Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ihan kuriositeetista kyselen, että mitä ajat tuolla takaa? Meinaatko että F-35 fanipojat on mielipidevaikuttaneet kansan syviin riveihin täällä trollibottiäänestämällä jotain vaihtoehtoa yli muiden vai mitä?

Itsellä on vähän semmonen epäilys että kaikki vähänkään tervejärkiset heput jotka on tänne foorumille eksyneet lukee näitä ketjuja muutaman päivän jonka jälkeen toteavat että ei saatana ja pakenevat pois ikuisiksi ajoiksi taakseen katsomatta. :unsure:

Ostin uusimmat Siivet-lehden eli 3/2021. Siellä on vastakkainen paremmuusjärjestys. Katso kuvaa. Aloin epäilemään systemaattista nollapostittajien kampanjaa tässä ketjussa, ja epäily olikin totta. Oikea järjestys kuuluisi olla vastakkainen.

siivet3_2021.jpg
 
Lienee varmaa, että tuota tietoa ei ole julkisuudessa, eikä tule ainakaan ennen valinnan julkistusta, mahdollisesti ei silloinkaan. En usko että sanotaan mitään häviäjistä, ellei F-35 ole häviäjien joukossa yleisten odotusten vastaisesti.

Jos käy niin, että F-35 tipahtaa vaikkapa kustannustason takia ennen suorituskykytestiä, niin sitten ehkä sanotaan erikseen ettei kaikki läpäisseet pakollisia vaatimuksia (mahdollisesti yksilöiden laveasti x ja y), muussa tapauksessa veikkaan että ei ehkä sanota mitään muista kuin voittajasta. Jos F-35 tipahtaisi pakollisissa, pidän aika varmana että Suomi investoi HX:n työaikaa sen suorituskykyarvoiintiin, vaikka se olisi periaatteessa jo tipahtanut. Ihan osaamisen vuoksi. Jos taas F-35 pääsee suorituskykyvertailuun asti, mutta simulaatioissa sitä käytetään sillä pilotti-, kone- tai asemäärällä, jota on varaa käyttää, ja ALISin seuraajan simuloidusti piiputtaessa, ja häviäisi, niin sitten tuleekin tenkkapoo miten asia ilmaistaan.

Mutta LM-fanit voi olla aika rauhassa, vain kolme potentiaalisesti fataalia estettä on voitolle julkisen tiedon perusteella: kustannustaso, suvereniteetti ja huoltovarmuuden uskottavuus täyssaarron tapahtuessa. Sveitsi luisteli näistä kaikista jo yli jättämällä nuo mielipide- ja pisteytysasioiksi, mutta niillä onkin vähän erilainen tilanne kuin meillä. Purasen maininta oikeasti pakollisista vaatimuksista oli sikäli kiva.
Niin, ei sanottu koska "silent period" päättyy. Ehkä "2080-luvulla"?;)

Ei se silti tarkoita että ei edes piereskellä ääneen forever, vaan luulen että jos hanke halutaan pitää niin avoimena kuin mahdollista niin kyllä vertailuun menevät pitäisi julkistaa. Emme enää hyödy hiljaisuudesta tarjouskilpailussa koska ne BAFOt on annettu. Mitään speksejä ei tietenkään kerrota koska sopimus on olemassa.
 
Ostin uusimmat Siivet-lehden eli 3/2021. Siellä on vastakkainen paremmuusjärjestys. Katso kuvaa. Aloin epäilemään systemaattista nollapostittajien kampanjaa tässä ketjussa, ja epäily olikin totta. Oikea järjestys kuuluisi olla vastakkainen.

Katso liite: 51440
Varmaan ymmärsit vertailusta että kyseessä on kinemaattiset suoritusarvot ja seuraavassa osassa on arvio elektroniikan ym. osalta?

Lisäksi F-35 osalta on kyllä mainittu että riippuu siitä että arvioidaanko puhtaana vai taistelukuormalla, jossa F-35 on kärjen tuntumassa melko varmasti kun aseet vain sisällä.
 
Siivet on samaa porukkaa kuin HS ja iltapäivälehdet. Eivät tajua olla julkaisematta taulukkoja, jotka johtaa suurimman osan lukijoista harhaan.
Wikipedian HX-hankesivulla on samanlainen höpötaulukko. Miksi muka on oleellista kiitotievaatimus, lentotunnin hinta ja lentokorkeus ja miten lisääjä luulee tietävänsä, että ne ovat läheskään oikeita. Kaikki on oikeasti niin suhteellisia muihin tekijöihin, että annettu tarkkuus pettää lukijansa pahimmalla tavalla (=luettuaan lukija luulee tietävänsä). Jos ei ymmärrys ole vielä sillä tasolla, että osaa tunnistaa oleellisen epäoleellisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Siivet on samaa porukkaa kuin HS ja iltapäivälehdet. Ei tajua olla julkaisematta taulukkoja, joka johtaa suurimman osan lukijoista harhaan.
No kyllä se ymmärrys pitää olla lukijalla, kun selvällä suomen kielellä sanotaan että pohjautuu vain julkisiin tietoihin, eikä mitään tekemistä ilmasodan asiantuntemuksella.

