Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Niin, taistelujärjestelmää tässä ollaan valitsemassa. Entinen Gripen-pilotti totesi noiden juttelun noista dogfight kyvyistä olevan kuin vertailtaisiin pistimien ominaisuuksia. Toinen Gripen-pilotti taas on esittänyt että hän ei koskaan ole hävinnyt kaartotaistelua amerikkalaista konetta vastaan. Kysessä oli bloggari Wiseman ja hän ei ole lentänyt F-22 tai F-35 konetta vastaan, mutta ainakin suomalaisia ja norjalaisia koneita vastaan ja luultavasti muunkinmaalaisia. Toisaalta hän on myös kirjoittanut pari hyvää bloggausta BWR-taistelusta, eikä esitä että kaartotaistelu olisi relevanttia.

Taistelujärjestelmän valinnassa painottuvat muut seikat kuin liiketimiskyvyllä mässäily.

Ei lähitoiminta ole kaartotaistelua ja tykkitappelua eikä pistintappelua vaan toimimista alle 40 kilometrin etäisyyksillä ohjuksin. Lentäjät toki pitävät kirkkiksestä.

Maatuki ja insinööriajattelu pitää taistelunjärjestelmä-ajattelusta. Hyöty on suuri. Se osa ilmavoimien henkilökuntaa, joka seisoo, monimielisesti sanoen, tukevasti maassa, sanookin joskus että lentäjä on sellainen, jonka olisi aika vaikea nielaista ajatusta, jos heille yhtäkkiä vakuuttavasti osoitettaisiin, että enää heitä ei tarvittaisi vaan kaikki voitaisiin tehdä yksin maasta käsin.

Olen miettinyt israelilaisten ja amerikkalaisten ajattelua. Eniten ilmavoittoja lienee F-15 Eaglella, noin sata. Yleensä kokemus on hitihatimaista, joten siinä tietysti menee sekin vertailukelpoisuus, mutta amerikkalaisilla on F-22 ja paljon muutakin. Israel, joka on siis myös F-35:n tilaaja, päätti hankkia lisää myös uusimpia Eagleja. Kyllä he tietävät, mitä tekevät ja lukevat omaa lähialuettaan ja sitä, mitä siellä on vastassa.

Tämä siis siitä huolimatta, että F-35 kykenee ja ehtii tekemään kaikki ilmasta maahan -tehtävät, jos vastassa on Eagle. Se ei niitä harjoituksissa alas saa. Ilmasta maahan -tehtävät voi suorittaa hyvinkin kaukaa ja korkealta. Konetta ei havaita ajoissa, ja sitten se lähteekin jo kotiin.

Olisi mukavaa, että meillä olisi tuollainen iskukyky maahan.

Mutta se ei ole ainoa juttu. Koko ajan ei olla hyökkäämässä S-300-aseman tai lentotukikohdan kimppuun sodassa. Koneen pitää vuosikymmenet hoitaa aluevalvonta ja tunnistustehtävät, sen liikkumisen ja nopeuden on riitettävä siihen.

Yhden aspektin otan esiin kuitenkin. Kovin usein sanotaan, että meillä "ei ole varaa kahteen konetyyppiin" tai että "se ei ollut aikaisemminkaan hyvä ratkaisu". Silloin ollaan jälleen vertailukelpoisuuden ongelmissa. Nimittäin Mig ja Draken tulivat täysin eri ilmansuunnilta. Ei voinut liiemmin puhua synergioista ja yhteensopivuuksista.

Vielä ei ole tehty poliittista päätöstä yhdestä ainoasta konetyypistä. Huoltoyhteistyö ja sotilasyhteistyö Norjan, Ruotsin, Britannian, Yhdysvaltain ja Ranskan kanssa tullaan laskemaan myös tämä vaihtoehto ainakin pöydällä. Jopa Japani on varmasti kiinnostunut meidän valinnastamme, niin uskomattomalta kuin tämä kuulostaa. Raha-asiat ovat siitä mielenkiintoisia, että taitavalla suunnittelulla joskus sama satanen pyörii ympyrää ja luo työtä vähän useammalle kulkiessaan. Erityisen hanakasti tähän asiaan tarttuu SDP. Jos tällaista pöhinää on saatavilla, se ostaa miljardeilla vaikka vanhoja Gnateja.

