Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Totta. Vaikka kriisinaikainen saatavuus 64 olisi eetvarttia niin aika hullua olisi lentää lähinnä virtuaalisesti sitä odotellessa. Esim. rekrynäkökulmasta vaikka F-35 lentäjäksi voisi kuvitella olevan tunkua eri malliin kuin Gripukan niin jos sitä ei oikein pääse niin alkaa tulla hankaluuksia. Kohtuus kaikessa. Etenkin tuo monen kohdalla toistuva tarve laajentaa tehtäväkenttää ei oikein puhu sen puolesta, että olisi vara vähentää entisestä.
Eikös tämä tunkupuoli mene just päin vastoin? Kone, jolla ei tarvitse/saa/voi lentää niin paljon, karkottaa pilotteja pois. Jos meillä olisi 64 konetta, niille on oltava luokkaa 75-90 pilottia, jotta niitä on sitten jokaiseen koneeseen saatavilla hävikki huomioiden. Näiden ura- ja koulutustunnit jos sitten puristetaan siihen viiteen tuhanteen vuosittaiseen tuntiin, niin sitä tulee per pilotti tosi vähän. Simulaattori auttaa, mutta ei korvaa oikeaa lentämistä.

Lentäjäkandidaatteja löytyy aina riittävästi, ja karsinta on riittävän tiukka. Huhut kertoo sitten potentiaalisille hakijoille, millaista se työ on. Ei se vaikuta, miltä kone näyttää ulospäin tai mitä foorumeilla sen seksikkyydestä kirjoitetaan. Sen sijaan USA:ssa porukka haluaa sitä nopeammin pois ilmavoimiensa palveluksesta, mitä vähemmän saavat töikseen lentää. FPP:n haastatteluissakin tuntuu aika monta kertaa käyneen ilmi, että jos pilotti ei pääse tarpeeksi lentämään, sille keksitään kaikkea muuta "työtä", joka sitten ajaa porukkaa pois. Taktinen koulutus ja jatkuva oppiminen hoituu tietysti muullakin tavoin kuin 3km korkeudessa, mutta sitä tehdään sitten pääasiassa halvemmilla laitteilla (aina ja joka tapauksessa HX-valinnasta riippumatta), ei niillä huippusimulaattoreilla jotka tuntuvat melkein lentämiseltä. Mikään ei voita oikeita lentotunteja oikeassa ilmassa (terveisin nimimerkki "viimeksi tänään kokeillut" ;) ).
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun toisin päin lähinnä. Se pako pois. Tosin sitoumus on alkuun aikamoisen pitkä.


Mutta eihän se kovin erityinen ongelma ole koneiden välillä. Enemmän näkyy jossain Kanadan tapaisessa, jossa rotteloilla lento jatkuu luvattua pidempään ja pohjoiset tukikohdat ei ole kovin menopaikoissa.

Taas tuo menopaikka-argumentti! :D Lentotukialukset ne vasta kovia bilemestoja ovatkin...
 
Eikös tämä tunkupuoli mene just päin vastoin? Kone, jolla ei tarvitse/saa/voi lentää niin paljon, karkottaa pilotteja pois. Jos meillä olisi 64 konetta, niille on oltava luokkaa 75-90 pilottia, jotta niitä on sitten jokaiseen koneeseen saatavilla hävikki huomioiden. Näiden ura- ja koulutustunnit jos sitten puristetaan siihen viiteen tuhanteen vuosittaiseen tuntiin, niin sitä tulee per pilotti tosi vähän. Simulaattori auttaa, mutta ei korvaa oikeaa lentämistä.

Lentäjäkandidaatteja löytyy aina riittävästi, ja karsinta on riittävän tiukka. Huhut kertoo sitten potentiaalisille hakijoille, millaista se työ on. Ei se vaikuta, miltä kone näyttää ulospäin tai mitä foorumeilla sen seksikkyydestä kirjoitetaan. Sen sijaan USA:ssa porukka haluaa sitä nopeammin pois ilmavoimiensa palveluksesta, mitä vähemmän saavat töikseen lentää. FPP:n haastatteluissakin tuntuu aika monta kertaa käyneen ilmi, että jos pilotti ei pääse tarpeeksi lentämään, sille keksitään kaikkea muuta "työtä", joka sitten ajaa porukkaa pois. Taktinen koulutus ja jatkuva oppiminen hoituu tietysti muullakin tavoin kuin 3km korkeudessa, mutta sitä tehdään sitten pääasiassa halvemmilla laitteilla (aina ja joka tapauksessa HX-valinnasta riippumatta), ei niillä huippusimulaattoreilla jotka tuntuvat melkein lentämiseltä. Mikään ei voita oikeita lentotunteja oikeassa ilmassa (terveisin nimimerkki "viimeksi tänään kokeillut" ;) ).

