Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
HX-hanke on sinänsä vähän kilpailun kannalta huonossa kohtaa, kun ei ole kuin yksi viidennen sukupolven kandidaatti. Tietty kun kalusto vanhenee nyt ja on elinkaaren loppupäässä, se täytyy uusia nyt. Mutta sinänsä olisi ollut kilpailullisesti mielenkiintoista, jos kisassa olisikin F-35, FCAS ja Tempest.
Onhan tuo sinänsä haasteellinen FCAS:in ja Tempestin kannalta. Esimerkiksi, kun Suomi on tehnyt jo valintansa tämän vuoden lopulla, Belgia ja Alankomaat tuskin ostavat F-35:n jälkeen enää mitään uutta hävittäjää heti seuraavalla vuosikymmenellä (tai edes 2040-luvulla), Norjakin pitäytyy F-35:n varassa, Itävalta vaihtamassa Typhoonit lähivuosina, Sveitsi korvaa Hornetit tänä vuonna, jne... niin Euroopan sisäisesti suuret ja keskikokoiset markkinaraot alkavat olla täytettyinä siinä vaiheessa kun FCAS ja Tempest tulevat valmiiksi.Siinä mielessä aikataulu on ongelmallinen juuri FCASin ja Tempestin kannalta. Niiden tullessa palveluskypsiksi on viimeiselläkin Euroopan vientiasiakkaalla uudet koneet.
Nojaa, aikalailla samassa vaiheessa suurin osa Eurooppaakin päivittää koneensa. Tähän on pari ihan selkeää syytä, ensinnäkin edellisen konesukupolven saapuminen 80-luvulla ja toisekseen 90-luvun pysähtyneisyyden aika, luonnollisesti kaikki kalusto saavuttaa elinkaarensa lopun samaan aikaan kun kaikki on hankittu jokseenkin samaan aikaan. Siihen päälle itäblokin ylijäämän korvaaminen ja ilmeisesti 90-luvun krapulasta aletaan heräillä. Ei nyt äkkiseltään tule mieleen muita poikkeuksia tähän aikatauluun kuin hävittäjien valmistajamaat ja koneitaan pienin erin uusiva Kreikka.
Siinä mielessä aikataulu on ongelmallinen juuri FCASin ja Tempestin kannalta. Niiden tullessa palveluskypsiksi on viimeiselläkin Euroopan vientiasiakkaalla uudet koneet. Vastaavasti juuri päivitetyillä koneilla on silloin vielä paljon elinkaarta jäljellä. Edessä on joko näinä päivinä hankittavien hävittäjien myynti eteenpäin tai paluu kahden konetyypin malliin. Siksi (ja ehkä vähän enemmän modernien hävittäjien pitkästä kehityskaaresta johtuen - monimutkainen teknologia on monimutkaista) suhtaudun aika varauksella lupauksiin, että eurooppalaisia 5. sukupolven hävittäjiä nähtäisiin laajassa mitassa palveluskäytössä vielä ensi vuosikymmenellä. Ihan yhtälailla niissä jutuissa on sanoisinko myyntimiehen katteetonta optimismia kuin Saabin esitteissä, jopa enemmän.
Onhan tuo sinänsä haasteellinen FCAS:in ja Tempestin kannalta. Esimerkiksi, kun Suomi on tehnyt jo valintansa tämän vuoden lopulla, Belgia ja Alankomaat tuskin ostavat F-35:n jälkeen enää mitään uutta hävittäjää heti seuraavalla vuosikymmenellä (tai edes 2040-luvulla), Norjakin pitäytyy F-35:n varassa, Itävalta vaihtamassa Typhoonit lähivuosina, Sveitsi korvaa Hornetit tänä vuonna, jne... niin Euroopan sisäisesti suuret ja keskikokoiset markkinaraot alkavat olla täytettyinä siinä vaiheessa kun FCAS ja Tempest tulevat valmiiksi.
Ainoa mitä keksin tällaista suurempaa olisi juuri Kreikkaan ja Puolaan F-16:n korvaajaksi, joitakin pieniä kauppoja Balkanille ja Keski - ja Itä-Eurooppaan, jossa konemäärät kaupoissa eivät tule olemaan paria kymmentä korkeampia. Joten sinänsä Euroopassa ei ole oikein tilaa suurille määrille FCAS:ia tai Tempestiä niiden valmistajamaiden ulkopuolella. Tulee vähän mieleen sanonta 'Too little, too late.'', koska sitähän se juuri on. Jos tuota 1990-luvun ja 2000-luvun alun pysähtyneisyyden ja armeijan alasajon aikaa ei olisi tapahtunut, niin varmaan olisi ollut mahdollista saada eurooppalainen 5. sukupolven kone valmiiksi tälle vuosikymmenelle, jos Eurooppa olisi ottanut itsevaltaisemman otteen puolustuksesta ja jättäytynyt F-35:n kehityskelkasta pois tehden oman 5. sukupolven hävittäjän.
