Olympiakasarmi
Kenraali
Ja aina voi kaivaa esiin Avro Arrowin piirustukset.Kuulostaa edulliselle ja nopeasti käyttöön otettavalle ratkaisulle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja aina voi kaivaa esiin Avro Arrowin piirustukset.Kuulostaa edulliselle ja nopeasti käyttöön otettavalle ratkaisulle.
No kovasti näihin suunniteltuihin paikkoihin on panostettu. Aika operaatio ruveta jostain seututiestä tai teollisuusalueesta muuttamaan lentokenttää.Lisäksi on jonkinlainen harha, että maantietukikohdat olisivat vain hiljaisia korpisuoria. Esikaupunkialueiden teollisuuskortteleissa on järjestään pitkiä suoria ja käyttöön soveltuvia halleja katu/tienvierusta täynnä. Logistiikkakin monelta suunnalta varmistettavissa ja toiminta osin hukkuu muuhun aktiviteettiin. Ilmatorjunnallakin monta syytä olla paikalla.
En tiedä sen tarkemmin, mutta esim. täällä lukeeMitkähän nämä maagiset NORAD-vaatimukset mahtavat olla? Sopeutuminen 1980-luvun järjestelmiin? Ihmettelen vaan kun NORAD ei nyt varsinaisesti ole ollut mikään kehityksen aallonharjalla ollut organisaatio sitten 1950-luvun...
Boeing ei ole erityisen kovassa huudossa Kanadassa tuon Bombardier-tapauksen takia.Siinä mielessä hieman ihmetyttää Boeingin putoaminen kun heidän kone on tällä hetkellä Kanadan käytössä ja SH:n pitäisi olla sitä parempi. Onko vaatimustaso nyt sellainen että nykyinen F-18:kaan ei siinä riittäisi?
Olisi muuten ollut kova rassi omana aikanaan.Ja aina voi kaivaa esiin Avro Arrowin piirustukset.
No nyt tähän vielä jatkaen, niin ilman muuta ovat ne muutkin, ei niin ilmeiset tienpätkät siihen suunniteltuja. Saa olla keskikaidetta tai valaistus, ainoastaan harjoituskäytössä olevasta varalaskupaikasta ne puuttuvat.Onko suomessa joskus laskeuduttua tielle, mitä ei ole vartavasten siihen tarkoitukseen suunniteltu.
En siis tarkoita näitä varalaskupaikkojen tai kenttien vieressä olevia nousuteitä.
Kiitotien pituudeksi löytyy "Kiitotien pituuden on oltava riittävä täyttämään niiden ilma-alusten toiminnallisetNuo ovat rauhanajan määrityksiä mutta kuten niistäkin näkee niin riittää kun kiitotie on 20 m leveä, suora ja kaltevuudet hallinnassa.
Onko tämän takana motiivina tällainen kohteliaisuus muita ehdokkaita kohtaan? Että ei haitata heidän jatkomenestyksiä muissa kisoissa, vaikka meiltä ei voittopottia tullutkaan.Uskon kuitenkin, että loppusijoitukset yksityiskohtineen jäävät puolustushallinnon haltuun mahd ST1 - muodossa ainakin siksi aikaa, kun yhdenkin koneen elinjakso jatkuu jossain muodossa.
Näitä juuri on tullut laskettua insinööri fysiikassa, mutta tarvis vähän vielä tietään vaikka edes se loppunopeus eli lentoonlähtönopeus salamakekkoselleKiitotien pituudeksi löytyy "Kiitotien pituuden on oltava riittävä täyttämään niiden ilma-alusten toiminnalliset
vaatimukset, joille kiitotie on tarkoitettu."
Sen sijaan "take off distance" ja "landing distance" - laskentaohjeita löytyy muualta eri konetyyppejä varten, kunhan niihin soveltaa koneen käsikirjasta löytyviä tietoja. Kunhan se manuska vaan taas löytyis...
Sen perusteella kai sodanajan tilapäiskentän tai varalaskupaikan minimipituutta kattellaan, eikä rauhanajan turvastandardien?
Tässä F-35 lähtee Pirkkalassa JP:llä. Aseistamaton, tankki luultavasti melko täynnä. Aseistus olisi enimmillään ~8t.
Jarrut irti kohdassa 1.23, pyörät ilmassa 1.38, aika siis n. 15 s.
Aseistettuna painoa mahd. siis 40 % enemmän.
Tuostakin voi jonkunlaista stetsonavusteista arviota tehdä mekaniikan peruskaavoilla, vaikkei kehtais ääneen kertoakaan.
Kysymys kuuluukin?
Onko suomessa joskus laskeuduttua tielle, mitä ei ole vartavasten siihen tarkoitukseen suunniteltu.
En siis tarkoita näitä varalaskupaikkojen tai kenttien vieressä olevia nousuteitä.
On.
