Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mutta vaatiiko F-35 peräti n. 2km kiitorataa? Joillekin HX-kandidaateista taitaa riittää 400-500m. Minkä pituisia nuo maantietukikohtien kiitoradat ovat? Miten tärkeitä ko. tukikohtiin hajauttaminen on Suomen sodan ajan strategiassa?
Arvoisa @Courvoisier, Esität kysymyksiä, jotka on käsitelty hyvin ja perusteellisesti näissä keskusteluissa jo aiemmin. Useaan kertaan. Suosittelenkin perehtymään arkistojen aarteisiin, siinä ilta kuluu mukavasti.

Liität F-35:een kerrassaan 2 km kiitoratavaatimuksen, tosin kysymyksen muodossa - se vaikuttaa WSOP-, ellei, jopa Napoleon -luokan trollaukselta (väh. 5 vuotta vanhaa, siis :p). PV on ilmoittanut, että kaikki ehdokkaat voivat toimia maantietukikohdissa ja maantielle laskeuduttaessa on tärkeintä koneen vakaus laskeutumisnopeudessa. Myös tuo 2 km -huhu on korjattu kauan sitten.
 
Sveitsin diilin asepaketin arvo: vaivainen sata milliä. Ainoa tarjous, jonka asepaketin arvo tiedetään on Saab, ja se on luokkaa 1,7 miljardia euroa. Ihan valtaisa ero, vaikka suhteuttaisi konemääräänkin.
99% varmasti Sveitsi ei tarvi koneita kuin tunnistuslentoihin. Joten se olisi voinut valita minkä koneen tahansa. Ei tarvi myöskään paljon panostaa aseisiin.
 
Tässä vielä tarkemmin kustannusjaosta:
F-35A: Potential financial cost undercut
On 27 September 2020, Swiss voters approved a budget of CHF 6 billion for the fighter aircraft in the planning decision. This amount is based on the national consumer price index from January 2018. Based on current forecasts for inflation up to 2031 and the payments envisaged, the maximum financial cost is CHF 6.3 billion.
The anticipated financial cost will be less: calculations currently indicate that a guarantee credit of CHF 6.035 billion will be required for the 36 F-35A fighter aircraft. This covers the following items:
• CHF 3.828 billion for the 36 F-35A aircraft
• CHF 1.927 billion for the logistics package, including ground material, replacement material, documentation, training, and technical support from the manufacturer during the rollout
• CHF 107 million for ammunition
• CHF 86 million for training, mission planning and evaluation systems
• CHF 82 million to cover potential technical risks: the F-35As are being purchased with the same configuration as used by other countries, and the manufacturer will produce the aircraft applying the same standards and procedures as used for over 3,000 aircraft. This means that the risk premium is expected to be low in comparison with other procurement projects.
• CHF 5 million for the assumed inflation level. A low figure can also be used for inflation, as inflation only affects that part of the transaction involving direct orders in Switzerland, i.e. to RUAG.
Logistiikkapaketin koko puolet F-35 runkojen arvosta. Jos tuo ei ole lähes ilmaista 36->64 niin miten 9.4:stä riittää mitään muuta kuin aircraft + logistics packageen?
Jos se kasvaisi edelleen samaa tahtia niin aseisiin + tuohon training, mission planning & eval systems olisi vain 8.7%. Eli 814 miljoonaa.

Johtopäätös: Suomessa on log package oltava puolta halvempi?
 
Viimeksi muokattu:
Yksikköhinta vähän vajaa 102 miljoonaa euroa, eli aika hyvin kai linjassa F-35:n USAn pään hintatietojen kanssa, kun mukaan lasketaan FMS-maksu.
Sveitsiläiset varmaan ostelevat aseistuksen sitten myöhemmin.
Saabin asepaketista sen verran että hehän kehuskelevat vain kuinka paljon rahaa on käytetty aseistukseen, ei paljonko paukahtavaa sillä rahalla saa. Ehkä Taurukset on kalliita...?

addendum: huoltopaketti ei varmaan kasva konemäärän kanssa lineaarisesti kun siinä on luultavasti paljon sellaista tavaraa jota tarvitaan joka tapauksessa joku minimimäärä. Mutta joitain kysymysmerkkejä tuosta tietenkin tulee.
 
99% varmasti Sveitsi ei tarvi koneita kuin tunnistuslentoihin. Joten se olisi voinut valita minkä koneen tahansa. Ei tarvi myöskään paljon panostaa aseisiin.
Tuo aseistuspaketti sisältänee siis lähinnä sen minkä alkuperäinen DCSA valtuutti. Pieni aseistuksen määrä herätti meilläkin ihmetystä, mutta ne hankitaan sitten eri nootilla.
Sveitsiläiset ovat laskeneet 'teknologisen riskin' eli varmaankin varattu rahaa viivästyksiin, integrointeihin yms. Listassa huomioidaan että F-35:llä tämä on 'erityisen alhainen'.
 
Olisiko tuo Sveitsin logistiikan kalleus osin seurausta siitä, että offsettivaatimus on isompi suhteessa omaamme?
Eli vaativat 46% (2.9 vs. 6.3) kun meillä teollisyhteistyö on 30%.

