Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ylemmästä päivitysjutusta:

Tämän lisäksi koneiden ilmataisteluohjukset pitäisi korvata uusilla, minkä ilmavoimat arvioi maksavan 700–1000 miljoonaa euroa. Viisi lisävuotta kalustolle tuova kokonaisinvestointi olisi yhteensä siis 1,8–2,4 miljardia euroa.

Tämä on aika pervo tapa laskea - lasketaan pelkät kustannukset, mutta ei mitään jäännösarvoa. Jos Hornetiin ostettaisiin uudet AIM-120D:t, niin stenattaisiinko ne viiden vuoden jälkeen? No ei helvetissä yhtään sen enempää kuin F-35:n AIM-120D:t stenataan viiden vuoden jälkeen. Ne siirrettäisiin korvaavaan kalustoon sen viiden vuoden jälkeen.
 
Ketähän tähän on pyydetty kommentoimaan ?
Markku Kangaspuro kertomaan miten tämä vaikuttaa meidän Venäjän suhteisiin, Eero Heinäluoma tai Matti Vanhanen kertomaan miksi Gripen olisi ollut parempi, ja Ahti Lappi kertomaan miten ohjustorjunta olisi ollut se oikea valinta.

Onneksi sentään "HX-hankkeesta keskustelemassa Helsingin yliopiston julkistalouden professori Roope Uusitalo ja hankkeen ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä."
 
Tämä on aika pervo tapa laskea - lasketaan pelkät kustannukset, mutta ei mitään jäännösarvoa. Jos Hornetiin ostettaisiin uudet AIM-120D:t, niin stenattaisiinko ne viiden vuoden jälkeen? No ei helvetissä yhtään sen enempää kuin F-35:n AIM-120D:t stenataan viiden vuoden jälkeen. Ne siirrettäisiin korvaavaan kalustoon sen viiden vuoden jälkeen.
Juu, mutta muistatko vielä kuinka oli mm. Rafale tarjolla. Niiden osalta AIM-120D jäännösarvo olisi ollut ongelmallinen. Eikä olisi ollut hanketeknisesti tasapuolista antaa muille siitä etua. Eli parempi ettei moisia tuoreita puikkoja ollut sotkemassa kuvioita. Silti 2030 paikkeilla 15-kesäiset JASSMit näyttää olevan harkinnassa menisilkö F-35A:han. Niille ei vain laskettu sotapelissä arvoa.

Viisi vuotta vanhat 120D:t NASAMSiin olisi ollut toki mahdollista. Mutta hupaisaa suhteessa aiempaan ostamattomuuteen.
 
Jos block4 vieläkin myöhästyy niin voit olla varma että kyselen myös sinulta asiasta ;)
Voihan se vielä myöhästyä. Sellaista se tahtoo olla kun ei piiperretä paskojen kanssa vaan tehdään parasta mitä rahalla saa. Ilmavoimien komentajaa siteeraten: "Teknologinen etumatka oli selkeä ja huima"
 
F-35 on Suomen valinta ja ostopäätös on tehty. Hyvä niin.

Täällä on keskusteltu siitä, myöhästyykö Block 4 vai ei. Molemmathan ovat eriasteisina mahdollisia kehityskulkuja.
Jos Block 4 myöhästyisi, niin mitä sitten? Kaatuuko ilmapuolustuksemme kuin dominonappulat?

Nojatuoli-ilmamarsalkan näkökulmasta se, että Hornetteja ei ole ennakkoon suunnitellussa aikataulussa lennetty aivan loppuun saakka, on viisas vakuutus mahdollisen viivästyksen varalle. Eli suomeksi: viivästysvaraa on olemassa jo lähtökohtaisesti.

Kuinka todennäköistä viivästyminen on? Tässä ollaan uskon ja luulon varassa, sillä kenpä tietäisi tulevan? Oma veikkaukseni on, että mikäli viivettä tulisi (aiempaan kehitykseen nähden ei sekään olisi ihme), viive ei kuitenkaan olisi kovin mittava.
 
