Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ne jotka kritisoivat jenkkikoneen hankintaa eurooppalaisen sijaan ovat mielestäni sinänsä täysin oikeassa. Ostamalla Gripenin, Rafalen tai Typhoonin oltaisiin tuettu EU:n teollisuutta ja yhteistä veronmaksukykyä. Jos valintatilanne olisi muuten tasaveroinen kannattaisi ilman muuta ostaa EU-alueelta.

Sääli, etteivät tarjoukset olleet kilpailukykyisiä.
Oletko Keijo? :oops:
 

Ei vaan veronmaksaja. Ei mun mielestä jenkkiteollisuuden tukeminen veronmaksajien rahalla ole lähtökohtaisesti hyvä asia. Parempi että raha tulee kotiinpäin.
Jos vertailussa nyt Rafale, Typhoon tai Gripen olisivat olleet tasavertaisia F-35:n rinnalla olisi valinnan tietenkin pitäytynyt suuntautua eurovaihtoehtoon. Jos Euroopassa olisi osattu tehdä yksi hävittäjämalli kolmen sijaan 1980-luvulla ja yksi nyt olisi ehkä eurokone kilpailukykyinen.
 
Ei vaan veronmaksaja. Ei mun mielestä jenkkiteollisuuden tukeminen veronmaksajien rahalla ole lähtökohtaisesti hyvä asia. Parempi että raha tulee kotiinpäin.
Jos vertailussa nyt Rafale, Typhoon tai Gripen olisivat olleet tasavertaisia F-35:n rinnalla olisi valinnan tietenkin pitäytynyt suuntautua eurovaihtoehtoon. Jos Euroopassa olisi osattu tehdä yksi hävittäjämalli kolmen sijaan 1980-luvulla ja yksi nyt olisi ehkä eurokone kilpailukykyinen.
Eurooppalaisilla valmistajilla vaan ei rahat riitä samanlaiseen tuotekehitykseen kun monta pienempää valmistajaa kilpailee yhtä isoa vastaan. Saa nähdä onko 30 vuoden päästä taas sama tilanne USA vs Eurooppa.
 
Eturunkojen valmistus myös muille kv. asiakkaille (jäi epäselväksi onko se kokoonpano vai myös osavalmistus) on kyllä aika kova juttu: muistamme miten General Dynamics ei olisi antanut meille edes loppukokoonpanoa, ja Sveitsille LockMart tarjosi jotain ankeaa kuomujen valmistusta tms. näpertelyä. Suomihan ei ole edes JSF-partneri joten tuossa asiassa on kyllä tultu reilusti vastaan.

Etukäteen oli tiedossa että euroehdokkailla tulee olemaan tiukkaa hinnan kanssa ja se taisi sitten myös realisoitua. Amerikkalaiskoneilla on eurodeltoihin nähden noin 20% hintaetu ja se on kyllä meidän budjeteissamme aika paljon. Valuuttakurssit tietenkin vähän vaihtelee mutta tuskin euro tulee taalaa heikommaksi painumaan ihan lähivuosina.

Mielenkiintoinen maininta suorituskykyvertailussa oli F-35:n "suuri kone- ja aseistusmäärä", eli ilmeisesti se olikin muut ehdokkaat joilla oli vaikeuksia päästä 64 koneeseen? Muistamme että Boeingin DSCA oli kalliimpi kuin LockMartin, vaikka siinä olikin 'ylimääräistä'.
 
Ei vaan veronmaksaja. Ei mun mielestä jenkkiteollisuuden tukeminen veronmaksajien rahalla ole lähtökohtaisesti hyvä asia. Parempi että raha tulee kotiinpäin.
Jos vertailussa nyt Rafale, Typhoon tai Gripen olisivat olleet tasavertaisia F-35:n rinnalla olisi valinnan tietenkin pitäytynyt suuntautua eurovaihtoehtoon. Jos Euroopassa olisi osattu tehdä yksi hävittäjämalli kolmen sijaan 1980-luvulla ja yksi nyt olisi ehkä eurokone kilpailukykyinen.
Mitä järkeä tukea EU:n työllistymistä ja vastineeksi saadan paska hävittäjä ilmaan. Kun jenkeistä saatiin Kaikista paras mitä markkinoilla on.
 
Mikähän mahtoi olla taka-ajatuksena tuoda tiedotustilaisuudessa julki EF:n ja Rafalen puutteet hintaan ja huoltovarmuuteen liittyen? Minusta tämä ei ollut kovin järkevä veto, enkä usko, että tarjoajat tai niiden isäntämaatkaan ovat kovin ilahtuneita.
Ainakin siinä tuli selväksi, että puheet eurooppalaisesta puolustuksesta ovat pelkkiä puheita. Muutenhan nimenomaan huoltovarmuus olisi ollut noiden valttina.
 
