Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
On perin vaikeata sanoa että missä kohtaa ohjelmistokehityksessä mennään, mutta en usko että lähellekään kaikkia USAF:n koneita olisi päivitetty D-versiolle. Voi olla että uusin block 3FR(8 tai uudempi) tuo integraation, mutta koelennoista tai laukaisuista en ole löytänyt mitään tietoa.

Vuonna 2017 sanottiin tämän mukaan block 3F:ä tällaista:
message-editor%2F1504652343956-f-35-loadout.jpg

That being said, there’s no guarantee that the Block 3F software will allow F-35A pilots to effectively employ some or all of these weapons. We don’t even know for sure what specific version of it the Air Force will distribute for its software "IOC." https://www.thedrive.com/the-war-zo...the-usafs-plan-for-fully-combat-capable-f-35s

Reilu vuosi sitten block 4 päivityksiin (vaiheittainen) piti suunnitelman mukaan kuulua mm:
message-editor%2F1593020516034-block-4-integration.jpg

Eli tuon mukaan vasta 2023 suunnitellusti alkavan block 4 päivitysten ensimmäisessä vaiheessa tulisi USAF/USN / Marines koneille vasta täysi kyky käyttää nykyistä AIM-9X block 2+ versiota. Siltä osin voi olla aika skeptinen että AIM-120D olisi koneen block 3F-ohjelmistoon kaiken takkuamisen ohessa saatu lisättyä. https://www.thedrive.com/the-war-zo...ght-pass-on-27m-upgrade-for-some-of-its-f-35s

Julkaisun sivulla 21 näkyy suunnitelma ohjelmistopäivityksistä. Block 3F päivitys tuli saataville vasta 2017 syksyllä, eikä tietoa ole mitä "basic" kyky aseille tarkoittaa. Epäilen kuitenkin vahvasti että AIM-120D integraatio tulee nykyiselle laivastolle vasta vähitellen ja ehkä vasta block 4 vaiheessa. Meille se varmaan tulee block 4 version kautta kyllä jos integraatio on saatu koelaukaisujen lisäksi vietyä läpi.
Kaikki US-koneet eivät kuitenkaan tule saamaan FOC-kykyistä block 4 konetta. Ensimmäisten erien koneiden päivitys olisi liian kallista ja osaa koneista ei tarvita kovimmassa paikassa.

Currently, the ultimate planned software release is Block 4, which will be the first block to contain full combat capability and a complete weapons suite, including conventional weaponslike the Small Diameter Bomb II and nuclear capability. However, Block 4 will not be available to all F-35s; it will require aircraft upgraded with Technical Refresh-3 (TR-3) hardware. New F-35s are expected to begin delivering with TR-3 in lot 15, scheduled for CY2023.
Suomen ja Japanin vientiluvissa on molemmissa ollut C-8 ja ohjuksen valmistajan mukaan se on operatiivinen F-35:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen ja Japanin vientiluvissa on molemmissa ollut C-8 ja ohjuksen valmistajan mukaan se on operatiivinen F-35:ssa.
Autatko vähän tämän kanssa kun ei osu silmääni? Vai onko tästä 9.10.2020 luvasta tullut uusi versio?
https://www.dsca.mil/press-media/ma...ike-fighter-aircraft-air-air-missiles-and-air

Ei osu silmään tässäkään:
https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/japan-f-35-joint-strike-fighter-aircraft-0

Laitatko sitten sen linkin siihen Raytheonin julkaisuun jossa mainitaan AIM-120D (+F-35) variantti?

Edit. tässä uutinen Japanin hankinnasta eli AIM-120C8 ohjusversiosta. AF-technologyn mukaan niitä tosiaan myytiin, mutta versio toimii vain:
The missile is integrated onto the F-15, F-16, F/A-18, F-22, Typhoon, Gripen, Tornado and Harrier.
https://www.airforce-technology.com/news/us-approves-sale-of-aim-120c-8-amraam-missiles-to-japan/


Japanillahan on F-15J koneita ja Mitsubishi F-2 koneita, joihin nuo ohjukset voisi olla tarkoitettu. Tuossa ei mainita sanallakaan F-35 koneita, joten en usko että paremman linkin puutteessa uusia C8/D-puikkoja olisi integroitu F-35 koneisiin.
 
