Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kiinnostaisi kuulla jo kaatuneiden Trollhättanin sotureiden kommentteja, kuten Mustaruuti, Mikoyan, Ylli, elso jne... jokuvaankin näyttää harmittavasti kadonneen foorumilta. No, rauha heidän muistolleen.
Mies, myytti ja legenda. Linköpingin Nostradamusta tulee kyllä aidosti ikävä. Varmasti jonkinlainen maailmanennätys vuosien saatossa rikottiin siinä, miten monta kertaa voi arvioida jonkin tapahtuvan 99% varmuudella ja veikata silti aivan päin helvettiä. Hän on myös tunnetusti ainoa ihminen koko maailmassa joka osaa luetella ulkomuistista kaikki viimeisen 10 vuoden DOT&E raporteissa esiintyneet F-35:n viat ja epäkohdat.

Noiden muiden, arvostettujen ja ylväiden hävittäjätietäjien poismenon aiheuttamat arvet ovat jo alkaneet parantua, mutta viettäkäämme silti minuutin hiljaisen hetken heidän muistolleen:

....
....
....
....
 
Poksauteltiinkohan tänään Valkoisessa Talossa ja Pentagonissa kuohuvaa?
 
Toki. Aiemmista plääneistä vain vähän venytään. Sinänsä toki ymmärrettävää, kun päätöksen tekokin on venynyt ja kun kerran uusi versio on tulossa, niin miksi ostaa vanhaa ja maksaa heti kohta sen päivittämisestä.


Linkkisi ei toimi. Kun alkuun lisää "etusivu" niin toimii, mutten löydä lainaamaasi sisältöä, kts alla uudestaan:
HX-koneiden toimitukset Suomeen alkavat vuonna 2025 ja viimeiset saapuvat noin vuonna 2030, jolloin myös viimeiset Hornetit poistuvat käytöstä.
Sekä tässä: https://ilmavoimat.fi/-/lockheed-martin-f-35a-lightning-ii-on-suomen-seuraava-monitoimihavittaja
että tässä: https://www.defmin.fi/etusivu/puolu...uraava_monitoimihavittaja.12340.news#f41edbdd
mainitaan sanasta sanaan seuraavaa:
Nykyinen Hornet-kalusto poistuu käytöstä suunnitellusti vuodesta 2025 alkaen. Ensimmäiset suomalaiset F-35-hävittäjät otetaan Ilmavoimien käyttöön vuonna 2025 osana Yhdysvalloissa järjestettävää suomalaisen henkilöstön koulutusta. Ensimmäiset F-35-koneet toimitetaan Suomeen vuonna 2026. Suomessa F-35-järjestelmä korvaa Hornet-kaluston hävittäjälennostoissa vuosina 2028 ja 2030.
Noissa vuosiluvuissa on se ikävä puoli, että Hornetien poistuminen rivistä alkaa vuotta aiemmin kuin F-35A saapumiset Suomeen alkavat. Meneekö vielä lisää aikaa ennen kuin ensimmäiset F-35A:t ovat täällä operatiivisessa käytössä? Montako Hornetia silloin on jo poistunut?
Väliin jäänee siis noiden tiedotteiden mukaan ajallinen aukko, jossa ilmavoimien operatiivinen kyky on nykyistä alhaisempi, koska käytettävissä on vain nykyisiä Horneteja, ja niiden määrä on pienempi kuin nyt. Toivottavasti väliaikainen pudotus lukumäärässä on sitten todella pieni.
 
Linkkisi ei toimi. Kun alkuun lisää "etusivu" niin toimii, mutten löydä lainaamaasi sisältöä, kts alla uudestaan:

Nostan käden ylös virheen merkiksi. Minulla on tapana poimia lähdeviittauksia keveimmän kautta, eli jos asia pomppaa heti esille hakukoneen hakutuloksissa, niin kopioin ko. tekstipätkän ja linkin sivustolle. En välttämättä vieraile alkuperäislähteessä lainkaan.

Sekä tässä: https://ilmavoimat.fi/-/lockheed-martin-f-35a-lightning-ii-on-suomen-seuraava-monitoimihavittaja
että tässä: https://www.defmin.fi/etusivu/puolu...uraava_monitoimihavittaja.12340.news#f41edbdd
mainitaan sanasta sanaan seuraavaa:

Noissa vuosiluvuissa on se ikävä puoli, että Hornetien poistuminen rivistä alkaa vuotta aiemmin kuin F-35A saapumiset Suomeen alkavat. Meneekö vielä lisää aikaa ennen kuin ensimmäiset F-35A:t ovat täällä operatiivisessa käytössä? Montako Hornetia silloin on jo poistunut?
Väliin jäänee siis noiden tiedotteiden mukaan ajallinen aukko, jossa ilmavoimien operatiivinen kyky on nykyistä alhaisempi, koska käytettävissä on vain nykyisiä Horneteja, ja niiden määrä on pienempi kuin nyt. Toivottavasti väliaikainen pudotus lukumäärässä on sitten todella pieni.