F-35 on Suomen valinta ja ostopäätös on tehty. Hyvä niin.
Täällä on keskusteltu siitä, myöhästyykö Block 4 vai ei. . . . .
Mun mielestä tuossa ollaa niin hyvissä ajoin liikkeellä ettei isompaa haittaa tule vaikka myöhästyykin.
Koulutus voidaan kuitenkin aloittaa USA:ssa vaikkapa Block 3 koneilla ja simulaattorit lienee erinomaisia.
Eköhän Horneteilla voida hoitaa se käytännön toiminta vielä "yliajallakin"
Block 4 kuitenkin se mitä pitää lopulta saada vaikka sitten myöhästyneenäkin
 
Tärkeintä on saada TR3-rauta, jonka pitäisi olla jo Lot17 koneissa. Sen päälle Block 4 ja tn. myös block 5 pitäisi olla päivitettävissä suhteellisen helposti. Ei liene kynnyskysymys aloittaa operointis TR3/Block 3 tasoisella koneella, jos Block 4 myöhästyy pahasti.
 
F-35 on Suomen valinta ja ostopäätös on tehty. Hyvä niin.

Täällä on keskusteltu siitä, myöhästyykö Block 4 vai ei. Molemmathan ovat eriasteisina mahdollisia kehityskulkuja.
Jos Block 4 myöhästyisi, niin mitä sitten? Kaatuuko ilmapuolustuksemme kuin dominonappulat?

Nojatuoli-ilmamarsalkan näkökulmasta se, että Hornetteja ei ole ennakkoon suunnitellussa aikataulussa lennetty aivan loppuun saakka, on viisas vakuutus mahdollisen viivästyksen varalle. Eli suomeksi: viivästysvaraa on olemassa jo lähtökohtaisesti.

Kuinka todennäköistä viivästyminen on? Tässä ollaan uskon ja luulon varassa, sillä kenpä tietäisi tulevan? Oma veikkaukseni on, että mikäli viivettä tulisi (aiempaan kehitykseen nähden ei sekään olisi ihme), viive ei kuitenkaan olisi kovin mittava.
Ei ne koneet varmaan käyttökelvottomia ole vaikka päivitykset myöhästyisivätkin, luulisi kuitenkin että pystyvät operoimaan edes aiemmalla 3F konfiguraatiossa. Jos niin käy, mikä ei ihan hirveän epätodennäköistäkään ole, niin ehkä joudutaan ottamaan jonkinlainen IOC+ välivaihe, kuten NH90:n kanssa. Korpraali Friskin mukaan Lockheed oli vastannut hänelle, että kaikki Block 4:n fyysiset laitteistomuutokset sisältyvät jo Lot 17 koneisiin, eli Suomen ensimmäisiin koneisiin, mutta ohjelmisto tulee valmistumaan myöhemmin.
 
Ei ollut. "Itsenäisyys" (mitä nyt haluttiin vaihtaa venäläinen hallinto, esivalta ja armeija venäläisestä saksalaiseen) oli ainoa vaihtoehto sekä porvareille että suurelle osalle demareita, kun kävi selväksi, että bolsevikit ottaa vallan Venäjällä.

Valitettavasti SDP lähti vastoin Tannerin ja isoisäni tahtoa tekemään vallankumousta asein.

Ja siinäkin oli tavoitteena itsenäinen Suomi; ei osana bolsevikkien valtakuntaa.

Niin, maaliskuun vallankumouksessa vallan otti Kerenski ja tuolloinhan oli vielä halua pysyä Venäjän osana. Ehkä jos Kerenski olisi tehnyt pikaisen rauhan olisivat itsenäisyyshaaveet hautautuneet? Itsenäisyyshalut kasvoivat sitten Venäjän vajotessa syvemmälle kaaokseen ja lopulta bolsevikkien valtaan. Suoranainen Saksan vallan alle pyrkiminen tuli kuvioihin oikeastaan vasta kansalaissodan myötä.
 
