Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tietoa/mielipiteitä? Kontrolloidaanko Loyalia hävittäjästä vai maasta käsin? Jos koneesta käsin, niin vaatii kyllä 2-paikkaisen, jotta takapenkki voi keskittyä käskyttämään/paimentamaan dronea.
Eipä ole sattunut silmiin, mutta idea on, että drone käyttää mahdollisimman paljon tekoälyä, jolloin pilotin osuudeksi jää lähinnä antaa tehtäväkäsky. Sellainen voi tosin olla vielä vuosien päässä.
 
Tietoa/mielipiteitä? Kontrolloidaanko Loyalia hävittäjästä vai maasta käsin? Jos koneesta käsin, niin vaatinee kyllä 2-paikkaisen, jotta takapenkki voi keskittyä käskyttämään/paimentamaan dronea.
Luulisin, että myös maasta käsin mutta dronella on kytky hävittäjään siten, että se voi esim itsenäisesti seurata hävittäjää jossakin positiossa tai valita maalin hävittäjän ohjauksesta.
 
"TURVALLISUUSPOLITIIKAN kannalta hankinnassa on myös yksi sudenkuoppa. Jos puolustusvoimat päätyy johonkin ratkaisuun asiantuntijapohjalta, mutta hallitus valitsee toisin muista syistä, se lyö kiilaa turvallisuuspoliittiseen uskottavuuteen – varsinkin, jos tieto tällaisesta leviäisi päättäjien piiristä ulkopuolelle. Kaiken lisäksi tällaiset tiedot ovat hyviä leviämään."
En kyllä ymmärrä, miksi tuota Ruotsi/Gripen-komboa edelleen pidetään esillä lehdistössä ikään kuin varteen otettavana vaihtoehtona ja ikään kuin Gripen olisi se toisiksi paras ehdokas, joka kisaa F-35:n kanssa voitosta. Gripen on vain diplomaattisista ja kohteliaissyistä ylipäätään enää mukana kisassa. Sveitsin evaluaatio jo paljasti, että se ei täytä minimivaatimuksia nykyaikaiselle hävittäjälle. Suomi ei voi naapurisovun takia sanoa tätä ääneen, mutta olisi silti kiva, että lehdistö edes jotenkin olisi kiinni todellisuudessa ja kävisi tätä vertailua valittavasta koneesta vaikkapa Rafalen ja F-35:n välillä. Sitäpaitsi joskus ehkä tarkoituksellakin unohdetaan näistä artikkeleista, että minkään muun kuin amerikkalaisen koneen valinta olisi suunnaton muutos Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa linjassa. Jos tällainen muutos olisi tulossa, näkisimme varmasti siitä merkkejä jo muissakin yhteyksissä kuin HX-hankkeessa. Ei voi olla HX-hankkeen varassa kertoa maailmalle, että emme enää luota puolustuksessamme USA:n apuun, vaan aiomme tästä edes päin ”liittoutua” vaikkapa Ranskan kanssa. Jos näin olisi, niin missä ovat yhteiset sotaharjoitukset ranskalaisten kanssa? Milloin näemme Leclercit jylisemässä Suomen Leipardien kanssa Pohjankankaalla Niinisalossa? Eipä ole näkynyt. M1 Abramsit sen sijaan ovat siellä kyllä yhdessä suomalaisten kanssa hyökänneet. Ja ajatuskin, että vaihtaisimme USA:n Ruotsiin on naurettava kun katsoo Ruotsin tämän hetken sotilaallista kykyä.

Muutenkin tämä Ruotsin kanssa liittoutuminen kuulostaa jo ajatuksenakin tunkkaiselta kylmän sodan tuulahdukselta, kun piti esittää niin puolueetonta. Sellaiseen ei ole mitään tarvetta nykypäivänä, vaikka kotiryssät kuinka haluaisivatkin Suomen valitsevan Gripenin
 
