Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mulla on sellainen kuva että Advanced Super Hornet on hyllytetty ja tilalle tuli SH Block 3, joka on vähemmän radikaali. Korjatkaa jos olen väärässä
Juuri näin. ASH on kuopattu. Boeing tarjoaa SH block kolmosta tilalle. Advancediin verrattuna siitä on karsittu häiveominaisuudet ja moottoripäivitykset veks.
 
Avaisitko tätä hieman? Ei kai mikään hornet versio ole korvaamassa Raptoria saati Lightningia?

Ei tietenkään! Se korvata on tietysti aivan väärä sana, ei ei. Tarkoitin syytä, miksi siitä tuli sitten päähävittäjä laivastolle. Budjettien kiristyessä merivoimat keskeytti NATF-ohjelman, jonka tarkoituksena oli tuottaa laivastoversio ilmavoimien F-22 Raptor hävittäjästä.
 
Menestys Libyassa ei ehkä ole riittävä mittapuu, mutta kieltämättä houkuttaisi ajatus ostaa 12 Growleria kuten Australia jonkun muun oheen. Tosin jossain on väittety, ettei se iänikuinen AN/ALQ-99 podi ole kummoinen (käytön väitetty esim. jumittavan Growlerin oman tutkan) vaan NGJ:hin kohdistuu suuret odotukset. Australia onkin lyönyt sen kehitykseen 200 miljoonaa usd Yhdysvaltain laivaston oheen. Sen käyttö toki mahdollistunee myös F-35:lle 2030+. Isompi kysymysmerkki on kaksi ukkoa yhdessä koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/AN/ALQ-99


Onhan se kun kauppaa ei tullut. Maksajaa esim. moottorille ei ole.
Sen sijaan IRST-podi ja rungonmyötäiset, sekä jotain tehtävä/tietojenkäsittelyavioniikkaa päivitetään laivaston Super Horneteihin.

f18-advanced-super-hornet-3.png



advancedsuperhornet_graphic_boeing.jpg
 
Tuo on jo se kevyissä mullissa oleva Advanced Super Hornet. Myyvät laivastolle nyt Block 3 päivitystä josta on karsittu noi asepodit ja tehokkaammat myllyt.

Unlike Boeing’s previous Advanced Super Hornet concept that made its debut in 2013, the new Block III aircraft is a more modest proposition that is designed to support the rest of the air wing including the Lockheed Martin F-35C Joint Strike Fighter, Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye and the EA-18G Growler

http://nationalinterest.org/blog/th...k-iii-f-18e-f-super-hornet-about-become-21282
 
Kumma jos podi pitäisi karsia jos se on jo kehitetty, eihän sitä tarvita edes joka tehtävässä.
Tuskin sitä ihan valmiiksi asti oli kehitetty.
Omasta mielestäni tuo Block 3 oli oikeinkin järkevä veto Boeingilta. Houkuttelevan edullisena pysyvä mutta silti suorituskykyinen kone. Advanced versio saattaisi lähennellä F-35C:tä hinnaltaan muttei suorituskyvyltään. En näe markkinarakoa konseptille noista syistä. (Eikä sillä sellaista sitten ilmeisesti ollutkaan)
 
Tuskin sitä ihan valmiiksi asti oli kehitetty.
Omasta mielestäni tuo Block 3 oli oikeinkin järkevä veto Boeingilta. Houkuttelevan edullisena pysyvä mutta silti suorituskykyinen kone. Advanced versio saattaisi lähennellä F-35C:tä hinnaltaan muttei suorituskyvyltään. En näe markkinarakoa konseptille noista syistä. (Eikä sillä sellaista sitten ilmeisesti ollutkaan)

Nuo lisätankit sekä avioniikan ja teknologian päivitykset näyttävät ihan päteviltä, silti kumma jos podiakin ei saataisi aikaiseksi.
Kuten sanoin toisessa ketjussa, minulle kelpaisi sama yhdistelmä kalustoa kuin Australialle.
 
