Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kiitos kysymyksestä. Ketjuhan on tämän laatuinen:

fulcrum kirjoitti:
Asiahan on niin että ameriikoissa itse koneen hinnan määrää se millä sitä myydään omille asevoimille, ja siihen päälle FMS-maksu. Siinä ei liikkumavaraa ole ...

apumekaanikko kirjoitti:
No nyt tuli varma tieto!
Voitko mahdollisesti paljastaa lähteesi?

Gyllis1 kirjoitti:
Yhdysvaltain lainsäädäntö?


Kaikki tämä ja paljon muuta löytyy tämän sivuston lähilehdiltä.

Tuli myöhemmin mieleen, että jos joku tietää aikaisempia käytäntöjä, hänellä voi olla hyvä syy vaieta.
Niin, tuossa Fulcrumin viestissä on useita asioita:

-ameriikoissa itse koneen hinnan määrää se millä sitä myydään omille asevoimille, ja siihen päälle FMS-maksu.

-Siinä ei liikkumavaraa ole

-
Horneteista aikoinaan yritettiin neuvotella FMS-maksua pienemmäksi tai pois ilman tulosta.

-joidenkin palveluiden yms hinnoittelussa ehkä säätömahdollisuuksia on?

Mihin noista kyselit sitä lähdettä. Mikäli kahteen ensimmäiseen niin tosiaan Yhdysvaltojen lainsäädäntö määrittelee askelmerkit mitä tulee FMS-kauppatapaan. Onko kaksi tapaa ostaa aseita yhdysvalloista:

Suoraan valmistajalta (direct commercial sale) tai hallinnolta (foreign military sale). Ensin mainitussa ostaja neuvottelee hinnan suoraan valmistajan kanssa. Tässäkin kauppatavassa muistaakseni pykälä jonka mukaan eivät voi ulkomaille myydä halvemmalla kuin millä Yhdysvallat tavaran ostaa.

Jälkimmäinen eli FMS-kauppa on tapa jolla suuremmat asejärjestelmäkokonaisuudet myydään, esimerkiksi hävittäjät menevät aina tällä. Käytännössä homma menee niin että Yhdysvaltain puolustusministeriö toimii välikätenä joka neuvottelee hinnat ja ostaa koneet valmistajalta ja myy ne sitten eteenpäin. Eli esimerkiksi tässä F-35:n tapauksessa päästään osaksi Yhdysvaltojen suuria ostoja (jonka ostohinnoista valmistaja on isommat läskit joutunut höyläämään moneen kertaan, muutamassa tuotantoerässä Lämäri on joutunut myymään koneita jopa tappiolla). Eli, fms-kaupassa vientiasiakas maksaa koneistaan saman kuin Yhdysvallat + muutaman prosentin käsittelymaksun jolla kuitataan hallinnolliset kulut. Koko prosessi on lainsäädännöllä määritelty joten mitään ihmeellisempiä peliliikkeitä ei varmaankaan ole mahdollista tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kysymyksestä. Ketjuhan on tämän laatuinen:

fulcrum kirjoitti:
Asiahan on niin että ameriikoissa itse koneen hinnan määrää se millä sitä myydään omille asevoimille, ja siihen päälle FMS-maksu. Siinä ei liikkumavaraa ole ...

apumekaanikko kirjoitti:
No nyt tuli varma tieto!
Voitko mahdollisesti paljastaa lähteesi?

Gyllis1 kirjoitti:
Yhdysvaltain lainsäädäntö?

Kaikki tämä ja paljon muuta löytyy tämän sivuston lähilehdiltä.

Tuli myöhemmin mieleen, että jos joku tietää aikaisempia käytäntöjä, hänellä voi olla hyvä syy vaieta.

Tuolta tiivistetysti infoa FMS kaupankäynnistä.
Veikkaan, että Suomelle tehdyssä tarjouksessa on luovuttu tuosta NC maksusta. Hankala uskoa että muuten olisi pystytty tarjoamaan 64 konetta.
Huomattavasti helpompaa myydä koneita halvalla kun ei tarvitse huomioida kehityskustannuksia hinnassa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onko millaisia dokumentoituja tapauksia että vastaavaa olisi tehty?
Kyllähän tuo kakkoskohta ainakin antaa siihen mahdollisuuden HX-hankkeen säännöillä.

"DoD may waive NCs on FMS cases if:

The sale would significantly advance U.S. Government interests in NATO standardization, standardization with the Armed Forces of Japan, Australia, the Republic of Korea, Israel or New Zealand, or foreign production in the United States under coproduction arrangements (waive or reduce); or

Imposition of the charge likely would result in the loss of the sale (waive only); or

The increase in quantity resulting from the sale would result in a reduced unit cost for the same item being procured by the U.S. Government (waive only)."
 
Mutta se ei mahdu ”erikoistarjous” -kategorian alle edes väljästi tulkittuna? (Hehe! ;) )

Kelpo tarjous se kuitenkin on ainakin koneiden lukumäärän osalta.
Voihan se mennä jos oikein todella väljästi tulkitsee.

