Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kerran 25 v. aikana on ajettu koneita Alaskaan ja pari konetta oli siellä rapakon takana JASSM-integroinnissa. Portugalin käynnitkin aika harvoja. Aussit harjoittelevat säännöllisesti eteläisellä Tyynellä valtamerellä ja onhan niiden maakin aikapaljon laajempi merialueineen. Sitten kun viedään koneita pommitustehtäviin lähi-itään kuukausiksi niin aikalailla eri asioista puhutaan kuin meillä.

Meillä ei ole edes omia tankkereita, vaan ne pitää tilata erikseen tukemaan matkaa + kuljetuskoneet huollolle. Logistiikka muiden tukemana yksinään maksaa paljon ja budjetit on eri luokkaa Aussien kanssa.
Eipä muuten rajoitu Suomalaisten Hornettien vierailut muilla mantereilla tuohonkaan listaan ;) Mutta pointti oli, että ennen koronaa Ilmavoimat osallistui useampaan isompaan eurooppalaiseen harjoitukseen vuodessa (Norja, Ruotsi, Puola, Saksa, Hollanti, UK, Ranska ja Espanja ovat ainakin olleet listalla aiemmin mainittujen lisäksi) + pienemmät tapahtumat ja lentonäytökset päälle).

En tiedä miten kuljetuskoneet ja tankkerit liittyvät hävittäjien lentotuntihintoihin, mutta Amerikkaan on menty ilman tankkeria ja Euroopan harjoituksiin mennään pääsääntöisesti ilman tankkereita tai ulkopuolisia kuljetuskoneita.

Lähi-idän pommituskeikoissakaan en näe kauheasti lentotuntihintaa nostavia seikkoja, ystävälliseen maahan tukeudutaan ja pommien hinnat tuskin on lentotuntihinnoissa mukana. Pitkät siirtolennot pommituskeikoilla ovat juuri niitä halvimpia lentotunteja.

Toki RAAF on paljon isommilla resursseilla varustettu pulju kuin Ilmavoimat, mikä luonnollisesti näkyy myös toiminnassa. Lappi ja Viro on kuitenkin tahallista vähättelyä.
 
  • Tykkää
Reactions: EK

The newest version of AMRAAM is operational on all F-35 Joint Strike Fighter variants.

Jostakin syystä "newest version" ei tuota sivulla hakutuloksia?

Lisäys: Ahaa, eli se onkin tältä sivulta:

 
Muistin väärin pitkään, että F-35:n ja Super Hornetin kanssa meille tarjottaisiin Pavewaytä, mutta se olikin JDAM, jota meille tarjotaan DSCA:n mukaan. Onko noiden kahden välillä isoa suorituskykyeroa?
 
Muistin väärin pitkään, että F-35:n ja Super Hornetin kanssa meille tarjottaisiin Pavewaytä, mutta se olikin JDAM, jota meille tarjotaan DSCA:n mukaan. Onko noiden kahden välillä isoa suorituskykyeroa?
JDAMilla on pidempi kantama ja jokasään toimintakyky. Pawewayllä voi ampua myös liikkuvia maaleja mutta ongelmana on lyhyt kantama ja haastavat sääolosuhteet tekevät siitä laserohjattuna hyödyttömän.
 
JDAMilla on pidempi kantama ja jokasään toimintakyky. Pawewayllä voi ampua myös liikkuvia maaleja mutta ongelmana on lyhyt kantama ja haastavat sääolosuhteet tekevät siitä laserohjattuna hyödyttömän.
Ja varsinkin Suomen olosuhteissa aika usein on noita haastavia sääolosuhteita, jotka tekevät varmaankin JDAM:ista meille paremman vaihtoehdon.
 
Sekä Pavewaystä, että JDAM:istä on myös versiot, jotka kykenevät hakeutumaan maaliin sekä GPS/INS koordinaattien että laservalaisun perusteella. Näiden versioiden suorituskyvystä ei ole kauheasti vertailuaineistoa. JDAM on halvempi perusversiona ja laserhakupään kanssa.