Nuo lisätankit sekä avioniikan ja teknologian päivitykset näyttävät ihan päteviltä, silti kumma jos podiakin ei saataisi aikaiseksi.
Kuten sanoin toisessa ketjussa, minulle kelpaisi sama yhdistelmä kalustoa kuin Australialle.
Laivastolla on jo olemassa kallis häivekone. SH:n rooli on olla se huokea työkone ja pommijuhta, nuo podit eivät oikein auta siinä tehtävässä.

Tottakai ne saataisiin valmiiksi jos halua (lue rahaa) löytyisi. Osin yllä mainituista syistä sitä ei kuitenkaan löydy.

In some ways, Boeing updated its Advanced Super Hornet (ASH) package unveiled in 2013 to meet changed requirements. The ASH, Gillian pointed out, had several stealth features that were considered no longer necessary in a carrier wing that would include F-35C stealth fighters, and the revamped offering, dubbed Block III, is geared more to warfighting and aircraft performance and less to concealment effort.

http://www.defensenews.com/articles/boeing-pushing-new-block-iii-super-hornet
 
Suomen nykyinen Hornet on 4. sukupolven kone. Seuraajat tuskin siis ovat kolmatta sukupolvea..

Tästä on eri käsityksiä, sillä kaikki toimittajat eivät varmaan ole aina kärryillä, kun he ehkä tarkoittavat esim. kolmatta kehitysastetta neljännen sukupolven hävittäjään? Toisaalta puhe "viidennestä" on jopa osin markkinointipuhetta, mutta selvää lienee, että kolmas sukupolvi oli se 1960-luvulla tullut ja nämä kilpailijat ovat enemmän neljättä.

Niin tai näin, Advanced Super Hornetin piti vielä joku vuosi sitten osua eurooppalaisten ja F-35:n välimaastoon. Mutta jos suunnitelma on mennyt limboksi, ei jatkoon.

Tällaisia juttuja on pilvin pimein, mistä sain tuon aihion:

Kolmannen sukupolven monitoimihävittäjä, Gripen E esiteltiin kutsuvierasyleisölle ja medialle keskiviikkona 18.5.

http://www.kaleva.fi/videot/saab-esitteli-uuden-sukupolven-gripen-havittajan/4379/


Tuskin sitä ihan valmiiksi asti oli kehitetty.
Omasta mielestäni tuo Block 3 oli oikeinkin järkevä veto Boeingilta. Houkuttelevan edullisena pysyvä mutta silti suorituskykyinen kone. Advanced-versio saattaisi lähennellä F-35C:tä hinnaltaan muttei suorituskyvyltään. En näe markkinarakoa konseptille noista syistä. (Eikä sillä sellaista sitten ilmeisesti ollutkaan)

Koska me joudumme lukemaan ilmailuartikkeleita, joihin on sekoitettu myös ansaintalogiikkaa ja lobbausta, suosikin lukkoon lyöminen on vaikeaa enkä sitä halua tehdä lopullisesti vaan pitää ovet auki ja mielen nöyränä virheille.

Onhan tässä vielä aikaa. Super Hornetista pitäisi olla jotain julkistamatonta uutta hienoa, että sitä voisi edes pitää kisassa. En tiedä, onko.

Maantieteelliset realiteetit (käyttöaste erityisesti kylmässä ilmanalassa ja huollettavuus) tulevat merkitsemään.

Yhtään en tiedä. Jos nyt pitäisi veikata uudelleen, se voisi olla yhtä hyvin vaikka Rafale kuin mikä tahansa muukin. Miksi Rafale ei lainkaan näyttäytynyt Kaivopuiston päällä, jossa olivat kaikki muut eurooppalaiste? Dassault jakoi siellä lippalakkeja vain. Se herätti huomiotani. Ei F-35 ollut siellä myöskään mutta pari Super Hornetia oli.

