Vaikka nämä dronet ovatkin jo melkeinpä omaan ketjuunsa kuuluva keskusteluaihe näin laajasti käsiteltynä, niin heitänpä silti jonku oman mietteen tänne sekaan. ihan vaan puhdasta spekulaatiota.
Dronen hinta tulee todennäköisesti muodostumaan sen mukaan että:
- Mikä sen kokoluokka on, paljonko pitää saada tavaraa kyytiin. Vaikuttaa rungon kokoon ja vaadittavaan moottoritehoon.
- Kunka nopea sen pitää olla, vaikuttaa niin moottorin kuin rungon rakenteisiin.
- Mistä sen pitää nousta ja mihin laskeutua. Vaikuttaa rungon painoon, laskeutumistelineen painoon ja tarvittavaan moottoritehoon.
- Minkälainen paketti sensoreita siihen pitää tunkea mukaan. Vaikuttaa rungon kokoon, ja moottoritehoon samaten kuten energiantuottokykyyn.
- Minkälainen tietokonepaketti siihen pitää tunkea mukaan. Vaikuttaa rungon kokoon, energiantuottoon ja painoon jäähdytysratkaisuineen.
- Kuinka. edistykselliset datalinkit ja elsovipstaakkelit siinä pitää olla. Vaikuttaa rungon kokoon, energiantuotantoon ja jäähdytysratkaisuihin.
jne jne.
- Mikä sen suunniteltu elinkaari on. Vaikuttaa aivan kaikkeen.
Vaikka tuota kasaisi cheap af periaatteella ja käyttäisi cots osia niin paljon kuin mahdollista, niin kyllä siinä nousee hinta helposti melko muhkeaksi jos siitä halutaan oikeastaan minkäänlaista suorituskykyä.
Jos nyt heitetään ihan lonkalta, että kehitellään vaikkapa korkeisiin subsoonisiin (M 0.85 - M 0.95) kykenevä drone jossa on kevyet isr tiedustelukyvyt ja primääri sensori on irst, ei omaa tutkaa. Vaadittu asekuorma on luokkaa kolme ilmasta ilmaan ohjusta tai vastaava määrä ATG murkuloita, tyyliin sdb. Sanotaan nyt vaikka että 2 x amraam ja 1 x aim-9x joiden yhteispaino ripustimineen on jossain 400 kilon tienoilla. Jos mietitään että dronen pitää operoida sieltä mistä superhornetinkin, niin se tarkoittaa lyhyitä kenttiä ja lentotukialuksia, joka nostaa dronen massaa. Polttoainetta vastaamaan hornetin rangea parilla lisäpussilla. Suunniteltu elinkaari jonnekkin 2000 lentotuntiin. Väitän aika pokkana, että lopputulos painaa polttoaine ja aselastissa abaut saman, mitä gripen kuivana, eli jotain 6500 kilon tuntumassa.
No, mitähän se maksaisi?
- Moottori, tyyliin ge f-404 noin 4 miljoonaa (google).
- Runko, laskutelineet yms. Noin 5 miljoonaa (stetsoni).
- IRST järjestelmä tasoa litening, Noin 1.6 miljonaa (google)
- Tietokoneet, radiot, datalinkit ja antennit, tutkavaroittimet yms signaalitiedustelu, omasuoja (heitteet) yms yms. Helposti 10 miljoonaa tasosta riippuen.
Kyllä se sinne 25 miljoonaan menee aivan minimissään vaikka miten päin katselis kun laskee vähän muita kuluja päälle. Tuolla 2-3 miltsin hintahaarukalla saa vaan pahan mielen.
Peace out.