Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Katsotaan nyt miten kohteliaita ovat häviäjät pilliin vihellyksen jälkeen. Jos vaikka joutuu puolustautumaan julkisuudessa. Tosin heti kohta on kulman takana uusi kisa, joten ei kannata liikaa hevostella. Gripen ja F-35 on potentiaalisimmat ottamaan ison lommon julkikuvaansa.

Kumpikohan olisi pahempi F-35:lle? Karsiutua kuluihin vai hävitä suorituskyvyssä? Teollisessa olisi pikkunäppärää toheloida, se menisi enemmän tekijän kuin koneen piikkiin.
Gripenille on kokonaisuudessaan valtava kolikonheitto. EF ja Rafale tuskin merkitsee mitään erityistä tuli nokkaan syystä tai toisesta, ei kun uusille kaupoille. Boeingille viimeinen iso diili, mutta Saksa on heti nurkan takana, joten isoimmat mölyt ehkä mahassa.

Tuleeko edes julki, jos joku karsiutuu. Tai että mihin?
 
Katsotaan nyt miten kohteliaita ovat häviäjät pilliin vihellyksen jälkeen. Jos vaikka joutuu puolustautumaan julkisuudessa. Tosin heti kohta on kulman takana uusi kisa, joten ei kannata liikaa hevostella. Gripen ja F-35 on potentiaalisimmat ottamaan ison lommon julkikuvaansa.

Kumpikohan olisi pahempi F-35:lle? Karsiutua kuluihin vai hävitä suorituskyvyssä? Teollisessa olisi pikkunäppärää toheloida, se menisi enemmän tekijän kuin koneen piikkiin.

Nojatuoli-hevosmiestietotoimistoveikkauksena teollisen yhteistyön suhteen järjestys on:

1. Saab - Suoria investointeja Suomeen ja tehnyt erittäin tehokasta lobbausta PIA ja poliitikkopiireissä. Mahdollisuus päästä kehitystyöhön (=maksamaan).
2.-3. Eurofighter - Dassault - Mahdollisuus houkutella FCAS/Tempest -kuvioihin, kokemus teollisesta yhteistyöstä, EU-rahastolypsymahdollisuudet.
4. äsHoo - Kokoonpano Suomessa jo perinteinen houkutin, ei mahdollisuutta kehitystyöhön.
5. LockMart - Jäykin, on luottanut suorituskykyarvioon, tuotanto jo jyvitetty laajalle, ei mahdollisuutta kehitystyöhön
 
Katsotaan nyt miten kohteliaita ovat häviäjät pilliin vihellyksen jälkeen. Jos vaikka joutuu puolustautumaan julkisuudessa. Tosin heti kohta on kulman takana uusi kisa, joten ei kannata liikaa hevostella. Gripen ja F-35 on potentiaalisimmat ottamaan ison lommon julkikuvaansa.

Kumpikohan olisi pahempi F-35:lle? Karsiutua kuluihin vai hävitä suorituskyvyssä? Teollisessa olisi pikkunäppärää toheloida, se menisi enemmän tekijän kuin koneen piikkiin.
Gripenille on kokonaisuudessaan valtava kolikonheitto. EF ja Rafale tuskin merkitsee mitään erityistä tuli nokkaan syystä tai toisesta, ei kun uusille kaupoille. Boeingille viimeinen iso diili, mutta Saksa on heti nurkan takana, joten isoimmat mölyt ehkä mahassa.

Tuleeko edes julki, jos joku karsiutuu. Tai että mihin?
Jos koko hässäkän lopputulemaa ei julkisesti avata niin tuskinpa karsiutumisen syytäkään kerrottaisiin.
 
