mechanicus
Kenraali
Joko Rafale on saanut Meteoriin 2-suuntaisen datalinkin? Toivottavasti on edes päivitysputkessa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuskin ainakaan Ranskassa, koska ranskikset käyttävät MICA-ohjuksen datalinkkiä myös Meteorin kanssa. Tilanne ei datalinkin myötä muutu mihinkään ilmeisesti uuden Mica NG ohjuksen myötä.Joko Rafale on saanut Meteoriin 2-suuntaisen datalinkin? Toivottavasti on edes päivitysputkessa.
Tuskin ainakaan Ranskassa, koska ranskikset käyttävät MICA-ohjuksen datalinkkiä myös Meteorin kanssa. Tilanne ei datalinkin myötä muutu mihinkään ilmeisesti uuden Mica NG ohjuksen myötä.
The dimensions of the MICA NG munition remain unchanged, allowing it to be integrated into existing VL MICA launchers. The existing missile data link mechanisms are compatible with the increased kinematic performance of the missiles, enabling current VL MICA systems to be upgraded to VL MICA NG standard by simple software updates. https://www.mbda-systems.com/press-releases/mbda-launches-the-new-vl-mica-ng-air-defence-system/
Tämä taasen ei ole välttämättä ongelma itse järjestelmän kanssa jos halutaan erillinen datalinkki Meteorille, niin se varmaan järjestyy (rahasta). Ehkäpä suomellekin on tarjottu tätä F4+ versiossa?
Se taas on eri kysymys että kuinka olennainen hyöty tuosta downlinkistä on hävittäjälle. Tärkeätä on luotettava uplink, jolla maalitietoja päivitetään ohjukselle matkalentovaiheessa. Rafalessa onnistuu kuitenkin esimerkiksi maalin vaihto kesken matkalennon Meteorin kanssa. Tämä on testattu jo 2018 koelaukaisussa.
Hitaissa ja pitkälle kantavissa meritaisteluohjuksissa ja risteilyohjuksissa ymmärrän kyllä 2- suuntaisen linkin hyödyn, jos esimerkiksi käytetään vaikka loitering-moodia kesken tehtävän.
Silloin ohjauskeskus saa tietoa että millä alueella ohjus pyörii tehden rinkulaa tai kahdeksikkoa ja paljonko sillä on polttoainetta jäljellä. En tiedä saako tällaista tietoa ulos kiinteän polttoaineen rakettimoottoreista. Nopeus, suunta ja korkeustieto tietysti saadaan jos halutaan, mutta liika tietokin lisää tuskaa jos se on epärelevanttia.
Ilmataisteluohjukset on nykyään "ammu-ja-unohda" periaatteella toimivia ja ne vain saatellaan lähelle maalia. Ei niistä saa mitään kovin ihmeellistä tietoa, jonka analysointiin kannattaisi käyttää aikaa hektisessä tilanteessa .
Ja sehän onnistuu jo Rafalella, kuten sanoin. Samaten tuo Loitering voi tulla kyseeseen juuri tässä tilanteessa kun varmennetaan sekundaarista maalia tai huomataan korkeamman prioriteetin maali, joka vaatii tiedustelua. Optimitilanteessa voidaan suoraan uudelleen ohjata ohjus uuteen maaliin, mutta kyse oli vain esimerkistä 2- suuntaisen datalinkin tarpeesta, ei mikään ainutkertainen syy.Jos kohde A on tuhottu ohjuksen toimesta kannattanee toinen ohjus ohjata kohteen B kimppuun tms.
Norjalaisilta kovat luvut: F-35 lentotunti 11t€ sisältäen palkat.
Huom: norjalaiset palkatNorjalaisilta kovat luvut: F-35 lentotunti 11t€ sisältäen palkat.
Ei paha. Kyynisenä kyseenalaistan tuotakin vertailua. Onko noihin Norjan pakasta vedettyihin F35:n tarvinnut vielä muuta tehdäkään kuin tankata ja lisätä ilmaa renkaisiin? Huoltokulut uutena siis samalla tasolla kuin loppuun poljetuilla F16:lla?
Norjalaisilta kovat luvut: F-35 lentotunti 11t€ sisältäen palkat.
Ja F-16 on myös hieman edullisempi operoida kuin Hornet, joten tuota kauttakin homma vaikuttaa edullisemmalta meidän vinkkelistä.Huom: norjalaiset palkat
Onko paljonkin tuota koulutusta tai työkokemusta sisäisestä kustannuslaskennasta?Ei paha. Kyynisenä kyseenalaistan tuotakin vertailua. Onko noihin Norjan pakasta vedettyihin F35:n tarvinnut vielä muuta tehdäkään kuin tankata ja lisätä ilmaa renkaisiin? Huoltokulut uutena siis samalla tasolla kuin loppuun poljetuilla F16:lla?
Hurjasti. Laitatko linkin sun CV:en ja suosittelijat niin kattotaan löytyiskö sulle jotain hommia.Onko paljonkin tuota koulutusta tai työkokemusta sisäisestä kustannuslaskennasta?
Eikä välttämättä ole venäläisille mieluisa. Kummatkaan.Lopputulos alkaa näyttämään yhtä selvältä kuin venäläisissä vaaleissa.
Tämä lienee todennäköisesti ns. uutisankka. Kun hieman surffaa netissä vaikutelmaksi tulee että ollaan päästy n. viidessä vuodessa tasolta 30 000 - 40 000 USD/h tasolle n. 20 000 USD/h.
Norjalaisilta kovat luvut: F-35 lentotunti 11t€ sisältäen palkat.
Täällähän on kovaan ääneen toistettu että erimaiden lukuja ei voida vertailla.Ja F-16 on myös hieman edullisempi operoida kuin Hornet, joten tuota kauttakin homma vaikuttaa edullisemmalta meidän vinkkelistä.