Kyllä silti pidän Perttulan ja kumppanien ilmailutietämystä yleisesti pari-kolme kertaa parempana kuin iltisten höpö-osaston. Siivet-lehdessä ei keskitytä keräämään lukijamääriä ja huomiota raflaavilla otsikoilla, vaan pohditaan asiaa syvemmältä ja niiden lukijoiden iloksi tai suuttumukseksi, jotka ovat sotilasilmailusta ylipäätään kiinnostuneita.
 
Jos joku tarjoaja ylimielisyyttään ajaa seinään ja kompastuu loppusuoralla pakollisiin vaatimuksiin, niin pahoin pelkään, että se olisi F-35. Heillä on selvästi paras kone, josta tietoisuus saattaa johtaa ylimielisyyteen. Ja myyntikampanjan vetäjä ei tuntunut olevan perillä HX-hankkeen periaatteista edes BAFO:n jättämisen jälkeen, mikä edelleen nostaa ylimielisyysteorian kertoimia
Kohde on oikea, mutta ainakin Corporal Friskin vertailu mitä LM on Suomessa teollisyhteistyön puolella tarjonnut verrattuna esim. Sveitsiin voisi kertoa siitä, että liikkeellä ei olla takki auki. On jopa sitovia määriä paneelituotantoa.
An interesting detail is that opposed to for example the Danish or Polish F-35 buys, Finland actually have gotten firm commitments for an undisclosed number of components (including panels) not only to the Finnish fleet but to the global F-35 fleet as well.
This was also the case with the industrial participation programme, which included guaranteed manufacturing of airframe components up to 2040 as well as external stealth panels within the same time frame. The number of guaranteed panels also exceed the Finnish requirement, meaning that Finland is guaranteed component production to some non-Finnish F-35s.
 
Varmaan ymmärsit vertailusta että kyseessä on kinemaattiset suoritusarvot ja seuraavassa osassa on arvio elektroniikan ym. osalta?

Lisäksi F-35 osalta on kyllä mainittu että riippuu siitä että arvioidaanko puhtaana vai taistelukuormalla, jossa F-35 on kärjen tuntumassa melko varmasti kun aseet vain sisällä.

No jos ei nyt kuitenkaan kärjen tuntumassa:).
 
Kyllä silti pidän Perttulan ja kumppanien ilmailutietämystä yleisesti pari-kolme kertaa parempana kuin iltisten höpö-osaston. Siivet-lehdessä ei keskitytä keräämään lukijamääriä ja huomiota raflaavilla otsikoilla, vaan pohditaan asiaa syvemmältä ja niiden lukijoiden iloksi tai suuttumukseksi, jotka ovat sotilasilmailusta ylipäätään kiinnostuneita.
Saahan sitä tietoa olla enemmän, mutta tulos ratkaisee. Jos tekijä tietää epäillä julkisten tietojen järkevyyttä niin voisi jättää pois. Esim. sen Janeksesta ongitun Gripenin lentohinnan toiston sallin ainoastaan sellaisille, jotka eivät ymmärrä miksi se on onneton. Ne jotka tietävät ja silti käyttävät sitä pidän tietoisina harhaanjohtajina. Höpöjä ei kuulu levittää, siitä vastuusta ei voi luistaa vain sillä että joku muu on sen tuonut ilmoille.
Kuvituksia ja taulukkoja tehdään vielä heikommalla harkinnalla suhteessa teksteihin. Sitten esim. HS käyttää sitä ikuisesti saman aiheen seuraavissa jutuissa.

Useinhan se on valitettavasti niin, että nimenomaan ammattilehdet ei uskalla kritisoida kun syödään samassa pöydässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin uusimmat Siivet-lehden eli 3/2021. Siellä on vastakkainen paremmuusjärjestys. Katso kuvaa. Aloin epäilemään systemaattista nollapostittajien kampanjaa tässä ketjussa, ja epäily olikin totta. Oikea järjestys kuuluisi olla vastakkainen.

Katso liite: 51440
Huomasit varmaan että ketjun otsakkeessa on kylläkin eri kysymys kuin mihin lehti vastaa. Erikoinen ajatus että täällä "kuuluisi" olla tietty mielipide.

Toivottavasti huomasit myös että juttu voi olla höpöä vaikka onkin painettu lehteen. Siinä voi olla myös väärät painotukset ja pahastikin vajavainen tarkastelu suhteessa HX-hankkeeseen. Eikö esimerkiksi asejärjestelmällä (määrä&laatu) ole lainkaan merkitystä?
 
Ei oo tullu luettua siivet lehteä hetkeen. Oliko siellä muita yhtä hienoja kuvaajia kuin tuossa ylempänä?

Tulkitsenko tuota nyt oikein, että pisteet per alue on jaettu 1-5 väliltä jossa heikoin saa automaattisesti yhden ja paras viisi pistettä?
 