Tuollainen viivästymä on niin lyhyt, että asian luulisi hoituvan esim. juustohöyläämällä vuotuisista lentotuntimääristä. Samoin ns. loppuunlennettyjä koneita voitaneen ajatella käytettävän kovassa paikassa. Kone on ehkä pois rauhan ajan toiminnasta hangaarikuningattarena, jos rakenteissa on väsymismurtumia, mutta sodanaikana pieni särö ei ehkä ole kovin vakava juttu. Jos siivet lähtee irti vedettäessä koiratappelua 9 G:n voimalla, niin se on Jumalan tahto. Ja sitä seuraavaan heittoistuinhyppyyn olisi voitu joutua joka tapauksessa.

Sitä paitsi jos hyväksytään premissi, jonka mukaan F-35 on moninkertaisesti Hornetia tehokkaampi, niin ei haitanne, vaikka Horneteista luovuttaisiin hieman etupainotteisesti. Kuormitetaan enemmän lennettyä osaa vähemmän ja vähemmän lennettyä osaa enemmän luopuen kalustosta lyhyemmällä aikajänteellä, esim. 2026-2029.

Näitä ongelmiahan oli ysärilläkin. Joku lentäjä(!) havaitsi MiG-21:ssään särön. Kaikki koneet tutkittiin, ja useita meni hylkyyn sillä siunaamalla. Mutta paljon paremmat Hornetit olivat jo astumassa käyttöön, joten varsinaista tasonpudotusta ei varmaan tapahtunut.
 
Jotenkin tuo business as usual tuntuu aika todelliselta reaktiolta, kun meidän hävittäjähankinnasta ei ole Bidenilta, Harrisilta tai Austinilta (puolustusministeri) mitään somepäivityksiä.

Rumppi olisi twiitannut heti... :cool:
 
@fyysikko

Katsoin sitten "Arkistosta". (Yksi jenkkisäätiö, jota kunnioitan enemmän kuin NRA:ta.) Tuolta se löytyy, klikkaa aikajanaa ("Hävittäjähankkeen aikataulu") kaksi pykälää eteenpäin.


aikataulu.jpg
 
Mutta ei osattu ja siksi on hienoa, että valinta tehtiin suorituskyky perusteisesti, eikä sen takia että joku ranskalainen saisi töitä.
Saatiinhan nyt töitä kotimaahan.

Se, että ranskalainen saa työtä on enemmän meille kuin jonkun amerikkalaisen työpaikka. Ranskalaisen maksamat verot menevät euroalueen kassaan ja kulutus euroalueen kulutukseen. Kerrannaishyödyt Suomen taloudelle ovat paljon suuremmat. Mutta kuten sanoin, suorituskyky edellä pitää mennä varsinkin kun talousasioissa ei kompensoida.

Ihannemaailmassahan käytettäisiin nettobudjetointia ja vaikkapa hankinnan kotimaisuus kompensoitaisiin organisaation suurempana hankintabudjettina (koska vaikkapa kotimaisen aseen hankinta tarkoittaa työverotustuloja, työvoiman kulutuksen verotuloja ja valmistavan yrityksen yritysverotuloja Suomeen). On yksiselitteisesti typerää subventoida amerikkalaisia tai israelilaisia koska puolustusministeriön on pakko osaoptimoida omaa rahakäyttöään. Ongelma on kuitenkin systeemitasoinen ja todennäköisesti korjausyritykset johtaisivat vain suurempaan kaaokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa vuosiluvuissa on se ikävä puoli, että Hornetien poistuminen rivistä alkaa vuotta aiemmin kuin F-35A saapumiset Suomeen alkavat. Meneekö vielä lisää aikaa ennen kuin ensimmäiset F-35A:t ovat täällä operatiivisessa käytössä? Montako Hornetia silloin on jo poistunut?
Väliin jäänee siis noiden tiedotteiden mukaan ajallinen aukko, jossa ilmavoimien operatiivinen kyky on nykyistä alhaisempi, koska käytettävissä on vain nykyisiä Horneteja, ja niiden määrä on pienempi kuin nyt. Toivottavasti väliaikainen pudotus lukumäärässä on sitten todella pieni.

Hornetien käyttöähän voi jatkaa jonnekin vuoteen 2040 jos oikeaa tarvetta on - tai vaikka on vain tarve pitää yllä suurempaa konevahvuutta hetken aikaa.
 