Ei vaan veronmaksaja. Ei mun mielestä jenkkiteollisuuden tukeminen veronmaksajien rahalla ole lähtökohtaisesti hyvä asia. Parempi että raha tulee kotiinpäin.
Jos vertailussa nyt Rafale, Typhoon tai Gripen olisivat olleet tasavertaisia F-35:n rinnalla olisi valinnan tietenkin pitäytynyt suuntautua eurovaihtoehtoon. Jos Euroopassa olisi osattu tehdä yksi hävittäjämalli kolmen sijaan 1980-luvulla ja yksi nyt olisi ehkä eurokone kilpailukykyinen.
Noin 80 työpaikkaa Jämsään ja 20 Tampereelle. Kummassakin oon asunut eikä kumpikaan ole jenkkilässä.
 
Noin 80 työpaikkaa Jämsään ja 20 Tampereelle. Kummassakin oon asunut eikä kumpikaan ole jenkkilässä.

Pieniä ovat silakat joulukaloiksi. Totta kai kannattaa hankkia jenkkikone kun Euroopasta ei löytynyt parempaa. En nyt näe vaan riemun aiheena sitä että tämän seurauksena rahat menevät jenkkien sosiaalitukiin, ylipainoruokiin ja ultrarikkaiden taskuun. Lähtökohtaisesti hankinta Suomen jälkeen EU-alueelta olisi paras tapaus. Kuitenkaan suorituskyky ei saa kärsiä.

4500 henkilötyövuotta 30 vuodelle jaettuna on 150. Mitätön määrä.
 
Tässä tuli sellainen sivuhuomio mieleen että tuleeko Suomesta nyt euroopan toiseksi suurin F-35-käyttäjä (italialla 75kpl, briteillä 60kpl suunnitteilla) ?
 
Pieniä ovat silakat joulukaloiksi. Totta kai kannattaa hankkia jenkkikone kun Euroopasta ei löytynyt parempaa. En nyt näe vaan riemun aiheena sitä että tämän seurauksena rahat menevät jenkkien sosiaalitukiin, ylipainoruokiin ja ultrarikkaiden taskuun.
Jämsässä jäi vuosi sitten Kaipolan sulkemisen yhteydessä työttömäksi 450. Aika hyvin ovat työllistyneet tai ovat jollain kurssilla. Mutta tyhjän päällä on yhä noin 110. En sano näiden lukujen kohtaavan täysin, mutta 80/110 ei ole "pieniä silakoita". Se on paljon Jämsän verotuloissa.
 
Pieniä ovat silakat joulukaloiksi. Totta kai kannattaa hankkia jenkkikone kun Euroopasta ei löytynyt parempaa. En nyt näe vaan riemun aiheena sitä että tämän seurauksena rahat menevät jenkkien sosiaalitukiin, ylipainoruokiin ja ultrarikkaiden taskuun. Lähtökohtaisesti hankinta Suomen jälkeen EU-alueelta olisi paras tapaus. Kuitenkaan suorituskyky ei saa kärsiä.

4500 henkilötyövuotta 30 vuodelle jaettuna on 150. Mitätön määrä.
Voithan sinäkin ostaa LM:n osakkeita, jos noin asiaa ajattelet.
 
Pieniä ovat silakat joulukaloiksi. Totta kai kannattaa hankkia jenkkikone kun Euroopasta ei löytynyt parempaa. En nyt näe vaan riemun aiheena sitä että tämän seurauksena rahat menevät jenkkien sosiaalitukiin, ylipainoruokiin ja ultrarikkaiden taskuun. Lähtökohtaisesti hankinta Suomen jälkeen EU-alueelta olisi paras tapaus. Kuitenkaan suorituskyky ei saa kärsiä.

4500 henkilötyövuotta 30 vuodelle jaettuna on 150. Mitätön määrä.
Ootko menny sekaisin, valinta tehtiin jo?
 
Ainakin siinä tuli selväksi, että puheet eurooppalaisesta puolustuksesta ovat pelkkiä puheita. Muutenhan nimenomaan huoltovarmuus olisi ollut noiden valttina.
Näkyiköhän tuossa puheessa se, minkä nimisiä pst-ohjuksia Ukrainaan on myyty. Ei ole näkynyt mainintoja MMP:stä, EuroSpikestä tai edes NLAW:sta. Javelinia sen sijaan ovat päässeet ampumaankin. Muidenkin kuin venäjän kanssa kannattaa katsoa mitä kädet tekevät eikä kuunnella mitä suu jauhaa.
 
Näkyiköhän tuossa puheessa se, minkä nimisiä pst-ohjuksia Ukrainaan on myyty. Ei ole näkynyt mainintoja MMP:stä, EuroSpikestä tai edes NLAW:sta. Javelinia sen sijaan ovat päässeet ampumaankin. Muidenkin kuin venäjän kanssa kannattaa katsoa mitä kädet tekevät eikä kuunnella mitä suu jauhaa.

Kyllä, Euroopassa kehitellään noin 123 erilaista panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa, 573 erilaista 5.56 NATO rynnäkkökivääriä, 37 erilaista PST-asetta ja hankitaan lopputuloksena pieniä määriä. Rahaa olisi kyllä erittäin suuria määriä.

Aika harvassa alkavat olemaan kilpailukykyiset eurooppalaiset sotavarusteet. Sotalaivat ja Airbus 330 MRTT on harvoja poikkeuksia joukossa.
 
Back
Top