Nojatuoli-hevosmiestietotoimistoveikkauksena teollisen yhteistyön suhteen järjestys on:

1. Saab - Suoria investointeja Suomeen ja tehnyt erittäin tehokasta lobbausta PIA ja poliitikkopiireissä. Mahdollisuus päästä kehitystyöhön (=maksamaan).
2.-3. Eurofighter - Dassault - Mahdollisuus houkutella FCAS/Tempest -kuvioihin, kokemus teollisesta yhteistyöstä, EU-rahastolypsymahdollisuudet.
4. äsHoo - Kokoonpano Suomessa jo perinteinen houkutin, ei mahdollisuutta kehitystyöhön.
5. LockMart - Jäykin, on luottanut suorituskykyarvioon, tuotanto jo jyvitetty laajalle, ei mahdollisuutta kehitystyöhön
LM on toisaalta valtavan kokoinen firma jolla on miljoona rautaa tulessa. Mahdollisuuksia teolliseen yhteistyöhön on lähes loputtomasti vaikka ei suoraan F-35:n osavalmistajaksi päästäisikään.
 
Teollisessa ei ole mitään järjestystä ellei poliitikot halua keksiä perustella itselleen sillä omaa poikkeustaan.

Halu kehitystyöhön tai ei on lähinnä mahdollinen priorisoitava asia sen sisällä. Itse en haluaisi ja olen tulkinnut, että kun integraatioita ei haluta niin ei yleisemminkään. Toki F-35:ssa saattaa olla vähän liikaakin mustaa laatikkoa. Mutta kai se hyväksytään tietäen, ettei itse samaan pystyttäisi jos olisi pääsy.
 
LM on toisaalta valtavan kokoinen firma jolla on miljoona rautaa tulessa. Mahdollisuuksia teolliseen yhteistyöhön on lähes loputtomasti vaikka ei suoraan F-35:n osavalmistajaksi päästäisikään.

теория - это теория, а практика - это практика...

Miksi ei ole näkynyt jo? Suomi on ostanut LockMartilta sälää aika lailla vaan vastavuoroisuutta ei oikein ole näkynyt. Saab on perustanut jo HX prosessin aikana erilaista pajaa ja alihankintaa Suomeen, softapuolelta kontteihin. LockMart on jättänyt tämän puolen pitkälti hyödyntämättä.
 
теория - это теория, а практика - это практика...

Miksi ei ole näkynyt jo? Suomi on ostanut LockMartilta sälää aika lailla vaan vastavuoroisuutta ei oikein ole näkynyt. Saab on perustanut jo HX prosessin aikana erilaista pajaa ja alihankintaa Suomeen, softapuolelta kontteihin. LockMart on jättänyt tämän puolen pitkälti hyödyntämättä.
HX-hankkeessa on poikkeuksellisesti IP-velvoite. Yleensä sitä ei ole käytetty ml LM-shoppailut.
 
теория - это теория, а практика - это практика...

Miksi ei ole näkynyt jo? Suomi on ostanut LockMartilta sälää aika lailla vaan vastavuoroisuutta ei oikein ole näkynyt. Saab on perustanut jo HX prosessin aikana erilaista pajaa ja alihankintaa Suomeen, softapuolelta kontteihin. LockMart on jättänyt tämän puolen pitkälti hyödyntämättä.
Onko vaadittu? HX:n myötä voi olla pakko tehdä liikkeitä joihin ei aiemmin ole ollut halua. Teollinen yhteistyö ei välttämättä ole myyjän etu joten sitä viljellään harkiten. Se joudutaan kuitenkin hinnoittelemaan jolloin omaa kilpailuasemaa ei lähdetä kevyin perustein heikentämään.

Jos Suomessa olisi LM:lle liiketaloudellesti järkeviä yhteistoimintamahdollisuuksia tyrkyllä niin kyllähän ne hyödynnettäisiin vaikka mitään kauppaa ei käytäisi.
 
Onko vaadittu? HX:n myötä voi olla pakko tehdä liikkeitä joihin ei aiemmin ole ollut halua. Teollinen yhteistyö ei välttämättä ole myyjän etu joten sitä viljellään harkiten. Se joudutaan kuitenkin hinnoittelemaan jolloin omaa kilpailuasemaa ei lähdetä kevyin perustein heikentämään.