Nyt olisi tarjolla muutakin.
 
Olen miettinyt israelilaisten ja amerikkalaisten ajattelua. Eniten ilmavoittoja lienee F-15 Eaglella, noin sata. Yleensä kokemus on hitihatimaista, joten siinä tietysti menee sekin vertailukelpoisuus, mutta amerikkalaisilla on F-22 ja paljon muutakin. Israel, joka on siis myös F-35:n tilaaja, päätti hankkia lisää myös uusimpia Eagleja. Kyllä he tietävät, mitä tekevät ja lukevat omaa lähialuettaan ja sitä, mitä siellä on vastassa.
Eivät iipot käsittääkseni ole hankkineet uusia eagleja sen jälkeen kun hankkivat kolmevitosia?
 
Lähitaistelusta ja häivekoneista kun aina puhutaan, niin muistutetaan taas että kahden häivekoneen välinen kohtaaminen muuttuu lähitaisteluksi paljon todennäköisemmin kuin kahden ei-häivekoneen. Tästä näkökulmasta häive ei tee lähitaistelua merkityksettömäksi vaan päinvastoin.
 
Eivät iipot käsittääkseni ole hankkineet uusia eagleja sen jälkeen kun hankkivat kolmevitosia?

Eivät. Olen pitänyt sitä vain itsestään selvänä, koska tihkuneiden tietojen mukaan se on hiljaisuudessa viestinyt tarvitsevansa lisää F-15 hävittäjiä ja ilmaissut kiinnostuksensa pöydällä olevaan Silent Eagleen, johon pitäisi tulla häiveominaisuuksia ja uusi tutka. Väitetään Israelin saaneen luvan koneiden muokkaamiseen ohjelmistoista lähtien.

Mutta tässä nyt olen ihan pelkkien puheiden varassa.
 
Olis se kyllä eetvarttia. Ensin f-35:sia 42 kpl kotimaisella kasauksella ja sitten 21kpl F-22B:tä ja kaikki herkut siiven alle.
 
Eivät. Olen pitänyt sitä vain itsestään selvänä, koska tihkuneiden tietojen mukaan se on hiljaisuudessa viestinyt tarvitsevansa lisää F-15 hävittäjiä ja ilmaissut kiinnostuksensa pöydällä olevaan Silent Eagleen, johon pitäisi tulla häiveominaisuuksia ja uusi tutka. Väitetään Israelin saaneen luvan koneiden muokkaamiseen ohjelmistoista lähtien.

Mutta tässä nyt olen ihan pelkkien puheiden varassa.
Silent Eagle on jo roskakorissa ja iipot päätyivät hankkimaan lisää kolmevitosia uusien F-15:ien sijaan. Näin olen ymmärtänyt.
 
Silent Eagle on jo roskakorissa ja iipot päätyivät hankkimaan lisää kolmevitosia uusien F-15:ien sijaan. Näin olen ymmärtänyt.

Näin jo muutama vuosi sitten, mutta ilmeisesti spekulointi ei lopu. Taitaa olla koko ala aikamoinen spekulointimylly.

Tällaista on paljon:

http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...15-havittajasta-sittenkin-paivanvalon-6063000

Tällä on joku asenne, joten voi olla maksettu mies:

http://www.bryensblog.com/trump-right-f-35/
 
Lähitaistelusta ja häivekoneista kun aina puhutaan, niin muistutetaan taas että kahden häivekoneen välinen kohtaaminen muuttuu lähitaisteluksi paljon todennäköisemmin kuin kahden ei-häivekoneen. Tästä näkökulmasta häive ei tee lähitaistelua merkityksettömäksi vaan päinvastoin.

Onkos naapurilla joku kone valmisteilla, joka on oikeasti häivekone?
 
In other news, Malesia pistää hävittäjähankinnan jäihin. Tarkoitus oli korvata MiG-29:t mutta rahat käytetään merivalvontakoneisiin ja islamistien pommittamiseen. Asiaan palataan ehkä 2020. Harmi meidän kannaltamme koska skaba olisi ollut hyvä referenssi. Epävirallisten tietojen mukaan Rafale oli kärkiehdokas ennenkuin töpseli vedettiin seinästä.