Tuskin jos jenkkien kehitysaikataulut ovat nykyisenlaisia.FCAS ja Tempest joutunevat aikanaan kilpailemaan vientikaupoista USA:n MR-X:n kanssa.
Ainakin toiveena on jotakin ihan muuta kuin F-35:n kehitysaikataulu.Tuskin jos jenkkien kehitysaikataulut ovat nykyisenlaisia.
Toki jenkit markkinoinnin mestareina lisäävät vain myyntimateriaaliin sukupolvinumeroita saadaksen tekniikan näyttämään uudelta.
Beyond the FYDP, and potentially into the 2030s, the Air Force expects about 600 “post block” F-16s—C/D models from Block 40 on—to remain in the force with with some upgrades, useful in both permissive and some competitive environments. The transition to the MR-X is expected “in the mid-30s.” This new airplane will be a “clean sheet” design, created by digital methods, and the “decision point” to launch the program is now expected to be “six to eight years away,” according to the document. The MR-X “must be able to affordably perform missions short of high-end warfare.” The F-35 could potentially fill this role, but only if its operating costs could be “brought significantly lower.”
En oikein näe tuota ongelmana. Hävittäjämarkkinat ovat kuitenkin pääosin kehittäjämaissa, vientikaupat pienille maille ovat vain plussaa siihen päälle. Kehittäjämaissa taas vanhenee niin Rafalet (Ranska) kuin Typhoonit (Saksa, Espanja, Iso-Britannia, Italia) ja lisäksi Ruotsia saattaa alkaa ahdistaa Gripen E:n suorituskyky, vaikka rungoissa olisi vielä tunteja jäljellä.
Lisäksi vaikka FCAS ja Tempest pysyisivät aikataulussa, niin ne tulevat käyttöön joskus n. 2035-2040. Sitten menee vielä hyvinkin 10 vuotta ennen kuin ne ovat oikeasti palveluskypsiä ja sitä myöten houkuttelevia vientiasiakkaille. Esim. Rafale taisi alkaa kelvata vientiin vasta toistakymmentä vuotta ranskalaisten palveluskäyttöönoton jälkeen. Samoin Typhoonin ensimmäiset versiot olivat hyvin karuja, vaikkaidiooteilleitävaltaisille nekin kelpasivat.
Ollaan siis pitkällä 2040-luvulla ennen kuin FCAS ja Tempest pystyvät oikeasti kilpailemaan vientikaupoista. Siinä vaiheessa vanhimman pään F-35:t (Norja, Hollanti) alkavat jo poistua käytöstä 30 vuoden lentämisen jälkeen ja vähän myöhemmin muidenkin maiden koneet alkavat lahota (Puola, Slovakia, Tanska, Belgia, Sveitsi, Suomi jne.).
Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta - luulin painaneeni lähetä-nappia, mutta en sitten näköjään.Olen valmis lyömään vaikka vetoa, että ihan samat jälkipuheet tulevat Suomenkin valinnasta ihan huolimatta siitä mihin päädytään.
Mitenhän tuo sitten käytännössä toteutetaan? Jos ulkopuolinen auditointi on yhtä tyhjän kanssa ja kilpailijoiden tarjousten sisällöstä suurin osa kuuluu salassapidon piiriin niin aika tekeminen on.
Ei ole. Kirjoitit että toivot ja uskot että pv onnistuu läpinäkyyvydessä paremmin kuin Tanska. Kysyin miten ajattelit että se käytännössä toteutuu?DX-hankintaa ei kai ole mainostettukaan mitenkään läpinäkyvänä?
Ei ole. Kirjoitit että toivot ja uskot että pv onnistuu läpinäkyyvydessä paremmin kuin Tanska. Kysyin miten ajattelit että se käytännössä toteutuu?
Tämä varmaan on se viisain malli. En usko, enkä ole missään nähnyt viitattavan että Tanskan tyylistä rapsaa olisi tulossa.Viime kädessä, jos ei vaan yksinkertaisesti pysty sanomaan asiaa selkeästi suurelle yleisölle, niin kannattanee olla sanomatta mitään.
