Gyllis1
Respected Leader
Lähde?Se kyllä on todettavissa että F-35 ei ole saanut uusinta AIM-120D versiota edelleenkään, kuten Raptor ja F/A-18E. Sinänsä painotus ei ole kovin maksimissaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lähde?Se kyllä on todettavissa että F-35 ei ole saanut uusinta AIM-120D versiota edelleenkään, kuten Raptor ja F/A-18E. Sinänsä painotus ei ole kovin maksimissaan.
Eipä muuten rajoitu Suomalaisten Hornettien vierailut muilla mantereilla tuohonkaan listaan Mutta pointti oli, että ennen koronaa Ilmavoimat osallistui useampaan isompaan eurooppalaiseen harjoitukseen vuodessa (Norja, Ruotsi, Puola, Saksa, Hollanti, UK, Ranska ja Espanja ovat ainakin olleet listalla aiemmin mainittujen lisäksi) + pienemmät tapahtumat ja lentonäytökset päälle).Kerran 25 v. aikana on ajettu koneita Alaskaan ja pari konetta oli siellä rapakon takana JASSM-integroinnissa. Portugalin käynnitkin aika harvoja. Aussit harjoittelevat säännöllisesti eteläisellä Tyynellä valtamerellä ja onhan niiden maakin aikapaljon laajempi merialueineen. Sitten kun viedään koneita pommitustehtäviin lähi-itään kuukausiksi niin aikalailla eri asioista puhutaan kuin meillä.
Meillä ei ole edes omia tankkereita, vaan ne pitää tilata erikseen tukemaan matkaa + kuljetuskoneet huollolle. Logistiikka muiden tukemana yksinään maksaa paljon ja budjetit on eri luokkaa Aussien kanssa.
Arming the F-35 - Adding firepower to the world’s most advanced fighter jet | Raytheon Missiles & Defense
Raytheon Technologies makes much of what Lockheed Martin’s F-35 Joint Strike Fighter carries.www.raytheonmissilesanddefense.com
The newest version of AMRAAM is operational on all F-35 Joint Strike Fighter variants.
JDAMilla on pidempi kantama ja jokasään toimintakyky. Pawewayllä voi ampua myös liikkuvia maaleja mutta ongelmana on lyhyt kantama ja haastavat sääolosuhteet tekevät siitä laserohjattuna hyödyttömän.Muistin väärin pitkään, että F-35:n ja Super Hornetin kanssa meille tarjottaisiin Pavewaytä, mutta se olikin JDAM, jota meille tarjotaan DSCA:n mukaan. Onko noiden kahden välillä isoa suorituskykyeroa?
Ja varsinkin Suomen olosuhteissa aika usein on noita haastavia sääolosuhteita, jotka tekevät varmaankin JDAM:ista meille paremman vaihtoehdon.JDAMilla on pidempi kantama ja jokasään toimintakyky. Pawewayllä voi ampua myös liikkuvia maaleja mutta ongelmana on lyhyt kantama ja haastavat sääolosuhteet tekevät siitä laserohjattuna hyödyttömän.
Brittiversio tuskin olisi meille tarjolla jenkkikoneisiin, eikä muistaakseni vientiluvassa ollut JDAMista tuota yhdistelmämallia.Esim. Typhoonin käyttämä Paveway IV sisältää molemmat hakumenetelmät. JDAM:issä laser-hakupää voidaan lisätä pommin kärkeen tarvittaessa.
Milloin koneiden vertailu on valmis?
– Katsomme, miten ne vastaavat vaatimuksiimme. Vasta loppusuoralla, ehkä marraskuussa, panemme ne paremmuusjärjestykseen eli valitsemme sotilaalliselta suorituskyvyltään parhaimman.
Sveitsi ostaa F-35 -hävittäjiä. Vaikuttaako se kauppaamme?
– Ei mitenkään. Heillä on omat vaatimuksensa, meillä omamme. Prosessin aikana olemme toki vaihtaneet kokemuksia.
Kuinka vaativa Suomen tarjouspyyntö on?
– Olen kuullut tarjoajilta, että nyt nähtävä kilpailu on yksi vaativimmista, mihin ne ovat osallistuneet.
Aika ostaa Saabin osakkeita.Lopullinen päätös uusista hävittäjistä tehdään tämän vuoden loppuun mennessä: ”Tarjouspyynnöt on lähetetty ja tarjoukset saatu”
Hävittäjähankkeen ohjelmajohtaja ihmettelee näkemyksiä siitä, että kenraalit olisivat pyyhkineet pöytää demokraattisella päätöksenteolla. – Olen käynyt yli 30 kertaa valiokunnissa puhumassa hankkeesta, kenraalimajuri evp Lauri Puranen sanoo.www.aamulehti.fi
Onko kukaan Aamulehden tilaaja?
