Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
On tullut mieleen, että minkähänlaisella testauksella ja tarkistuksilla parikymppiset jampat ja jampattaret päästetään suurvaltojen sotasalaisuuksia näpelöimään ja ottamaan ohjaamossa lisähappea iltaloman jälkeisenä aamuna:eek:...
Jaa-a. Siellä täytetään lomakkeet, rikosotekohdat ja terveystiedot jonka lisäksi annetaan valtuutus turvallisuusselvitysten tekoon. Niin kuin muissakin erikoishommissa. Siten hieman korkeamman salauksen alaiseen tietoon pääsevät vain kantikset.
 
Kun nyt mitä ilmeisemmin Sveitsikin on valitsemassa F-35:n, ja se on todettu sekä suorituskyvyn että taloudellisuuden suhteen parhaaksi vaihtoehdoksi, on vaikea nähdä miten muut enää täälläkään pärjäisivät. Varsinkin, kun otetaan tulevaisuuden näkymät huomioon.
 
Kun nyt mitä ilmeisemmin Sveitsikin on valitsemassa F-35:n, ja se on todettu sekä suorituskyvyn että taloudellisuuden suhteen parhaaksi vaihtoehdoksi, on vaikea nähdä miten muut enää täälläkään pärjäisivät. Varsinkin, kun otetaan tulevaisuuden näkymät huomioon.
F-35 ja ilmavoimien hakaristi. Siinä sitä olis hampaiden kiristystä joillekin....
 
Mask Reaction GIF by Robert E Blackmon
Glove Penetration GIF
Ha haa!
Eturauhastutkimukset ja tiskihanskojen käyttö tulevat kuitenkin vasta myöhemmillä ikävuosilla, jos silloinkaan. Ajattelin sitä, että nuoret viattomat ummut eivät ehkä ole vielä ehtineet näyttämään todellisia karvojaan, kuten liittymään kommunistipuolueeseen tai viettämään kesälomiaan Venäjällä tai P-Koreassa.

Meistä vanhoista syntisistä löytynee tarvittavat havainnot Supon tutkimuksissa, mutta nuorempien aivoitukset voivat vaatia muutakin kuin palikkatestejä ja muuta lappujen täyttämistä.
 
Mikäli F-35 voittaa täälläkin, niin onko se järjestely niin, että pieni osa fleetistä on USA:ssa koulutuskäytössä vain tuollainen määräaikainen niin kauan että saadaan ensi kertaa koko ilmavoimien lentäjäorkesteri koulutettua F-35:lle, minkä jälkeen ne meidän koulutuskäytössä olevat koneet lennettäisiin Suomeen?
 
Sveitsillä on vielä mahdollisuuksia sekoilla. Suurin mahdollisuus huomenna, jatkot vähän epätodennäköisempiä. Ensin yli 100k "kannatuskorttia" aloitteeksi. Sitten pitäisi saada äänetyksessä useimmissa kantoneissa enemmistö purkuun.
 
Mikäli F-35 voittaa täälläkin, niin onko se järjestely niin, että pieni osa fleetistä on USA:ssa koulutuskäytössä vain tuollainen määräaikainen niin kauan että saadaan ensi kertaa koko ilmavoimien lentäjäorkesteri koulutettua F-35:lle, minkä jälkeen ne meidän koulutuskäytössä olevat koneet lennettäisiin Suomeen?

Eipä tuota vielä tiedetä. Enemmän kuullaan aikanaan, jos F-35 valitaan.

Suomalaisten Yhdysvalloissa aikanaan saama Hornet-koulutus annettiin ainakin isolta osin amerikkalaisten omilla koneilla - ja silloinhan ei koulutettu "koko lentäjäorkesteria", vaan ainoastaan valikoitu henkilöstö siirtämään oppia eteenpäin täällä kotimaassa. Jos vastaava järjestely valitaan, niin sittenhän sinne ei jää mitään detachmentiä koulutuksen päätyttyä, jos Suomen ilmavoimille toimitettavia koneita ylipäätään edes käytetään koulutukseen Atlantin takana.

Jos siellä taas aletaan kouluttaa "koko lentäjäorkesteri", niin se on varmaan sitten pysyvä järjestely. Toteutetaanko omilla koneilla (kuten useat F-35:n käyttäjät ilmeisesti aikovat toimia) vai ostetaanko lentotunnit USAF:lta, kuka tietää. Järkevintä lienee käyttää omia, koska ne saa kuitenkin lennettyä aika nopeasti takaisin Suomeen, jos tarve vaatii.
 
Ha haa!
Eturauhastutkimukset ja tiskihanskojen käyttö tulevat kuitenkin vasta myöhemmillä ikävuosilla, jos silloinkaan. Ajattelin sitä, että nuoret viattomat ummut eivät ehkä ole vielä ehtineet näyttämään todellisia karvojaan, kuten liittymään kommunistipuolueeseen tai viettämään kesälomiaan Venäjällä tai P-Koreassa.

