappu voi hyvinkin olla lähes 200 miljoonaa/ kone joskus 2020-luvulle mennessä. Lisäksi täällä polttoaine on paljon kalliimpaa, mikä tulee näkymään käyttökustannuksissa.Aika hintava moottori jos tosiaan kustantaa 100 miljoonaa taalaa
C:llä on käsittääkseni rajoituksia liikehtimisessä, ja A:ssa on koukku. Se ei vaan ole hyväksytty yhtä kireälle vaijerille kuin C:n koukku, mutta maalla ei tarvitsekaan pysähtyä alle sadan metrin.F-35C:n hinnan pitäisi olla 90-95 miljoonaa vuonna 2019. Jos sisäisen tykin puute ja pienehkö hinnan nousu verrattuna A sekö B malleihin ei haittaa, niin silloin tuo saattaisi olla hyvä valinta. En tiedä miten hyvin F-35A pystyisi hyödyntämään maantietukikohtia siinä kun ei ole jarrutuskoukkua.
Eurofighter on oman näkemykseni mukaan kaikista huonoin vaihtoehto koska sen käyttäjiä ei näytä pahemmin koneen päivittäminen kiinnostavan (koneena ihan kyvykäs).
A on 9G, B ja C 7.5G. A:ssa ja C:ssa ainakin koukku, luultavasti kaikissa.C:llä on käsittääkseni rajoituksia liikehtimisessä, ja A:ssa on koukku. Se ei vaan ole hyväksytty yhtä kireälle vaijerille kuin C:n koukku, mutta maalla ei tarvitsekaan pysähtyä alle sadan metrin.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...n-yhteistyo-tulee/?shared=909900-f1e7367a-500Amerikkalaiset eivät halunneet tehdä niiden kanssa turhaa työtä ja ilmoittivat yksikantaan, että he vastaavat tietopyyntöön vain Super Hornetin eli F/A 18E/F:n ja F-35:n osalta.
Sen voi tulkita selväksi näpäytykseksi Suomen hankintaorganisaatiolle.
Meinaakko ihan tosissas, että yksi moottori maksaa 100 000 000$?Voi olla että liioittelin, mutta jos lisätään aseet ja alati kasvavat kehityskustannukset, niin Suomen kohdalla hintalappu voi hyvinkin olla lähes 200 miljoonaa/ kone joskus 2020-luvulle mennessä. Lisäksi täällä polttoaine on paljon kalliimpaa, mikä tulee näkymään käyttökustannuksissa.
Moottori on lisäksi vasta testivaiheessa ja paljon vaikeampi suunnitella kuin itse kone. Lopullinen tuotantomoottori tulee olemaan nykyistä kalliimpi. Perinteisesti hävittäjän moottori käsittää ainakin kolmanneksen koneen kokonaishinnasta.
Voi olla että liioittelin, mutta jos lisätään aseet ja alati kasvavat kehityskustannukset, niin Suomen kohdalla hintalappu voi hyvinkin olla lähes 200 miljoonaa/ kone joskus 2020-luvulle mennessä. Lisäksi täällä polttoaine on paljon kalliimpaa, mikä tulee näkymään käyttökustannuksissa.
Moottori on lisäksi vasta testivaiheessa ja paljon vaikeampi suunnitella kuin itse kone. Lopullinen tuotantomoottori tulee olemaan nykyistä kalliimpi. Perinteisesti hävittäjän moottori käsittää ainakin kolmanneksen koneen kokonaishinnasta.
Innostuin taas vaihteeksi ja tuli sepitettyä samalla puuta heinää. Voisin kaivaa metsään kuopan ja mennä sinne viikoksi.Meinaakko ihan tosissas, että yksi moottori maksaa 100 000 000$?
Innostuin taas vaihteeksi ja tuli sepitettyä samalla puuta heinää. Voisin kaivaa metsään kuopan ja mennä sinne viikoksi..
Haluan selvittää foorumilaisten kantoja: mikä kone voittaa sopimuksen Hornetin seuraajasta? Meneekö etusijalle kustannukset vai laatu? Miksi?
Kysymys on siis nimenomaan siitä, minkä koneen voittoon uskoo. Ei siitä, minkä koneen toivoo tulevan valituksi.
Miten tuo on mahdollista kun kerta lähetetyssä tietopyynnössä ei yksilöity minkään maan osalta koneita, edes kansallista tasoa alempia vastaanottajia?
Eikö F-15 ja F-16 ollut ylipäänsä median itse keksimä ajatus?
Ilmavoimat ei tässä vaiheessa halua rajoittaa tarkasteltavia konetyyppejä. Hankinnan valmistelun ja kilpailutilanteen kannalta on hyvä saada tietoja mahdollisimman monista konetyypeistä. Tietopyynnön vastauksia odotetaan seuraavista konetyypeistä: Boeing F-15 ja F/A-18, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-16 ja F-35 sekä Saab Gripen.