Edit: hyödynsin ilmaisen tilauksen taas ja täällä muutamia otteita:
Laitoin Puraselle sähköpostia siltä varalta että ei ole ehtinyt muilta kiireiltään lukemaan foorumia. Tietävät olla hankeorganisaatiossa tarkkana eivätkä anna valeäänten ratkaista kisaa.Milloin poistuu 21 gripen nolla-ääntä ja 48 F-35 nollan postituksen vale-ääntä?
Laitoin Puraselle sähköpostia siltä varalta että ei ole ehtinyt muilta kiireiltään lukemaan foorumia. Tietävät olla hankeorganisaatiossa tarkkana eivätkä anna valeäänten ratkaista kisaa.
Edit: hyödynsin ilmaisen tilauksen taas ja täällä muutamia otteita:
Milloin koneiden vertailu on valmis?
– Katsomme, miten ne vastaavat vaatimuksiimme. Vasta loppusuoralla, ehkä marraskuussa, panemme ne paremmuusjärjestykseen eli valitsemme sotilaalliselta suorituskyvyltään parhaimman. Mahdollisessa tasatilanteessa voittajan ratkaisee maanpuolustus.netin "mikä konetyyppi korvaa hornetit?"-ketjun äänestystulos.
Miten A2A puoleen on keskitytty enemmän? Muutettiinko koneen rakenteita? Tai varusteita? Tai moottoria? Vai mitä? Pistäppä listaa, miten koneen suunnittelua on muutettu siitä mihin se on suunniteltu? Ja se, mihin kone on suunniteltu lukee edelleen tilaajan, valmistajan ja pääkäyttäjän virallisissa papereissa jotka olen tänne linkittänyt aiemmin. Toki sinä teeskentelet, että et nähnyt niitä. Oletko muuten koskaan lukenut, mikä on F-35 koneen suunnitelufilosofia ja mihin sillä pyrittiin?Raptorin tuotannon keskeytyksen jälkeen A2A-puoleen on keskitytty huomattavasti paljon enemmän kuin alunperin oli tarkoitus. Ei se tietenkään Raptoria vastaa, mutta ei tuo tarkoita sitä että se häpeäisi yhtään noissa tehtävissä eurocanardeille. Se minkä esim EF:lle kinemaattisessa suorituskyvyssä häviää, häiveessä ja lentäjän tilannekuvassa ottaa takaisin. Tulokset eri maiden hankintakisoista (Tanska, Belgia ja nyt Sveitsi) puoltavat tätä näkemystä aika vahvasti. Voit ihan vapaasti olla eri mieltä, turha kuitenkaan puhua logiikasta mitään.
Ps. Mihin Puola, Iipot, japsit, Taiwan ja aussit valmistautuvat?
Kyllähän ilmavoimat vedätti eduskuntaa kuin mätää kukkoa. Ensiksi oli puhe suorituskyvyn täydestä korvaamisesta. Pyydettiin alustavat tietopyynnöt joilla tietenkin saatin tulos että seitsemällä miljardilla ei saada mitään sen jälkeen summa nostettiin kymmeneen miljardiin. Lopputulos näyttää olevan että kympillä saadaankin se 64 kpl kaiketi kattavalla asepaketilla. Lopuksi herää kysymys mikä on Hornettien suorituskyvyn korvaaminen? Onko 64 kpl f35:ttä suorituskyvyn korvaaminen vai kasvaako suorituskyky tällä hankinnalla,sanoisin että kasvaa helvetisti ja hyvä niin. Se että jotkut kansanedustajat näkevät tässä jotain ristiriittaa on ymmärrettävää. Jos alkujaan olisi määritelty suorituskyvyn korvaaminen suhteessa vastustajaan olisi asia selvempi .Lopullinen päätös uusista hävittäjistä tehdään tämän vuoden loppuun mennessä: ”Tarjouspyynnöt on lähetetty ja tarjoukset saatu”
Hävittäjähankkeen ohjelmajohtaja ihmettelee näkemyksiä siitä, että kenraalit olisivat pyyhkineet pöytää demokraattisella päätöksenteolla. – Olen käynyt yli 30 kertaa valiokunnissa puhumassa hankkeesta, kenraalimajuri evp Lauri Puranen sanoo.www.aamulehti.fi
Onko kukaan Aamulehden tilaaja?
Edit: hyödynsin ilmaisen tilauksen taas ja täällä muutamia otteita:
Tästä tulee mieleen, että F-22:een laitettiin pari pommia ja nimi muutettiin F/A-22:ksi, koska konetta piti myydä kongressille "pommikoneena" A2A toiminnan menetettyä merkityksensä terrorismin vastaisessa sodassa. Sittemmin A tiputettiin pois.Miten A2A puoleen on keskitytty enemmän? Muutettiinko koneen rakenteita? Tai varusteita? Tai moottoria? Vai mitä? Pistäppä listaa, miten koneen suunnittelua on muutettu siitä mihin se on suunniteltu? Ja se, mihin kone on suunniteltu lukee edelleen tilaajan, valmistajan ja pääkäyttäjän virallisissa papereissa jotka olen tänne linkittänyt aiemmin. Toki sinä teeskentelet, että et nähnyt niitä. Oletko muuten koskaan lukenut, mikä on F-35 koneen suunnitelufilosofia ja mihin sillä pyrittiin?