Meistä vanhoista syntisistä löytynee tarvittavat havainnot Supon tutkimuksissa, mutta nuorempien aivoitukset voivat vaatia muutakin kuin palikkatestejä ja muuta lappujen täyttämistä.

:D

Ihan samat ongelmat on jenkeillä itselläänkin. Yhdysvaltain ilmavoimiin voi värväytyä 17-vuotiaana. Mitä tietoa siitä teini-ikäisestä lentosotamiehestä löytyy? Tuskin sen enempää kuin suomalaisesta ikätoveristaan, vaan luultavasti jopa vähemmän, kun järjestelmät ovat hujan hajan liittovaltion ja 50 osavaltion sekä lukemattomien piirikuntien ja kaupunkien kesken.

Sen sijaan teistä "vanhoista syntisistä" tohdin olla eri mieltä. Teillä ei ole läsnäoloa internetissä, joten te ette näytä karvojanne lainkaan.
 
Rupeaa jo vähän jännittämään mihin Sveitsi päätyy, kohta tiedetään.
Itse veikkaan että tässä on koko ajan pelattu tällaista yllätystä:
Taitavat sveitsiläiset lähinnä tehdä neuvottelutaktiikkaa Saabiin päin. Gripen tuskin on pysyvästi suljettu pois, taisipa olla jopa vahvin ehdokas...

Toimittajaa pitää pitää epävarmuudessa, jos meinaa saada hinnat ja ehdot kohdilleen diiliin.
 
:D

Ihan samat ongelmat on jenkeillä itselläänkin. Yhdysvaltain ilmavoimiin voi värväytyä 17-vuotiaana. Mitä tietoa siitä teini-ikäisestä lentosotamiehestä löytyy? Tuskin sen enempää kuin suomalaisesta ikätoveristaan, vaan luultavasti jopa vähemmän, kun järjestelmät ovat hujan hajan liittovaltion ja 50 osavaltion sekä lukemattomien piirikuntien ja kaupunkien kesken.

Sen sijaan teistä "vanhoista syntisistä" tohdin olla eri mieltä. Teillä ei ole läsnäoloa internetissä, joten te ette näytä karvojanne lainkaan.
Off-topic, mutta on tuokin ihmeellistä menoa, että USA:ssa voit olla jo hyvällä lykyllä vielä karvan alle (tyyliin kk.) 18-vuotias ja olla lähetettynä sotaan, jossa olet voinut tyyliin ylentyä korpraaliksi tai kersantiksi ennen kun saat kaupasta hakea yhden laimean Budweiserin.

Nurinkurista menoa kertakaikkiaan.
 
Rupeaa jo vähän jännittämään mihin Sveitsi päätyy, kohta tiedetään.
Itse veikkaan että tässä on koko ajan pelattu tällaista yllätystä:
Juu. Vaikea nähdä miten valinta voisi olla muu kuin Cribben. Onhan se niin ylivertainen vähän joka suhteessa.
 
Mikäli F-35 voittaa täälläkin, niin onko se järjestely niin, että pieni osa fleetistä on USA:ssa koulutuskäytössä vain tuollainen määräaikainen niin kauan että saadaan ensi kertaa koko ilmavoimien lentäjäorkesteri koulutettua F-35:lle, minkä jälkeen ne meidän koulutuskäytössä olevat koneet lennettäisiin Suomeen?

Norjalaiset lensivät Maaliskuussa kolme hävittäjää takaisin Arizonaan Luken lentotukikohtaan siellä jo ennestään siellä olevien seitsemän hävittäjän lisäksi.
Näiden kymmenen hävittäjän on suunniteltu olevan siellä ainakin seuraavat neljä vuotta.
Norjassa halutaan nopeuttaa koulutusta ja varmistua siitä että lentäjiä on tarpeeksi.

Norjalaisilla on Ørlandissa kahdeksan laitteen F-35 simulaatiokeskus, jonka hinta vastaa yhtä hävittäjäkonetta.

On hyvin todennäköistä että suomalaisten lentäjien koulutus menee samankaltaiselta muotilla kuin mitä Norjalaisilla.

Perusero Hornet-koulutukseen on se että F-35 ei ole kaksipaikkaista versiota.
Arizonan auringossa on ihanteelliset olosuhteet harjoituslentoihin. Tietenkin tarvitaan lisäkoulutusta Norjan vaativiin olosuhteisiin.
 
Norjalaiset lensivät Maaliskuussa kolme hävittäjää takaisin Arizonaan Luken lentotukikohtaan siellä jo ennestään siellä olevien seitsemän hävittäjän lisäksi.
Näiden kymmenen hävittäjän on suunniteltu olevan siellä ainakin seuraavat neljä vuotta.
Norjassa halutaan nopeuttaa koulutusta ja varmistua siitä että lentäjiä on tarpeeksi.