Pienkone laskeutui Porvoon moottoritielle
Pienkone on tehnyt onnistuneen pakkolaskun Porvoon moottoritielle. Koneessa oli kolme ihmistä, joista kukaan ei loukkaantunut. Liikenne moottoritiellä on ruuhkautunut. Yksi kaista Porvoosta Helsingin suuntaan on poikki. Pelastusviranomaisten mukaan pienkone laskeutui Sipoonlahden ramppiin...www.ts.fi
Juu. Manuaalistahan se selviää...7Näitä juuri on tullut laskettua insinööri fysiikassa, mutta tarvis vähän vielä tietään vaikka edes se loppunopeus eli lentoonlähtönopeus salamakekkoselle
Vaikuttaa siltä, että täällä esitetyt puheet siitä, että 10 prosenttia puolustusbudjetista - vaatimuksesta voitaisiin livetä, jos HX-kandidaatti toisi uusia suorituskykyjä, ei pidä paikkaansa. Eli kandidaatit, jotka eivät läpäise 10 prosentin vaatimusta, vaikka olisivat kuinka yberfighterjet, putoavat pois. Toisaalta nythän Hornetit vievät sen alle 200 miljoonaa euroa, ja HX:lle on varattu nykyrahassa tuo 250 miljoonaa euroa vuodessa / 10 prosenttia puolustusbudjetista, niin jo nyt annetulla ehdolla tulevalle hävittäjälle tulee jo useampi kymmenen miljoonaa euroa lisää rahoitusta Hornetiin verrattuna. Ja tämä raha on jo sitten pois maa - ja merivoimilta. Jos vaikkapa Hornet vie 180 miljoonaa euroa vuodessa ja HX sitten vie sen 250 miljoonaa euroa vuodessa, se on jo 70 miljoonaa maa - ja merivoimilta ilmavoimille per vuosi. Ja vertauksena tuo on jo summana per vuosi melkein puolet alkuperäisestä 48 K9:n hankinnan hinnasta. Tai kolmasosa siitä mitä maksamme per vuosi Pohjanmaa-luokasta. Joten se on äärimmäisen tärkeää että tuo 10 prosentin ehto täyttyy tarjoajalta ja että virhemarginaalia ei olisi kuin korkeintaan muutama prosentti."Valtiovarainvaliokunta totesi puolustusselonteosta antamassaan lausunnossa (VaVL 10/2021 vp) pitävänsä välttämättömänä, että puolustushallinto arvioi realistisesti HX-hankinnan eri vaihtoehtojen elinkaarikustannukset, jotta varmistutaan siitä, etteivät poliittisen ohjauksen asettamat rahoituksen enimmäismäärät ylity. Huomioon tulee ottaa myös puolustusmateriaalin keskimääräistä hinnan nousua nopeampi kallistuminen. Puolustusvaliokunta pitää valtiovarainvaliokunnan esiin nostamaa näkökulmaa keskeisen tärkeänä: koko puolustusjärjestelmän toimivuus vaatii, että uusien monitoimihävittäjien käyttö- ja ylläpitokustannukset eivät ylitä 10 prosenttia vuotuisesta puolustusbudjetista."
Vaikuttaa siltä, että täällä esitetyt puheet siitä, että 10 prosenttia puolustusbudjetista - vaatimuksesta voitaisiin livetä, jos HX-kandidaatti toisi uusia suorituskykyjä, ei pidä paikkaansa. Eli kandidaatit, jotka eivät läpäise 10 prosentin vaatimusta, vaikka olisivat kuinka yberfighterjet, putoavat pois. Toisaalta nythän Hornetit vievät sen alle 200 miljoonaa euroa, ja HX:lle on varattu nykyrahassa tuo 250 miljoonaa euroa vuodessa / 10 prosenttia puolustusbudjetista, niin jo nyt annetulla ehdolla tulevalle hävittäjälle tulee jo useampi kymmenen miljoonaa euroa lisää rahoitusta Hornetiin verrattuna. Ja tämä raha on jo sitten pois maa - ja merivoimilta. Jos vaikkapa Hornet vie 180 miljoonaa euroa vuodessa ja HX sitten vie sen 250 miljoonaa euroa vuodessa, se on jo 70 miljoonaa maa - ja merivoimilta ilmavoimille per vuosi. Ja vertauksena tuo on jo summana per vuosi melkein puolet alkuperäisestä 48 K9:n hankinnan hinnasta. Tai kolmasosa siitä mitä maksamme per vuosi Pohjanmaa-luokasta. Joten se on äärimmäisen tärkeää että tuo 10 prosentin ehto täyttyy tarjoajalta ja että virhemarginaalia ei olisi kuin korkeintaan muutama prosentti.
Hyvinkin mahdollista, ja keventänee jälkipyykin määrää sekä pitää MP-netin pystyssä pitkälle tulevaisuuteen...Onko tämän takana motiivina tällainen kohteliaisuus muita ehdokkaita kohtaan? Että ei haitata heidän jatkomenestyksiä muissa kisoissa, vaikka meiltä ei voittopottia tullutkaan.