Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ai kas, nyt bongasin tuon nimimerkki Miikkaj:n. Näyttäisi olevan bannattu.

Mitähän tässä uskaltaisi sanoa. No painotan vielä sitä, että uskon näiden koneiden joutuvan oikeaan sotaan. Itse olen odotellut suuremman luokan sekasortoa maailmalla jo kauan aikaa.

Syyrian tilanne saattaa levitä käsiin, ja sekä Israel että USA saattavat alkaa käyttää F-35:ttä. Pohjois-Koreasta ei kukaan tiedä.

Minun mielestäni Suomen lähialueiden tilanne on muuttunut ihan viime aikoina. Minä ainakin olin ihmeissäni tästä:

https://theaviationist.com/2017/06/...-combat-aircraft-intercepted-over-the-baltic/

Minusta ainakin näyttää, että HX-hankinta pitää olla sellainen kone, joka toimii ilmapuolustuksessa oikeasti hyvin. Minua kiinnostaa kovasti, miten mahdolliset toimittajamaat suhtautuvat Suomen asemaan Euroopassa. Mutta en tiedä, miten pitkälle nämä asiat voivat selvitä nettikeskustelussa tällaisella foorumilla.
 
Okei, mielenkiintoisia kommentteja. B61 voi siis tietenkin jäädä Belgiaan vaikka Belgian tuleva kone ei niitä itse kantaisikaan. Saadaanhan paikalle milloin vaan sellainen jenkkien kone, joka niitä voi kantaa.

Mutta nyt jo tultiin siihen, miksi sanoin että en jaksa nettiväittelyitä. :eek::confused:o_O Milläs mä todistan, että en ole Putiinin trolli?

En tiedä uskallanko sanoa yhtään mitään F-35:stä kun se herättää niin suuria intohimoja. Kumminkin tässä on erittäin mielenkiintoista se, että F-35 tulee pakon edestä joutumaan oikeaan sotaan. Se tullaan testaamaan käytännössä - maailmantilanne on sellainen. Jos siinä on bugeja niin ne tulee vastaan ihan oikeesti.
Tervetuloa foorumille @Punahilkka ! Ensimmäisenä testataan kovassa tilanteessa (mahdollisesti on jo testattu) F-35i, johon IAF on ollut sekä julkisesti että käsittääkseni muutenkin jo kovin tyytyväinen. Israelissa on maailman tiiviimmäksi rakennettu kolmikerroksinen ilmapuolustus, ja ovat tyytyväisiä uuteen häivekoneeseen.
Tämäkin on mielenkiintoista :).

EDIT: jossa siis alin kerros ei ole mallia 12,7mm itkk & hyrrä-sergei, vaan Iron Dome... ;).
 
No tähän väliin kysymys: riippumatta siitä mikä konetyyppi lopulta valitaan, olisiko Reaper mahdollinen lennokki sen rinnalle?

https://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-9_Reaper

Reaper kykenee mm. kantamaan 2 X JDAM. Reaper ei varmaan kykene toimimaan etulinjassa, mutta vaikkapa mottiin jääneen vihulaisen niskassa nämä saattaisivat tehdä pipiä. Muistan että JDAM on jo Suomella käytössä Horneteissa.
 
Lennokkivalinnat tehdään näillä näkymin vasta 20-luvun lopulla, 30-luvun alussa. Nykyiset lennokit ovat pääasiassa savamaja-tehtäviin soveltuvia ja Suomen sodanajan tarpeet ovat toiset, eli lennokki jonka Suomi ostaa(jos ostaa), on todennäköisesti vasta suunnitteluvaiheessa.
 
Ai kas, nyt bongasin tuon nimimerkki Miikkaj:n. Näyttäisi olevan bannattu.

Mitähän tässä uskaltaisi sanoa. No painotan vielä sitä, että uskon näiden koneiden joutuvan oikeaan sotaan. Itse olen odotellut suuremman luokan sekasortoa maailmalla jo kauan aikaa.

Syyrian tilanne saattaa levitä käsiin, ja sekä Israel että USA saattavat alkaa käyttää F-35:ttä. Pohjois-Koreasta ei kukaan tiedä.

Minun mielestäni Suomen lähialueiden tilanne on muuttunut ihan viime aikoina. Minä ainakin olin ihmeissäni tästä:

https://theaviationist.com/2017/06/...-combat-aircraft-intercepted-over-the-baltic/

Minusta ainakin näyttää, että HX-hankinta pitää olla sellainen kone, joka toimii ilmapuolustuksessa oikeasti hyvin. Minua kiinnostaa kovasti, miten mahdolliset toimittajamaat suhtautuvat Suomen asemaan Euroopassa. Mutta en tiedä, miten pitkälle nämä asiat voivat selvitä nettikeskustelussa tällaisella foorumilla.


Suomella on Yhdysvaltain kanssa salainen sopimus jolla se pääsee käsiksi Dreamland aka Area 51 ja Skunk Works teknologiaan, puhutaan 6+ sukupolven aktiivisesta häiveestä jolla voidaan vaikka laskeutua Punaiselle torille haluttaessa.
Suomessa toiminta on sijoitettu Lestijärven Rauhayhdistyksen alle louhittuihin tiloihin, yhteiset konferenssit järjestetään Nevadan ja Suomen suviseuroilla.
 
