Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Jos 64 F-35:n ostamisen jälkeen onnistuneesti pitchaat 14 Growleria hallitukselle, tarjoan muutaman rundin kaljaa.
...kymmenen...

Kyllä jos tarjotaan todellakin 64 F-35:a aseineen ja käyttökustannukset mahtuu raamiin, niin lupaan syödä hatullisen mämmiä, jos joku muu konetyyppi valitaan!
 
Viimeksi muokattu:

Se taisi kisa ratketa nyt tähän sitten.
Kävipä kisassa nyt sitten miten hyvänsä, myös Lämäri teki meille kovan tarjouksen (tarjouksen muu sisältö on toki salassa meiltä). Muistan senkin ajan kun täällä väitettiin nenä valkoisena, että ei meille mitään erikoistarjouksia tehdä... ;)
No, panokset kovenivat loppuun saakka ja Lämärin markkinamies parsii sanomisiaan vielä jälkikäteen. Ei huono!
 
Kävipä kisassa nyt sitten miten hyvänsä, myös Lämäri teki meille kovan tarjouksen (tarjouksen muu sisältö on toki salassa meiltä). Muistan senkin ajan kun täällä väitettiin nenä valkoisena, että ei meille mitään erikoistarjouksia tehdä... ;)
No, panokset kovenivat loppuun saakka ja Lämärin markkinamies parsii sanomisiaan vielä jälkikäteen.
Mikä tämä sun erikoistarjous-juttu on? Yhtä halvalla se on myyty joka puolelle muuallekkin (mm sen takia se on voittanut joka kilpailun johon on lähtenyt).
 
Edelleen tosin hieman vaikea uskoa miksi Suomella on tällä kertaa varaa isompaan määrään kuin oikein missään vertailukelpoisessa maassa.
Esim. Norjan laskemista kuluista on ulistu vaikka kuinka.
Vajaa 70 on joskus 40-luvulla ulkopuolelta määrätty normiksi. Paree ottaa sitten täysi lasti yhtä sorttia jos sillä hoitelee tarvittaessa kaikki temput. Toisaalta, ei tämän kokoinen maa mahdottoman isoa fleettia pysty pitämäänkään yllä. Sen mitäon, on sitten hyvä olla "parasta".
 
Itselläni pelko perseessä sen suhteen, että paljonko puikkoja ja muuta tilpehööriä mahtuu pakettiin.
 
Se taisi kisa ratketa nyt tähän sitten.
Kyllä. F35 ja rasti ruutuun "hylätty"


Aiemmin yhtiö kertoi, että sen tarjous sisältäisi korkeintaan 64 konetta, ja että tarkka määrä voitaisiin sopia mahdollisen hankintapäätöksen jälkeen. Näin ei siis ole.

En ollut niin perillä HX-hankintaprosessin säännöistä kuin minun olisi pitänyt olla”, toteaa LM:n Suomen-kampanjajohtaja Scott Davis.


Jos tässä vaiheessa on epäselvää prosessin säännöt, niin ei siellä varmaan muitakaan papereita ole luettu.

Säälittävää touhua.
 
Kyllä. F35 ja rasti ruutuun "hylätty"


Aiemmin yhtiö kertoi, että sen tarjous sisältäisi korkeintaan 64 konetta, ja että tarkka määrä voitaisiin sopia mahdollisen hankintapäätöksen jälkeen. Näin ei siis ole.

En ollut niin perillä HX-hankintaprosessin säännöistä kuin minun olisi pitänyt olla”, toteaa LM:n Suomen-kampanjajohtaja Scott Davis.


Jos tässä vaiheessa on epäselvää prosessin säännöt, niin ei siellä varmaan muitakaan papereita ole luettu.

Säälittävää touhua.
Saapi meisten nukkumaanmenoaika meni jo.
 
Lukella on slotit ja ilmatila täynnä. "Ramp and airspace capacity constraints at Luke AFB limit expansion." Ei pysty pyörittämään enää isompaa lentotoimintaa.

Singaporen F-16 tarpeiden myötä (sen nykyinen F-16 koulutuslaivue siirretään Lukesta) avataan uusi keskus ja se siirtyy sitten pian F-35:ksi. Sen vanavedessä tulevat uudet F-35 FMS-ostajat.
Kaipa se aavikolta pois päin siirtyminen on vain paremmin Suomea vastaavaa ilmastoa. Jos Arkansas-suunnitelmaan tulee mutkia, niin varalla oleva Michigan olisi vielä samanlaisempi.

Singaporen F-16 yksikkö on vissiin ihan pysyvästi USAssa, voisi kuvitella heillä olevan liian vähän ilmatilaa kotona.
Joo taitaa olla pysyvästi Singapore tosiaan Jenkeissä. Samoin heillä on osa kalustosta Australiassa (olikohan Apachet). Tähän vaikuttanee ilmatilan rajallisuuden lisäksi ymmärrys siitä, että pienen saaren haltuunottoa tuskin käytännössä pystytään estämään, joten on hyvä pitää joukkoja ulkona, josta käsin sitten lähdetään valtaamaan kotisaari takaisin.
 