Ainoa mikä muuttui, oli tarina. Ennen vuotta 2012 kaikissa virallisissa tarinoissa F-22 oli ylivertainen kone kaikissa ominaisuuksissa jotka liittyivät ilmataisteluun. Mutta kun kyseinen kone ruunattiin kustannusten takia, yhtäkkiä jargon alkoi muuttumaan. Ennen vuotta 2012 F-35 stealth ominaisuudet olivat "optimized for frontal aspect". Niin kuin asia onkin koska niin se on suunniteltu. Mutta 2012 jargon alkoi muuttumaan. Ei toki virallisesti, mutta lausunnoissa. Sattumalta samoihin aikoihin alkoi tämä nykyinen hehkutus "tilannetietoisuudesta" joka ei ollut ollenkaan suuri tekijä vielä silloin kun oletuksena oli, että käytössä on oikea ilmataistelukone. Sinä nyt unohdat, että jotkut ovat lukeneet näitä tekstejä mielenkiinnosta jo kauan sitten ja muistavat asioita, joita jotkut, kuten sinä, eivät halua ollenkaan muistaa.
Ainoa konkreetinen muutos mitä viimeisen 10 vuoden aikana A2A toiminnan suhteen on tapahtunut F-35 osalta on se, että nyt (ehkä) saadaan joskus lisää ohjuksia kuiluihin ja se, että Aim9X oli saatava koneeseen mukaan (joskin ulkoisesti mutta fanipojat unohtavat aina tämän).
Niin tai näin. USA kehittää kovalla kiireellä koneita joiden tehtävänä on nimenomaan A2A. Tämä on julkisesti ilmoitettu heidän toimestaan. Ja kuten vanha viisaus sanoo"katso mitä käsi tekee eikä mitä suu puhuu". Tuo kertoo sen, että Jenkit itse tietävät tilanteen.
Ps. Mitä tulee maalistaasi... Kerroppa sinä minulle mihin he valmistautuvat. Ja mitä koneita heillä on sitä varten.
Kyllä se selvää oli, että suorituskyvyn korvaaminen suhteessa Venäjän kalustoon. Tuo nyt tietenkin julkisena määrityksenä on diplomaattisesti mahdoton joten käytetty ilmaisu oli hieman suurpiirteisempi. Mutta valiokunnissa varmasti asia brieffattiin tarkemmin.Kyllähän ilmavoimat vedätti eduskuntaa kuin mätää kukkoa. Ensiksi oli puhe suorituskyvyn täydestä korvaamisesta. Pyydettiin alustavat tietopyynnöt joilla tietenkin saatin tulos että seitsemällä miljardilla ei saada mitään sen jälkeen summa nostettiin kymmeneen miljardiin. Lopputulos näyttää olevan että kympillä saadaankin se 64 kpl kaiketi kattavalla asepaketilla. Lopuksi herää kysymys mikä on Hornettien suorituskyvyn korvaaminen? Onko 64 kpl f35:ttä suorituskyvyn korvaaminen vai kasvaako suorituskyky tällä hankinnalla,sanoisin että kasvaa helvetisti ja hyvä niin. Se että jotkut kansanedustajat näkevät tässä jotain ristiriittaa on ymmärrettävää. Jos alkujaan olisi määritelty suorituskyvyn korvaaminen suhteessa vastustajaan olisi asia selvempi .
On perin vaikeata sanoa että missä kohtaa ohjelmistokehityksessä mennään, mutta en usko että lähellekään kaikkia USAF:n koneita olisi päivitetty D-versiolle. Voi olla että uusin block 3FR(8 tai uudempi) tuo integraation, mutta koelennoista tai laukaisuista en ole löytänyt mitään tietoa.Lähde?
Höpönlöpön! Siirtolento Australiasta Irakiin tms. vaatii useita ilmatankkauksia lento-osastolta ja useita tankkereita tai välilaskuja. Suuri osa lennetään valtameren päällä, jossa pitää olla pa-reserviä ongelmien takia paljon.Lähi-idän pommituskeikoissakaan en näe kauheasti lentotuntihintaa nostavia seikkoja, ystävälliseen maahan tukeudutaan ja pommien hinnat tuskin on lentotuntihinnoissa mukana. Pitkät siirtolennot pommituskeikoilla ovat juuri niitä halvimpia lentotunteja.