Autatko vähän tämän kanssa kun ei osu silmääni? Vai onko tästä 9.10.2020 luvasta tullut uusi versio?
https://www.dsca.mil/press-media/ma...ike-fighter-aircraft-air-air-missiles-and-air

Ei osu silmään tässäkään:
https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/japan-f-35-joint-strike-fighter-aircraft-0

Laitatko sitten sen linkin siihen Raytheonin julkaisuun jossa mainitaan AIM-120D (+F-35) variantti?

Edit. tässä uutinen Japanin hankinnasta eli AIM-120C8 ohjusversiosta. AF-technologyn mukaan niitä tosiaan myytiin, mutta versio toimii vain:
The missile is integrated onto the F-15, F-16, F/A-18, F-22, Typhoon, Gripen, Tornado and Harrier.
https://www.airforce-technology.com/news/us-approves-sale-of-aim-120c-8-amraam-missiles-to-japan/


Japanillahan on F-15J koneita ja Mitsubishi F-2 koneita, joihin nuo ohjukset voisi olla tarkoitettu. Tuossa ei mainita sanallakaan F-35 koneita, joten en usko että paremman linkin puutteessa uusia C8/D-puikkoja olisi integroitu F-35 koneisiin.
No mihin koneisiin nämä mahtaa olla menossa?
Ja juu muistin väärin. C8 ei ollut vientiluvassa vaan lämärin omassa pressitilaisuudessa. Siellä käytiin tarjottavia aseita läpi ja mainittiin nimen omaan C8.

Ja tosiaan tämä Raytheonin sivuilla:
The newest version of AMRAAM is operational on all F-35 Joint Strike Fighter variants. It is the only radar-guided, air-to-air missile cleared to fly on the F-35.
 
Viimeksi muokattu:
The newest version of AMRAAM is operational on all F-35 Joint Strike Fighter variants. It is the only radar-guided, air-to-air missile cleared to fly on the F-35.
Näyttäisi olevan kokonaista 16 ohjusta vientiluvassa:oops:. Oliskohan osa testausta, koska tuolla ei ilmatilaa puolusteta alkuunkaan?

Hieman skeptinen olen tuota Raytheonin julistusta kohtaan, koska vastahan UUSIN AIM-120D3 on laukaistu koeammunnoissa toukokuussa. Operatiivinen tuskin se on vielä kaikkien maiden koneissa hetkeen.
https://www.janes.com/defence-news/...ompletes-second-live-firing-of-new-aim-120d-3
 
Näyttäisi olevan kokonaista 16 ohjusta vientiluvassa:oops:. Oliskohan osa testausta, koska tuolla ei ilmatilaa puolusteta alkuunkaan?

Hieman skeptinen olen tuota Raytheonin julistusta kohtaan, koska vastahan UUSIN AIM-120D3 on laukaistu koeammunnoissa toukokuussa. Operatiivinen tuskin se on vielä kaikkien maiden koneissa hetkeen.
https://www.janes.com/defence-news/...ompletes-second-live-firing-of-new-aim-120d-3
Niin, kyllähän varmaan "airforce-technology" tietää Raytheonia paremmin mihin se on integroitu ja mihin ei... :ROFLMAO:
 
Höpönlöpön! Siirtolento Australiasta Irakiin tms. vaatii useita ilmatankkauksia lento-osastolta ja useita tankkereita tai välilaskuja. Suuri osa lennetään valtameren päällä, jossa pitää olla pa-reserviä ongelmien takia paljon.

Lisäksi komennuksille lähtee mekaanikkoja ja muuta huoltoa sekä paljon varaosia + vaihtolaitteita kuten moottorit. Pilotteja lähtee varmasti myös enemmän kuin koneita ja kaikille juoksee korotettu komennusliksa. Nuo "ystävälliset maat " siellä suunnalla on epävakaita ja täynnä terroristeja. Kentillä pitää olla suojausosastot piloteille ja koneille (kuten Suomenkin ilmavoimilla on nykyään) tai kentät pitää olla luotettavasti vartioituja.

Suomen Red Flag- osallistumista suunniteltiin muistaakseni 2 vuotta ja siihen piti varmasti sijoittaa pätäkkää huomattavasti. On toki vielä pidempi matka.

