Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Joko Rafale on saanut Meteoriin 2-suuntaisen datalinkin? Toivottavasti on edes päivitysputkessa.
Tuskin ainakaan Ranskassa, koska ranskikset käyttävät MICA-ohjuksen datalinkkiä myös Meteorin kanssa. Tilanne ei datalinkin myötä muutu mihinkään ilmeisesti uuden Mica NG ohjuksen myötä.
The dimensions of the MICA NG munition remain unchanged, allowing it to be integrated into existing VL MICA launchers. The existing missile data link mechanisms are compatible with the increased kinematic performance of the missiles, enabling current VL MICA systems to be upgraded to VL MICA NG standard by simple software updates. https://www.mbda-systems.com/press-releases/mbda-launches-the-new-vl-mica-ng-air-defence-system/

Tämä taasen ei ole välttämättä ongelma itse järjestelmän kanssa jos halutaan erillinen datalinkki Meteorille, niin se varmaan järjestyy (rahasta). Ehkäpä suomellekin on tarjottu tätä F4+ versiossa?

Se taas on eri kysymys että kuinka olennainen hyöty tuosta downlinkistä on hävittäjälle. Tärkeätä on luotettava uplink, jolla maalitietoja päivitetään ohjukselle matkalentovaiheessa. Rafalessa onnistuu kuitenkin esimerkiksi maalin vaihto kesken matkalennon Meteorin kanssa. Tämä on testattu jo 2018 koelaukaisussa.

Hitaissa ja pitkälle kantavissa meritaisteluohjuksissa ja risteilyohjuksissa ymmärrän kyllä 2- suuntaisen linkin hyödyn, jos esimerkiksi käytetään vaikka loitering-moodia kesken tehtävän.
Silloin ohjauskeskus saa tietoa että millä alueella ohjus pyörii tehden rinkulaa tai kahdeksikkoa ja paljonko sillä on polttoainetta jäljellä. En tiedä saako tällaista tietoa ulos kiinteän polttoaineen rakettimoottoreista. Nopeus, suunta ja korkeustieto tietysti saadaan jos halutaan, mutta liika tietokin lisää tuskaa jos se on epärelevanttia.

Ilmataisteluohjukset on nykyään "ammu-ja-unohda" periaatteella toimivia ja ne vain saatellaan lähelle maalia. Ei niistä saa mitään kovin ihmeellistä tietoa, jonka analysointiin kannattaisi käyttää aikaa hektisessä tilanteessa .
 
Tuskin ainakaan Ranskassa, koska ranskikset käyttävät MICA-ohjuksen datalinkkiä myös Meteorin kanssa. Tilanne ei datalinkin myötä muutu mihinkään ilmeisesti uuden Mica NG ohjuksen myötä.
The dimensions of the MICA NG munition remain unchanged, allowing it to be integrated into existing VL MICA launchers. The existing missile data link mechanisms are compatible with the increased kinematic performance of the missiles, enabling current VL MICA systems to be upgraded to VL MICA NG standard by simple software updates. https://www.mbda-systems.com/press-releases/mbda-launches-the-new-vl-mica-ng-air-defence-system/

Tämä taasen ei ole välttämättä ongelma itse järjestelmän kanssa jos halutaan erillinen datalinkki Meteorille, niin se varmaan järjestyy (rahasta). Ehkäpä suomellekin on tarjottu tätä F4+ versiossa?

Se taas on eri kysymys että kuinka olennainen hyöty tuosta downlinkistä on hävittäjälle. Tärkeätä on luotettava uplink, jolla maalitietoja päivitetään ohjukselle matkalentovaiheessa. Rafalessa onnistuu kuitenkin esimerkiksi maalin vaihto kesken matkalennon Meteorin kanssa. Tämä on testattu jo 2018 koelaukaisussa.

Hitaissa ja pitkälle kantavissa meritaisteluohjuksissa ja risteilyohjuksissa ymmärrän kyllä 2- suuntaisen linkin hyödyn, jos esimerkiksi käytetään vaikka loitering-moodia kesken tehtävän.
Silloin ohjauskeskus saa tietoa että millä alueella ohjus pyörii tehden rinkulaa tai kahdeksikkoa ja paljonko sillä on polttoainetta jäljellä. En tiedä saako tällaista tietoa ulos kiinteän polttoaineen rakettimoottoreista. Nopeus, suunta ja korkeustieto tietysti saadaan jos halutaan, mutta liika tietokin lisää tuskaa jos se on epärelevanttia.

Ilmataisteluohjukset on nykyään "ammu-ja-unohda" periaatteella toimivia ja ne vain saatellaan lähelle maalia. Ei niistä saa mitään kovin ihmeellistä tietoa, jonka analysointiin kannattaisi käyttää aikaa hektisessä tilanteessa .

Jos kohde A on tuhottu ohjuksen toimesta kannattanee toinen ohjus ohjata kohteen B kimppuun tms.
 