Ostin uusimmat Siivet-lehden eli 3/2021. Siellä on vastakkainen paremmuusjärjestys. Katso kuvaa. Aloin epäilemään systemaattista nollapostittajien kampanjaa tässä ketjussa, ja epäily olikin totta. Oikea järjestys kuuluisi olla vastakkainen.
Hienoa, että oot osannu tsekkailla esimerkiksi nollapostaajien määrät mielipidepollista. (y)

Nyt kun olet avannut oman argumentaatiopuolesi paremmuusjärjestyksestä tuolla graaffilla, niin suosittelen lukemaan tämän ketjun alusta loppuun. Sitten kunkin kanditaatin omat ketjut, sillä kaikki mahdolliset argumentit puolesta ja vastaan näiden julkisten tietojen pohjalta on käyty läpi varmasti jo muutaman sata kertaa erilaisine perusteluineen. Siellä on myös ammuttu alas yleisimpiä harhaluuloja näistä alustoista melko monta kertaa. Jossain vaiheessa ketjuja saattaa alkaa aukeamaan vähän laajempi kuva tästä aihepiiristä jonka jälkeen ei välttämättä tuu laittaneeksi enää kovin paljoa painoarvoa jollekkin wikipediasta raapastun datan perusteella luodulle kineettisen suorituskyvyn pisteytystaulukolle.
 
Mielestäni ymmärrän tietyllä tapaa tuon fiksaation tuohon kinemaattiseen suorituskykyyn koska sitä on teoriassa paperilla helppo vertailla ja ne tuntuvat selkeiltä määritävissä olevilta mittatikuilta siitä iltapäivälehtiä lukevasta maallikostakin, mutta itseäni häiritsee tuossa aina suuresti että näistä puuttuu kuitenki relevantteja määreitä joista tulee hyvinkin esiin eroja koneiden suunnittelufilosofioissa. Näitä speksejä siis tyhmennetään joko tietämättään tai tarkoituksellisesit vertailun helpottamiseksi.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa kiihtyvyys subsoonisella alueella, kiihtyvyys mach 1 rajan tuntumassa ja kiihtyvyys supersoonisella alueella joilla on kaikilla melko pajon relevanssia eri taistelutiltanteissa. Manoverointikykykin on monesti typistetty tuommoseksi epämääräiseksi pistearvoksi ottamatta kantaa siihen että onko kyse siitä että kone pystyy hurjiin AOA manoveereihin vaiko hyvästä jatkuvasta kääntösäteestä ja sitten lentokorkeuden vaikutukset näihin määreisiin. Näillä on melko paljon merkitystä kun aletaan tarkastelemaan sitä kinemaattista suorituskykyä kokonaisuutena ja näiden speksien painottuminen eri osa-aleille kielii siitä miten kyseisiä koneita operoidaan eri taistelutilanteissa. Erilaisella työkalulla tehdään hommat vähän eri tavalla ja vältetään tekemästä juttuja tavalla jossa mahdollinen vihollinen pärjää hyvin.

Toisaalta kun näiden ohi osaa lukea ja tajuaa, että kukin vamistaja ilmoitttaa yleensä julkisen tai mainospuheisiin päätyvän suorituskykyarvonsa siinä optimaalisimmassa tilanteessa johon ei välttämättä ikinä päästä oikeissa käyttöolosuhteissa, niin melko turhiahan ne sitten siinäkohtaa alkavat tuntumaan koska vertailu ei sitten olekkaan enää niin helppoa.
 
Niinpä voipi. Mites ne Sveitsin pommituspainotukset? Meni vissiin viesti ohi?

Oi ei toki mennyt ohi.

Sinulla näytti vain postaamassasi kuvassa olevan niin mukava kesä menossa, että en halunnut pilata oloasi kestustelemalla tarkemmin sellaisen maan valintakriteereistä jonka ensimmäinen valinta oli Gripen...

Ps: Apina oli hyvää (y).
 
Oi ei toki mennyt ohi.

Sinulla näytti vain postaamassasi kuvassa olevan niin mukava kesä menossa, että en halunnut pilata oloasi kestustelemalla tarkemmin sellaisen maan valintakriteereistä jonka ensimmäinen valinta oli Gripen...

Ps: Apina oli hyvää (y).
Ensimmäisessä kisassa etsittiin korvaajaa F-5:lle, nyt Hornetille ja F-5:lle.
Ekalla kiekalla haettiin minivaatimukset täyttävistä halvinta, nyt haettiin parasta suorituskykyä joka budjettiin mahtuu. Tiedät kyllä varsin hyvin tuon itsekin, älä trollaa.

Ps. Hyvä että maistui, tykkään itsekin. Ei kyllä ehkä ihan sitä suosittelemaasi parempaa tankkua vastaavaa ole, mutta hyvää kuitenkin.
 
Ensimmäisessä kisassa etsittiin korvaajaa F-5:lle, nyt Hornetille ja F-5:lle.
Ekalla kiekalla haettiin minivaatimukset täyttävistä halvinta, nyt haettiin parasta suorituskykyä joka budjettiin mahtuu.

Niin mites se nyt onkaan, eikö tälläkin kertaa valittu halvin?
 
Back
Top