Voihan se mennä jos oikein todella väljästi tulkitsee.
Olen noista sinun panokset kovenee heitoistasi saanut sen kuvan, että kuvittelet että Saapin julkaistua konemääränsä ja kaupantekijäisenä tutkakoneet niin lämärin myyntireiska heittääkin lisäbonuksena 4 konetta lisää joita ei olisi muuten tullut. Ei se tuon FMS-diilin puitteissa tosiaan nähdäkseni mene ihan niin.
Hmm. Kauneus lepää katsojan silmässä, sanotaan. Jos fiksaatio ja fetissi on Saab, niin muuta kuin sitä ei tietenkään näe ei positiivisessa eikä negatiivisessa mielessä. (Ajan trendi-ilmaisuja siteeraten: ”Get over it!”
)
Suurehkon konemäärän selkeitä julkistajia oli alun perin kaksi ja minusta Boeingin Growler-sisältöinen tarjous oli sellainen, joka sai aikaan ainakin allekirjoittaneessa oho -elämyksen. Oma luulotautini olettaa, että se voisi olla pääpontena myös Lämärin markkinamiehen jälkilöylylle, sillä liukuva lukumäärä herätti maallikoissa ehkä hämmennystä.
Boeing siis löi mielestäni kuvakortin pöytään ja Saabin tarjous menee siinä sivussa lisähöysteenä; amerikkalaisilla on jo omasta takaa kovaa kilpailua. Harmillista kyllä, Rafalen ja Typhoonin konemäärät ovat salaisuuden verhon takana.
Lentokoneiden lukumäärä on julkistetuilta osin tolkun kokoinen, vaikka täällä foorumilla on tarkasteltu mahdollisia lukumääriä aika usein puolankalaisten linssien läpi. No, mitäpä se hyvejää. Kokonaispaketti (eikä siis pelkkä lentokoneiden lukumäärä) on kuitenkin meidän konehankintakilpailutuksessamme se joka ratkaisee, näin olen ymmärtänyt luiskan otsani alla. Kuten sanottua, hehkutan ilolla myös Lockheed-Martinin tarjouksen konemäärän avaamista meille maallikoille ja sitä, että myös lukumäärä on reipas.
Maallikolle on ihan sama, miltä momentilta kovennetun tarjouksen vaatimat leikkaukset otetaan. Itse lentokoneiden hinta on vain osa hankittavasta kokonaisuudesta. Jos kokonaispaketin tarjous on ”very special price just for you” eli kova sellainen, niin miksi sitä ei voi sellaiseksi hyväksyä vaan aletaan jumittamaan lentokoneiden kyljessä olevien hintalappujen numeroihin ja siihen kuinka niitä ei voi muuttaa koska FMS jne.? Haloo, pakettiin kuuluu itse koneiden lisäksi myös paljon muuta ja jos sieltä pystytään niistämään niin mikä ettei?
”Panokset kovenee” -huumorisisältöinen purkkikinkkuviestittelyni tällä foorumilla koski kaikkia HX-kilvakkaita ja tässä vaiheessa jälkikäteen viisasteltuna voin tarjota itselleni hyvällä mielin pullakahvit.
(Foorumille kirjoittamani hupiviestit eivät tietenkään vaikuttaneet tarjousklilpaan, vaan ne noudattelivat hyvin ennalta nähtävissä olevaa tiukkenevaa tarjouskierrettä. Taustalla näkisin olevan paljolti sen, kuinka raamit kilpailulle oli rakennettu eli hyvä meikäläiset!)