En kyllä ymmärrä, miksi tuota Ruotsi/Gripen-komboa edelleen pidetään esillä lehdistössä ikään kuin varteen otettavana vaihtoehtona ja ikään kuin Gripen olisi se toisiksi paras ehdokas, joka kisaa F-35:n kanssa voitosta. Gripen on vain diplomaattisista ja kohteliaissyistä ylipäätään enää mukana kisassa. Sveitsin evaluaatio jo paljasti, että se ei täytä minimivaatimuksia nykyaikaiselle hävittäjälle. Suomi ei voi naapurisovun takia sanoa tätä ääneen, mutta olisi silti kiva, että lehdistö edes jotenkin olisi kiinni todellisuudessa ja kävisi tätä vertailua valittavasta koneesta vaikkapa Rafalen ja F-35:n välillä. Sitäpaitsi joskus ehkä tarkoituksellakin unohdetaan näistä artikkeleista, että minkään muun kuin amerikkalaisen koneen valinta olisi suunnaton muutos Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa linjassa. Jos tällainen muutos olisi tulossa, näkisimme varmasti siitä merkkejä jo muissakin yhteyksissä kuin HX-hankkeessa. Ei voi olla HX-hankkeen varassa kertoa maailmalle, että emme enää luota puolustuksessamme USA:n apuun, vaan aiomme tästä edes päin ”liittoutua” vaikkapa Ranskan kanssa. Jos näin olisi, niin missä ovat yhteiset sotaharjoitukset ranskalaisten kanssa? Milloin näemme Leclercit jylisemässä Suomen Leipardien kanssa Pohjankankaalla Niinisalossa? Eipä ole näkynyt. M1 Abramsit sen sijaan ovat siellä kyllä yhdessä suomalaisten kanssa hyökänneet. Ja ajatuskin, että vaihtaisimme USA:n Ruotsiin on naurettava kun katsoo Ruotsin tämän hetken sotilaallista kykyä.

Muutenkin tämä Ruotsin kanssa liittoutuminen kuulostaa jo ajatuksenakin tunkkaiselta kylmän sodan tuulahdukselta, kun piti esittää niin puolueetonta. Sellaiseen ei ole mitään tarvetta nykypäivänä, vaikka kotiryssät kuinka haluaisivatkin Suomen valitsevan Gripenin
Grippenin suosio perustuu sen epäimperiliastiseen alkuperään.
Britit ja ranskalaiset ovat kuitenkin entisiä siirtomaavaltoja ja pahan Naton jäseniä. Yhdysvallat taas on kaiken pahan alku ja juuri, vietnam ja kaikkea tiedäthän.
 
Grippenin suosio perustuu sen epäimperiliastiseen alkuperään.
Britit ja ranskalaiset ovat kuitenkin entisiä siirtomaavaltoja ja pahan Naton jäseniä. Yhdysvallat taas on kaiken pahan alku ja juuri, vietnam ja kaikkea tiedäthän.
Ja tuohan on sinälläänkin jo pielessä. Suomikin oli aikoinaan Ruotsin alaisuudessa, minkä jääneenä meillä yhä on rasitteena ylimääräinen kieli
 
Tietoa/mielipiteitä? Kontrolloidaanko Loyalia hävittäjästä vai maasta käsin? Jos koneesta käsin, niin vaatinee kyllä 2-paikkaisen, jotta takapenkki voi keskittyä käskyttämään/paimentamaan dronea.
Jep.
Se takapenkki tosin saattaa olla hyvinkin kaukana takana päin.
Se, mitä tekoäly hommailee, taitaa olla nopeassa kehitysvaiheessa, mutta varsinaisen tappokäskyn antanee jatkossakin ihminen.
 
Tässä kisassa Boeingin droneilla ole mitään merkitystä.
Ei ole varmaa että niitä ylipäätänsä edes evaluoidaan.
Yhtä hyvin niitä Loyal wingmaneja voidaan käyttää varsinkin F-35:n kanssa jos niitä joskus päätetään hankkia.
Hyvä että tälläisiä tarjotaan Suomelle. Sellaisen tankkeridrone olisi aika kova sana, mutta se taitaa olla vähän kalliimpi!
 
Jep.
Se takapenkki tosin saattaa olla hyvinkin kaukana takana päin.
Se, mitä tekoäly hommailee, taitaa olla nopeassa kehitysvaiheessa, mutta varsinaisen tappokäskyn antanee jatkossakin ihminen.
Lueskelin lisää Skyborg-projektista. Dronet tuottavat tietoa isäntähävittäjälle kuten nykyään hävittäjän sensorit. Pilotti tekee niiden mukaan päätöksen mitä tehdään ja antaa aina mahdollisen hyökkäyskäskyn. Homma toimii yhdellä lentäjällä, koska se aiotaan integroida F-22:een ja F-35:een. Hardware ja software pyritään pitämään niin halpana, että pienemmätkin yritykset voivat tarjota tuotteitaan. Tarkoitus on myös saada uudet innovaatiot nopealla aikataululla tuotantoon. Eli vuonna 2030 voi olla jo ties kuinka mones sukupolvi tuotannossa.
 

