Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Eikös aikataulu ollut että 2030 pitäisi olla koneet toimitettu? Olikohan missään mainintaa tavoitellusta FOC:sta? Jos siihen lisätään tuo 2 vuotta niin siinä olisi Hornetit valmiina kiertoon.

Ei taida kukaan muu enää Classicilla silloin operoida, joten tuskimpa noista ainakaan valtioiden kesken kauppaa käydään.
 
Ylijäämä Horneteista voitaisiin tehdä kauko-ohjattuja maalikoneita jenkkien tapaan. QF-16 konversion kehittämiskulut oli noin $70 miljoonaa ja sen jälkeen konversioita on tehty hintaan $1.1-1.5 miljoonaa / kappale.
 
Ylijäämä Horneteista voitaisiin tehdä kauko-ohjattuja maalikoneita jenkkien tapaan. QF-16 konversion kehittämiskulut oli noin $70 miljoonaa ja sen jälkeen konversioita on tehty hintaan $1.1-1.5 miljoonaa / kappale.
Voitaisiinko tälläisten maalikoneiden siipiripustimiin asentaa jotain ammuttavaa ja luoda järjestelmä, jolla voitaisiin keskittää raskasta tulta koko valtakunnan alueelle nopeudella 18 km/minuutissa ?
 
Ensinnäkin pieni tarkennus HX koneiden yksikköhintaan. Sellaista ei varsinaisesti ole. On vain sovittuja kauppoja jaettuna konemäärällä.

HN koneiden edelleen myynti ei sekään ole mutkaton. Sopimus nimittäin kieltää sen. Toki myynti onnistuu USAn luvalla ja varmasti sinne menisi provisiokin. Mutta aika kannattamatonta jos nyt sellainen ristiriidaton ostajamaa yleensä löytyisi ja siihen tarvitsisi valmistajan tuen.
 
Suomi voi olla niin tärkeä referenssi tulevia kauppoja ajatellen että lm on tehnyt kaikkensa. Hankintahinta ja ylläpitokustannukset on asetettu Suomen rajoihin vaikka katetta pienentämällä.
Jos ja kun USA on sitoutunut Norjan ja Baltian puolustamiseen, niin saattavat jopa hyvin pienessä määrin ottaa huomioon sen, että mitä paremmin Suomi pystyy suojaamaan ilma- ja merialueensa, sitä halvemmalla ja tehokkaammin USA pystyy kriisin uhatessa täyttämään velvoitteensa ja turvaamaan intressinsä.
 
Ensinnäkin pieni tarkennus HX koneiden yksikköhintaan. Sellaista ei varsinaisesti ole. On vain sovittuja kauppoja jaettuna konemäärällä.

HN koneiden edelleen myynti ei sekään ole mutkaton. Sopimus nimittäin kieltää sen. Toki myynti onnistuu USAn luvalla ja varmasti sinne menisi provisiokin. Mutta aika kannattamatonta jos nyt sellainen ristiriidaton ostajamaa yleensä löytyisi ja siihen tarvitsisi valmistajan tuen.
Ja Hornetien myyntiin tulee sekin ongelma vastaan, että minne myydään?

USA:n Merijalkaväki korvaa omansa samaan tahtiin kuin Suomi. Samaa tekee Sveitsi. Kanadakin korvaamassa omiaan niin, että oliko 2032 tarkoitus olla Hornetit korvattuna. Espanja on jo aloittamassa Hornetien poistoa vanhasta päästä Kanarian saarilla. Ausseilla on jo Hornetien korvaaminen meneillään hyvässä vaiheessa.

Jäljelle jäisi Hornetin käyttäjistä enää Malesia ja Kuwait, joille kaupitella meidän Horneteja varaosiksi, jne...

Ja Kuwaitilla on sen verran öölijöötämassia, että varmaankin hankkivat vaan uudet koneet suoraan Hornetien korvaajaksi.

Edit; Ja näköjään Kuwaitille onkin tulossa jo Hornetin seuraajaksi Super Hornet.

Joten oikeastaan tämä jättää vaan Malesian, jolle kaupitella varaosiksi.
 
Ja Hornetien myyntiin tulee sekin ongelma vastaan, että minne myydään?

USA:n Merijalkaväki korvaa omansa samaan tahtiin kuin Suomi. Samaa tekee Sveitsi. Kanadakin korvaamassa omiaan niin, että oliko 2032 tarkoitus olla Hornetit korvattuna. Espanja on jo aloittamassa Hornetien poistoa vanhasta päästä Kanarian saarilla. Ausseilla on jo Hornetien korvaaminen meneillään hyvässä vaiheessa.

Jäljelle jäisi Hornetin käyttäjistä enää Malesia ja Kuwait, joille kaupitella meidän Horneteja varaosiksi, jne...