Jos Suomessa olisi LM:lle liiketaloudellesti järkeviä yhteistoimintamahdollisuuksia tyrkyllä niin kyllähän ne hyödynnettäisiin vaikka mitään kauppaa ei käytäisi.

Toki LockMart voisi miettiä miten voisi kultivoida yhteyksiä niin poliitikkoihin kuin PIA-teollisuuteen. Vaikka Suomi olisi nöösipojan roolissa ei välttämättä ole edullista antaa sellaista kuvaa... Jos F-35 kaatuu mihinkään niin epäilen että juuri tähän. Onneksi kohta voi siirtyä jo jälkipeleihin ja jäädä arvuuttelemaan mitä vuonna 2071 paljastuu! Pitääköhän jättää jonkinlainen testamenttiehto jälkipolville?
 
Toki LockMart voisi miettiä miten voisi kultivoida yhteyksiä niin poliitikkoihin kuin PIA-teollisuuteen. Vaikka Suomi olisi nöösipojan roolissa ei välttämättä ole edullista antaa sellaista kuvaa... Jos F-35 kaatuu mihinkään niin epäilen että juuri tähän. Onneksi kohta voi siirtyä jo jälkipeleihin ja jäädä arvuuttelemaan mitä vuonna 2071 paljastuu! Pitääköhän jättää jonkinlainen testamenttiehto jälkipolville?
Näin ulkopuoliselle syntyy helposti ylimielinen kuva firmasta. Ehkä näkymä on Pv:n ostajien suuntaan erilainen ja ehkä ei? Vaikkapa MLRS:n raketteja ei kuitenkaan myy liian moni.
 
Katsotaan nyt miten kohteliaita ovat häviäjät pilliin vihellyksen jälkeen. Jos vaikka joutuu puolustautumaan julkisuudessa. Tosin heti kohta on kulman takana uusi kisa, joten ei kannata liikaa hevostella. Gripen ja F-35 on potentiaalisimmat ottamaan ison lommon julkikuvaansa.

Kumpikohan olisi pahempi F-35:lle? Karsiutua kuluihin vai hävitä suorituskyvyssä? Teollisessa olisi pikkunäppärää toheloida, se menisi enemmän tekijän kuin koneen piikkiin.
Gripenille on kokonaisuudessaan valtava kolikonheitto. EF ja Rafale tuskin merkitsee mitään erityistä tuli nokkaan syystä tai toisesta, ei kun uusille kaupoille. Boeingille viimeinen iso diili, mutta Saksa on heti nurkan takana, joten isoimmat mölyt ehkä mahassa.

Tuleeko edes julki, jos joku karsiutuu. Tai että mihin?
Kaikkonen on toistellut keväästä saakka että emme valitse hävittäjää jota meillä ei ole varaa käyttää, ikään kuin tässä olisi vahva viesti johonkin suuntaan; todennäköisin suunta lienee F-35 joka muutoin lienee kisan ja pv:n (ja selvästi myös tämän foorumin) suosikki. Varmaan myös todennäköisin valinta. SAABille ja Ruotsille kisa lienee kriittisin; heidän puolellaan on erittäin vahva poliittinen tuki. Rafale ei ole vahva suosikki mutta lienee kelpo peli ja myy nyt hyvin Välimeren alueella ja Aasiassa, Suomen kisa ei heille varmaan hirveän kriittinen. EF:stä vähän vaikea sanoa, mutu olisi ettei tässä kisassa oikein pärjää. SH:lla lienee kannattajansa mutta HX-hankkeessa varmaan joudutaan noteeraamaan että Hornetien jatkokehitys on epäselvässä vaiheessa.
 