Esim. Typhoonin käyttämä Paveway IV sisältää molemmat hakumenetelmät. JDAM:issä laser-hakupää voidaan lisätä pommin kärkeen tarvittaessa.
 
Esim. Typhoonin käyttämä Paveway IV sisältää molemmat hakumenetelmät. JDAM:issä laser-hakupää voidaan lisätä pommin kärkeen tarvittaessa.
Brittiversio tuskin olisi meille tarjolla jenkkikoneisiin, eikä muistaakseni vientiluvassa ollut JDAMista tuota yhdistelmämallia.
 
Viimeksi muokattu:

Onko kukaan Aamulehden tilaaja?

Edit: hyödynsin ilmaisen tilauksen taas ja täällä muutamia otteita:

Milloin koneiden vertailu on valmis?

– Katsomme, miten ne vastaavat vaatimuksiimme. Vasta loppusuoralla, ehkä marraskuussa, panemme ne paremmuusjärjestykseen eli valitsemme sotilaalliselta suorituskyvyltään parhaimman.

Sveitsi ostaa F-35 -hävittäjiä. Vaikuttaako se kauppaamme?

– Ei mitenkään. Heillä on omat vaatimuksensa, meillä omamme. Prosessin aikana olemme toki vaihtaneet kokemuksia.

Kuinka vaativa Suomen tarjouspyyntö on?

– Olen kuullut tarjoajilta, että nyt nähtävä kilpailu on yksi vaativimmista, mihin ne ovat osallistuneet.
 
Viimeksi muokattu:

Onko kukaan Aamulehden tilaaja?

Edit: hyödynsin ilmaisen tilauksen taas ja täällä muutamia otteita:
Aika ostaa Saabin osakkeita.
 
Laitoin Puraselle sähköpostia siltä varalta että ei ole ehtinyt muilta kiireiltään lukemaan foorumia. Tietävät olla hankeorganisaatiossa tarkkana eivätkä anna valeäänten ratkaista kisaa.
Edit: hyödynsin ilmaisen tilauksen taas ja täällä muutamia otteita:
Milloin koneiden vertailu on valmis?

– Katsomme, miten ne vastaavat vaatimuksiimme. Vasta loppusuoralla, ehkä marraskuussa, panemme ne paremmuusjärjestykseen eli valitsemme sotilaalliselta suorituskyvyltään parhaimman. Mahdollisessa tasatilanteessa voittajan ratkaisee maanpuolustus.netin "mikä konetyyppi korvaa hornetit?"-ketjun äänestystulos.
 
Raptorin tuotannon keskeytyksen jälkeen A2A-puoleen on keskitytty huomattavasti paljon enemmän kuin alunperin oli tarkoitus. Ei se tietenkään Raptoria vastaa, mutta ei tuo tarkoita sitä että se häpeäisi yhtään noissa tehtävissä eurocanardeille. Se minkä esim EF:lle kinemaattisessa suorituskyvyssä häviää, häiveessä ja lentäjän tilannekuvassa ottaa takaisin. Tulokset eri maiden hankintakisoista (Tanska, Belgia ja nyt Sveitsi) puoltavat tätä näkemystä aika vahvasti. Voit ihan vapaasti olla eri mieltä, turha kuitenkaan puhua logiikasta mitään.

Ps. Mihin Puola, Iipot, japsit, Taiwan ja aussit valmistautuvat?
Miten A2A puoleen on keskitytty enemmän:)? Muutettiinko koneen rakenteita? Tai varusteita? Tai moottoria? Vai mitä? Pistäppä listaa, miten koneen suunnittelua on muutettu siitä mihin se on suunniteltu? Ja se, mihin kone on suunniteltu lukee edelleen tilaajan, valmistajan ja pääkäyttäjän virallisissa papereissa jotka olen tänne linkittänyt aiemmin. Toki sinä teeskentelet, että et nähnyt niitä:). Oletko muuten koskaan lukenut, mikä on F-35 koneen suunnitelufilosofia ja mihin sillä pyrittiin?