Taitaisi joutaa laskea noihin lukuihin myös Hawk-lentotunnit? Kovaa kamaa nekin ovat ja ilmeisesti ne ovat integraalinen osa Hornet-ohjaajan urakehitystä, ensin oppilaana ja sitten opettajana.
 
Hehe, oliko Sveitsissä iltalypsy Saksalta ja Ranskalta vaikka tiesivät olevan pakko valita vertailun voittaja?

Oho. Yksi asia olettaa että kyllähän siellä kähmitään, mutta onhan se aikamoista kun saa lukea näitä näin mediasta. Ottamatta kantaa juuri tämän median laatuun.
 
Taitaisi joutaa laskea noihin lukuihin myös Hawk-lentotunnit? Kovaa kamaa nekin ovat ja ilmeisesti ne ovat integraalinen osa Hornet-ohjaajan urakehitystä, ensin oppilaana ja sitten opettajana.
Siellähän se fyysisesti kovin rääkki kai käydään; jos siitä selviytyy läpi ehjänä, pystyy sitten taistelulentämään.
 
Taas tuo menopaikka-argumentti! :D Lentotukialukset ne vasta kovia bilemestoja ovatkin...
Perheen olot, old chap. Eivät paljon seilaa mukana. Kyllä ne rekrytointiongelmat on tosia.
Tosin tulosta on hiljalleen syntynyt kun se on huomattu liian pahaksi.
Nyt auttaa toki C-19 työntö pois kaupalliselta. Sekä ettei sillä ole vetoa juuri ensinkään.
USAF:
Voi veljet, ei edes C-19 mainittavasti auttanut.
Despite the pandemic, the Air Force is still short of pilots, thanks to low retention and strong airline hiring. Before COVID-19 reached the United States, the Air Force had a deficit of more than 2,000 pilots, requiring $15 billion to train replacements. The pandemic temporarily paused airline hiring to the Air Force’s relief, reducing pilot losses, but Covid-19 also hampered pilot training, leaving the overall shortage almost unchanged.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tämä tunkupuoli mene just päin vastoin? Kone, jolla ei tarvitse/saa/voi lentää niin paljon, karkottaa pilotteja pois.
Niinhän juuri sanoin "jos sitä ei oikein pääse". Eli vaikka F-35 kovettaisi ajatuksena enemmän niin jonkun pisteen alle mennessä kiinnostaisi lentää mieluummin jollain.
Kuka/mikä taho jenkeissä muuten antaa takuut noille käyttökustannuksille? LM vai joku muu?
"...confirmed information from this newspaper according to which the cost commitments made by the USA only concern the first ten years of operation."
Tuo koskee siis aikaa 2030->2040. Eli on jo aika vaikea ennustaa.

Tässä Renko vihjaa, että FMS olisi muita parempi siltä osin hieman.
ERI KONEIDEN elinkaarissa voi toki olla myös eroja riippuen esimerkiksi siitä, milloin kalusto on tullut käyttöön ja milloin sen pääasiallisten käyttäjämaiden odotetaan koneista luopuvan.
”Jos tämä ulottuvuus otetaan mukaan, ja palataan ylläpito- ja käyttökustannuslaskelmaan, siinä on epävarmuutta, joka saadaan ulos hajontana. Ei yksikään myyjä tee sellaista sopimusta, että se sitoutuisi tietyillä ehdoilla ja hinnoilla toimittamaan varaosia vuonna 2060.”
Rengon mukaan hävittäjävalmistajan pitää, pysyäkseen pidemmällä aikavälillä mukana markkinassa, pystyä toimittamaan myös tuotetukea.
Yhdysvaltain hallinto tekee tiettyjä, ehkä vähän voimakkaampia, takeita FMS-järjestelmässään (foreign military sales), mutta siinäkin on varauksia. Kaikki viisi ovat uskottavia ja luotettavia toimijoita, enkä lähde spekuloimaan asialla, mutta [laskennassa] on mukana riskiarvio.”
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan seurannut miten Venäjältä on kommentoitu Puolan aikeita ostaa F35?

Jos sama tulee valituksi HX:ssä ja Venäjällä asiasta rutistaan, niin pitäisin sitä yhtenä merkkinä hankkeen onnistumisesta.

Sitten vain odotellaan ilmatilan loukkausta päätöksen julkistuksen jälkeen...
 
.....

Sitten vain odotellaan ilmatilan loukkausta päätöksen julkistuksen jälkeen...