Olen noista sinun panokset kovenee heitoistasi saanut sen kuvan, että kuvittelet että Saapin julkaistua konemääränsä ja kaupantekijäisenä tutkakoneet niin lämärin myyntireiska heittääkin lisäbonuksena 4 konetta lisää joita ei olisi muuten tullut. Ei se tuon FMS-diilin puitteissa tosiaan nähdäkseni mene ihan niin.
 
Frisk F-35:sta. Lämäri kehuu kuinka F-35:ssa on laajempi kuin X-alueen härintä, tosin ei sen enempää täsmennetä.
 
Frisk F-35:sta. Lämäri kehuu kuinka F-35:ssa on laajempi kuin X-alueen härintä, tosin ei sen enempää täsmennetä.
Kovat kommentit myös Saabin suuntaan siitä, ettei F-35 lautta kykenisi pitämään riittävää määrää koneita valmiudessa (vs huollossa jne). Menee jännäksi.
 
Voihan se mennä jos oikein todella väljästi tulkitsee.

Olen noista sinun panokset kovenee heitoistasi saanut sen kuvan, että kuvittelet että Saapin julkaistua konemääränsä ja kaupantekijäisenä tutkakoneet niin lämärin myyntireiska heittääkin lisäbonuksena 4 konetta lisää joita ei olisi muuten tullut. Ei se tuon FMS-diilin puitteissa tosiaan nähdäkseni mene ihan niin.
Hmm. Kauneus lepää katsojan silmässä, sanotaan. Jos fiksaatio ja fetissi on Saab, niin muuta kuin sitä ei tietenkään näe ei positiivisessa eikä negatiivisessa mielessä. (Ajan trendi-ilmaisuja siteeraten: ”Get over it!” ;) )

Suurehkon konemäärän selkeitä julkistajia oli alun perin kaksi ja minusta Boeingin Growler-sisältöinen tarjous oli sellainen, joka sai aikaan ainakin allekirjoittaneessa oho -elämyksen. Oma luulotautini olettaa, että se voisi olla pääpontena myös Lämärin markkinamiehen jälkilöylylle, sillä liukuva lukumäärä herätti maallikoissa ehkä hämmennystä.

Boeing siis löi mielestäni kuvakortin pöytään ja Saabin tarjous menee siinä sivussa lisähöysteenä; amerikkalaisilla on jo omasta takaa kovaa kilpailua. Harmillista kyllä, Rafalen ja Typhoonin konemäärät ovat salaisuuden verhon takana.

Lentokoneiden lukumäärä on julkistetuilta osin tolkun kokoinen, vaikka täällä foorumilla on tarkasteltu mahdollisia lukumääriä aika usein puolankalaisten linssien läpi. No, mitäpä se hyvejää. Kokonaispaketti (eikä siis pelkkä lentokoneiden lukumäärä) on kuitenkin meidän konehankintakilpailutuksessamme se joka ratkaisee, näin olen ymmärtänyt luiskan otsani alla. Kuten sanottua, hehkutan ilolla myös Lockheed-Martinin tarjouksen konemäärän avaamista meille maallikoille ja sitä, että myös lukumäärä on reipas.

Maallikolle on ihan sama, miltä momentilta kovennetun tarjouksen vaatimat leikkaukset otetaan. Itse lentokoneiden hinta on vain osa hankittavasta kokonaisuudesta. Jos kokonaispaketin tarjous on ”very special price just for you” eli kova sellainen, niin miksi sitä ei voi sellaiseksi hyväksyä vaan aletaan jumittamaan lentokoneiden kyljessä olevien hintalappujen numeroihin ja siihen kuinka niitä ei voi muuttaa koska FMS jne.? Haloo, pakettiin kuuluu itse koneiden lisäksi myös paljon muuta ja jos sieltä pystytään niistämään niin mikä ettei?

”Panokset kovenee” -huumorisisältöinen purkkikinkkuviestittelyni tällä foorumilla koski kaikkia HX-kilvakkaita ja tässä vaiheessa jälkikäteen viisasteltuna voin tarjota itselleni hyvällä mielin pullakahvit.

(Foorumille kirjoittamani hupiviestit eivät tietenkään vaikuttaneet tarjousklilpaan, vaan ne noudattelivat hyvin ennalta nähtävissä olevaa tiukkenevaa tarjouskierrettä. Taustalla näkisin olevan paljolti sen, kuinka raamit kilpailulle oli rakennettu eli hyvä meikäläiset!)
 
Viimeksi muokattu:
Hmm. Kauneus lepää katsojan silmässä, sanotaan. Jos fiksaatio ja fetissi on Saab, niin muuta kuin sitä ei tietenkään näe ei positiivisessa eikä negatiivisessa mielessä. (Ajan trendi-ilmaisuja siteeraten: ”Get over it!” ;) )
Sä olet vähän sellainen hx-keskustelujen Jari Sillanpää. Kaikki muut tietää mikä on homman nimi mutta silti on yritettävä.
 
———OT———
Taisi osua? ;) Se, mikä on ”homman nimi” olisi tietysti mielenkiintoista kuulla Asian Tuntijalta.