On siellä aika paljon muutakin kustannusta kuin pelkät pommit....
Vähän faktaa Australian lento-osastosta Lähi-Idässä.

In late-September 2014, an Air Task Group (ATG) of 400 personnel from the Royal Australian Air Force (RAAF) was deployed to Al Minhad Air Base in the United Arab Emirates as part of the coalition to combat Islamic State forces in Iraq.[25] The initial commitment of aircraft included: six F/A-18F Super Hornet strike aircraft from No. 1 Squadron RAAF, one E-7A Wedgetail Airborne Early Warning and Control aircraft from No. 2 Squadron RAAF and one KC-30A Multi Role Tanker Transport from No. 33 Squadron RAAF.[26] The ATG began operations on 1 October 2014.[27]

Between 6–17 October, Australian aircraft flew 54 sorties.[7][28][29] In at least two of them, a number of ISIL fighters were killed.[29] Australian planes attacked ISIL military equipment and facilities in support of Iraqi and Kurdish troops on the ground.[7][29] Vice Admiral David Johnston refused to give more details on the number of casualties or locations of airstrikes due to the "aggressive propaganda campaign" of ISIL.[29] In late–December 2014 Australian Super Hornets were involved in assisting Kurdish ground forces free Yezidi people trapped on Mount Sinjar along with other coalition aircraft.[30]

A second ATG arrived in the UAE in early-January 2015 to replace the first group of personnel and operate the aircraft originally deployed in September 2014.[31] Providing an operational update on 12 January 2015, the Chief of Joint Operations, Vice Admiral David Johnston, stated that Australian aircraft provide around 13 percent of coalition airstrikes in Iraq.[32]

Six single-seat F/A-18As from No. 75 Squadron RAAF based at Tindal deployed to the Middle East to replace the six dual-seat F/A-18Fs in March 2015.[33][34] On 30 June 2015 the Department of Defence reported that the ATG had dropped more than 400 munitions in support of Iraqi forces since the commencement of operations with the F/A-18A Hornets and F/A-18F Super Hornets flying nearly 5000 hours, the E-7A Wedgetail completing 100 operational sorties, and the KC‑30A air-to-air refuelling aircraft providing 25 million pounds of fuel to Australian and coalition aircraft.[35] By the end of November 2015 the F/A-18A Hornets had conducted 580 sorties over Iraq, during which they dropped 363 munitions. The aircraft also flew 18 sorties over Syria in September 2015, dropping two munitions.[36]

Rotations from No. 77 Squadron RAAF took over the deployment in September 2015, and were in turn replaced by No. 3 Squadron RAAF in April 2016.[37][38]

On 18 September 2016, two F/A-18As and a E-7A Wedgetail formed part of a multi-national force consisting of US, UK, and Danish aircraft which accidentally bombed irregular Syrian Army forces near the city of Deir ez-Zor.[39][40]

In late-December 2017 it was announced that the strike aircraft attached to the ATG had ceased air combat operations and would return to Australia in January 2018, although the KC-30 and Wedgetail will remain in support of ongoing coalition operations.[41] This announcement followed the earlier recapture of the last remaining ISIL held areas of Iraq by government forces.[42] The final RAAF strike mission was flown by two Super Hornets on 14 January 2018. By this time the Hornets and Super Hornets had conducted over 2,700 sorties.[43]

As of October 2018, the RAAF forces assigned to operations against ISIL had been reduced to a single aircraft. This involved alternating four month long KC-30 and Wedgetail deployments.[44]

The final rotation of Air Task Group aircraft concluded in September 2020.[45]

 
Höpönlöpön! Siirtolento Australiasta Irakiin tms. vaatii useita ilmatankkauksia lento-osastolta ja useita tankkereita tai välilaskuja. Suuri osa lennetään valtameren päällä, jossa pitää olla pa-reserviä ongelmien takia paljon.

Lisäksi komennuksille lähtee mekaanikkoja ja muuta huoltoa sekä paljon varaosia + vaihtolaitteita kuten moottorit. Pilotteja lähtee varmasti myös enemmän kuin koneita ja kaikille juoksee korotettu komennusliksa. Nuo "ystävälliset maat " siellä suunnalla on epävakaita ja täynnä terroristeja. Kentillä pitää olla suojausosastot piloteille ja koneille (kuten Suomenkin ilmavoimilla on nykyään) tai kentät pitää olla luotettavasti vartioituja.