Ei ne koneet varmaan käyttökelvottomia ole vaikka päivitykset myöhästyisivätkin, luulisi kuitenkin että pystyvät operoimaan edes aiemmalla 3F konfiguraatiossa. Jos niin käy, mikä ei ihan hirveän epätodennäköistäkään ole, niin ehkä joudutaan ottamaan jonkinlainen IOC+ välivaihe, kuten NH90:n kanssa. Korpraali Friskin mukaan Lockheed oli vastannut hänelle, että kaikki Block 4:n fyysiset laitteistomuutokset sisältyvät jo Lot 17 koneisiin, eli Suomen ensimmäisiin koneisiin, mutta ohjelmisto tulee valmistumaan myöhemmin.
Kuluttaja elektroniikka ja sotilaskoneet ovat tässä kohti nähtävästi tasoissa. Myös kuluttajille myydään usein todella tuoretta rautaa vanhalla tai puutteellisella softalla ja luvataan uuden raudan mahdollistamat parannukset käyttöön tulevissa firmispäivityksissä.

Mutta kuten sanottua, pääasia että se rauta on siellä kyydissä, ettei puolta konetta tarvi uusia heti ekassa päivityksessä. Niin tärkeää kuin se softa tuossa koneessa onkin niin sen lievä myöhästyminen ei ole kovin fataalia jos kaikki myyntipuheissa luvattu toimii kohtuullisen vakaasti sillä senhetkisellä softalla.
 
Kuluttaja elektroniikka ja sotilaskoneet ovat tässä kohti nähtävästi tasoissa. Myös kuluttajille myydään usein todella tuoretta rautaa vanhalla tai puutteellisella softalla ja luvataan uuden raudan mahdollistamat parannukset käyttöön tulevissa firmispäivityksissä.

Mutta kuten sanottua, pääasia että se rauta on siellä kyydissä, ettei puolta konetta tarvi uusia heti ekassa päivityksessä. Niin tärkeää kuin se softa tuossa koneessa onkin niin sen lievä myöhästyminen ei ole kovin fataalia jos kaikki myyntipuheissa luvattu toimii kohtuullisen vakaasti sillä senhetkisellä softalla.
Softapäivitysten viivästyminen voi aiheuttaa sen, ettei joitain kriittisiä ominaisuuksia ole käytössä mitkä toimivat edellisessä versiossa. Tilanne on verrannollinen linux-käyttäjien ongelmaan jossa rautaa löytyy mutta ajurit puuttuu. Periaatteessa tuo voi tarkoittaa vaikkapa ettei koko omasuojajärjestelmä toimi, koska muutama sensori on vaihdettu toisenlaisiksi.
 
Juu, mutta muistatko vielä kuinka oli mm. Rafale tarjolla. Niiden osalta AIM-120D jäännösarvo olisi ollut ongelmallinen. Eikä olisi ollut hanketeknisesti tasapuolista antaa muille siitä etua. Eli parempi ettei moisia tuoreita puikkoja ollut sotkemassa kuvioita. Silti 2030 paikkeilla 15-kesäiset JASSMit näyttää olevan harkinnassa menisilkö F-35A:han. Niille ei vain laskettu sotapelissä arvoa.

Viisi vuotta vanhat 120D:t NASAMSiin olisi ollut toki mahdollista. Mutta hupaisaa suhteessa aiempaan ostamattomuuteen.
Harvan maan it-miehillä on käsissä ongelma missä he saavat ampua ohjuksia oikeasti. Vanhemmat ohjuserät ammutaan taivaalle NASAMS:lla.
Eiköhän näitä ohjuksia pidetä kunnossa jatkuvalla tarkastuksilla ja huolloilla sekä tarvittaessa korjaamalla niitä.
 
Ja Hornetit sitten romutettavaksi:
Lopullista hävityssuunnitelmaa Horneteille ei Rengon mukaan ole vielä tehty, mutta kaatopaikalle niitä ei sellaisenaan kipata.
– Todennäköisesti koneissa olevia laitteita, kuten moottoreita ja elektroniikkaa, voidaan myydä varaosiksi niille tahoille, jotka Horneteja vielä käyttävät, eli lähinnä Yhdysvaltain ase- ja merivoimiin.
– Koneen kuori ja rakenne tullaan todennäköisesti romuttamaan aiempien vastaavien hävittäjien tapaan.
Pieni osa koneista pääsee museoihin ”muistomerkkikoneiksi”.

