Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Arvoisa @Courvoisier, Esität kysymyksiä, jotka on käsitelty hyvin ja perusteellisesti näissä keskusteluissa jo aiemmin. Useaan kertaan. Suosittelenkin perehtymään arkistojen aarteisiin, siinä ilta kuluu mukavasti.Mutta vaatiiko F-35 peräti n. 2km kiitorataa? Joillekin HX-kandidaateista taitaa riittää 400-500m. Minkä pituisia nuo maantietukikohtien kiitoradat ovat? Miten tärkeitä ko. tukikohtiin hajauttaminen on Suomen sodan ajan strategiassa?
99% varmasti Sveitsi ei tarvi koneita kuin tunnistuslentoihin. Joten se olisi voinut valita minkä koneen tahansa. Ei tarvi myöskään paljon panostaa aseisiin.Sveitsin diilin asepaketin arvo: vaivainen sata milliä. Ainoa tarjous, jonka asepaketin arvo tiedetään on Saab, ja se on luokkaa 1,7 miljardia euroa. Ihan valtaisa ero, vaikka suhteuttaisi konemääräänkin.
F-35A: Potential financial cost undercut
On 27 September 2020, Swiss voters approved a budget of CHF 6 billion for the fighter aircraft in the planning decision. This amount is based on the national consumer price index from January 2018. Based on current forecasts for inflation up to 2031 and the payments envisaged, the maximum financial cost is CHF 6.3 billion.
Logistiikkapaketin koko puolet F-35 runkojen arvosta. Jos tuo ei ole lähes ilmaista 36->64 niin miten 9.4:stä riittää mitään muuta kuin aircraft + logistics packageen?The anticipated financial cost will be less: calculations currently indicate that a guarantee credit of CHF 6.035 billion will be required for the 36 F-35A fighter aircraft. This covers the following items:
• CHF 3.828 billion for the 36 F-35A aircraft
• CHF 1.927 billion for the logistics package, including ground material, replacement material, documentation, training, and technical support from the manufacturer during the rollout
• CHF 107 million for ammunition
• CHF 86 million for training, mission planning and evaluation systems
• CHF 82 million to cover potential technical risks: the F-35As are being purchased with the same configuration as used by other countries, and the manufacturer will produce the aircraft applying the same standards and procedures as used for over 3,000 aircraft. This means that the risk premium is expected to be low in comparison with other procurement projects.
• CHF 5 million for the assumed inflation level. A low figure can also be used for inflation, as inflation only affects that part of the transaction involving direct orders in Switzerland, i.e. to RUAG.
Saabin asepaketista sen verran että hehän kehuskelevat vain kuinka paljon rahaa on käytetty aseistukseen, ei paljonko paukahtavaa sillä rahalla saa. Ehkä Taurukset on kalliita...?
Aivan varmasti oli. Suomihan ei vahvista edes julkisesti saatavilla olevia tietoja.Muistaakseni aseiden lukumäärän kommentointi oli ilmavoimien puolelta kielletty.
Tuo aseistuspaketti sisältänee siis lähinnä sen minkä alkuperäinen DCSA valtuutti. Pieni aseistuksen määrä herätti meilläkin ihmetystä, mutta ne hankitaan sitten eri nootilla.99% varmasti Sveitsi ei tarvi koneita kuin tunnistuslentoihin. Joten se olisi voinut valita minkä koneen tahansa. Ei tarvi myöskään paljon panostaa aseisiin.
Offset transactions: CHF 4.2 billion to return to Switzerland
The two procurements result in offset transactions worth CHF 4.2 billion. The aircraft manufacturer has agreed offset transactions worth CHF 2.9 billion, around CHF 1 billion of which will be direct offsets, i.e. orders placed by the foreign manufacturer with Swiss companies in connection with the aircraft procurement. In addition, the manufacturer of the ground-based air defence system has agreed to CHF 1.3 billion in offsets, including CHF 260 million in direct offsets. The offset commitments must be met no later than four years after delivery. No offsets arise in relation to value-added tax, the risk surcharge or direct federal government contracts with Swiss companies.
Ja tämä selittääkin sitten jo hyvin miksi Suomella menee elinkaarikustannukset jaolla hankinnan ja käytön + ylläpidon suhteen 1:1 muiden jo mainittujen tekijöiden kanssa, kun Sveitsillä taas 1:2.Yksikköhinta vähän vajaa 102 miljoonaa euroa, eli aika hyvin kai linjassa F-35:n USAn pään hintatietojen kanssa, kun mukaan lasketaan FMS-maksu.