Kaikkonen on toistellut keväästä saakka että emme valitse hävittäjää jota meillä ei ole varaa käyttää, ikään kuin tässä olisi vahva viesti johonkin suuntaan; todennäköisin suunta lienee F-35 joka muutoin lienee kisan ja pv:n (ja selvästi myös tämän foorumin) suosikki. Varmaan myös todennäköisin valinta. SAABille ja Ruotsille kisa lienee kriittisin; heidän puolellaan on erittäin vahva poliittinen tuki. Rafale ei ole vahva suosikki mutta lienee kelpo peli ja myy nyt hyvin Välimeren alueella ja Aasiassa, Suomen kisa ei heille varmaan hirveän kriittinen. EF:stä vähän vaikea sanoa, mutu olisi ettei tässä kisassa oikein pärjää. SH:lla lienee kannattajansa mutta HX-hankkeessa varmaan joudutaan noteeraamaan että Hornetien jatkokehitys on epäselvässä vaiheessa.

Todennäköisin suunta lienee HX-hankkeeseen nuivasti suhtautuvat, joiden argumentointi tuntuu tälläkin hetkellä keskittyvän joidenkin ehdokkaiden kuviteltuihin ja peiteltyihin (lähinnä F35) käyttökustannuksiin. Strategisten hankkeiden koordinaatioryhmään palkattiin jokunen vuosi sitten oma tiedottaja, joka seuraa uutisointia, ja antaa Puraselle & muille nuotit siitä, mitä ja miten tiedotetaan/puhutaan.
 
Tässä on sekoitettu kaksi asiaa HX-hanke ja hallituksen päätöksenteko.
HX-hanke on Purasen ryhmän arvio ja sen tulos on täysin varmaa.
Kysymys on enemmän siitä saako ”jänis” uskottavaa arviota Puraselta. Jos se ei sitä saa niin hallituksella ei ole mitään reittiä hyväksyä ”jänistä”, jonka sotilaallinen kyky ei ole kilpailukykyinen.

Hallitus on ainoa joka voisi muuttaa Purasen ryhmän suositusta. Vaikka hallitus tekisikin näin, niin voi olla että se olisi viimeinen naula hallituksen arkkuun.
HX-hanke hakkasi kiveen tarjouskilpailun kriteerit. Olisi hyvin outoa että kun näiden kriteerien perusteella sitten valinta on tapahtunut niin yht’äkkiä hallitus muuttaisikin pelin sääntöjä siten että tietty kandidaatti saadaankin voittajaksi ohi Purasen ryhmän suosituksen.

Onko se kandidaatille eduksi, jos sitä kannattavat Kiljunen, Mustajärvi ja Saramo?

HX-arvioijilla on se etu että että he tietävät ”vihollisen”. Siis jos syyllinen tiedetään niin kyllä syytteetkin keksitään. 😂

Suomalainen maanpuollustus-eliitti on jo aikaa sitten valinnut oman tiensä ja yhteistyökumppaninsa. Kaikki muu on vain suurta näytelmää.
Voisin luvata ettei meidän tuleva hävittäjämme ei käytä biopolttoainetta!
 
Saisi aikamoinen pilotti olla esim. MiG-21:n puikoissa, jotta ampuisi kokemattoman Hornet-pilotin alas taivaalta. Helkkari, jopa minä saisin luultavasti parin päivän koulutuksella Hornetin taivaalle ja AMRAAM:n kohti MiGiä ennen kuin MiG olisi asejärjestelmänsä kantamalla minun Hornetistani.
Jos koneet kohtaavat ja toimivat itsenäisesti.

Mutta kuten lähes kaikissa viime pudotuksessa mukana on ollu AWACSIA ja maatutkaa. Hornetti tippuu ihan yhtälailla jos se ei näe kuka tulee takaa tai sivuilta.

Esim se serbien mig29 joka pudotettiin, niin vaikka siinä tilalla olisi ollut Hornetti niin ei se olisi tiennyt mikä siihen iski.
Yksittäinen kone on aika yksin ja heikoilla, jos toimii kokonaista ilmaasetta vastaan omalla tutkalla.
 
