Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Päinvastoin, ilmoitettuun neuvottelumenettelyyn kuuluu, että jos on neuvoteltavaa, niin kaikkien kanssa neuvotellaan tasapuolisesti!

Päätöksen jälkeen voittajan kanssa fiilaillaan enää sopimuksen yksityiskohtia, maksuaikataulua, sopparin allekirjoitustilaisuuden vieraslistaa, pöytäkarttaa, päivällisen menua ja muita tärkeitä yksityiskohtia!
Jotain varaumia fiilauksia varten on jätetty.


Tämän vuoksi lopullisessa tarjouspyynnössä kullekin tarjoajalle asetettiin tarjoajakohtainen yläraja tarjouksen hinnalle. Lisäksi tarjouspyyntöön jätettiin yhtäläinen varauma myöhemmin tehtäviä hankintoja ja sopimusmuutoksia varten. Näin ollen tarjoushinnalle asetettu tarjoajakohtainen hintakatto on noin 9 miljardia euroa.


https://valtioneuvosto.fi/-/hx-havittajahankkeen-lopulliset-tarjoukset-saapuivat
 
Eiköhän ne laiteta kiinni sitten vasta, kun ohjus on ripustimessa. Ovat vain tiellä kannettaessa!
Voisin kuvitella, että runkoripustimessa tämä on aika hankalaa. F-4:n aseistaminen on varmasti ollut riemua, kun puikot piti ujuttaa alakautta upotettuihin ripustimiin, ja siipikin on yhtä matalalla. Hormetissa vain pötsisäiliö lienee yhtä korkean asteen alaindeksissä, ja varusmiehet ovat logaritmi.

50f5e26b1a672b2555edb588797dc8be.jpg
 
Jotain varaumia fiilauksia varten on jätetty.


Tämän vuoksi lopullisessa tarjouspyynnössä kullekin tarjoajalle asetettiin tarjoajakohtainen yläraja tarjouksen hinnalle. Lisäksi tarjouspyyntöön jätettiin yhtäläinen varauma myöhemmin tehtäviä hankintoja ja sopimusmuutoksia varten. Näin ollen tarjoushinnalle asetettu tarjoajakohtainen hintakatto on noin 9 miljardia euroa.


https://valtioneuvosto.fi/-/hx-havittajahankkeen-lopulliset-tarjoukset-saapuivat

Oukki, mutta uskoisin, että varaumat koskevat päätöksenteon jälkeistä aikaa, eivätkä voi, tai saa olla kovin merkittäviä. Muutoin liikutaan hyvin harmaalla ja vaarallisella alueella. Enkä usko, että puolustushallinnon alan toimijat tai valtio itsessään haluaa istua oikeudessa.
 
Voisin kuvitella, että runkoripustimessa tämä on aika hankalaa. F-4:n aseistaminen on varmasti ollut riemua, kun puikot piti ujuttaa alakautta upotettuihin ripustimiin, ja siipikin on yhtä matalalla. Hormetissa vain pötsisäiliö lienee yhtä korkean asteen alaindeksissä, ja varusmiehet ovat logaritmi.

50f5e26b1a672b2555edb588797dc8be.jpg
F-4:ssä (kuten Tornadossa ja F-14:ssä) on ylemmät siivekkeet kuilussa, mutta Hornetissa ja F-15:ssä on kaikki siivekkeet esillä.
 
F-4:ssä (kuten Tornadossa ja F-14:ssä) on ylemmät siivekkeet kuilussa, mutta Hornetissa ja F-15:ssä on kaikki siivekkeet esillä.

Minkä jo sanoin ylempänä. Tosin sekä Hornetissa että F-15:ssä ne runkoripustimet, missä siivekkeet tulevat lähes kiinni runkoon vaikka ovatkin esillä, eivät nyt ainakaan helpota siivekkeiden kanssa tuhraamista versus siipiripustimet. Ne ovat sentään keskitasoja, missä siiven alla on jopa jonkun verran tilaa päästä ripustimiin käsiksi, F-4:n alatason ( ja erityisesti suoraan alla sijainneiden runkoripustimien) kanssa varmaan hajosi aamukasa jos toinenkin.
 
Ok, paitsi että meillä VM on määritellyt ennakon prosentuaalisen suuruuden kauppahinnasta täsmällisesti. Jos siitä haluaa poiketa, niin tillaja eli puolustushallinto joutuu säätämään omaan laskuunsa takauksia yms yms.
Niin tarkoitin Sveitsin haluja maksaa ennakkoa. Meillä ei selvästikään ole kun ollaan tyytyväisiä siihen, että siirtymä katetaan ja loppu menee markkinaehtoisesti. Olisihan 2030+ aika vaikea ennustaa ylipäätään.