 
Ja Hornetit sitten romutettavaksi:



Eiköhän Kanada ole valmis nuo ostamaan kun ei saa hankintapäätöstä varmaan tuohon mennessä tehtyä...
 
Softapäivitysten viivästyminen voi aiheuttaa sen, ettei joitain kriittisiä ominaisuuksia ole käytössä mitkä toimivat edellisessä versiossa. Tilanne on verrannollinen linux-käyttäjien ongelmaan jossa rautaa löytyy mutta ajurit puuttuu. Periaatteessa tuo voi tarkoittaa vaikkapa ettei koko omasuojajärjestelmä toimi, koska muutama sensori on vaihdettu toisenlaisiksi.
Toki voi, ja voi myös olla että se ei toimi alkuunsakaan uudella raudalla aihettaen kaatumisia ja muuta jännää. Olettamuksena nyt kuitenkin oli että se vanha softa olisi uudella raudalla abaut yhtä kykenevä kuin vanhallakin. Luultavasti tuohon tulee kuitenkin väliin joku setti päivityksiä siltaamaan block 3 ja block 4 ja tr2 tr3 raudan välivaiheita. Siirtymän onnistuminen lienee siitä kiinni melko pitkälle.
 
Totta kai Suomi on osa kristillistä Eurooppaa - ja olipa myös aikanaan sadan vuoden ajan ortodoksisen Venäjän osa

Tosin ei lainsäädännöllisesti eikä kulttuurillisesti. Suomi on aina kuulunut, näin venäläistä terminologiaa mukaillen "ruotsalaiseen maailmaan", siis lännen kirkon ja sen kulttuuripiirin alle.
Jopa 1721 ja 1743 Ruotsin menettämä Vanhan Suomen alue (Inkerinmaa ei kuitenkaan, koska sitä ei ikinä ollut otettu osaksi Suomen suurherttuakuntaa) säilytti Ruotsin lain ja yhteiskuntajärjestyksen koko Venäjän vallan ajan myös 1700-luvulla.

Itsenäisyys oli lähinnä aktivistien haave syksyyn 1917 asti.
ja tuolloinhan oli vielä halua pysyä Venäjän osana.

Unohtuuko jo keväällä 1917 kokoon väännetty valtalaki, joka oli eduskunnan enemmistöllä menossa läpi, ja joka oli kaiken lainsäädäntömme ja hallitusmuotomme mukainen?

Porvarivoimat kaatoivat valtalain Kerenskiä käyttäen osittain sisäpoliittisista syistä ja toisekseen siksi, että Venäjä oli vielä vahva ja sen sotaväki oli Suomessa, eli Suomella ei ollut de facto suvereniteettia, jolloin Kerenskin hallituksen suvereniteetin kyseenalaistaminen ilman tosiasiallista kykyä suvereniteetin ottamiseen olisi voinut aiheuttaa ikäviä seuraamuksia.

Enemmän kyseessä on ollut Ruotsin läheisyys ja vahva tuki valkoisille. Eniten isovihan tuhoja oli ollut Pohjois-Pohjanmaalla joka sodan alussa oli punaisten käsissä.

Ei ollut, ainoastaan Oulussa valkoiset ja punaiset ottivat yhteen. Muualla, siis Uusikaarlepyyssä, Kokkolassa, Pietarsaaressa, Limingassa ja Raahessa yhteenotot käytiin yksinomaan valkoisten ja venäläisten välillä.
Punaisilla ei siis ollut minkäänlaista tosiasiallista hallintaa siellä.

Aloin miettiä aamulla, Typhoonin markkinointiretostaminen teollisesta yhteistyöstä ja kumppanuudesta oli valtavaa viimeisen vuoden aikana. Siitä huolimatta tuli hylsy ennen suorituskykyarviota. Muita edes hiukan yllättyneitä?

Lupailtiinhan Rafalellekin jopa täyttä teknologiansiirtoa.
 
Back
Top