Ihmeellisesti (sarcam) Saab on valitellut, että jotenkin manipuloitiin lopullisia arviointeja, että F-35 pääsi sotilaallisen suorituskyvyn arviointiin,
 
Se, että ranskalainen saa työtä on enemmän meille kuin jonkun amerikkalaisen työpaikka. Ranskalaisen maksamat verot menevät euroalueen kassaan ja kulutus euroalueen kulutukseen. Kerrannaishyödyt Suomen taloudelle ovat paljon suuremmat. Mutta kuten sanoin, suorituskyky edellä pitää mennä varsinkin kun talousasioissa ei kompensoida.

Ihannemaailmassahan käytettäisiin nettobudjetointia ja vaikkapa hankinnan kotimaisuus kompensoitaisiin organisaation suurempana hankintabudjettina (koska vaikkapa kotimaisen aseen hankinta tarkoittaa työverotustuloja, työvoiman kulutuksen verotuloja ja valmistavan yrityksen yritysverotuloja Suomeen). On yksiselitteisesti typerää subventoida amerikkalaisia tai israelilaisia koska puolustusministeriön on pakko osaoptimoida omaa rahakäyttöään. Ongelma on kuitenkin systeemitasoinen ja todennäköisesti korjausyritykset johtaisivat vain suurempaan kaaokseen.

Kyllä tärkeimmän sotavälineen valinta pitää perustua suorituskykyyn eikä teollisuuspolitiikkaan. Etenkin kun teollisen yhteistyön ansiosta Suomeen palautuu joka tapauksessa aimo annos rahaa takaisin.
 
Suomen historian suurimmasta asehankinnasta on nyt päätös: Suomen valinta on hankkia 64 amerikkalaista F-35A-monitoimihävittäjää. Prosessi vei aikaa kuusi vuotta, sisälsi kolme tarjouspyyntövaihetta ja neljä neuvottelukierrosta viiden kandidaatin kanssa.
– Viimeisessä vaiheessa jokaista tarjousta tarkasteltiin erillisissä työryhmissä noin sadan hengen voimin. Hankkeen sotilaallisen ja taloudellisen merkityksen vuoksi työ on täytynyt tehdä perinpohjaisesti. Se näkyi lopullisissa tarjouksissa, jotka paranivat prosessin aikana, sanoo Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen.

Lopulta viivalla olivat kolme konetta: amerikkalaiset F-35 ja Super Hornet sekä ruotsalainen Gripen. Eurofighter Typhoon ja ranskalainen Rafale jäivät sivuun lopullisesta arvioinnista.
– Puolustusvoimien esitys hankittavasta monitoimihävittäjästä perustui suorituskykyyn. Asetetut huoltovarmuus-, kustannus- ja teollisen yhteistyön vaatimukset oli läpäistävä, kertoo Kivinen.

Kivinen on Ylen Ykkösaamun haastateltavana kello 10.05 alkaen.
 
Valinta oli varmaankin paras. Oma sceptisyyteni johtui siitä että aiemmin puhuttiin ehkä 50 koneesta joista olisi lentokunnossa vain osa ja loput menossa tai tulossa Italiaan tai Turkkiin huoltoon. Nythän nämä ongelmat, ehkä suurestikin, minun ansiosta poistettiin!
 

Teolliselle oli näköjään hintalappu ja se oli vain 116 miljoonaa!

Miettikää kun Puolan kerrottiin muka säästäneen 1 mrd usd luopumalla omasta vaatimuksestaan. Kaupassa joka oli vain 4.6 mrd usd.

Niille tarjottiin jotain F-16, C-130 ja sotalaivojen lisähoonausta yms. epäolennaista.

Lukekaapa myös tämä osa GSS:tä Puolassa.
“Logistics support system for the F-35 is of specific nature. It very much differs from what we have been experiencing so far. GSS and ALIS systems at the base of the logistics supply chain that have been adopted by the US and by the remaining members of the programme are globally unified - breaking the facade now and establishing maintenance and repair capabilities in Poland, outside the system, would be impossible”, Najs claims.
(Col. Jacek Najs - acting as the Director at the Offset Agreements Bureau of the Polish Ministry of Defence)

Eiköhän Puolassa kihistä?
 
Saabin markkinointi on ollut mautonta alusta asti, joten tämä loppumauttomuus sopii hyvin kirsikaksi kakkuun.
Taisi mennä heillä kirsikka perusteellisesti nenään jo Norjan kaupan menettämisen yhteydessä. No, ei nämä mitään pieniä tappioita ole Saabille. Ymmärrettävästi v*tuttaa, ja rankastikin.
 
Back
Top