Kuten HS jutussa kerrotaan:
Kun hävittäjähankinta on tehty, piikki on auki. Tarjoajia ei sidota käyttö- ja ylläpitokustannusten kuriin, vaan ne jäävät nähtäväksi.
 
Niin tarkoitin Sveitsin haluja maksaa ennakkoa. Meillä ei selvästikään ole kun ollaan tyytyväisiä siihen, että siirtymä katetaan ja loppu menee markkinaehtoisesti. Olisihan 2030+ aika vaikea ennustaa ylipäätään.

Kuten HS jutussa kerrotaan:


Ei ole ongelma, sillä jos käyttökulut ylittyvät ongelma ratkaistaan vähentämällä lentotunteja joka on muuttujana tässä yhtälössä. Suomessahan on Horneteillakin lennetty sangen vähän, miksipä ei HX:llä? Sinänsä lentämisen rooli harjoittelussa varmaankin vähentyy jatkuvasti, puhtaasti nojatuolista havainnoituna.
 
Viimeksi muokattu:
Niin tarkoitin Sveitsin haluja maksaa ennakkoa. Meillä ei selvästikään ole kun ollaan tyytyväisiä siihen, että siirtymä katetaan ja loppu menee markkinaehtoisesti. Olisihan 2030+ aika vaikea ennustaa ylipäätään.

Kuten HS jutussa kerrotaan:


Tämä selvä.
 
Ei ole ongelma, sillä jos käyttökulut ylittyvät ongelma ratkaistaan vähentämällä lentotunteja joka on muuttujana tässä yhtälössä. Suomessahan on Horneteillakin lennetty sangen vähän, miksipä ei HX:llä? Sinänsä lentämisen rooli harjoittelussa varmaankin vähentyy jatkuvasti, puhtaasti nojatuolista havainnoituna.
Muistan Eurofighter Typhoon - ketjusta jutun, jossa mainittiin, että RAF pyrkii 2040 vuoteen mennessä tekemään Typhoon-koulutuksen 80-prosenttisesti simulaattoreilla.
 
Ja jonkun verran tuo HX:n käyttö ja ylläpito saa maksaa kuin Hornetin. Puranenkin sanoi, että Hornetien vuosikustannus on tuo alle 200 miljoonaa euroa. Jos se nyt vaikka on 190 miljoonaa euroa, niin meillähän on tuossa 10 prosenttia puolustusbudjetista/ v. 2021 tasolla 250 miljoonaa euroa rajalla tulossa useampi kymmenen miljoonaa euroa lisää Hornet-aikakauteen verrattuna. Ja muistan kuinka alkuun ennen 2019 vuotta puhuttiin siitä, että HX saa maksaa vuodessa sen mitä Hornet maksaa, mutta 2019 silloisen Rinteen hallituksen toimesta (kun tarkentavat tarjouspyynnöt lähetettiin loppuvuodesta 2019) hankintahinta määritettiin 10 miljardiin euroon ja käyttö - ja ylläpitokustannukset maksimissaan 10 prosenttiin puolustusbudjetista. Eli tuolloin tuli Rinteen hallituksen toimesta hieman nostoa tuonne käyttö - ja ylläpitokustannuksiin.
 
En näe että tuo prosentti esim. 10% on kovinkaan relevantti. Euroilla maksetaan kulut ei prosentilla. Jos kävisi niin onnettomasti että puolustusbudjettia pienennettäisiin vaikkapa 200 miljoonaa niin ilmavoimien toimintamenot pienenesivät 20 miljoonaa. Jos ilmavoimat tarvitsisivatkin toisaalta 10 miljoonaa lisää niin pv:n budjettia täytyisi nostaa 100 miljoonaa.

Tuollainen prosentti ei ole mitään muuta kuin heitto siihen euro tasoon mikä se on silloin päätöksenteon hetkellä ollut.

Todellisuudessa meillä on puolustusbudjetti jonka sisällä eurot liikkuvat omilla momenteillaan. Jos ilmavoimat syö ennakoitua enemmän niin joko budjettia nostetaan tai jostain leikataan.
 
Viimeksi muokattu:
En näe että tuo prosentti esim. 10% on kovinkaan relevantti. Euroilla maksetaan kulut ei prosentilla. Jos kävisi niin onnettomasti että puolustusbudjettia pienennettäisiin vaikkapa 200 miljoonaa niin ilmavoimien toimintamenot pienenesivät 20 miljoonaa. Jos ilma voimat tarvitsisivatkin toisaalta 10 miljoonaa lisää niin pv:n budjettia täytyisi nostaa 100 miljoonaa.

