Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuosta osasta varmaan suuremman osan tekee ammattilaiset?
Varusmiesten osa on olla tarkkailla ilmanpainetta huoltokärryn pyöristä?
Lähinnä F22 raptor tuosta silmään pistää, jos jotain pitää hakea.
Kiitos saamastani sangen niukasta luottamuksesta. Jospa valotan apumekaanikon jobia inan. Apumekaanikot tekevät liki kaikki aamutarkistukset koneille. Kun kone siirretään hallista platalle, on paikalla yleensä yksi mekaanikko ja muutama apumekaanikko. Apumekaanikko tarkistaa koneen ennen sen lähtöä lennolle, lentäjä tarkistaa vielä tietyt asiat osin yhteistyössä apumekaanikon kanssa. Tarkastushuoltoja, joita tehdään aina tiettyjen lentotuntien täytyttyä, tekee yksi tai kaksi mekaanikkoa tarvittava määrän apumekaanikkoja apunaan.Taitaa olla marginaalista tuo säästö. Puolustusvoimat tekee itse vain pienen osan määräaikaishuolloista.
Tuosta osasta varmaan suuremman osan tekee ammattilaiset?
Varusmiesten osa on olla tarkkailla ilmanpainetta huoltokärryn pyöristä?
Työnjaon ansiosta Ilmavoimat voi keskittyä ydinosaamiseensa eli lentämiseen, Ilmavoimien entinen Hornet-projektipäällikkö ja nykyinen HX-projektipäällikkö Seppo Pietiläinen toteaa.
Työnjako Patrian ja Puolustusvoimien organisaation välillä on selkeä. Ilmavoimat vastaa operatiivisesta toiminnasta ja koneiden päivittäisestä käyttöhuollosta.
Patria vastaa puolestaan merkittävissä määrin määräaikaishuolloista, korjauksista ja koneiden päivityksistä Puolustusvoimien määrittelemien tavoitteiden ja vaatimusten mukaan.
– Ilmavoimat tekee myös pienen osan määräaikaishuolloista itse. Se pitää yllä osaamista ja tukee poikkeusolojen toimintaa, lentokalustoalan toimialajohtaja Harri Korhonen Puolustusvoimien logistiikkalaitokselta sanoo.
https://www.patriagroup.com/fi/medi...anuus-tuo-tuloksia-elinkaaren-tukipalveluissa
Jos esim ehdotettavan toimittajan kanssa joudutaan vielä hieromaan yksityiskohtia niin aikalisähän siitä seuraa.Tänään nyksähti aamukampa sen suhteen maksimissaan 50 päivää asentoon.
Jos esim ehdotettavan toimittajan kanssa joudutaan vielä hieromaan yksityiskohtia niin aikalisähän siitä seuraa.
Varmasti näin, mutta mm elinkaareen liittyviä arvokkaita kysymyksiä jos on auki - ja niitä yksityiskohtiahan riittää - niin tuskin voittajaa kuulutetaan ennen sitovia sopimuksia.Tämä ei ole edes teoriassa mahdollista. Kaikki toimittajat ovat antaneet Bafo:n, ja sen perusteella valinta tehdään.
Saattaa joutua tekemään sen suorituskykyvertailun + poliittisen arvion pohjalta niin kun on luvattu. Tulee valituskelpoinen (ts. valituksen kestävä) päätös hankkeelle. Kun ei sotke muuta mukaan.Varmasti näin, mutta mm elinkaareen liittyviä arvokkaita kysymyksiä jos on auki - ja niitä yksityiskohtiahan riittää - niin tuskin voittajaa kuulutetaan ennen sitovia sopimuksia.
Varmasti näin, mutta mm elinkaareen liittyviä arvokkaita kysymyksiä jos on auki - ja niitä yksityiskohtiahan riittää - niin tuskin voittajaa kuulutetaan ennen sitovia sopimuksia.
Saattaa joutua tekemään sen suorituskykyvertailun + poliittisen arvion pohjalta niin kun on luvattu. Tulee valituskelpoinen (ts. valituksen kestävä) päätös hankkeelle. Kun ei sotke muuta mukaan.