Ja Kuwaitilla on sen verran öölijöötämassia, että varmaankin hankkivat vaan uudet koneet suoraan Hornetien korvaajaksi.

Edit; Ja näköjään Kuwaitille onkin tulossa jo Hornetin seuraajaksi Super Hornet.

Joten oikeastaan tämä jättää vaan Malesian, jolle kaupitella varaosiksi.
Malesia poistaa omansa lähiaikoina. Siellä on muutama kaksipaikkainen.
 
Malesia poistaa omansa lähiaikoina. Siellä on muutama kaksipaikkainen.
Oho.

Olin jostakin lukenut, että niillä oli aikeina korvata Hornet ja muuta kalustoa Rafalella, mutta se kariutui, ja Hornetit jäivät palvelukseen.

Mutta ilmeisesti heillä on joku korvaaja sitten lyöty lukkoon.
 
F-16. netissä hieman miten Sveitsi etenee:
Ballot initiatives can undo laws in Switzerland. They cover the whole gamut of legislative power. Laws are hardly ever retroactive, apart from stuff involving income (granting a raise from the beginning of the year for ex). The F-35 contract won't be signed till the ballot initiative has finished it's run, the government won't risk anything else. So it may be till 2023 or 2024 depending on timing. There will be parliamentary elections in the autumn of 2023, so I reckon the vote will be before then (maybe even 2022). It just throws a spanner in the works.

The main thing to look forward to is the purchase getting approved by the parliamentary committees on defence in both chambers and then at the Parliament level itself. The opponents have ninety days to get their 100'000 signatures together.
 
Herran kiitos, että täällä ei ole tuollaista helvetin tyhmää kansanäänestyskäytäntöä kuin Sveitsissä on. Sveitsiläiset ottavat oman demorkaattisuutensa liialliseen skaalaan ollen jopa demokratiafetisistejä, kun näistä asioista tietämättömälle kansalle annetaan kaikkitietävän besserwisserin roolia perustavanlaatuisissa turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä, joissa tavallisella maallikkokansalla ei ole läheskään kompetenssia arviodia asiaa. Se on helevetin iso siunaus, että Suomesa ei anneta usein mahdollisuuksia kansanäänestyksiin ja kansa saakoot täällä tyytyä siihen, että se eduskunta, jolle on luottamus annettu vaaleissa, päättää asiat. Sveitsiläisillä tuo demokratiafetissi menee jo liian pitkälle.
 
Herran kiitos, että täällä ei ole tuollaista helvetin tyhmää kansanäänestyskäytäntöä kuin Sveitsissä on. Sveitsiläiset ottavat oman demorkaattisuutensa liialliseen skaalaan ollen jopa demokratiafetisistejä, kun näistä asioista tietämättömälle kansalle annetaan kaikkitietävän besserwisserin roolia perustavanlaatuisissa turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä, joissa tavallisella maallikkokansalla ei ole läheskään kompetenssia arviodia asiaa. Se on helevetin iso siunaus, että Suomesa ei anneta usein mahdollisuuksia kansanäänestyksiin ja kansa saakoot täällä tyytyä siihen, että se eduskunta, jolle on luottamus annettu vaaleissa, päättää asiat. Sveitsiläisillä tuo demokratiafetissi menee jo liian pitkälle.

Juuri näin. Suomen systeemi on hyvä: valitaan päättäjät, jotka sitten vastaavat niistä päätöksistään ja heillä on asiantuntijat käytössä.

Saabilla juhlittaisiin jo varmaa voittoa, jos meidän hävittäjäpäätös alistettaisiin kansanäänestykselle.
 
Ja Hornetien myyntiin tulee sekin ongelma vastaan, että minne myydään?

USA:n Merijalkaväki korvaa omansa samaan tahtiin kuin Suomi. Samaa tekee Sveitsi. Kanadakin korvaamassa omiaan niin, että oliko 2032 tarkoitus olla Hornetit korvattuna. Espanja on jo aloittamassa Hornetien poistoa vanhasta päästä Kanarian saarilla. Ausseilla on jo Hornetien korvaaminen meneillään hyvässä vaiheessa.

Jäljelle jäisi Hornetin käyttäjistä enää Malesia ja Kuwait, joille kaupitella meidän Horneteja varaosiksi, jne...

Ja Kuwaitilla on sen verran öölijöötämassia, että varmaankin hankkivat vaan uudet koneet suoraan Hornetien korvaajaksi.

Edit; Ja näköjään Kuwaitille onkin tulossa jo Hornetin seuraajaksi Super Hornet.

Joten oikeastaan tämä jättää vaan Malesian, jolle kaupitella varaosiksi.

Jos ne johonkin saa myytyä niin varmaan Drakenille tai muulle kaupalliselle toimijalle. Ehkä todennäköistä että päätyvät paaliin.
 
Malesia poistaa omansa lähiaikoina. Siellä on muutama kaksipaikkainen.