Helsinki-Vantaalle (vai Malmille) voisi silloin valmiiksi tuoda pari Hornetia päivystämään.
 
Vaikuttaisi tuo salajuonikirja artikkelin perusteella olevan vankkaa luettavaa ja oivallista postattavaksi myös tuonne salaliittoteoriaketjuun. Jotenkin kumma juttu tämä uusmuotoinen wunderwaffepelko kun naapurilla on ollut ydinase ja myös leegio ohjuksia yli puolen vuosisadan ajan.

Vanhastaan varmaan kaikki muistamme Pjöngjang Timesin sivuilta luettuna, että ”American imperialists” on päävihollinen numero yksi. Onkohan kirjassa käsitelty myös svedujen, brittien, ranskisten ja sakujen salajuonia? Venäläisillä niitä ei rauhan kansana tietenkään ole.
;)

HX on loppusuoralla ja jännitys tiivistyy. Kai sitä jännitystä voi noinkin paperille purkaa.
 

Mutta näkyvin, koko teoksen läpikäyvä tendenssi on monen kirjoittajan ilmeisen aito pelko ja usko Yhdysvaltain maailmanvalloitusaikeista.

Joe Bidenin johtama USA uhkaa maailmanrauhaa ja lisää pelkkää piruuttaan jännitystä kaikkialla. Venäjä vain puolustaa aluettaan ja valvoo oikeutettuja turvallisuusetujaan.

Se, että Venäjä tekee sitä muun muassa oppositiojohtajiensa alushousuja myrkyttämällä, lähettämällä salamurhaajia Euroopan maihin iskuretkille, ampumalla alas matkustajakoneita, valtaamalla naapurimaidensa alueita, tukemalla Valko-Venäjän tai Syyrian hirmuvaltiaita, tuntuu olevan useimmille kirjoittajille sivuseikka.

Tässä kirjassa niitä ”Venäjän sisäisiä asioita” on turha mainita kuin korkeintaan häveliäissä sivulauseissa.

VMP. Suomettuneisuuden sotilaat myyräntyössään. Tämä geopoliittinen seura vai mikä se on pitäisi muiluttaa itärajalle ja ylikin. Menkööt ihannekotiinsa. Sosialismin utopia toki muuttunut fasismiksi tässä välissä, mutta mitä väliä, ihqu on silti.

Venäjän ohjus rauhan ohjus!
 
Eikös tämä tunkupuoli mene just päin vastoin? Kone, jolla ei tarvitse/saa/voi lentää niin paljon, karkottaa pilotteja pois. Jos meillä olisi 64 konetta, niille on oltava luokkaa 75-90 pilottia, jotta niitä on sitten jokaiseen koneeseen saatavilla hävikki huomioiden. Näiden ura- ja koulutustunnit jos sitten puristetaan siihen viiteen tuhanteen vuosittaiseen tuntiin, niin sitä tulee per pilotti tosi vähän. Simulaattori auttaa, mutta ei korvaa oikeaa lentämistä.

Lentäjäkandidaatteja löytyy aina riittävästi, ja karsinta on riittävän tiukka. Huhut kertoo sitten potentiaalisille hakijoille, millaista se työ on. Ei se vaikuta, miltä kone näyttää ulospäin tai mitä foorumeilla sen seksikkyydestä kirjoitetaan. Sen sijaan USA:ssa porukka haluaa sitä nopeammin pois ilmavoimiensa palveluksesta, mitä vähemmän saavat töikseen lentää. FPP:n haastatteluissakin tuntuu aika monta kertaa käyneen ilmi, että jos pilotti ei pääse tarpeeksi lentämään, sille keksitään kaikkea muuta "työtä", joka sitten ajaa porukkaa pois. Taktinen koulutus ja jatkuva oppiminen hoituu tietysti muullakin tavoin kuin 3km korkeudessa, mutta sitä tehdään sitten pääasiassa halvemmilla laitteilla (aina ja joka tapauksessa HX-valinnasta riippumatta), ei niillä huippusimulaattoreilla jotka tuntuvat melkein lentämiseltä. Mikään ei voita oikeita lentotunteja oikeassa ilmassa (terveisin nimimerkki "viimeksi tänään kokeillut" ;) ).
Muistatteko kun ilmavoimat vuoti Hornet-lentäjiä Finnairille joskus pari kymmentä vuotta sitten. Rekrytoivat aktiivisestikin, muistaakseni. Arvaisin, että hevillä ei Formula1-kuski lähde paikallisbussin kuskiksi, vaikka palkka kasvaisi, varsinkin kun sinne ehtii myöhemminkin. Luin silloin itse tilannetta, että syy oli että hävittäjälentäjät eivät säästöjen takia saaneet lentää. Formulakuskit eivät päässeet radalle.