Tuollainen prosentti ei ole mitään muuta kuin heitto siihen euro tasoon mikä se on silloin päätöksenteon hetkellä ollut.

Todellisuudessa meillä on puolustusbudjetti jonka sisällä euroa liikkuvat omilla momenteillaan. Jos ilmavoimat syö ennakoitua enemmän niin joko budjettia nostetaan tai jostain leikataan.
Osa koneista laitetaan koipussiin odottamaan aikaa parempaa tai sotaa.
 

Yhdysvaltain laivasto on julkaissut dokumentin, jossa se määrittelee laivaston ilma-aseen toiminnan ja kehityksen suuntaviivoja ensi vuosikymmenellä. Nimensä mukaisesti Navy Aviation Vision 2030-35 esittää laivaston ilmasodan johtajien näkemyksen paitsi Yhdysvaltain, myös merkittävimpien vihollisten kehityksestä.

Suomen kannalta dokumentti on kiinnostava etenkin siksi, että siinä otetaan kantaa myös HX-hankkeessa ehdolla olevan konekaluston (Boeing F/A-18E Super Hornet sekä EA-18G Growler ja Lockheed Martin F-35 Lightning II; toki USN käyttää tukialusoperaatioihin tarkoitettua C-versiota ilmavoimaversio A:n sijaan) rooleihin lähitulevaisuudessa.

ARVION MUKAAN sekä Kiina että Venäjä jatkavat työtään USN:n etulyöntiaseman kirimiseksi, ja teknologinen kehitys lisää vihollisten kykyä yhdysvaltalaisen kaluston jäljittämiseen, maalinosoitukseen ja uhkaamiseen. Lisäksi viholliset kehittävät ja valmistavat teknisesti edistyneitä kyvykkyyksiä tahtiin, jollainen on viimeksi nähty kylmän sodan huippuvuosina.


Laivaston ilma-aseelle tärkeitä kehittyneitä teknologioita ovat esimerkiksi radio- ja infrapunataajuuksilla tapahtuvan havaittavuuden vähentäminen, miehitetyn ja miehittämättömän lentokaluston yhteistoiminta sekä moottoriteknologiat, jotka kasvattavat paitsi työntövoimaa ja sähkötehoa, myös toimintasädettä (esim. nk. adaptiivisen syklin moottoriteknologia).

Uusista aseteknologioista laivasto mainitsee muun muassa hypersoniset sekä suunnatun energian (esim. laser) aseet.

Päätöksenteon tulisi entisestään nopeutua esimerkiksi kehittämällä parempia käyttöliittymiä aseiden ja niiden käyttäjien välille ja hyödyntämällä tekoälyä sekä koneoppimista. Myös elektroninen- ja kybersodankäynti korostuu entisestään.

SUURET, YDINKÄYTTÖISET lentotukialukset – muun muassa uusi Gerald R. Ford -luokka – pysyvät edelleen laivaston ykkösnyrkkinä.

2030-luvulla lentotukialusten taistelukonekalusto koostuu paitsi F-35C- ja F/A-18E/F-kalustosta, myös tulevasta kuudennen sukupolven hävittäjäkoneesta.

Näistä Block III -päivitetty Super Hornet tulee olemaan ”tukialusten lennostojen selkäranka” vuoteen 2035. 2030-luvulla F-35C taas tulee olemaan ”mittaamattoman arvokas suorituskyvyn parantaja”, jonka häiveominaisuudet ja passiivisensorit tuovat lennostoille kriittistä tiedustelutietoa.

Lisäksi Block IV (F-35:n seuraava suurempi teknologiapäivitys) -päivitetty F-35C on laivaston pääasiallinen rynnäkkökone, ja hävittäjien yhteistoiminnassa se parantaa Super Hornetin suoritus- ja selviytymiskykyä.

Vastaavasti erikoiskone EA-18G Growler vastaa edelleen pääosasta laivaston ja ilmavoimien elektronista sodankäyntiä, joskin F-35C ja siihen paraikaa kehitettävät kyvykkyydet täydentävät Growlerin toimintaa.

LAIVASTON SEURAAVA, kuudennen sukupolven hävittäjäkone, kulkee toistaiseksi koodilla F/A-XX. Raportissa sen kerrotaan olevan NGAD-perheen (Next Generation Air Dominance) rynnäkköhävittäjäkomponentti. Tämä siis viitannee siihen, että NGAD ei ole vain yksi kone, vaan vähintäänkin hävittäjän ja sitä tukevien teknologioiden (esim. miehittämättömät ilma-alukset) kombinaatio.