Katsotaan nyt, hankkivatko lopulta yhtään mitään. Tai saavatko kenties yllättävää tukea ulkomailta ja hyväksyvät sen paremman puutteessa. Joitakin huhuja on liikkunut netissä, että Kuwaitin vanhat Hornetit olisivat menossa saudien tuella Malesiaan. Mutta malesialaisviranomaiset ovat torjuneet nämä huhut, kun niistä on kysytty. Eiväthän ne kovin ihmeellisiä lintuja ole, mutta kaipa niilläkin lentäisi ei oon sijaan.
 
Katsotaan nyt, hankkivatko lopulta yhtään mitään. Tai saavatko kenties yllättävää tukea ulkomailta ja hyväksyvät sen paremman puutteessa. Joitakin huhuja on liikkunut netissä, että Kuwaitin vanhat Hornetit olisivat menossa saudien tuella Malesiaan. Mutta malesialaisviranomaiset ovat torjuneet nämä huhut, kun niistä on kysytty. Eiväthän ne kovin ihmeellisiä lintuja ole, mutta kaipa niilläkin lentäisi ei oon sijaan.

Näköjään ensimmäiset hankittu joskus 1992. Lieköhän tiimat miten täynnä noissa?
 
Dassault on muuten tuota Malesian hävittäjähanketta varten tehnyt hienot nettisivutkin (http://rafalemalaysia.com/), josta löytyy paljon mielenkiintoista tietoa Rafalesta. Lieköhän piakkoin tulossa myös rafalefinland.com.
 
39669560_403.jpg


Jahas. Taisi Eurofighter ja Rafale pudota takamatkalle kisassa. https://yle.fi/uutiset/3-9722121?origin=rss Eli pahimmillaan kehitys pysähtyy ja panokset suunnataan uuteen projektiin.

http://www.leparisien.fr/internatio...ble-un-avion-de-combat-13-07-2017-7131879.php

http://www.dw.com/en/franco-german-...s-defense-enterprise-and-education/a-39666836

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...havittajakauppaan/?shared=977890-6904a757-500
Ranskan ja Saksan hanke yhteisestä hävittäjäkoneesta vaikuttaa myös Suomen hävittäjäkauppaan
Eurofighter ja Rafale uhkaavat jäädä sivuraiteelle, kun kaikki paukut pannaan uuden koneen kehittämiseen vuoteen 2035 mennessä.
 
Itse tässä olisin Dassault Rafalen kannalla. Ranska nyt on osoittanut pari kuukautta takaperin, että se on vakaa yhteiskunta, joka ei valitse johtajikseen inkompetenttejä tositv-staroja. Rafale on lukemani perusteella todella edistynyt kone, joka on kuitenkin F-35:ä edullisempi ja sitä voisi mielestäni ostaa sen 72 kpl. Omasta mielestäni tosin vähän isompi lukukin olisi hyvä. Esim. vaikka 84 kpl.

Kaksi kymmenen kappaleen lentuetta (kolme kolmen koneen parvea ja yksi johtajan kone) Lapin ja Satakunnan lennostolle ja Karjalan lennostolle kolme lentuetta.

Tämän lisäksi jokaisella lentueella olisi pari varakonetta hommattuna, joten kaiken kaikkiaan tulisi seitsemän lentuetta, jossa kaikissa 12 Rafalea.
 
Jos Rafale olisi joukon halvin niin peli olisi selvä, Suomi ostaisi sen, mutta kun on aivan sitä toista ääripäätä hinnan suhteen, niin peli on selvä myös siihen toiseen suuntaan, eli Rafale ulkona.
 
Edistynyt kone kyllä, mutta ei F-35:ttä edullisempi.
En nyt itse tiedä kuinka luotettava lähde Wikipedia on, mutta sieltä olen lukenut Rafalen hinnaksi 80 miljoonaa euroa ja F-35 taas maksaa 95-120 miljoonaa dollaria, joka nykyään on sitten 85-110 miljoonaa euroa. Sääli että ei enää toi eurokaan ole niin vahva dollariin nähden. Muistan ajan jolloin yhdellä eurolla sai puolitoista dollaria.
 
Back
Top