Jos kohde A on tuhottu ohjuksen toimesta kannattanee toinen ohjus ohjata kohteen B kimppuun tms.
Ja sehän onnistuu jo Rafalella, kuten sanoin. Samaten tuo Loitering voi tulla kyseeseen juuri tässä tilanteessa kun varmennetaan sekundaarista maalia tai huomataan korkeamman prioriteetin maali, joka vaatii tiedustelua. Optimitilanteessa voidaan suoraan uudelleen ohjata ohjus uuteen maaliin, mutta kyse oli vain esimerkistä 2- suuntaisen datalinkin tarpeesta, ei mikään ainutkertainen syy.
 
En tiedä, mutta voisin kuvitella 2-suuntaisesta datalinkistä olevan hyötyä, kun runsaalla kinematiikalla varustettuja ohjuksia (Meteor) ammutaan useita ja maaleja on useita suhteellisen lähellä toisiaan. Ensimmäinen ohjus voi kertoa jo hyvissä ajoin, että nyt ei enää kinematiikka riitä tai että nyt on hyvä lukko (jonka ampuva kone voi vielä vahvistaa olevan oikea) ja tällä perusteella valitaan kohteet hieman myöhemmin ammutuille ohjuksille. Tai jos ei mitään näin monimutkaista, niin datalinkin viimeinen viesti "lähisytytin aktivoitunut" on huikea etu niissä tilanteissa, joissa osumaa ei voi nähdä silmällä tai optisilla sensoreilla. Ei tarvitse miettiä montaako vihollista vastaan taistellaan.
 
Norjassa ovat ilmeisesti osanneet tehdä jonkinlaisen ihmeen, jos vertaa jenkkien ja muiden käyttäjien julkaisemiin lukemiin. Taisi Norjassakin koneen elinkaarikustannukset olleet nousseet reippaasti arvioista, saati sitten edeltäjään nähden. Yleensä tässä vaiheessa aletaan puhua siitä, että lentotuntihinnat eivät ole vertailukelpoisia eivätkä kerro koko kuvaa, ainakin silloin kun F-35:n kalleutta moititaan, ehkä kyseltäisiin myös jotain muita lähteitä kuin yksittäinen twiitti.
 
Ei paha. Kyynisenä kyseenalaistan tuotakin vertailua. Onko noihin Norjan pakasta vedettyihin F35:n tarvinnut vielä muuta tehdäkään kuin tankata ja lisätä ilmaa renkaisiin? Huoltokulut uutena siis samalla tasolla kuin loppuun poljetuilla F16:lla?
Onko paljonkin tuota koulutusta tai työkokemusta sisäisestä kustannuslaskennasta?
 
Onko paljonkin tuota koulutusta tai työkokemusta sisäisestä kustannuslaskennasta?
Hurjasti. Laitatko linkin sun CV:en ja suosittelijat niin kattotaan löytyiskö sulle jotain hommia.

Tuon 110000 kruunun lentotuntihinnan muistelisin nähneeni jossain laskelmissa jo vuosia sitten enkä mitään uutta tarkentavaa aiheesta löytänyt tuon twiittauksen lisäksi. Senpä vuoksi hieman skeptinen olen tuon suhteen.

Sisäinen kustannuslaskenta ≠ julkisuuteen annettu yksittäinen luku, jonka joku kopioi norjankielisestä artikkelista ja twiittaa eteenpäin
 
  • Tykkää
Reactions: aab
Lopputulos alkaa näyttämään yhtä selvältä kuin venäläisissä vaaleissa.
Eikä välttämättä ole venäläisille mieluisa. Kummatkaan.

Eipä tuota jaksa kaivella loputtomiin. Ihan riittävä verratuna Tusan hengästyttävään savua muttei tulta -vyörytykseen. Rottatouhua muiden fanittajien/tarjoajien antaa julkisuuteen vääriä todistuksia kilpailjasta. Keskittyisivät myymään omaansa kuten F-35.

Toki liikkeellä on isojakin lukuja jos niitä etsii. Kaikki hankkijat ei kuitenkaan voine olla kyvyttömiä laskemaan. Sitä on vielä vaikeampi selittää kuin yksittäisen maan hirmulukuja.
Tarvittava lisätieto tulee kuukauden päästä HX:ltä
 
Lennoston laskelmat ei välttämättä kerro koko totuutta, jos siinä on laskettu vain operatiivisen yksikön välittömiä kuluja. Koneiden huoltomallit ovat erilaiset. Myös esimerkiksi Rafalessa yksikön kannalta kulut ovat alhaiset mutta kone viettää suhteessa enemmän aikaa 'syvässä' huollossa. Sveitsiläiset eivät ainakaan vaikuttaneen saavan F-35:n käyttökustannuksia Hornetin tasolle.
 
Ja F-16 on myös hieman edullisempi operoida kuin Hornet, joten tuota kauttakin homma vaikuttaa edullisemmalta meidän vinkkelistä.
Täällähän on kovaan ääneen toistettu että erimaiden lukuja ei voida vertailla.
 
On se jännä että ihan sama mitä (positiivisella vivahteella) F-35:sta tulee niin se on aina totta ja vertailukelpoista. Muiden koneiden tiedot ovat myyntimiesten puheita ja markkinointi skeidaa. Hyvin te vedätte...
 
Back
Top