Ainoa mikä muuttui, oli tarina. Ennen vuotta 2012 kaikissa virallisissa tarinoissa F-22 oli ylivertainen kone kaikissa ominaisuuksissa jotka liittyivät ilmataisteluun. Mutta kun kyseinen kone ruunattiin kustannusten takia, yhtäkkiä jargon alkoi muuttumaan. Ennen vuotta 2012 F-35 stealth ominaisuudet olivat "optimized for frontal aspect". Niin kuin asia onkin koska niin se on suunniteltu. Mutta 2012 jargon alkoi muuttumaan. Ei toki virallisesti, mutta lausunnoissa. Sattumalta samoihin aikoihin alkoi tämä nykyinen hehkutus "tilannetietoisuudesta" joka ei ollut ollenkaan suuri tekijä vielä silloin kun oletuksena oli, että käytössä on oikea ilmataistelukone. Sinä nyt unohdat, että jotkut ovat lukeneet näitä tekstejä mielenkiinnosta jo kauan sitten ja muistavat asioita, joita jotkut, kuten sinä, eivät halua ollenkaan muistaa:).

Ainoa konkreetinen muutos mitä viimeisen 10 vuoden aikana A2A toiminnan suhteen on tapahtunut F-35 osalta on se, että nyt (ehkä) saadaan joskus lisää ohjuksia kuiluihin ja se, että Aim9X oli saatava koneeseen mukaan (joskin ulkoisesti mutta fanipojat unohtavat aina tämän:)).

Niin tai näin. USA kehittää kovalla kiireellä koneita joiden tehtävänä on nimenomaan A2A. Tämä on julkisesti ilmoitettu heidän toimestaan. Ja kuten vanha viisaus sanoo"katso mitä käsi tekee eikä mitä suu puhuu". Tuo kertoo sen, että Jenkit itse tietävät tilanteen.

Ps. Mitä tulee maalistaasi... Kerroppa sinä minulle mihin he valmistautuvat. Ja mitä koneita heillä on sitä varten:).
 

Onko kukaan Aamulehden tilaaja?

Edit: hyödynsin ilmaisen tilauksen taas ja täällä muutamia otteita:
Kyllähän ilmavoimat vedätti eduskuntaa kuin mätää kukkoa. Ensiksi oli puhe suorituskyvyn täydestä korvaamisesta. Pyydettiin alustavat tietopyynnöt joilla tietenkin saatin tulos että seitsemällä miljardilla ei saada mitään sen jälkeen summa nostettiin kymmeneen miljardiin. Lopputulos näyttää olevan että kympillä saadaankin se 64 kpl kaiketi kattavalla asepaketilla. Lopuksi herää kysymys mikä on Hornettien suorituskyvyn korvaaminen? Onko 64 kpl f35:ttä suorituskyvyn korvaaminen vai kasvaako suorituskyky tällä hankinnalla,sanoisin että kasvaa helvetisti ja hyvä niin. Se että jotkut kansanedustajat näkevät tässä jotain ristiriittaa on ymmärrettävää. Jos alkujaan olisi määritelty suorituskyvyn korvaaminen suhteessa vastustajaan olisi asia selvempi .
 
Miten A2A puoleen on keskitytty enemmän:)? Muutettiinko koneen rakenteita? Tai varusteita? Tai moottoria? Vai mitä? Pistäppä listaa, miten koneen suunnittelua on muutettu siitä mihin se on suunniteltu? Ja se, mihin kone on suunniteltu lukee edelleen tilaajan, valmistajan ja pääkäyttäjän virallisissa papereissa jotka olen tänne linkittänyt aiemmin. Toki sinä teeskentelet, että et nähnyt niitä:). Oletko muuten koskaan lukenut, mikä on F-35 koneen suunnitelufilosofia ja mihin sillä pyrittiin?

