Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ymmärsinkö oikein, että Eurofighter ja Rafale eivät päässeet loppuvaiheeseen jostakin - huoltovarmuus tms? - syystä.

Eli niitä ei verrattu Gripeniin, joten se olisi saattanut olla vaikka viimeinenkin?
Ymmärsit oikein.

Yleisölle ei kerrottu että putosivatko nämä teollisen yhteistyökuvion, huoltovarmuuden vai projisoitujen käyttöustannusten takia, mutta putosivat kuitenkin.

Itsehän epäilen että teollinen yhteistyöpuoli oli varmasti kunnossa näilläkin kisailijoilla jolloin homma hyytyi joko käyttökustannuksiin (typhoon on myös helvetin kalliin koneen maineessa) tai huoltovarmuustekijöihin.
 
F-35 on Suomen valinta ja ostopäätös on tehty. Hyvä niin.

Täällä on keskusteltu siitä, myöhästyykö Block 4 vai ei. Molemmathan ovat eriasteisina mahdollisia kehityskulkuja.
Jos Block 4 myöhästyisi, niin mitä sitten? Kaatuuko ilmapuolustuksemme kuin dominonappulat?

Nojatuoli-ilmamarsalkan näkökulmasta se, että Hornetteja ei ole ennakkoon suunnitellussa aikataulussa lennetty aivan loppuun saakka, on viisas vakuutus mahdollisen viivästyksen varalle. Eli suomeksi: viivästysvaraa on olemassa jo lähtökohtaisesti.

Kuinka todennäköistä viivästyminen on? Tässä ollaan uskon ja luulon varassa, sillä kenpä tietäisi tulevan? Oma veikkaukseni on, että mikäli viivettä tulisi (aiempaan kehitykseen nähden ei sekään olisi ihme), viive ei kuitenkaan olisi kovin mittava.
Ilmeisesti F-35 block 4 kyvyistä ollaan muuten jo päätetty, paitsi hävittäjän uudesta moottorista. Pratt & Whitney on varoittanut Pentagonia siitä että uusi XA-101 ei mahdu ehkä edes C-versioon ilman kovia kustannuksia ja työtä. GE on mainospuheissa luottavampi XA-100 moottorin kanssa, mutta kumpikaan AETP-moottori ei sovi F-35B versioon. Se tekee päivityksestä hankalan, jos pitää kehittää jotakin uutta myös niihin.

F135-PW100 moottoriin on myös päivityspaketti, joka parantaa hieman pa-kulutusta ja jäähdystä hävittäjän elektroniikassa. Nämä ovat luotettavuuden lisäksi ne suurimmat tarpeet.

https://www.airforcemag.com/re-engining-f-35-ge-aetp-boost-speed-payload-range/
https://www.geaviation.com/military/engines/ge-adaptive-cycle-engine
https://www.airforcemag.com/pratt-t...engine-has-two-offerings-for-f-35-propulsion/
 
Ilmeisesti F-35 block 4 kyvyistä ollaan muuten jo päätetty, paitsi hävittäjän uudesta moottorista. Pratt & Whitney on varoittanut Pentagonia siitä että uusi XA-101 ei mahdu ehkä edes C-versioon ilman kovia kustannuksia ja työtä. GE on mainospuheissa luottavampi XA-100 moottorin kanssa, mutta kumpikaan AETP-moottori ei sovi F-35B versioon. Se tekee päivityksestä hankalan, jos pitää kehittää jotakin uutta myös niihin.

F135-PW100 moottoriin on myös päivityspaketti, joka parantaa hieman pa-kulutusta ja jäähdystä hävittäjän elektroniikassa. Nämä ovat luotettavuuden lisäksi ne suurimmat tarpeet.

https://www.airforcemag.com/re-engining-f-35-ge-aetp-boost-speed-payload-range/
https://www.geaviation.com/military/engines/ge-adaptive-cycle-engine
https://www.airforcemag.com/pratt-t...engine-has-two-offerings-for-f-35-propulsion/

Kehitys kehittyy. Moottoripuolella ei ole hätää koska nykyinen (F135-PW100) pelittää päivityksineen oikein hyvin vielä vuosikymmenen.
Merkittävämpi tässä Block 4-päivityksessä saatava parannus on uusi siipiasennettu polttoainesäiliöjärjestelmä,
jonka odotetaan lisäävän hävittäjän kantamaa +25 %.
 