Norjalaisilla on Ørlandissa kahdeksan laitteen F-35 simulaatiokeskus, jonka hinta vastaa yhtä hävittäjäkonetta.

On hyvin todennäköistä että suomalaisten lentäjien koulutus menee samankaltaiselta muotilla kuin mitä Norjalaisilla.

Perusero Hornet-koulutukseen on se että F-35 ei ole kaksipaikkaista versiota.
Arizonan auringossa on ihanteelliset olosuhteet harjoituslentoihin. Tietenkin tarvitaan lisäkoulutusta Norjan vaativiin olosuhteisiin.
Jaa-a, Norja peruskoulutti kaikki F-16 kuskit USAssa. Suomessa on pidetty taistelulentäjäkoulutus omanaan vuosikymmeniä, enkä usko muutoksiin. Ekat pari-kolme vuotta siellä on porukkaa opiskelemassa saloja ja ne tuodaan sitten kotimaahan varmaan 2025-2028 aikana. Siitä lähtien ei siellä enää suomi-pilotteja kouluteta.
 
On hyvin todennäköistä että suomalaisten lentäjien koulutus menee samankaltaiselta muotilla kuin mitä Norjalaisilla.

Perusero Hornet-koulutukseen on se että F-35 ei ole kaksipaikkaista versiota.
Arizonan auringossa on ihanteelliset olosuhteet harjoituslentoihin. Tietenkin tarvitaan lisäkoulutusta Norjan vaativiin olosuhteisiin.
Suomalaisten mahdollinen F-35-koulutus (ainakin alkuun) tapahtuu täällä, ei Arizonassa.

Growler täällä, ehkä osin pysyvästi koska ei NGJ:tä voi välttämättä vinguttaa täysillä Venäjän naapurissa.
 
Viimeksi muokattu:
@magitsu
Tiedät huomattavasti enemmän näistä asioista. Voisitko mahdollisesti avata sitä että miksi suomalaiset F-35 pilotit koulutetaan juuri Arkansasissa eikä Luken tukikohdassa niin kuin norjalaiset, hollantilaiset ja tanskalaiset. Johtuuko se mahdollisesti siitä ettemme ole ns F-35 partneri?


P.S.
Jos suomalaiset saisivat valita niin kai he menisivät mielummin Arizonan Lukeen kuin Arkansasissa olevaan kansalliskaartin tukikohtaan?
 
Viimeksi muokattu:
Tiedät huomattavasti enemmän näistä asioista. Voisitko mahdollisesti avata sitä että miksi suomalaiset F-35 pilotit koulutetaan juuri Arkansasissa
Lukella on slotit ja ilmatila täynnä. "Ramp and airspace capacity constraints at Luke AFB limit expansion." Ei pysty pyörittämään enää isompaa lentotoimintaa.

Singaporen F-16 tarpeiden myötä (sen nykyinen F-16 koulutuslaivue siirretään Lukesta) avataan uusi keskus ja se siirtyy sitten pian F-35:ksi. Sen vanavedessä tulevat uudet F-35 FMS-ostajat.
Kaipa se aavikolta pois päin siirtyminen on vain paremmin Suomea vastaavaa ilmastoa. Jos Arkansas-suunnitelmaan tulee mutkia, niin varalla oleva Michigan olisi vielä samanlaisempi.

Singaporen F-16 yksikkö on vissiin ihan pysyvästi USAssa, voisi kuvitella heillä olevan liian vähän ilmatilaa kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Suomi ei ulkoista lentäjäkoulutustaan. Sinne valmistajamaahan menee valikoitu ryhmä ensimmäisenä saamaan myös kouluttaja-koulutuksen ja tuovat konetyypin koulutustiedot tänne ja simuloinninkin Insta hieroo kotimaan tarpeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suomi ei ulkoista lentäkäkoulutustaan. Sinne menee valikoitu ryhmä ensimmäisenä saamaan myös kouluttaja-koulutuksen ja tuovat konetyypin koulutustiedot tänne ja simuloinninkin Insta hieroo kotimaan tarpeisiin.
Kuulostaa siltä että HX-kone on päätetty ja tiedon voisi pian jo julkistaa.
 
Voi nahkahousuissa kiertävä pieru, Sveitsissä menee ensi viikkoon.
"Here is the exact quote from André Simonazzi on planes to read the bowels. "The subject will be on the agenda of the next Federal Council meeting next week and when the decision is taken of course it will be communicated to you""
"Knowing that the subject is of interest, he took the initiative by explaining that the Federal Council discussed this Wednesday "how it will conduct its discussion with a view to making its decision"."
 
Back
Top