Suomen Red Flag- osallistumista suunniteltiin muistaakseni 2 vuotta ja siihen piti varmasti sijoittaa pätäkkää huomattavasti. On toki vielä pidempi matka.

On siellä aika paljon muutakin kustannusta kuin pelkät pommit....
Suomessa juuri mitään yllä mainituista ei jyvitettäisi hävittäjien lentotuntihintaan, ne olisivat operaation kuluja. Lentotuntihinnan on takoitus kuvata kuinka kallista kaluston tekninen käyttö on ja sen olisi oltava eri vuosien välillä vertailtavissa operaatioista riippumatta. En sitten tiedä miten maailmalla.
 
Niin, kyllähän varmaan "airforce-technology" tietää Raytheonia paremmin mihin se on integroitu ja mihin ei... :ROFLMAO:
Niin, uskoo ken mitä uskoo. Uskotko aina autonvalmistajaa kun se lupaa huippunopeudeksi jotakin? Tuo on ainoa viittaus ja versio" newest" ei yksiselitteisesti kerro että mikä puikko on kyseessä. Koskahan tuo on päivitetty?

En rupea vänkäämään, mutta melko ylimalkaisesti on asia ilmoitettu. Toisaalta noinhan voi sanoa latteasti eikä asiaa tarvitse päivittää kovin usein. Se missä oikeasti mennään integraatiossa, on toinen asia.

AIM-120C8/D on eri tyyppinen ohjus siinä mielessä että siinä on 2-suuntainen datalinkki sekä GPS-ohjaus. Ne vaativat testausta konetyypeissä ja erityisesti F-35 monimutkaisen ohjelmiston takia.
Jos variantista on julkaistu versio joka oikeasti toimii F-35 kanssa tällä hetkellä, niin koskahan tämä on tapahtunut? Esimerkiksi Norja ei ole haun mukaan uutta versiota hankkinut.

On tietysti mahdollista että AIM-120C8 voidaan ottaa kyytiin ja laukaista, mutta kykeneekö F-35 käyttämään sitä täysipainoisesti? Esimerkiksi F-22A sai AIM-9X block I version vuosia ennenkuin sitä voidaan hyödyntää täysimääräisesti kypärätähtäimellä. https://www.aviationtoday.com/2018/10/11/rejuvenating-raptor-roadmap-f-22-modernization/

F-35 asejärjestelmistä tuli tämä info messuilla 2018, jossa tehtaan edustaja hehkutti suurta asekirjoa F-35 koneessa. Noista ei ole integroituna vieläkään GBU-53 ja JSM tai JSOW block III. Kuten aikaisemmin linkkasin lainauksen niin AIM-9X block II saa täyden kyvyn vasta F-35 block 4 versiossa.
 
Niin, uskoo ken mitä uskoo. Uskotko aina autonvalmistajaa kun se lupaa huippunopeudeksi jotakin? Tuo on ainoa viittaus ja versio" newest" ei yksiselitteisesti kerro että mikä puikko on kyseessä. Koskahan tuo on päivitetty?

En rupea vänkäämään, mutta melko ylimalkaisesti on asia ilmoitettu.
No, tuo nyt tosiaan ei ole ainoa asiaa puoltava seikka.

Alankomaiden vientilupa ja Japanin vientilupa (joka valmistaa myös omia ohjuksiaan joten ainoa looginen kohde noille on F-35) ja lämärin myyntireiskojen ilmoitus siitä että C-8 on heidän tarjouksessaan mukana puoltavat aika vahvasti sitä että kyllä se F-35:ssakin on jo käytössä kuten muissakin konetyypeissä. Tämä keskustelu lähti liikkeelle sinun kommentistasi jonka mukaan asia ei niin olisi, etkä ole väitteesi tueksi kyllä oikein mitään vakuuttavaa todistetta esittänyt.
 