Se takapenkki tosin saattaa olla hyvinkin kaukana takana päin.

Aivan. Eli joku tukikone (etäisyyden ja häiveen turvassa esim F35) linkin päässä takana "autopilotilla" keskittyy jeesaamaan kaveria edessä?
 
Tässä kisassa Boeingin droneilla ole mitään merkitystä.
Ei ole varmaa että niitä ylipäätänsä edes evaluoidaan.
Yhtä hyvin niitä Loyal wingmaneja voidaan käyttää varsinkin F-35:n kanssa jos niitä joskus päätetään hankkia.
Hyvä että tälläisiä tarjotaan Suomelle. Sellaisen tankkeridrone olisi aika kova sana, mutta se taitaa olla vähän kalliimpi!
Mitä olen lukenut-kuullut. Dronet maksaa 38.5milj.
WASHINGTON - Australian kuninkaalliset ilmavoimat allekirjoittivat tiistaina 115 miljoonan dollarin sopimuksen kolmen autonomisemman "Loyal Wingman" -lennokin ostamisesta Boeingilta
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen lukenut-kuullut. Dronet maksaa 38.5milj.
WASHINGTON - Australian kuninkaalliset ilmavoimat allekirjoittivat tiistaina 115 miljoonan dollarin sopimuksen kolmen autonomisemman "Loyal Wingman" -lennokin ostamisesta Boeingilta
Huh huh.

Jos noita ostettaisiin niin, että olisi yksi per F/A-18E (en tiedä tarvitseeko Growler tuollaista kaverikseen) niin 50 kpl olisi sellainen euroiksi käännettynä n. 1,5 miljardia euroa. Toki tässä tulisi tietty mittakaavaetua, kun tiettyjä asioita pitää hankkia olkoot hankintamäärä kolme tai kolmekymmentä.
 
Aivan. Eli joku tukikone (etäisyyden ja häiveen turvassa esim F35) linkin päässä takana "autopilotilla" keskittyy jeesaamaan kaveria edessä?
Ideahan on siinä, että droneja ei tarvitse ohjata vaan ne lentävät itsenäisesti minne pilotti on ne käskenyt joko pistemaalia kohti tai tutkimaan jotain aluetta. Dronejen data fuusioidaan hävittäjän saaman muun datan joukkoon ja tekoäly auttaa siinä. Pilotin ei tarvitse muuta kuin lentää ja saamansa datan mukaan joko iskeä hävittäjän aseilla tai antaa dronelle käsky. Konsepti perustuu siihen, että yhden hävittäjän ja pilotin muodostama voima moninkertaistuu.
 
Todellakin. Joku Reaper maksaa kymmeniä miljoonia, millä ihmeellä ”hävittäjän suorituskyvyn” omaava laitos, joka kykenee tiedusteluun, ew:hen tai aselavetiksi voisi maksaa prosentteja siitä? Pelkkä moottori maksanee tuon.
Joku uutinen taisi aiemmin olla halvasta rungosta,
Huh huh.

Jos noita ostettaisiin niin, että olisi yksi per F/A-18E (en tiedä tarvitseeko Growler tuollaista kaverikseen) niin 50 kpl olisi sellainen euroiksi käännettynä n. 1,5 miljardia euroa. Toki tässä tulisi tietty mittakaavaetua, kun tiettyjä asioita pitää hankkia olkoot hankintamäärä kolme tai kolmekymmentä.
Lisäksi näille pitäisi hankkia aseistusta, ettei tarvitse valita aseistetaanko dronet vai hornetit.
 
Huh huh.

Jos noita ostettaisiin niin, että olisi yksi per F/A-18E (en tiedä tarvitseeko Growler tuollaista kaverikseen) niin 50 kpl olisi sellainen euroiksi käännettynä n. 1,5 miljardia euroa. Toki tässä tulisi tietty mittakaavaetua, kun tiettyjä asioita pitää hankkia olkoot hankintamäärä kolme tai kolmekymmentä.
Puhumattakaan millaisen huoltojärjestelmän kone tarvitsisi. Veikkaan, ettei noita huolleta missään autotallissa.
 
Back
Top