Sveitsiläiset varmaan ostelevat aseistuksen sitten myöhemmin.
Sveitsiläisten kaupassa oli muistaakseni n. 2 Sidewinderia / pyrstö. Tähän kun lataa lisäksi muutaman satsin tykin kuteja, niin taitaahan se olla siinä.
Sveitsin diilin asepaketin arvo: vaivainen sata milliä. Ainoa tarjous, jonka asepaketin arvo tiedetään on Saab, ja se on luokkaa 1,7 miljardia euroa. Ihan valtaisa ero, vaikka suhteuttaisi konemääräänkin.
All right "apumekaanikko". Voi olla vähän haasteellista etsiä vastauksia näihin pohdintoihin 5 vuoden ajalta, liityin porukkaan tänä syksynä. Kiitos kommenteista!Arvoisa @Courvoisier, Esität kysymyksiä, jotka on käsitelty hyvin ja perusteellisesti näissä keskusteluissa jo aiemmin. Useaan kertaan. Suosittelenkin perehtymään arkistojen aarteisiin, siinä ilta kuluu mukavasti.
Liität F-35:een kerrassaan 2 km kiitoratavaatimuksen, tosin kysymyksen muodossa - se vaikuttaa WSOP-, ellei, jopa Napoleon -luokan trollaukselta (väh. 5 vuotta vanhaa, siis ). PV on ilmoittanut, että kaikki ehdokkaat voivat toimia maantietukikohdissa ja maantielle laskeuduttaessa on tärkeintä koneen vakaus laskeutumisnopeudessa. Myös tuo 2 km -huhu on korjattu kauan sitten.
Esim. tästä viestistä sivun loppuun. https://maanpuolustus.net/threads/f-35-lightning-ii.1114/page-715#post-980260All right "apumekaanikko". Voi olla vähän haasteellista etsiä vastauksia näihin pohdintoihin 5 vuoden ajalta, liityin porukkaan tänä syksynä. Kiitos kommenteista!
Kiitos linkistä, "Magitsu"Esim. tästä viestistä sivun loppuun. https://maanpuolustus.net/threads/f-35-lightning-ii.1114/page-715#post-980260
Itse asiassa kokonaiset 40 kappaletta. Eli 36 koneelle vähän reilut yksi Sidewinderia per kone. Eipä tuolla paljoa ilmatilaa puolusteta.Sveitsiläisten kaupassa oli muistaakseni n. 2 Sidewinderia / pyrstö.
Kun Suomessa siirryttiin vanhemmista konetyypeistä HN-kalustoon, niin tukikohtakäyttöön soveltuvien maantiepätkien lukumäärä suunnilleen kaksinkertaistui. Sekä DK- että MG-kalustolla oli mahdollisuus käyttää jarruvarjoa, en tiedä kuinka usein niitä käytettiin vai käytettiinkö ollenkaan? HN:ssä on vaijerikoukku, jota käytetään sekä kiinteiden että siirrettävien vaijeripysäytysjärjestelmien kanssa. Ilmavoimissa lentokoneiden pysäytysjärjestelmiä on kehitetty aktiivisesti, joten asia ei ole ihan merkityksetön. Kaikki HX-ehdokkaat sopivat niitä varten perustettuihin maantietukikohtiin mutta valitusta konetyypistä ja sen varustuksesta riippuen kaikki nykyiset varalaskupaikat eivät välttämättä säily käyttökelpoisina.Arvoisa @Courvoisier, Esität kysymyksiä, jotka on käsitelty hyvin ja perusteellisesti näissä keskusteluissa jo aiemmin. Useaan kertaan. Suosittelenkin perehtymään arkistojen aarteisiin, siinä ilta kuluu mukavasti.
Liität F-35:een kerrassaan 2 km kiitoratavaatimuksen, tosin kysymyksen muodossa - se vaikuttaa WSOP-, ellei, jopa Napoleon -luokan trollaukselta (väh. 5 vuotta vanhaa, siis ). PV on ilmoittanut, että kaikki ehdokkaat voivat toimia maantietukikohdissa ja maantielle laskeuduttaessa on tärkeintä koneen vakaus laskeutumisnopeudessa. Myös tuo 2 km -huhu on korjattu kauan sitten.
"Myös hankinnan ilmastovaikutukset on selvitettävä ennen hävittäjäkaupan vahvistamista, puoluevaltuusto vaatii."