F-35 on kehittynyt lujaa, kun Yhdysvaltain ilmavoimat, merivoimat ja merijalkaväki aloittivat hävittäjän käyttöönoton ja ensimmäiset liittolaismaatkin ovat alkaneet vastaanottaa koneitaan. Gripen E:n ensilento oli juuri. Joko toisen kerran uutukainen osuu pahaan hankintasaumaan?
 
Ehkäpä paljastan oikean suosikkini joskus, vaikka täällä kuulemma tapellaan kuin jossain fanikatsomossa.

Pelkäätkö joutuvasi tappelemaan molempia katsomoita vastaan? ;)
 
Pelkäätkö joutuvasi tappelemaan molempia katsomoita vastaan? ;)

Minä tiedän joutuvani vaikka en pelkää mitään enkä ketään. Paitsi sitä, että taivas putoaa niskaani. Meinasin juuri laittaa kuvan itsestäni raitapaita päällä (kiekkotuomarin, ei vangin). Olen ollut kasan päällä ja alla aika monta kertaa. Se on muuten paha paikka kun kaksi satakiloista kuuma-kallea alkaa mättää. Pitää vähän katsoa, ettei mene päin tilanteeseen. Sitähän tämäkin on, vaikkakin verbaalisti.

Ei valmennusta ja pelaamista voi oikeasti hoitaa fanikatsomosta. Yritetty on kyllä.
 
Pitääkö tästä sivuseikasta puhua kaksi päivää. Viestini #1911 aluksi jo epäilin tätä. Tiedätkö, miksi F-35 ja Rafale eivät käyneet esittäytymässä vaikka Typhoon, Gripen ja Super Hornet olivat? Kokonaiskäsityksesi HX-hankkeesta?

Ei tietenkään. Pahoittelut että korjasin virheen ja selitin asiaa.

On minulla kaikenlaisia käsityksiä ja ajatuksia, mutta olen todennut helpoimmaksi pitää ne ominani ja osallistua keskusteluun lähinnä selkeiden virheiden korjaamisen muodossa. Se ei valitettavasti ole kovin positiivista, mutta keskustelua kehittävä pyrkimys siinäkin on.
 
Ei tietenkään. Pahoittelut että korjasin virheen ja selitin asiaa.

On minulla kaikenlaisia käsityksiä ja ajatuksia, mutta olen todennut helpoimmaksi pitää ne ominani ja osallistua keskusteluun lähinnä selkeiden virheiden korjaamisen muodossa. Se ei valitettavasti ole kovin positiivista, mutta keskustelua kehittävä pyrkimys siinäkin on.

Ihmettelin vain, että miksi kaksi lyhyttä viestiä ilman mitään muuta alustusta. Nyt ymmärrän.

Vai on sellaiseksi mennyt. En ole jaksanut juuri seurata, kunhan poikkesin katsomassa missä juuri nyt mennään.

Minulla on teoria tästä oudosta joukkoliikkeestä. Maanpuolustus on oikeasti tärkeä asia keskustelijoille. Kaikkia pelottaa väärä valinta. Sehän olisi paha juttu. Sitten uskotaan, että joku on parempi kuin toinen ja luullaan että kun omasta ajatuksestaan pitää kiinni kynsin ja hampain, se estää jonkin isänmaata koskettelevan välittömän katastrofin syntymisen.

Joukkoliikkeessä Jeesus tulee taivaasta ja paremman puutteessa Amerikasta.

Voi tullakin. tai sitten ei!
 
2016 /Puolustusministeriö

- - lähetetyssä tietopyynnössä vastaajille esiteltiin Suomen ilmapuolustuksen toimintaympäristöä kuvaavia skenaarioita. Vastaajilta pyydettiin ratkaisumalleja ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien suorituskyvyn korvaamiseksi skenaarioiden mukaisissa tehtävissä vuoden 2030 jälkeisessä turvallisuusympäristössä. Lisäksi pyydettiin tietoja itse hävittäjistä ja niiden asejärjestelmistä, koulutusvälineistä, koulutuksesta, johtamisjärjestelmästä sekä ylläpidon edellyttämistä järjestelyistä ja kotimaisen teollisuuden roolista.