Ymmärsinkö oikein, että Eurofighter ja Rafale eivät päässeet loppuvaiheeseen jostakin - huoltovarmuus tms? - syystä.

Eli niitä ei verrattu Gripeniin, joten se olisi saattanut olla vaikka viimeinenkin?
Suorituskykyvertailun osalta kyllä. Gripenin sijoitus oli korkeintaan kolmas ja mahdollisesti (selvittämättä jäi) neljäs tai viides.
 
Kyllä valinnan on täytynyt olla hyvä kun suomalainen hörhöoppositio on ”vihavärinöissä”!
Hörhölauman kruunaamaton komentaja on kirjastokersantti Tuomioja.
Hän on yrittänyt neljä kertaa SDP:n puheenjohtajaksi ja tulos on ollut hyvin kuvaavaa. Se ilmentää vahvasti SDP:n sisäistä jakolinjaa vasemmisto- ja oikeistosiiven välillä.

Jälleen kerran Lipposen ja Tuomiojan tiet kohtasivat. Vielä tänäkin päivänä Lipposella on enemmän vaikutusvaltaa kuin Tuomiojalla.
Miten olisi mahtanut käydä jos SDP ei olisi niukasti hävinnyt vaaleja ja Paavo Lipponen olisi jatkanut pääministerinä?
Olisiko se mahdollisesti johtanut johonkin toiseen presidenttiin kuin Haloseen?
Olisimmeko silloin ehkä liitynet NATOon?

Samoilla linjoilla Tuomiojan kanssa hävittäjähankinnassa näyttää olevan Paavo Väyrynen! Ei taida Vladimirovkaan enää olla elossa?
Tuomiojalla ja Väyrysellä on se yhteinen piirre että he ovat aina oikeassa!
Tuomioja valitti ettei häneltä kysytty koko asiaa! Ei varmaan kysytty Väyryseltäkään!
Pohjan Akasta ei ole kuuluunut mitään, mutta arvata voi mitä päässä liikkuu. Muija näyttää muuten aivan ”romukauppiaalta”.

Koko hörhöidealismi on konkurssissa. Ennenvanhaan Ruotsin puolueettomuus perustui vahvaan puolustuksen. Nyt koko puolueettomuuden illuusio on romahtanut.
Puolueettomuus ei voi toimia heikolla puolustuksella.
Koko Gripen on täyttä illusiota ollut jo kauan. Ruotsin resursseilla ei kehitetä kilpailukykyistä hävittäjää.
Suomi ja Ruotsi ovat molemmat lähellä NATOa. Jomman kumman liittyessä siihen on toisenkin liityttävä.

Vaikka Ruotsissa on pettymystä Suomen valinnasta, olen täysin varma että he selkeästi tuntevat tosiasiat ja näkevät myös ratkaisun positiiviset puolet.
Oikeastaan sitä rutinaa on ollut aika vähän Ruotsissa.

Ennen emme voineet valita missä kohtaa rajaa sijaitsemme. Nyt me voimme ja vastaus on selvä.

Tuomioja sai ”vihanvärinänsä hallintaan” ja siirtyi ”tavanomaisempaan masennusmoodiin”.
KIEHUN hiljaa ja masennun niin täysin, että tulen muutamalle ihmiselle – Filatov, Puisto, Vehkaoja ja Heinäluoma – yhdessä ja erikseen tuskailleeksi, eikö puoluevaltuusto voisi vielä asettaa jonkun muun pääministeriehdokkaan. Eerolle tokaisen todenmukaisesti, että olen kotona joutunut monesti harkitsemaan poisjääntiä koko vaaleista, silloinen ulkoministeri, nykyinen kansanedustaja Erkki Tuomioja (sd) kirjasi päiväkirjaansa 3. lokakuuta 2002.