Luulen, että alkuperäinen LM:n ilmoitus, että max 64 konetta, mutta lopullinen määrä voi muuttua itse asiassa pitää paikkansa. Tuolla määrällä käydään sotapeli, mutta jos sen jälkeen ostaja toteaa, että 60 kpl olisi riittänyt sotapelissä eikä rahaakaan ole, niin tuskin LM on että se on kuulkaa tsuhnat kaikki tai ei mitään: ostatte sen 64, jotka pyysitte tai sit se on 0 konetta. Sit vain keksitään joku hyvä syy tiputtaa muutama kone pois vrt. kolmen koneen vähennys 1992, jonka syyksi sanottiin Suomen markan devalvointi
 
Hmm, no. Se älähtää, johon kalikka kalahtaa. ;) Nämä kilpailu- ja tarjousasiat ovat herkkiä asioita täällä foorumilla.

Lapsenuskossani vankkumatta pysyen (kunnes toisin todistetaan) toistan yhä ilosanomaa siitä, että kaikkien kilvakkaiden panokset kovenivat tarjouskilvan loppua kohti ja vieläpä aika mukavalla tavalla meidän kannaltamme. Myös Lockheed-Martinin tarjous on ilmeisen hyvä ja aiemman lausuman täsmentämisellä halutaan vahvistaa F-35 -tarjouksen kilpailuasetelmaa julkikeskustelussa.

Lukumäärän julkinen paaluttaminen oli parilla muulla kilpakosijalla maallikkonäkökulmasta tihrustettuna pr-etu, joten turha oli Lämärinkään jäädä muita huonommaksi turpakäräjillä. Näin varmaankin ajattelivat?

Ylläpitokustannukset ja mukana tarjottavat asepaketit ovat kaltaiselleni nojatuoli-ilmamarsalkalle luonnollisesti magnum mysterium johtuen ymmärrettävistä tiedonsaantiin liittyvistä rajoitteista, mutta 64 luokkaa olevan konemäärän mahduttaminen tarjoukseen on hatunnoston arvoinen asia sinänsä.

Nyt on vain maltettava vielä jonkin aikaa, joulu tulee vasta sitten kun voittaja julkistetaan. Olipa se sitten mikä kilpailija hyvänsä, se on meille sopivin valinta.
 
Luulen, että alkuperäinen LM:n ilmoitus, että max 64 konetta, mutta lopullinen määrä voi muuttua itse asiassa pitää paikkansa. Tuolla määrällä käydään sotapeli, mutta jos sen jälkeen ostaja toteaa, että 60 kpl olisi riittänyt sotapelissä eikä rahaakaan ole, niin tuskin LM on että se on kuulkaa tsuhnat kaikki tai ei mitään: ostatte sen 64, jotka pyysitte tai sit se on 0 konetta. Sit vain keksitään joku hyvä syy tiputtaa muutama kone pois vrt. kolmen koneen vähennys 1992, jonka syyksi sanottiin Suomen markan devalvointi
Ei devalvointi näytellyt tuossa vaiheessa mitään roolia. Hornet vain oli niin kallis ettei kattohinnalla saatu kuin 64 konetta.
 
Ei devalvointi näytellyt tuossa vaiheessa mitään roolia. Hornet vain oli niin kallis ettei kattohinnalla saatu kuin 64 konetta.
Muistan elävästi, että TV:ssä olisi haastateltu Rehnin Ellua ja olisi kommentoinut devalvointiin liittyen. En nyt satavarmasti takuuseen mene kuitenkaan
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Suomi voi olla niin tärkeä referenssi tulevia kauppoja ajatellen että lm on tehnyt kaikkensa. Hankintahinta ja ylläpitokustannukset on asetettu Suomen rajoihin vaikka katetta pienentämällä.
Tai sitten US on tajunnut, että lännen etuvartio tarvitsee markkinoiden parhaimman kaluston, hintaan mihin hyvänsä.
 
Tai sitten US on tajunnut, että lännen etuvartio tarvitsee markkinoiden parhaimman kaluston, hintaan mihin hyvänsä.

Jep, eikä näitä myöskään tappiolla myydä. Työllisyysvaikutukset huomioiden ns. kovakin tarjous on Yhdysvalloille hyvinkin kannattava. Samaan aikaan saadaan varmistettua pohjoisen rintamalohkon ilmapuolustus mahdollisessa NATO vs. Venäjä -maaottelussa.

Koska suomalaisilla on sekä tahto että resurssit puolustaa itseään, on "asevelihinta" ja yhteisharjoitukset paras tapa tukea Suomea. Baltian sinänsä pienten ansalankatukikohtien kulut nousevat helposti miljardiluokkaan, kun niitä täytyy ylläpitää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.
 
Asiahan on niin että ameriikoissa itse koneen hinnan määrää se millä sitä myydään omille asevoimille, ja siihen päälle FMS-maksu. Siinä ei liikkumavaraa ole. Horneteista aikoinaan yritettiin neuvotella FMS-maksua pienemmäksi tai pois ilman tulosta.
Sen sijaan joidenkin palveluiden yms hinnoittelussa ehkä säätömahdollisuuksia on?
 
Back
Top