Odotellessa seison tietysti häpeänurkassa, vaikka en ”vauhdikasta” elämää Jarin tapaan vietä enkä kaada kuppia piri pintaan.
2877B202-5E0E-4FA3-9041-9F8DE9B1A5A3.jpeg
———OT STOP———

Mikäli Lockheed-Martinin tarjouksessa 64 konetta + muu paketti on voittava yhdistelmä, niin silloin se on ja aamen. Sama pätee tietysti myös muihin tarjouksiin. Julkisten tietojen perusteella F-35:n suurimpana kysymysmerkkinä ovat olleet ylläpitokustannukset ja huoltoratkaisut. Mikäli näihin on löydetty HX -kilpailussa menestyksekkäät ratkaisut, ovat muut varmasti todella lujilla.

Tuleeko usvan takaa voittajana tämä, kas siinä vasta kysymys:
6A73EA41-84B0-49F3-B6FA-F9DA643F4F78.jpeg
 
———OT———
Taisi osua? ;) Se, mikä on ”homman nimi” olisi tietysti mielenkiintoista kuulla Asian Tuntijalta.

Odotellessa seison tietysti häpeänurkassa, vaikka en ”vauhdikasta” elämää Jarin tapaan vietä enkä kaada kuppia piri pintaan.
———OT STOP———

Mikäli Lockheed-Martinin tarjouksessa 64 konetta + muu paketti on voittava yhdistelmä, niin silloin se on ja aamen. Sama pätee tietysti myös muihin tarjouksiin. Julkisten tietojen perusteella F-35:n suurimpana kysymysmerkkinä ovat olleet ylläpitokustannukset ja huoltoratkaisut. Mikäli näihin on löydetty HX -kilpailussa menestyksekkäät ratkaisut, ovat muut varmasti todella lujilla.

Tuleeko usvan takaa voittajana tämä, kas siinä vasta kysymys:
Katso liite: 51130
F-35A:n hinta USAF:lle on uusimman budjettiesityksen mukaan noin $94,17 milj. kappaleelta. Sillä hinnalla Suomen 64 koneen hankinta olisi noin $6,027 mrd. eli nykykurssilla 5,050 mrd. €.
 
F-35A:n hinta USAF:lle on uusimman budjettiesityksen mukaan noin $94,17 milj. kappaleelta. Sillä hinnalla Suomen 64 koneen hankinta olisi noin $6,027 mrd. eli nykykurssilla 5,050 mrd. €.
Ja tällöin jää puolet summasta itse aseisiin, varaosiin, infran rakentamiseen, hävittäjän liittämiseen muuhun puolustusjärjestelmään, huolto - ja tukeutumisjärjestelmiin, koulutukseen ja koulutusvälineistöön.
 
Jännä vihje kuinka Sveitsi olisi viimeksi (2012) arvioinut kehityspolun uskottavuutta. Muun muassa kertoimia käydään läpi. Itse pdf:ssä on laajemminkin arviointikriteerejä käyty läpi.
Assessment of the differences compared to the procurement configuration: The improvements promised by the manufacturers could logically not be tested during the flight tests. However, they were taken into account in the analytical evaluation, carried out by the pilots and engineers of the Air Force and those of Armasuisse. These improvements were not taken into account 100 percent, but ever received a credibility factor between 0.2 and 0.8 depending on the implementation status. If the announced improvement was only in the specification phase, it received a factor of 0.2. If, on the other hand, it had already been flight tested (but not yet installed in the aircraft), the credibility factor was set at 0.8.
As an example, let's take an element that received a grade of 5 in flight tests:
Let’s take an example of the element that has received the grade 5 in flight tests: the manufacturer announces a noticeable improvement for the 2015 procurement configuration, due to the element contained in the specifications in the offer of the provider could experience a grade improvement by four to nine points. If this announced improvement only exists on paper, it receives a credibility factor of 0.2 and the initial grade 5 increases by 0.8 (4x0.2 = 0.8) to 5.8 points. If, on the other hand, the announced improvement has already been subjected to documented flight tests, the initial grade will be given increased by 3.2 (4 x 0.8 = 3.2) to 8.2 points.
(s. 11-12)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on Sveitsissä yksityiskohtaista myös offsetit. Nyt puhutaan siis nykyisestä kisasta toisin kuin tuo edellinen.
The selected manufacturer will in fact have the obligation to compensate 60% of the value of the contract by placing orders with Swiss industry: 20% directly and 40% indirectly in the area of the technological and industrial base related to safety. The selected aircraft manufacturer must ensure that the offsets are distributed according to the regions: 65% in German-speaking Switzerland, 30% in French-speaking Switzerland and 5% in Italian-speaking Switzerland. Armasuisse will ensure the proper distribution of offsets between the different regions.
Jutun pääaihe on, että Airbus latasi tiskiin kaikkien Typhoonien kokoamisen Sveitsissä. Taitaa Rafalen ja F-35 ennakkoon vuodetut "voitot" kuumottaa.
Tosin kun kai se sielläkin oli BAFO niin kai vain julkistivat, sillä eihän tuollaista voine muuttaa lennossa viime tingassa.
 
Back
Top