Vaikka F/A-XX:n teknologiat ovat vielä kehitysvaiheessa, laivaston mukaan koneessa pitää olla aiempaa pidempi toimintamatka ja suurempi nopeus ja se tulee varustaa sekä passiivi- että aktiivisensoreilla. Lisäksi F/A-XX:ään pitää integroida tulevaisuuden pidemmän kantaman asevalikoima.

Laivaston mukaan kuudennen sukupolven koneen on suunniteltu korvaavan Super Hornet -kalusto 2030-luvulla. Dokumentissa ei oteta tarkemmin kantaa siihen, tarkoittaako tämä esimerkiksi sitä, että vain vanhemmat SH-yksilöt alkaisivat poistua arsenaalista vuosikymmenen aikana.


Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Boeing valmistaa uusia Block III- Super Horneteja vuoteen 2024 asti, ja laivaston nykyistä SH-kalustoa päivitetään Block III -teknologiaan aina 2030-luvun alkuvuosiin asti, minkä voidaan tulkita viittaavan niille suunnitellun huomattavasti pidempää käyttöikää.

Tekniikka&Talouden vieraillessa aiemmin syksyllä Boeingin tehtaalla St Louisissa, Yhdysvaltain laivaston kansainvälisen F/A-18- ja EA-18G -liiketoiminnan varajohtaja James P. Kennedy totesi haastattelussa, että Super Horneteilla aiotaan operoida yhdessä F-35:n kanssa ”pitkälle 2040-luvulle”.

Kyllä se valitettavasti pojat näyttää sille, että Super Hornetin elinkaari on jäämässä aivan liian tyngäksi meille, jos NGAD valmistuu 2030-luvulla ja silloin alkaa asteittainen Super Hornetin korvaaminen NGAD:lla 2040-luvulle asti.
 
Nyt tarkkana F-35 vainolaiset, tätä esille julkisuudessa ettei meitä vedätetä.
Bad experiences in other countries

Does Switzerland face a fault similar to that of other countries? In the past, Lockheed Martin has not always shone when it comes to fulfilling contractually guaranteed counter-trade agreements. The American company, for example, absolutely did not meet Belgian expectations. It has repeatedly imposed new conditions. The national media were not tender and did not hesitate to imply that Belgium had been "naive" in buying the F-35. As for Poland, its situation seems to be even worse: at the beginning of the year, the Polish Ministry of Defense decided to completely abandon the agreed compensatory deals. In response to questions from the media, officials claimed that "the US proposals were not satisfactory," Poland had not obtained any "suitable means of maintenance or production" for the F-35.
Lockheed Martin has to offset 60% of the purchase price by placing orders in Switzerland, or around 3.6 billion Swiss francs.
Due to the impending vote, Lockheed Martin is under pressure to quickly conclude contracts with local companies.

"The target is known and we will achieve it," said Patrick Nyfeler, Managing Director of Lockheed Martin Switzerland bluntly. Various projects are already underway. He points out, for example, the agreement with Mecaplex AG, which has already been pre-approved by the Federal Council. The Granges-based company was awarded a major contract for a total of 800 cockpit glazing panels and 400 complete cockpit awnings, which represents investments for the region of several hundred million francs and around one hundred dollars. 'jobs.

The Ticino-based company Nozomi Networks and Kudelski, which specializes in digital security systems, are also expected to benefit from these compensatory deals. “An additional layer of security for data and systems is created especially for Switzerland, because security is very important there”, emphasizes Patrick Nyfeler. This would create additional jobs in Ticino and French-speaking Switzerland. So far, at least one letter of intent has been signed.

Failure to comply with this rule can result in a heavy fine.

Another contract is yet to be concluded, continues the managing director, with Ruag in Stans and SR Techniques in Kloten. The engines will be maintained by Ruag in Stans and SR Techniques in Kloten ZH. However, Lockheed Martin is unable or unwilling to give a provisional assessment of the requirements stipulated in the contract at this time.

Tuo Puolan hylky ja sen myötä saatavan säästön numerosumma oli todella epäilyttävä. 1 miljardin säästö muka vaikka koko soppari oli vain 4.6 mrd. usd.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tarkkana F-35 vainolaiset, tätä esille julkisuudessa ettei meitä vedätetä.



Tuo Puolan hylky ja sen myötä saatavan säästön numerosumma oli todella epäilyttävä. 1 miljardin säsätö muka vaikka koko soppari oli vain 4.6 milj. usd.
No on kyllä todella. Kuulostaa aika Saabimaisilta luvuilta jos tosiaan 4.6 miljoonan sopparissa saadaan 1000 miljoonan säästö.
 
Tuo artikkeli on Joulukuulta 2019. Kauppasopimus kuitenkin allekirjoitettiin Tammikuun lopussa 2020:
 
Back
Top