Kaikkonen on toistellut keväästä saakka että emme valitse hävittäjää jota meillä ei ole varaa käyttää, ikään kuin tässä olisi vahva viesti johonkin suuntaan; todennäköisin suunta lienee F-35 joka muutoin lienee kisan ja pv:n (ja selvästi myös tämän foorumin) suosikki.
Tämä voi myös ennakoidusti indikoida sitä, että valinnan osuessa F-35:n on sen käyttökulut kammattu ja tultu johtopäätökseen niiden mahtumisesta annettuihin raameihin ja muu puhe on tietämättömien panettelua.
 
No Kaikkonen varmasti saa tietää, ja kysyttäessä todnäk muutkin ministerit jotain.

Marin onkin jo pyytänyt "kaiken"


PURASTA kyllä harmittavat epäilyt, että HX-hankkeessa kenraalit päättäisivät ja poliitikot olisivat vain kumileimasimia.

”Olemme aina saaneet poliittiselta johdolta ohjausta. Poliittinen ohjaus on lähtenyt jo sieltä vuodesta 2015”, hän sanoo.


”Pääministeri on edellyttänyt, että päättäjät saavat kaiken mahdollisen tiedon päätöksenteon perustaksi ja se tullaan antamaan heille.”
 
Uutinen

Saab paljasti Suomelle tarjottavan Global Eye -valvontakoneen vaikuttavat kyvyt: Seuraa tuhansia kohteita samaan aikaan ja tunnistaa huijausyritykset​

Mikko Pulliainen22.11.202108:31HX-HANKEILMAILUASETEOLLISUUSKONEET JA LAITTEET

T&T vieraili Saabin Linköpingin-yksikössä tutustumassa Gripen-hävittäjiin ja Global Eye -valvontakoneisiin. Global Eyen kyvykkyyksistä yhtiö kertoi tarkkaan vartioidussa simulaattorikeskuksessa, jossa kuvaaminen ja äänittäminen olivat kiellettyjä.​

536fa28d-24a3-5b85-a5cc-2c9c486b95de

Framilla. Saab toi Linköpingin platalle kaksi Gripen E -yksilöä suomalaismedian ihasteltavaksi. MIKKO PULLIAINEN
@


LINKÖPING
”Jos verrataan muihin markkinoilla oleviin konetyyppeihin, Gripen E on [käyttökustannuksiltaan] 2–3 kertaa halvempi”, paukauttaa Saabin HX-kampanjajohtaja Magnus Skogberg.
Lopullisen arvioinnin suorittaa tietenkin Suomen HX-hankintaorganisaatio, mutta toki Saabin lopullinen tarjous on numeerisesti mittavin: 64 Gripen E -monitoimihävittäjän lisäksi kaksi Global Eye -valvontakonetta. Tämä kaikki siis mahtuu kaupan noin yhdeksän miljardin euron (Saabille mahdollisesta HX-kaupasta maksettava osa, lisäksi tulee kustannuksia ilmavoimille itselleen) kokonaishintaan, minkä lisäksi vuotuisten käyttökustannusten tulee päästä HX-organisaation asettaman 250 miljoonan euron riman alle.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje – Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Ruotsin ilmavoimien käytössä aiemman sukupolven C/D-Gripeneiden lentotunnin hinnaksi lasketaan noin 11 000 euroa, missä ovat mukana ainakin polttoaine, varaosat ja operoinnin vaativat miestyötunnit. Miten luku vertautuu muihin HX-kandidaatteihin ja mitä se olisi Suomen laskutavalla ja operointikonseptilla, olisikin sitten melkoisen monimutkainen laskuharjoitus. Oleellisempaa on, että uudemman Gripenin kustannustason ei tästä pitäisi nousta.