Ainoa mikä muuttui, oli tarina. Ennen vuotta 2012 kaikissa virallisissa tarinoissa F-22 oli ylivertainen kone kaikissa ominaisuuksissa jotka liittyivät ilmataisteluun. Mutta kun kyseinen kone ruunattiin kustannusten takia, yhtäkkiä jargon alkoi muuttumaan. Ennen vuotta 2012 F-35 stealth ominaisuudet olivat "optimized for frontal aspect". Niin kuin asia onkin koska niin se on suunniteltu. Mutta 2012 jargon alkoi muuttumaan. Ei toki virallisesti, mutta lausunnoissa. Sattumalta samoihin aikoihin alkoi tämä nykyinen hehkutus "tilannetietoisuudesta" joka ei ollut ollenkaan suuri tekijä vielä silloin kun oletuksena oli, että käytössä on oikea ilmataistelukone. Sinä nyt unohdat, että jotkut ovat lukeneet näitä tekstejä mielenkiinnosta jo kauan sitten ja muistavat asioita, joita jotkut, kuten sinä, eivät halua ollenkaan muistaa:).

Ainoa konkreetinen muutos mitä viimeisen 10 vuoden aikana A2A toiminnan suhteen on tapahtunut F-35 osalta on se, että nyt (ehkä) saadaan joskus lisää ohjuksia kuiluihin ja se, että Aim9X oli saatava koneeseen mukaan (joskin ulkoisesti mutta fanipojat unohtavat aina tämän:)).

Niin tai näin. USA kehittää kovalla kiireellä koneita joiden tehtävänä on nimenomaan A2A. Tämä on julkisesti ilmoitettu heidän toimestaan. Ja kuten vanha viisaus sanoo"katso mitä käsi tekee eikä mitä suu puhuu". Tuo kertoo sen, että Jenkit itse tietävät tilanteen.

Ps. Mitä tulee maalistaasi... Kerroppa sinä minulle mihin he valmistautuvat. Ja mitä koneita heillä on sitä varten:).
Tästä tulee mieleen, että F-22:een laitettiin pari pommia ja nimi muutettiin F/A-22:ksi, koska konetta piti myydä kongressille "pommikoneena" A2A toiminnan menetettyä merkityksensä terrorismin vastaisessa sodassa. Sittemmin A tiputettiin pois.
 
Kyllähän ilmavoimat vedätti eduskuntaa kuin mätää kukkoa. Ensiksi oli puhe suorituskyvyn täydestä korvaamisesta. Pyydettiin alustavat tietopyynnöt joilla tietenkin saatin tulos että seitsemällä miljardilla ei saada mitään sen jälkeen summa nostettiin kymmeneen miljardiin. Lopputulos näyttää olevan että kympillä saadaankin se 64 kpl kaiketi kattavalla asepaketilla. Lopuksi herää kysymys mikä on Hornettien suorituskyvyn korvaaminen? Onko 64 kpl f35:ttä suorituskyvyn korvaaminen vai kasvaako suorituskyky tällä hankinnalla,sanoisin että kasvaa helvetisti ja hyvä niin. Se että jotkut kansanedustajat näkevät tässä jotain ristiriittaa on ymmärrettävää. Jos alkujaan olisi määritelty suorituskyvyn korvaaminen suhteessa vastustajaan olisi asia selvempi .
Kyllä se selvää oli, että suorituskyvyn korvaaminen suhteessa Venäjän kalustoon. Tuo nyt tietenkin julkisena määrityksenä on diplomaattisesti mahdoton joten käytetty ilmaisu oli hieman suurpiirteisempi. Mutta valiokunnissa varmasti asia brieffattiin tarkemmin.
 
On perin vaikeata sanoa että missä kohtaa ohjelmistokehityksessä mennään, mutta en usko että lähellekään kaikkia USAF:n koneita olisi päivitetty D-versiolle. Voi olla että uusin block 3FR(8 tai uudempi) tuo integraation, mutta koelennoista tai laukaisuista en ole löytänyt mitään tietoa.