Vaikea uskoa. Minun lähteeni kun viittaavat siihen, että lentävät ainakin 2030 asti. Malesia ei muutenkaan ole ollut järin kykenevä uusimaan konekalustoaan, joten en hämmästyisi, jos lentäisivät pidemmällekin.

"The RMAF will continue to maintain the F / A-18D Hornet fighter and Sukhoi Su-30MKM for the RMK-12 and the RMK-13th period," Mohamad said during a question-and-answer session at the House of Representatives. The RMK is the Malaysian Government Development Plan for a period of 5 years. The RMK-12 period was in 2021-2025 while the RMK-13 was at 2026-2030.

^Konekäännös alapuolisesta:


Toisessa yhteydessä mainittiin, että lentäminen jatkuisi vuoteen 2035.

Malaysian F/A-18D Hornet fleet to undergo depot maintenance and upgrade in Australia​

February 19, 2020
Facebook


RMAF F/A-18D Hornet. Photo c/o Boeing



The Royal Malaysian Air Force (RMAF) fleet of eight (8) Boeing F/A-18D Hornet multirole fighters will be undergoing depot-level maintenance work in Australia, Jane’s reported on 18 February 2020.

The works will be undertaken by Boeing Australia, which has facilities in Royal Australian Air Force (RAAF) Williamstown airbase , which is also in charge of maintaining the RAAF’s fleet of F/A-18E/F Super Hornets.

Aside from the maintenance work, it is believed that upgrade works will be undertaken including improvements in the cockpit displays, installing a new tactical data link, and improvements on its existing hardware.

The works would be undertaken in batches of 2 aircraft, and will start this year and complete the works on all 8 aircraft by 2024. Upon completion, the RMAF F/A-18Ds are expected to be operational until 2035.

Malaysia ordered the F/A-18Ds in 1993, and were all delivered by 1997. They are currently operated by the RMAF’s 18 Squadron based in RMAF Butterworth Air Force Base in Penang.


Paikallisilla asianharrastajien sivustoilla on jopa ylläpidetty ajatusta, että Kuwaitin poistuvat koneet siirtyisivät Malesialle. Aika näyttää.

 
Näköjään Tunisia on tuorein Kuwaitin koneiden himoitsija. Jos toteutuu, niin mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkään Hornet todellisuudessa lentää. 2040?


Tunisia in talks to purchase Kuwaiti Hornets​

Blog Before Flight Staff June 01, 2021 0

Tunisia purchase Kuwait Hornets
Kuwait's Boeing F/A-18 Hornet fleet appears to be targeted by Tunisia.
Arab media recently revealed that Tunisia is considering purchasing Kuwait Air Force's fleet (or part of the fleet) of F/A-18C/D Hornet multirole aircraft to replace older Northrop F-5EF jets from the early 1980s.

Kuwait currently has a surplus of 31 F/A-18C/D Hornets which are being retired following the purchase of 28 F/A-18E/F Super Hornets and 28 Eurofighter Typhoons.


The US State Department appears to be in favor of this deal, which would contribute to strengthening the defense of Tunisia, which is heavily threatened by Libya.

The main obstacle to such an agreement is caused by Tunisia's budget which is extremely modest. Tunis should obtain financing for the purchase of fighters, modernization works and maintenance of the fleet in the medium to long term.

Tunisia also appears to be negotiating the purchase of a dozen F-16V aircraft, the latest variant of Lockheed Martin's best-seller, however the high costs of the Viper are holding back the deal.
 
Vaikea uskoa. Minun lähteeni kun viittaavat siihen, että lentävät ainakin 2030 asti. Malesia ei muutenkaan ole ollut järin kykenevä uusimaan konekalustoaan, joten en hämmästyisi, jos lentäisivät pidemmällekin.



^Konekäännös alapuolisesta:


Toisessa yhteydessä mainittiin, että lentäminen jatkuisi vuoteen 2035.




Paikallisilla asianharrastajien sivustoilla on jopa ylläpidetty ajatusta, että Kuwaitin poistuvat koneet siirtyisivät Malesialle. Aika näyttää.

Kiitos, tuossa on kattavasti lähteitä. Harmi kun en löytänyt enää tuota keväällä katsomaani Youtube videota. Sen aiheena oli jokin jäähyväiset F18. Linkkaan tänne jos onnistun kaivamaan.
 
Ei usko olevan varaa 64 F-35 operointiin Sveitsin lukujen pohjalta.
Kieltämättä kyllähän heidän viesti oli leikata aika tuntuvasti lentotuntien osuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän painotusta annetaan A-to-G toiminnalle, sitä vahvemmilla F35 on. Perinteisellä jaolla valittu kone ei missään tapauksessa olisi F35 mutta ajattelu on tosiaan muuttunut.
Mitenhän vahva painotus Sveitsissä oli A2G-toiminnalle?
 
Back
Top