Eli ylläpidon osalta olisi vain siirtymä varmaa ja loppu herran huomassa. Sveitsi halusi itse 10 vuoden takuun (varmaan maksoi).
Juu. Tarkoitin täsmälleen sitä, että Suomi ilmeisesti tietää varmuudella vain siirtymän hinnan (=sisältyy HX 10:iin). Sveitsin taas kerrotaan sopineen mitä 10 vuotta ylläpitoa maksaa. Jos se on tehnyt niin, se on luultavasti maksanut tästä ylimääräistä. Yleensä vakuutukset tms. suojaukset on kalliimpia yrityksille kuin valtiolle (ja valtio ei aina halua, koska on ikään kuin vakuutusyhtiön korvike itse). Poliittisista syistä voi olla halua maksaa ennakkoon enemmän ettei tule kuluista vastaan liian isoa heilahdusta ylöspäin.Ylläpito- ja elinjaksokysymykset on neuvoteltu loppuun kaikkien ehdokkaiden kanssa jo aikaisemmin. En ole kuullut mitään virallista ilmoitusta tarjousvaiheen jatkamisesta, eli odotellaan sitä joulukuun päätöstä!
Ja ei pidä unohtaa, että koneiden perustarkastuksen lisäksi varusmiesten/reserviläisten hommaan kuuluu ilmataisteluaseistuksesta huolehtiminen.Kiitos saamastani sangen niukasta luottamuksesta. Jospa valotan apumekaanikon jobia inan. Apumekaanikot tekevät liki kaikki aamutarkistukset koneille. Kun kone siirretään hallista platalle, on paikalla yleensä yksi mekaanikko ja muutama apumekaanikko. Apumekaanikko tarkistaa koneen ennen sen lähtöä lennolle, lentäjä tarkistaa vielä tietyt asiat osin yhteistyössä apumekaanikon kanssa. Tarkastushuoltoja, joita tehdään aina tiettyjen lentotuntien täytyttyä, tekee yksi tai kaksi mekaanikkoa tarvittava määrän apumekaanikkoja apunaan.
Ne lentokoneiden rengaspaineet tarkistetaan siinä aamutarkistuksessa. Kärryiltä paineet tarkistetaan tarvittaessa.
Minä olen vielä erikoistunut kuvatukiapumekaanikko. Minulla on ns. kuittausoikeudet lentotiedustelukalustoon. Jos olen esim. asentanut kuvauspöntön koneeseen ja filmit kameroihin ja kuitannut työn tehdyksi, ei yhdelläkään kapiaisella ole velvollisuutta erikseen vielä tarkistaa työtäni. Mutta osaan kyllä tarkistaa Hawkin rengaspaineetkin.
Ok, paitsi että meillä VM on määritellyt ennakon prosentuaalisen suuruuden kauppahinnasta täsmällisesti. Jos siitä haluaa poiketa, niin tillaja eli puolustushallinto joutuu säätämään omaan laskuunsa takauksia yms yms.Juu. Tarkoitin täsmälleen sitä, että Suomi ilmeisesti tietää varmuudella vain siirtymän hinnan (=sisältyy HX 10:iin). Sveitsin taas kerrotaan sopineen mitä 10 vuotta ylläpitoa maksaa. Jos se on tehnyt niin, se on luultavasti maksanut tästä ylimääräistä. Yleensä vakuutukset tms. suojaukset on kalliimpia yrityksille kuin valtiolle (ja valtio ei aina halua, koska on ikään kuin vakuutusyhtiön korvike itse). Poliittisista syistä voi olla halua maksaa ennakkoon enemmän ettei tule kuluista vastaan liian isoa heilahdusta ylöspäin.
Miten muuten, jos hallitus kaatuu ennen valinnan julkistamista, niin julkistaako toimitusministeriöhallituksen puolustusministeri valinnan vaiko odotetaanko uuden hallituksen muodostamista?