Vastaajille annettiin myös mahdollisuus esittää ratkaisuja, joissa monitoimihävittäjien suorituskykyjä voi olla täydentämässä esimerkiksi useampia lentokonetyyppejä tai miehittämättömiä ilma-aluksia.

Tietopyyntöön saatiin vastaukset Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 sekä Saab Gripen -monitoimihävittäjistä. Valmistajien vastaukset sisälsivät monipuolisia ja laajoja ratkaisuehdotuksia tietopyynnössä esitettyihin skenaarioihin. Kaikissa vastauksissa esitettiin Hornetien suorituskyvyn korvaamista monitoimihävittäjän suorituskykyihin perustuvilla ratkaisuilla. Vastauksissa kuvattiin myös monitoimihävittäjien sekä erityyppisten miehitettyjen ja miehittämättömien ilma-alusten välisiä rajapintoja skenaarioiden mukaisissa tehtävissä.

Jokainen tietopyynnön vastaanottanut maa ja hävittäjätoimittaja kertoivat Suomen lähettämän tietopyynnön olleen kattavin ja haastavin, jonka he ovat vastaanottaneet.

http://www.defmin.fi/puolustushalli...uraajahanke_(hx-hanke)_on_kaynnissa.8564.news
 
2017 - 2018

Tietopyynnön analyysin perusteella HX-hanke on käynnistänyt yksityiskohtaisemman tarjouspyynnön valmistelun. Tämä tarjouspyyntö tullaan lähettämään jo mainituille viittä hävittäjää edustaville valtioille ja valmistajille keväällä 2018. Tarjouspyynnön lähettäminen edellyttää puolustushallinnon kaupallisen johtoryhmän ja talouspoliittisen ministerivaliokunnan puoltavia kantoja. Käytännössä tarjouspyynnön lähettäminen merkitsee Suomen sitoutumista hävittäjähankintaan.

Tarjouspyyntöjen vastaukset saadaan vuoden 2018 loppuun mennessä. Tämän jälkeen alkaa suuri ja haasteellinen työ vastausten analysoinnissa ja yhteismitallistamisessa.

Hankkeen kannalta merkittävä asia on vuoden 2019 eduskuntavaalit, uuden hallituksen muodostaminen sekä hallitusohjelman laatiminen. Tarjouspyynnön vastausten analyysin keskeisimmät tulokset tullaan esittelemään uudelle hallitukselle, jolta odotetaan tarvittavia jatkolinjauksia joko hallitusohjelmassa tai muun ohjauksen kautta. Tätä ennen hankkeessa ei tehdä merkittäviä uusia päätöksiä, esimerkiksi hävittäjäkandidaattien karsintaa.
 
Hävittäjävalinnan päätöksentekoalueiksi on määritetty:
  • suorituskyky, eli ”hankittavan järjestelmän kyky voittaa taistelut koko elinkaaren ajan”
  • elinkaarikustannukset, eli ”onko varaa hankkia ja operoida järjestelmällä koko elinkaaren ajan ja kehittää sitä ulkoisen uhan kehittyminen huomioiden”
  • kotimaisen teollisuuden osallistuminen ja huoltovarmuus, eli ”kyky turvata järjestelmän käytettävyys rauhan ja sodan aikana”
  • turvallisuus- ja puolustuspoliittiset vaikutukset, eli ”konevalinnan mahdollinen vaikutus Suomen ja hävittäjäkilpailuun osallistuvien maiden kahdenväliseen turvallisuus- ja puolustusyhteistyöhön”
Puolustusministeriön suunnitelman mukaan lopullisen päätöksen hävittäjähankinnasta tekee vuonna 2019 aloittava hallitus loppuvuodesta 2021. Rahoituksesta päättää eduskunta budjettivaltansa nojalla.
 
Back
Top