Offset transactions: CHF 4.2 billion to return to Switzerland
The two procurements result in offset transactions worth CHF 4.2 billion. The aircraft manufacturer has agreed offset transactions worth CHF 2.9 billion, around CHF 1 billion of which will be direct offsets, i.e. orders placed by the foreign manufacturer with Swiss companies in connection with the aircraft procurement. In addition, the manufacturer of the ground-based air defence system has agreed to CHF 1.3 billion in offsets, including CHF 260 million in direct offsets. The offset commitments must be met no later than four years after delivery. No offsets arise in relation to value-added tax, the risk surcharge or direct federal government contracts with Swiss companies.
 
Yksikköhinta vähän vajaa 102 miljoonaa euroa, eli aika hyvin kai linjassa F-35:n USAn pään hintatietojen kanssa, kun mukaan lasketaan FMS-maksu.
Sveitsiläiset varmaan ostelevat aseistuksen sitten myöhemmin.
Ja tämä selittääkin sitten jo hyvin miksi Suomella menee elinkaarikustannukset jaolla hankinnan ja käytön + ylläpidon suhteen 1:1 muiden jo mainittujen tekijöiden kanssa, kun Sveitsillä taas 1:2.
 

Sveitsin diilin asepaketin arvo: vaivainen sata milliä. Ainoa tarjous, jonka asepaketin arvo tiedetään on Saab, ja se on luokkaa 1,7 miljardia euroa. Ihan valtaisa ero, vaikka suhteuttaisi konemääräänkin.
Sveitsiläisten kaupassa oli muistaakseni n. 2 Sidewinderia / pyrstö. Tähän kun lataa lisäksi muutaman satsin tykin kuteja, niin taitaahan se olla siinä.

Ei kai Sveitsi tuollaista pelotetta pilaa pelkällä siipienheilutteluaseistuksella, taitavat hoitaa varsinaisen asetilauksen erikseen.

Hieman mietityttää myös sana "ammunition", olisin odottanut "weapons". Mitens on, tietäjät Itämaan :geek: ?
 
Arvoisa @Courvoisier, Esität kysymyksiä, jotka on käsitelty hyvin ja perusteellisesti näissä keskusteluissa jo aiemmin. Useaan kertaan. Suosittelenkin perehtymään arkistojen aarteisiin, siinä ilta kuluu mukavasti.

Liität F-35:een kerrassaan 2 km kiitoratavaatimuksen, tosin kysymyksen muodossa - se vaikuttaa WSOP-, ellei, jopa Napoleon -luokan trollaukselta (väh. 5 vuotta vanhaa, siis :p). PV on ilmoittanut, että kaikki ehdokkaat voivat toimia maantietukikohdissa ja maantielle laskeuduttaessa on tärkeintä koneen vakaus laskeutumisnopeudessa. Myös tuo 2 km -huhu on korjattu kauan sitten.
All right "apumekaanikko". Voi olla vähän haasteellista etsiä vastauksia näihin pohdintoihin 5 vuoden ajalta, liityin porukkaan tänä syksynä. Kiitos kommenteista!😀
 
. Myös tuo 2 km -huhu on korjattu kauan sitten.
Eihän tuo nyt varsinaisesti mikään huhu ole.
Itseasiassa harvoja asioita mistä on muutakin kuin foorumi tason tietoa.

Tai juu se vaatimus oli noin 2430m ja tarkoitti turvallista operointia.




Näin se on kirjoitettu aussien papereihin.
Tälläinen papyrys.

Screenshot_20211126-164313.jpg

Screenshot_20211126-163951.jpg
 
Arvoisa @Courvoisier, Esität kysymyksiä, jotka on käsitelty hyvin ja perusteellisesti näissä keskusteluissa jo aiemmin. Useaan kertaan. Suosittelenkin perehtymään arkistojen aarteisiin, siinä ilta kuluu mukavasti.

Liität F-35:een kerrassaan 2 km kiitoratavaatimuksen, tosin kysymyksen muodossa - se vaikuttaa WSOP-, ellei, jopa Napoleon -luokan trollaukselta (väh. 5 vuotta vanhaa, siis :p). PV on ilmoittanut, että kaikki ehdokkaat voivat toimia maantietukikohdissa ja maantielle laskeuduttaessa on tärkeintä koneen vakaus laskeutumisnopeudessa. Myös tuo 2 km -huhu on korjattu kauan sitten.
Kun Suomessa siirryttiin vanhemmista konetyypeistä HN-kalustoon, niin tukikohtakäyttöön soveltuvien maantiepätkien lukumäärä suunnilleen kaksinkertaistui. Sekä DK- että MG-kalustolla oli mahdollisuus käyttää jarruvarjoa, en tiedä kuinka usein niitä käytettiin vai käytettiinkö ollenkaan? HN:ssä on vaijerikoukku, jota käytetään sekä kiinteiden että siirrettävien vaijeripysäytysjärjestelmien kanssa. Ilmavoimissa lentokoneiden pysäytysjärjestelmiä on kehitetty aktiivisesti, joten asia ei ole ihan merkityksetön. Kaikki HX-ehdokkaat sopivat niitä varten perustettuihin maantietukikohtiin mutta valitusta konetyypistä ja sen varustuksesta riippuen kaikki nykyiset varalaskupaikat eivät välttämättä säily käyttökelpoisina.
 
Back
Top