Olipa aika hardcore-järjestelyt Sveitsissä:

Third, the project could be damaged due to unintentional information leakage. For example, the smooth running of the evaluation could be disrupted, and confidence in the organization of the project could be eroded.
In order to ensure the protection of information, we use a closed data center, without network access. We also adopt the principle of “know only what is necessary”. The data center enables clear allocation of access rights. The aim is to ensure that each specialist can see only the information about the offers that are necessary to perform their own tasks. In addition, the specialists who assess candidates from their technical perspective have no access to the cost structure.

 
Onkohan meillä samanlaiset järjestelyt näiden suhteen? Että tiimit, jotka arvioviat teollista yhteistyötä pääsevät vaan sen dataan käsiksi, tiimi, joka arvioi huoltovarmuutta, pääsee vain sen dataan käsiksi ja tiimi, joka arvioi käyttö - ja ylläpitokustannuksia pääsee sen dataan käsiksi.

Itse ainakin hankkeen suunnittelussa hankkisin jokaista hankkimaan oman tiimin, ja (vaikka itse arviointigrafiikoissa ensiksi arvioidaan huoltovarmuus, sitten kustannukset ja sitten teollinen yhteistyö) kaikki tiimit arvioisivat jokaisen osan yhtäaikaisesti ajan säästämisen vuoksi.
 
Eipä tuosta ole taidettu samanlaisella tarkkuudella avautua. Toki siitä, että marraskuussa vasta rankkaisivat sotilaallisesti voisi jo päätellä olevan vaikeaa aiemmassa vaiheessa osallistuvien pelailla lopullista järjestystä.
 
Jos marraskuussa tapahtuu rankkaus, tarkoittaakohan se, että marraskuussa julkistetaan voittaja? Vai kestääköhän siinä vielä se kuukausi, että rankkauksen jälkeen asia viedään puolustusministerin kautta valtioneuvostolle niin, että itse valintapäätös tapahtuu joulukuussa?
 
Puranenhan sanoi siinä samassa artikkelissa, että vasta ihan joulun alla on päätettävänä. Eli tulkitsen itsenäisyyspäivän jälkeen -> ennen joulua.
 
Puranenhan sanoi siinä samassa artikkelissa, että vasta ihan joulun alla on päätettävänä. Eli tulkitsen itsenäisyyspäivän jälkeen -> ennen joulua.
Ja eduskunta istuu 20.12. asti, joten jos itse voisin veikata niin asia saattaisi olla ehkä viikkoa-kahta ennen tuota valtioneuvoston päätettävänä.
 
Suomen ja Japanin vientiluvissa on molemmissa ollut C-8 ja ohjuksen valmistajan mukaan se on operatiivinen F-35:ssa.
Mikä vientilupa? DSCA:n vientiluvista puuttui sekä F-35:sta että Super Hornetista AMRAAM:it, ja eikä DSCA:n sivuille ole tullut uusia vientilupia Suomelle, mitkä sisältäisivät AMRAAM C8:n.
 
Mikä vientilupa? DSCA:n vientiluvista puuttui sekä F-35:sta että Super Hornetista AMRAAM:it, ja eikä DSCA:n sivuille ole tullut uusia vientilupia Suomelle, mitkä sisältäisivät AMRAAM C8:n.
Ja juu muistin väärin. C8 ei ollut vientiluvassa vaan lämärin omassa pressitilaisuudessa. Siellä käytiin tarjottavia aseita läpi ja mainittiin nimen omaan C8.
 
Poikkeaakohan C8 jotenkin D:stä? Sama kummallisuus kuin JASSM:ssa.
 
No, tuo nyt tosiaan ei ole ainoa asiaa puoltava seikka.

Alankomaiden vientilupa ja Japanin vientilupa (joka valmistaa myös omia ohjuksiaan joten ainoa looginen kohde noille on F-35) ja lämärin myyntireiskojen ilmoitus siitä että C-8 on heidän tarjouksessaan mukana puoltavat aika vahvasti sitä että kyllä se F-35:ssakin on jo käytössä kuten muissakin konetyypeissä. Tämä keskustelu lähti liikkeelle sinun kommentistasi jonka mukaan asia ei niin olisi, etkä ole väitteesi tueksi kyllä oikein mitään vakuuttavaa todistetta esittänyt.
Ok. Voin olla väärässä ja asiat varmaan edenneet Salaman osalta. Hyvä näin.
 
Back
Top