Olisiko suorituskykyä painottavan ratkaisu MIG-25?
Mikähän mahtaa olla polttoaineen kulutus, kerran moottorit ovat tuota kokoluokkaa?MiG-31 pikemminkin. Jeltsin jo sitä tarjosi, mutta Nato-kiimassa oli pakko saada Hornet. Eikä sillä, kyllähän Hornet on ergonomisempi ratsastettava naiselle kuin jokin itäkalu.
Puolustusvoimien oman ilmoituksen mukaan on kyllä yksilöity konetyyppejä. Tai niin minä tuon ainakin ymmärrän, kerran vastauksia odotetaan nimenomaan tietyistä konetyypeistä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016051321553262_uu.shtmlIlmavoimat evaluoi eli koelentää kaikki Hornet-hävittäjän seuraajaehdokkaat. Lennot tehdään ensin kussakin valmistajamaassa.
Iltalehden saamien tietojen mukaan vielä ei ole ainakaan virallisesti päätetty, pyritäänkö ehdolla olevat hävittäjät saamaan myös Suomeen koelentoja ja muita testejä varten.
Kun Hornet-hävittäjää valittiin, niin Lapin jäätävissä oloissa tehdyt lennot ja kokeet erottivat selkeästi jyvän akanoista.
Kaksimoottorinen hävittäjä selvisi pakkasessa huomattavasti kilpailijoitaan paremmin.
Myös esimerkiksi tutkakokeissa, joissa useilla eri koneilla lähestyttiin samanaikaisesti eri nopeuksilla ja eri korkeuksissa Hornetia, osoitti se tutkansa ylivertaisuuden.
On selvää, että kauniilla säällä on hieman erilaista lentää ja huolto toimii paremmin kuin Pohjois-Suomen jäätävissä sääolosuhteissa. Niissä operoiminen on kuitenkin Suomen ilmavoimille osa normaalia arkea.
Simulaattorilla merkitys
Sotilaslähteiden mukaan kansainvälisen esimerkin ja kokemusten perusteella nyt korostuu myös simulaattorilentojen merkitys. Kunkin hävittäjäehdokkaan simulaattoreilla lennetään merkittäviä testilentoja.
Niissä pyritään selvittämään etenkin yhden suuremman lento-osaston yhteistoimintaa.
Esimerkiksi maalitiedot voi antaa yksi kone mutta ohjus ammutaankin aivan eri koneesta.
Tarjouspyynnöt seuraajaehdokkaiden valmistajille lähtevät reilun vuoden kuluttua, ja päätöstä Hornetin seuraajasta odotetaan viimeistään vuonna 2021.
Mukana kilpailussa ovat F-18 ja F-35 Yhdysvalloista, ranskalainen Rafale, yhteiseurooppalainen Eurofighter ja ruotsalainen Jas Gripen NG.
Jas Gripenin ongelma voi olla sen keskeneräisyys. Ensimmäisen koneen roll-outia (esittelyä) juhlitaan Linköpingissä Ruotsissa tämän kuun 18. päivänä. Vielä ei ole tiedossa, milloin koneella lennetään ensimmäisen kerran. Siitä on vielä pitkä matka hävittäjän operatiiviseen toimintakuntoon.
Onpa harvinaisen yksisilmäinen kommentti. Ihan kuin sensoriteknologia olisi ainoa osa-alue, mitä hävittäjässä tullaan sen elinkaaren aikana kehittämään.
* Ohjukset kehittyvät
* Häiveominaisuudet kehittyvät (kaistanleveys, voimakkuus (kaistanesto))
* sensoriteknologia kehittyy (fuusio, mittaherkkyys, häiriönsieto-ominaisuudet)
* elektronisen hyökkäyksen/häirinnän järjestelmät kehittyvät
Juurikin ainoa asia, mikä ei ota suuria loikkia eteenpäin, on esittämäsi liikehtimiskyky. Voidaan nähdä jo nykyhävittäjien eri sukupolvissa, kuinka nämä ominaisuudet "junnaavat paikallaan", enemmän tai vähemmän. Miksiköhän?
Itse väitän, että jonkin tasoinen häivekyky on oleellinen osa tulevaisuuden hävittäjän työkalupakissa.
Esimerkki:
Vuosi 2016. SU-35 pystyy lukitsemaan F-35A:n 25 km päästä.
F-35A pystyy lukitsemaan SU-35:n 100km päästä.
F-35A on todennäköisin voittaja.
Hypätään 15 vuotta ajassa eteenpäin vuoteen 2031.
SU-35++ pystyy lukitsemaan F-35A:n tuplasti kauempaa, 50km päästä. F-35A++ hankkii lukituksen 200km päästä.
F-35A++ on todennäköisin voittaja.
Esimerkillä pyrin havainnollistamaan asejärjestelmäkilpajuoksua, joten sen ei ole tarkoituskaan olla täydellinen missää mielessä.