Vuonna 2017 sanottiin tämän mukaan block 3F:ä tällaista:
message-editor%2F1504652343956-f-35-loadout.jpg

That being said, there’s no guarantee that the Block 3F software will allow F-35A pilots to effectively employ some or all of these weapons. We don’t even know for sure what specific version of it the Air Force will distribute for its software "IOC." https://www.thedrive.com/the-war-zo...the-usafs-plan-for-fully-combat-capable-f-35s

Reilu vuosi sitten block 4 päivityksiin (vaiheittainen) piti suunnitelman mukaan kuulua mm:
message-editor%2F1593020516034-block-4-integration.jpg

Eli tuon mukaan vasta 2023 suunnitellusti alkavan block 4 päivitysten ensimmäisessä vaiheessa tulisi USAF/USN / Marines koneille vasta täysi kyky käyttää nykyistä AIM-9X block 2+ versiota. Siltä osin voi olla aika skeptinen että AIM-120D olisi koneen block 3F-ohjelmistoon kaiken takkuamisen ohessa saatu lisättyä. https://www.thedrive.com/the-war-zo...ght-pass-on-27m-upgrade-for-some-of-its-f-35s

Julkaisun sivulla 21 näkyy suunnitelma ohjelmistopäivityksistä. Block 3F päivitys tuli saataville vasta 2017 syksyllä, eikä tietoa ole mitä "basic" kyky aseille tarkoittaa. Epäilen kuitenkin vahvasti että AIM-120D integraatio tulee nykyiselle laivastolle vasta vähitellen ja ehkä vasta block 4 vaiheessa. Meille se varmaan tulee block 4 version kautta kyllä jos integraatio on saatu koelaukaisujen lisäksi vietyä läpi.
Kaikki US-koneet eivät kuitenkaan tule saamaan FOC-kykyistä block 4 konetta. Ensimmäisten erien koneiden päivitys olisi liian kallista ja osaa koneista ei tarvita kovimmassa paikassa.

Currently, the ultimate planned software release is Block 4, which will be the first block to contain full combat capability and a complete weapons suite, including conventional weaponslike the Small Diameter Bomb II and nuclear capability. However, Block 4 will not be available to all F-35s; it will require aircraft upgraded with Technical Refresh-3 (TR-3) hardware. New F-35s are expected to begin delivering with TR-3 in lot 15, scheduled for CY2023.
 
Lähi-idän pommituskeikoissakaan en näe kauheasti lentotuntihintaa nostavia seikkoja, ystävälliseen maahan tukeudutaan ja pommien hinnat tuskin on lentotuntihinnoissa mukana. Pitkät siirtolennot pommituskeikoilla ovat juuri niitä halvimpia lentotunteja.
Höpönlöpön! Siirtolento Australiasta Irakiin tms. vaatii useita ilmatankkauksia lento-osastolta ja useita tankkereita tai välilaskuja. Suuri osa lennetään valtameren päällä, jossa pitää olla pa-reserviä ongelmien takia paljon.

Lisäksi komennuksille lähtee mekaanikkoja ja muuta huoltoa sekä paljon varaosia + vaihtolaitteita kuten moottorit. Pilotteja lähtee varmasti myös enemmän kuin koneita ja kaikille juoksee korotettu komennusliksa. Nuo "ystävälliset maat " siellä suunnalla on epävakaita ja täynnä terroristeja. Kentillä pitää olla suojausosastot piloteille ja koneille (kuten Suomenkin ilmavoimilla on nykyään) tai kentät pitää olla luotettavasti vartioituja.

Suomen Red Flag- osallistumista suunniteltiin muistaakseni 2 vuotta ja siihen piti varmasti sijoittaa pätäkkää huomattavasti. On toki vielä pidempi matka.

On siellä aika paljon muutakin kustannusta kuin pelkät pommit....
 
Back
Top