Lue myös:
Näin puolustusvoimat arvioi HX-kandidaattien kustannuksia – Insinöörikenraalimajuri avaa laskelmia T&T:lle ja paljastaa, miksi drone ei vielä korvaa lentäjää
Kenraali Suomen hävittäjäkandidaateista: ”En ole julkisuudessa nähnyt lentotunnin hinnasta vielä ensimmäistäkään numeroa, joka olisi meidän laskuissamme lähellä oikeaa”
Suomi puristi hävittäjävalmistajilta paremmat tarjoukset kuin ne pitivät mahdollisena – Näin se tehtiin, paljastaa insinöörikenraalimajuri Renko
b5aa459e-4171-5a05-88a4-59c1e4b7db8f

Pomo. Magnus Skogberg johtaa Saabin HX-kampanjaa. MIKKO PULLIAINEN
”Tuo sopii myös E-versioon: olemme tehneet koneeseen parannuksia tietyillä alueilla, mikä laskee niiden kustannuksia, mutta saman tason luvuista puhutaan”, arvioi Skogberg suomalaismedialle Saabin Linköpingin-yksikössä järjestetyssä mediapäivässä.
Kyseessä on tässä vaiheessa toki arvio, sillä Gripen E ei ole vielä operatiivisessa käytössä.

Saab muistuttaa myös, että HX-budjetin konehankintaa koskevasta osasta yli 20 prosenttia on varattu aseisiin. Yhtiön mukaan puhutaan noin kymmenen kertaa suuremmasta summasta kuin mitä Suomen ilmavoimat aikanaan käytti JASSM-ohjusten integraatioon. Se oli noin 170 miljoonaa euroa.
Teollisuusyhteistyöpaketin vetonauloja on Suomeen sijoitettava, itsenäisen kehitystyön mahdollistava Gripen- ja Global Eye -järjestelmäkeskus. Lisäksi merkittävälle osalle Gripeneistä sekä General Electricin F414-GE-39E-moottoreille tarjotaan loppukokoonpanoa Suomen maaperällä.
Skogberg painottaa, että kyseessä ei ole vain muutaman suuren komponentin kiinnitys toisiinsa.
”Kun puhutaan loppukokoonpanosta, se tarkoittaa merkittävää osaa koneen rakentamisesta.”
Niin aseiden kuin muidenkin komponenttien osalta Saab noudattaa integraattorin filosofiaa, eli se pyrkii valitsemaan parhaaksi kussakin kategoriassa katsomansa ratkaisut eri maista.
”Noin 40 prosenttia koneesta on Yhdysvalloista. Tärkeimmät eurooppalaiset alihankkijamaat ovat Britannia ja Italia. Konsepti, ohjelmistot ja koneen äly on pääosin Ruotsista, samoin elektronisen sodankäynnin järjestelmä, josta osa tehdään nykyään Suomessa.”
Lue myös:
Gripen-hävittäjän elektronisen sodankäynnin kyvystä kerrotaan hurjaa tarinaa. Totuus – tai ainakin osa siitä – löytyy Tampereelta
500bfec4-0103-53f4-9801-6dbc021b9bdc

Hävittäjämies. Johan Segertoft johtaa Gripen E/F -ohjelmaa. MIKKO PULLIAINEN
GRIPEN-TESTAUKSESSA keskitytään tällä hetkellä muun muassa koneen valmisteluun tyyppihyväksyntätodistusta varten. Hyväksyntä on tarkoitus saada vuoden 2022 aikana, kertoo Gripen E/F -ohjelman johtaja Johan Segertoft.