SDP:n puheenjohtavaalien tuloksia Tuomiojan ollessa mukana
219 Ulf Sundqist, Louekoski 55, Tuomioja 33
223-127 Lipponen-Tuomioja
201-138 Heinäluoma-Tuomioja
218-132 Urpilainen- Tuomioja
 
No 64->62 ja 67->64 näyttää jo korjatun, joten taitaa olla enää se ettei todellakaan ollut tarkoitus ostaa NL:stä konetta ennen Hornetin kaartoa voittoon.
Sekoilua, kuka törmäsi ja missä sekä miten.
KarLston koneet törmäsivät ilmassa ja toinen korjattiin kaksipaikkaiseksi, tuhoutuakseen maahan syöksyssä tammikuussa 2010.
SatLston kone ajoin taxin päässä olevaan lumipenkkaan sen jälkeen, lentäjä oli poistunut koneesta. Kone on käytössä edelleen korjausten jälkeen.
 
"Kun Suomi alkaa saada tehtaalta uusia F-35-koneita, ja kaikkia Horneteja ei ole vielä heitetty romuttamoon, meistä saattaa hetkeksi tulla Pohjolan suurin hävittäjämahti.

Joskus vuoden 2029-2030 tienoilla meillä on yhtä aikaa sotilaskentillä sekä kymmeniä F-35 -koneita sekä hyvässä käyttökunnossa olevia nuorimpia Hornetteja.Jotkut sotilasilmailun asiantuntijat ovat eri spekulaatioissaan iloinneet, että Suomen hävittäjämäärä voi hetkellisesti nousta jopa sataan koneeseen."


 
"Kun Suomi alkaa saada tehtaalta uusia F-35-koneita, ja kaikkia Horneteja ei ole vielä heitetty romuttamoon, meistä saattaa hetkeksi tulla Pohjolan suurin hävittäjämahti.

Joskus vuoden 2029-2030 tienoilla meillä on yhtä aikaa sotilaskentillä sekä kymmeniä F-35 -koneita sekä hyvässä käyttökunnossa olevia nuorimpia Hornetteja.Jotkut sotilasilmailun asiantuntijat ovat eri spekulaatioissaan iloinneet, että Suomen hävittäjämäärä voi hetkellisesti nousta jopa sataan koneeseen."



Ei se romun määrä. Huoltoinfra ja osaavien lentäjien määrä sekä aseistus merkitsee.
 
Kateutta ilmassa...tämä on se valinta, jota Putin ja klaaninsa viimeksi meille toivoivat. Niillä ei ole mitään vastaavaa ja tietävät sen hyvin.
Suomi voisi jatkossa kilpailuttaa kaikki asehankinnat laittamalla sattumanvaraisia vehkeitä ranskalaisilla viivoilla listaan, ja katsomalla mitä tehtaankadun trollit haukkuvat eniten. Saadaan aina hankittua sitä, mitä naapuri pelkää eniten. Hyvää osviittaa huonoimmasta kandidaatista saadaan samalla iltasanomien kommenteista.
 
Sekoilua, kuka törmäsi ja missä sekä miten.
KarLston koneet törmäsivät ilmassa ja toinen korjattiin kaksipaikkaiseksi, tuhoutuakseen maahan syöksyssä tammikuussa 2010.
SatLston kone ajoin taxin päässä olevaan lumipenkkaan sen jälkeen, lentäjä oli poistunut koneesta. Kone on käytössä edelleen korjausten jälkeen.
Tuollaisia Satlston lumipenkkaan ajautumisen tasoisia vaurioita on tapahtunut enemmänkin. Yksi kone ajautui Karlstossa ulos kiitotien sivusta telinevaurion seurauksena, yhteen koneeseen on vaihdettu takarunko (siipien takaa) ilmassa tapahtuneen tulipalon seurauksena ym.
 
Ja Hornetit sitten romutettavaksi:


Maakkilaiset työntävät valemaaleiksi varakentille. :salut:
 
"Kun Suomi alkaa saada tehtaalta uusia F-35-koneita, ja kaikkia Horneteja ei ole vielä heitetty romuttamoon, meistä saattaa hetkeksi tulla Pohjolan suurin hävittäjämahti.

Joskus vuoden 2029-2030 tienoilla meillä on yhtä aikaa sotilaskentillä sekä kymmeniä F-35 -koneita sekä hyvässä käyttökunnossa olevia nuorimpia Hornetteja.Jotkut sotilasilmailun asiantuntijat ovat eri spekulaatioissaan iloinneet, että Suomen hävittäjämäärä voi hetkellisesti nousta jopa sataan koneeseen."


Olisiko Suomella edes varaa pitää sataa konetta ilmassa?
 
Back
Top