Näin puolustusvoimat arvioi HX-kandidaattien kustannuksia – Insinöörikenraalimajuri avaa laskelmia T&T:lle ja paljastaa, miksi drone ei vielä korvaa lentäjää
HX-hankkeen evaluaatio on epävarmuuden tilastollista hallintaa. Haastattelimme puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtajaa, insinöörikenraalimajuri Kari Renkoa, joka avasi kustannuslaskelmien taustoja, puolustusvoimien erilaisia analyysimalleja ja kansainvälistä kehitystä. Renko myös kertoo...www.tekniikkatalous.fi
Kellään tunnuksia?
Tämä oli kyllä mielenkiintoinen ja tyhjentävä vastaus siihen, että kuinka pystymme pitämään käyttö - ja ylläpitokustannukset alhaalla ja siinä kokonaisuudessaan pitämään HX:n elinkaarikustannukset 20 miljardin tienoilla.HX-hankkeen arvostelijat ovat muistuttaneet, että hankintakustannus muodostaa tyypillisesti vain kolmanneksen elinkaaren kokonaiskustannuksista. Tällä matematiikalla HX-kustannukset kohoaisivat 30 miljardiin.
”Tämä julkisuudessa esitetty käsitys on peräisin [ainakin] eräästä amerikkalaisesta logistiikan oppikirjasta.”
Rengon mukaan todennäköisin viitattava teos on B.S. Dhillonin Life Cycle Costing for Engineers.
”Me olemme miettineet esimerkiksi sitä, miksi emme saa tuollaisia tuloksia Hornetistamme, ja luulemme löytäneemme vastauksen. Tärkein selitys on, että käyttökustannukset riippuvat ennen kaikkea siitä, paljonko järjestelmää käytetään.”
Rengon mukaan suomalaiset hävittäjälentäjät lentävät vuodessa vähemmän kuin mitä esimerkiksi sotilasliitto Nato lentäjiltään edellyttää.
”Siihen on hyviä syitä. Meillä on vähemmän siirtolentoja, lennämme enemmän simulaattoreilla ja koulutusohjelmamme ovat ehkä tiukempia. Kansainvälisissä harjoituksissa on huomattu, että koulutus- ja osaamistasomme ei ole mitenkään huono.”
Naton lentotuntimäärillä myös Suomen Hornet-kaluston käyttökustannukset kasvaisivat.
”Toinen selitys on, että usein laskelmat tehdään ynnäämällä yhteen jo toteutuneita kustannuksia. Ne lasketaan toteumavuoden rahan arvossa, eikä niitä muuteta jonkin tietyn hetken arvoon. Silloin se korostaa käyttökustannusten osuutta, koska rahan arvo laskee.”
Renko painottaa, että varmasti ei voida sanoa kustannusten pysyvän jollakin tietyllä tasolla. Aina on mahdollisuus esimerkiksi 1970-luvun energiakriisin kaltaisille shokeille.
”Emme me yritä ketään huijata, eivät viranomaiset sellaista tee. Tässä tullaan siihen, minkälainen on meidän lähestymistapamme: LSA- ja LORA-analyysi tietyillä työkaluilla, tekijänä asiantuntijajoukko, joka on tehnyt elämäntyönsä sotilasilmailussa. Toinen kysymys on, että uskommeko tämän olevan riittävän tarkka? Vastaus on kyllä. Me ampuisimme itseämme jalkaan, jos ostaisimme järjestelmän, jota meillä ei ole varaa käyttää. Ei suomalainen systeemi toimi niin, että saisimme silloin lisää rahaa, vaan se johtaisi siihen, että rahaa pitäisi ottaa puolustusjärjestelmän operoinnin muista osista. Silloin tekisimme itsellemme hallaa, koska emme olisi enää suunnitellussa tasapainossa.”
On tullut mieleen, että minkähänlaisella testauksella ja tarkistuksilla parikymppiset jampat ja jampattaret päästetään suurvaltojen sotasalaisuuksia näpelöimään ja ottamaan ohjaamossa lisähappea iltaloman jälkeisenä aamuna...noihin keinoihin päälle varusmiesten käyttö.
On tullut mieleen, että minkähänlaisella testauksella ja tarkistuksilla parikymppiset jampat ja jampattaret päästetään suurvaltojen sotasalaisuuksia näpelöimään ja ottamaan ohjaamossa lisähappea iltaloman jälkeisenä aamuna...