Jos ja kun tämä toistuisi - ja toivottavasti ei toistu - niin en pidä mahdottomana että osa porukasta hyppää pituutta isompien tilipussien äärelle silloinkin.
 
Muistatteko kun ilmavoimat vuoti Hornet-lentäjiä Finnairille joskus pari kymmentä vuotta sitten. Rekrytoivat aktiivisestikin, muistaakseni. Arvaisin, että hevillä ei Formula1-kuski lähde paikallisbussin kuskiksi, vaikka palkka kasvaisi, varsinkin kun sinne ehtii myöhemminkin. Luin silloin itse tilannetta, että syy oli että hävittäjälentäjät eivät säästöjen takia saaneet lentää. Formulakuskit eivät päässeet radalle.

Jos ja kun tämä toistuisi - ja toivottavasti ei toistu - niin en pidä mahdottomana että osa porukasta hyppää pituutta isompien tilipussien äärelle silloinkin.
Aholan mukaan se toistui noin joka kymmenes vuosi. Kun Finski kasvoi yli sen, mitä olivat itse investoineet koulutukseen.

22.JPG222.JPG2222.JPG
Toivottavasti tähän @Huhta tyhjään menopaikka (tai kuten yllä Pystynen kutsuu, makemman elämän) -naureskeluun ei tarvitse aina palata. Jos ei kolmen ilmavoimien komentajan sana kuulu ja tehoa niin jo on kumma. :sneaky:
Lentotunnit, ajanmukainen kalusto, palvelusolosuhteet ja perheen olot, sitoumuksien puute... Finnairin pihistely ja myöhemmät setelitukot. Monimutkainen ongelma, mutta asia on selvästi vetänyt valkoiseksi useamman isoimman kihon aikoinaan. Eka kuva oli Meriö.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko Suomessa jopa ilmavoimien eka tietokoneohjattu simulaattori, jota kyettiin käyttämään tyyppikoulutukseen? Vai pelkän Hawkin?
000.JPG
Sivu 21.
 
Mikäli itse olen ymmärtänyt oikein tuon 2027 IOC:n, niin se tarkoittaa meillä sitä, että toinen lennosto operoi silloin kokonaan HX:llä.

Eli voisi ajatella niin, että ensiksi Rissalassa siirrytään HX:n käyttöön 2025-2027 ja sitten Rovaniemellä 2028-2030.

Tai sitten toinen muistikuva IOC:stä taisi olla niin, että molemmissa lennostoissa on sitten 50/50 - jako HX:n ja Hornetin välillä.
Jotenkin tuntuisi järkevältä, että siirtymävaiheessa HN-operointi keskitettäisiin kokonaan yhteen tukikohtaan ja F-35-operointi toiseen, koska tukikohtamuutokset voivat olla suuriakin F-35-operointiin. Muuten joudutaan molemmissa paikoissa ylläpitämään kahden konetyypin infraa 5 vuotta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eikös aikataulu ollut että 2030 pitäisi olla koneet toimitettu? Olikohan missään mainintaa tavoitellusta FOC:sta? Jos siihen lisätään tuo 2 vuotta niin siinä olisi Hornetit valmiina kiertoon.

Ei taida kukaan muu enää Classicilla silloin operoida, joten tuskimpa noista ainakaan valtioiden kesken kauppaa käydään.
Mites ne USMC:n jääräpäät? Ovatko jo luopuneet Legacy-Hornetista tuolloin?
 
Hehe, oliko Sveitsissä iltalypsy Saksalta ja Ranskalta vaikka tiesivät olevan pakko valita vertailun voittaja?

Kukas tuo herra Pälvi Pulli on, joka tekstissä mainitaan? Kuulostaa melkein suomalaiselta nimeltä
 
Kukas tuo herra Pälvi Pulli on, joka tekstissä mainitaan? Kuulostaa melkein suomalaiselta nimeltä
Jyväskyläläinen Pälvi Pulli valmisteli Sveitsin hävittäjäkoneiden hankintoja. Hän on asunut Sveitsissä vuodesta 1991. Pulli on Sveitsin hallituksen ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiantuntija ja turvallisuuspolitiikasta vastaava ylijohtaja Sveitsin puolustusministeriössä.

Sveitsi ja Suomi hankkivat samaan aikaan hävittäjiä, ja Sveitsin hävittäjät hankkii nainen Suomesta: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006200666.html?share=53dc2daf2f10c5137ec54aa252b66e40
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top