Hankinnnan sisällöt poikkeavat myös paljon toisistaan. DX:ssä hankittiin varsinaisella hankintasopimuksella lähes pelkät koneet, vähän koulutusta ja varaosia. Esim tukeutumisjärjestelmää ja aseistusta on sitten rakennettu raamien sisältä viime vuosiin saakka. HX:ssä hankitaan kerralla kokonaisjärjestelmä, infra ja mm. noin 5 vuoden käyttö sisältyy pakettiin.
K
ahdessa erässähän se Hornet tuli tilausvaltuuksien puolesta, mutta mainitsemani kokonaissummat pätevät silti. (Tai markkamääräinen tietysti paisui vuosien mittaan valuuttakurssimuutoksista ja muista diiliin liittymättömistä syistä...)
Mutta miten tuo DX poikkeaa HX-hankkeesta? Paitsi että nyt on se 600 miljoonaa kotimaiseen kulutukseen (tai jtn... summat muuttuvat sitä tahtia, ettei pysy perässä). ("Hankkeen kokonaisbudjetti on 10 miljardia euroa, josta noin
600 miljoonaa kuluu koneiden käyttöön ja ylläpitoon tarvittavan teknologiaan ja infrastruktuuriin sekä hankkeen valmisteluihin. Koneisiin, aseisiin ja sensoreihin on varattu 9,4 miljardia."
-Ilta-Sanomat 26.5.2021) Se on kuitenkin varsin pieni raha hankkeen kokonaiskustannuksiin nähden.
Hornetille tuli alkujaan 3 vuoden varaosat, jos muistelen julkitietoja oikein, joten 5 vuoden käyttö ei kuulosta ihmeelliseltä. (Oletan, että sillä tarkoitetaan varaosia - koko organisaatio polttoaineesta ja varaosista tiloihin ja henkilöstöön ei mitenkään pyöri 5 vuotta hankkeen rahoituksella, jos pumpun käyttökulut vuodessa ovat 250 milliä.) Ei meillä oteta jatkossakaan arabien suosimia 20 vuoden all-inclusive huoltosopimuksia, joissa voi vain tyytyä nauttimaan lentämisestä, ja tuskin sveitsiläisten 10 vuoden varaosiakaan.
HX tarvitsee ihan samalla tapaa MLU:t (ml. asehankinnat) kuin Hornetkin, paitsi että ne ovat ehkä pienempiä ja niitä on ehkä useammin (Gripenin päivitysfilosofia). Tässä suhteessa ei siis ole odotettavissa eroja enkä tiedä, että koneiden yhteydessä hankittava asemääräkään olisi muuttumassa radikaalisti. DX-hankkeessa hankittava aseistus oli toki paljon yksipuolisempaa, ainoastaan A2A, mutta sitä oli melko paljon. HX-hankkeessa toki haetaan niin A2A kuin myös A2G aseita, mutta DSCA-lapuissa A2G-aseita ei ollut mitenkään hirveästi (kallein erä ne 200 kpl JASSM-ER, jos nyt lunastetaan täysimääräisesti)... ja A2A-puolta ei ole vielä nähty paitsi Sidewinderien osalta, joita on ilmeisesti tulossa ~kolmannes DX-kaupan määrästä. Eli olisiko aseiden osuus kaupan kokonaisuudesta nyt suurempi kuin DX-hankinnan yhteydessä? Veikkaan, että varsin samoissa liikutaan. Ei se ainakaan moninkertaistu (lue: vähintään tuplaudu).
Tukeutumisjärjestelmästä en tiedä. Mitä sillä tarkoitetaan tässä yhteydessä ja mistä erot syntyvät? Jotenkin veikkaan, että ainakaan valmistajan potista meille ei siunaannu juurikaan mitään merkittävää Hornetiin verrattuna. Kotimaan 600 millistä voi jotain luolan laajentamista ja uuden hälytyspaiikka-alueen rakentamista kenties miettiä. Ehkä jopa pariakymmentä uutta säiliöyhdistelmää tukemaan hajautettua tukeutumista maanteillä.