Tulipahan vain mieleen, että joko on havaittu naapurin trollien aloittaneen mielipidevaikuttamisen HX-hankkeen suhteen? Jos kyllä, niin mitä konevalintaa kohden ajatuksia yritetään suunnata?
En ole havainnut vaikuttamista minkään koneen suuntaan, pääteemana on todennäköisesti traditionaalinen "Suomen sotahullut kenraalit tuhlaamassa miljardeja USA:n talutusnuorassa".

Eihän näistä koneista mikään Venäjän etua aja, ei edes teknisesti kehnoin ja kallein, koska se voi ajaa Suomen Naton syliin.
 
Suuressa maailmassa on jo kauan sitten tehty "honeypot"-sivustoja, joille hakeutuvat tietyn profiilin omaavat ihmiset, vaikkapa salafistit. En vielä ole keksinyt minkälainen honeypot tämä sivusto on. Mutta lähdetään siitä, että tämä nimenomaan on sellainen :cool:
 
Suuressa maailmassa on jo kauan sitten tehty "honeypot"-sivustoja, joille hakeutuvat tietyn profiilin omaavat ihmiset, vaikkapa salafistit. En vielä ole keksinyt minkälainen honeypot tämä sivusto on. Mutta lähdetään siitä, että tämä nimenomaan on sellainen :cool:


Viimeisin MP.net meeting.

crazy1.jpg
 
Suuressa maailmassa on jo kauan sitten tehty "honeypot"-sivustoja, joille hakeutuvat tietyn profiilin omaavat ihmiset, vaikkapa salafistit. En vielä ole keksinyt minkälainen honeypot tämä sivusto on. Mutta lähdetään siitä, että tämä nimenomaan on sellainen :cool:
Tämä on ns. "crackpot" -sivusto, jolla katkeroituneet sijoittamattomat reserviläiset fantasioivat maailmanpalosta jossa valtio ja armeija oikeasti tarvitsisivat heitä ja välittäisivät heistä. Toisin kuin perhe ja työnantaja, ainakin joku vaatisi meiltä muuta kuin käteistä tai palkattomia saatanan ylitöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Ystävät, toverit!
Palattaisiinko taas hunajakipon äärelle?
IMG_2320.JPG

Tässä ketjussa laskeskellaan todennäköisyyksiä sille, mikä/mitkä ehdokkaista valitaan ikääntyvien Hornettien saappaiden täyttäjiksi. Stetson-Harrison -menetelmällä iterointi lienee käytetyin laskentatapa. Ja bias-säädintä voi käyttää parametrikorjauksiin.

Kyse on siis näistä:

IMG_2325.JPG IMG_2323.JPG IMG_2321.JPG IMG_2322.JPG IMG_2324.JPG

Huntutanssia saa tanssia vasta, kun on hieman kokemusta. Tässä kilpailijat nykytilanteen valossa. Valintatilanteeseen on vielä aikaa, joten harjoittelu jatkukoon.
 
En nyt muista, olenko jo laatinut oman listani. Ehkä vain toistan itseäni. Mutta tässä on joka tapauksessa omat suosikkini HX-valinnaksi:

1. F-35
2. Dassault Rafale
3. F/A-18 Super Hornet

Perusteluni menevät siten, että Hollannin valinnassa F-35 ja Rafale rankattiin melkein yhtä korkealle. Siksi ne ovat korkeimmilla sijoilla. F-35 olisi luonnollinen "unelmien täyttymys", mikäli sen valinnalla saavutetaan riittävä itsenäisyys. F-35 olisi erittäin hyväksyttävä vaihtoehto sekä suorituskykynsä, kasvupotentiaalinsa että poliittisten vaikutustensa takia. Rafale tulee hyvänä kakkosena, koska se on koeteltu konetyyppi, jolla on myös näillä näkymin uskottava kehityspolku.

Mikäli poliittiset syyt "pakottavat" hankkimaan amerikkalaiskoneen eikä F-35 kelpaa syystä taikka toisesta, siinä tapauksessa valinta on Super Hornet. Super Hornetin puolesta puhuvat myös hyvä aseyhteensopivuus Hornetin aseiden kanssa sekä jonkinlainen yhteensopivuus huolto- ja tukeutumisvälineistön kanssa.

Gripenin ja Eurofighter Typhoonin mahdollisuuksia on syytä epäillä. EF Typhoonilta puuttuu uskottava kehityssuunniltema ja sitä myöten tulevaisuus, vaikka konetyyppi onkin suunniteltu torjuntahävittäjä-ajatus kirkkaana mielessä. Gripenin kehittymättömyys taas on liian suuri riski.

Poliittiset vaikutukset ovat tietysti liikkuva luonnovara. Ehkä valinta kohdistuu Gripeniin, koska se "ei provosoi Venäjää". Tai sitten Super Hornet haudataan, jos jenkkikoneen ostaminen ei olekaan väistämätön pakko.
 