”Viimeiset testit ovat käynnissä, ja yli 90 prosenttia työstä on jo tehty.”
Gripen-kalustoa lentää Ruotsissa ja Brasiliassa nyt yhdeksän koneyksilöä. Yli 30 konetta on tuotannossa.
”Jatkamme myös edistyneimpien ominaisuuksien kehitystyötä, aseintegraatiota ja lentotestausta”, Segertoft toteaa.
Ruotsin ilmavoimien mukaan ensimmäinen operatiivisen Gripen E -toiminnan aloittava laivue on Såtenäsin tukikohdassa Lidköpingin ja Trollhättanin välissä majaileva F 7. Ajankohdaksi on määritelty vuoden 2025 alku.
”Sisäinen aikarajamme on huomattavasti tiukempi”, Segertoft huomauttaa.
 
Nojatuoli-hevosmiestietotoimistoveikkauksena teollisen yhteistyön suhteen järjestys on:

1. Saab - Suoria investointeja Suomeen ja tehnyt erittäin tehokasta lobbausta PIA ja poliitikkopiireissä. Mahdollisuus päästä kehitystyöhön (=maksamaan).
2.-3. Eurofighter - Dassault - Mahdollisuus houkutella FCAS/Tempest -kuvioihin, kokemus teollisesta yhteistyöstä, EU-rahastolypsymahdollisuudet.
4. äsHoo - Kokoonpano Suomessa jo perinteinen houkutin, ei mahdollisuutta kehitystyöhön.
5. LockMart - Jäykin, on luottanut suorituskykyarvioon, tuotanto jo jyvitetty laajalle, ei mahdollisuutta kehitystyöhön

LM on toisaalta valtavan kokoinen firma jolla on miljoona rautaa tulessa. Mahdollisuuksia teolliseen yhteistyöhön on lähes loputtomasti vaikka ei suoraan F-35:n osavalmistajaksi päästäisikään.

Toisaalta onhan tätä teollista yhteistyötä väläytelty. "Lupaa" ja lupaa on tietysti kaksi eri asiaa, mutta otsikoita ainakin näistä on aika tuoreeltaankin saatu väännettyä.

Lockheed Martin lupaa F-35:n osien valmistusta Suomeen, ei paljasta tarjottavien koneiden määrää​


Amerikkalaisen Lockheed Martinin mukaan yhtiön lopullinen tarjous F-35A-hävittäjistä Suomelle sisältää koneiden lisäksi ylläpitoratkaisun, joka takaa huoltovarmuuden myös maan rajojen ollessa kiinni. F-35-ohjelman johtajan Bridget Lauderdalen mukaan Suomi voisi ylläpitää omia hävittäjiään ja tukea samalla F-35-koneita muissa maissa valmistamalla niihin merkittäviä koneiden osia.
 
Julkismediassa esitettyihin lupauksiin voi luottaa yhtä paljon kuin katupojan ”mä vannon mun mutsin pään kautta” -vakuutteluun. Joo joo. Tarjokkaiden uutisointiin on liitetty erilaisia täkyjä mielipideilmapiirin pehmittämiseksi. BAFO -tarjouksissa on tällä hetkellä se totuus lupauksista, mikä pitää kunkin tarjokkaan kohdalla paikkansa ja mitä voidaan edellyttää. Ja niitä ei meille ilmapuollustuksen nojatuoli-ilmamarsalkoille ja pirttikivääri-insinööreille kerrota.

Ja edellä olevasta huolimatta allekirjoittaneen lapsenusko siihen, että meille on tarjottu useita hyviä pakettiratkaisuja tiukkaan hintaan, on rikkumaton.
 
Toisaalta onhan tätä teollista yhteistyötä väläytelty. "Lupaa" ja lupaa on tietysti kaksi eri asiaa, mutta otsikoita ainakin näistä on aika tuoreeltaankin saatu väännettyä.



Eräät poliitikot selittävät, että heidän äänestäjäkunnallensa voi olla "vaikeaa" selittää hankintaa maasta X.
Toisaalta ihmetellään, että hävittäjävalmistajat näyttävät kosiskelevan tavallista kansaa. Miettiikö poliitikko oikeasti vain seuraavia vaaleja, joka on ehkä lähes legitiimiä, vai mitä on menossa?
 
Back
Top