Minulla ei ole suosikkeja, mutta olen äänestänyt enkä aio muuttaa sitä, koska se on noloa. Mehän saamme lisätietoa, kun homma lähenee. Esimerkiksi oma alkuveikkaukseni aikoo kaiketi lopettaa tuotantonsa kokonaan, joten voi olla, että se putoaa pois.

Veikatessa sitä vain tekee rivin joskus vaikka oma suosikki sattuisi kisan häviämään. Vaikka ei tässä mitään voita.
 
Koska tämä ei ole mikään Jokerit - HIFK-ottelu vaan vakava asia, voin toki miettiä syitä, miksi äänestin silloin kuten äänestin. Mutta kuten sanoin, visiot tuotannon lopettamisesta voivat olla iso muuttuja, ellei sitten päivityksiä tarjota jatkossakin hyvällä sopimuksella.

Veikkaukseni oli silloin Super Hornet, joka ei ole sama kuin suosikkini, ja veikkaukseni on jo paljastumassa vääräksi. Vain Advanced Super Hornet voisi tulla edes kyseeseen.

Pikaperusteet olivat (nämähän ovat vielä koettelematta, kunhan jotain mietin ja keräsin):

- nousu ja lasku maantietukikohdista.
- 60 prosenttia huoltoon tarvittavista työkaluista sopii heti.
- häiveominaisuuksia parannettu ja parannetaan.
- uudet koneet eivät ole F-35 mutta ovat sukupolvea 4+, kun muut ovat kolmatta.
- laivastoversio valittiin F-22 Raptorin korvaajaksi taloussyistä ja F-35:n korvaajaksi, koska se ei ole täysin valmis.
- veikkausta puoltaa erityisesti poliitikkojen houkutus jatkaa Patrian ja Boeingin yhteistyötä.
- Growlereilla varustetut koneet saavuttivat huomattavaa menestystä Libyan ilmapuolustusten sekä maakohteiden häirinnässä.
- kone on saanut lisätilauksia merivoimien valmistautuessa tulevaisuuteen raskaammilla elektronisen sodankäynnin kyvyillä. (Advanced Super Hornet)
- US Navy ei odota F-35:n olevan kykenevä yksinään.

Vastaan on tullut myös vahvoja perusteluja

- Kone on parhaimmillaan tukihävittäjänä ja täsmäpommittajana, mutta Suomessa yläkorkeuksien ilmatorjunnan tehtäviä on annettu hävittäjille.
- Jää hienokseltaan alakynteen uudelle Flankerille. Vasta Advanced Super Hornet voi tarjota tarvittavia etuja uusien päivitysten kanssa.

Ehkäpä paljastan oikean suosikkini joskus, vaikka täällä kuulemma tapellaan kuin jossain fanikatsomossa.
 
Mulla on sellainen kuva että Advanced Super Hornet on hyllytetty ja tilalle tuli SH Block 3, joka on vähemmän radikaali. Korjatkaa jos olen väärässä
 
Menestys Libyassa ei ehkä ole riittävä mittapuu, mutta kieltämättä houkuttaisi ajatus ostaa 12 Growleria kuten Australia jonkun muun oheen. Tosin jossain on väittety, ettei se iänikuinen AN/ALQ-99 podi ole kummoinen (käytön väitetty esim. jumittavan Growlerin oman tutkan) vaan NGJ:hin kohdistuu suuret odotukset. Australia onkin lyönyt sen kehitykseen 200 miljoonaa usd Yhdysvaltain laivaston oheen. Sen käyttö toki mahdollistunee myös F-35:lle 2030+. Isompi kysymysmerkki on kaksi ukkoa yhdessä koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/AN/ALQ-99

Mulla on sellainen kuva että Advanced Super Hornet on hyllytetty ja tilalle tuli SH Block 3, joka on vähemmän radikaali. Korjatkaa jos olen väärässä
Onhan se kun kauppaa ei tullut. Maksajaa esim. moottorille ei ole.
Sen sijaan IRST-podi ja rungonmyötäiset, sekä jotain tehtävä/tietojenkäsittelyavioniikkaa päivitetään laivaston Super Horneteihin.
 
- laivastoversio valittiin F-22 Raptorin korvaajaksi taloussyistä ja F-35:n korvaajaksi, koska se ei ole täysin valmis.
Avaisitko tätä hieman? Ei kai mikään hornet versio ole korvaamassa Raptoria saati Lightningia?
 
Mulla on sellainen kuva että Advanced Super Hornet on hyllytetty ja tilalle tuli SH Block 3, joka on vähemmän radikaali. Korjatkaa jos olen väärässä

En tiedä. En ole seurannut oikeasti kunnolla puoleentoista vuoteen tätä. Voi olla, että jos kerään kaiken päviän tiedon, suosikkikin vaihtuu! Veikkausta en vaihda, koska mikä veikkaus se on, jos koko ajan saa vaihtaa. No ruletti tietysti, mutta siinäkin ilmoitetaan jossain vaiheessa, että nyt kun laittaa panoksen, velä ehtii.
 
Back
Top