Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ehkä, ehkä ei. Suorituskykyvertailu kuitenkin perustui sotapeliin, jossa muutama keskeinen skenaario. Peleissä on yleensä ennalta määritetty ajanjakso, jolla simut ajetaan, ja tappiot kuuluvat asiaan. Kukin voi itse mielissään pähkäillä, kuinka pitkään GE:t ovat toiminnassa, tai milloin niiden tuottama etu notkahtaa... Itse en tiedä, enkä uskalla lähteä edes arvaamaan...
Ed Rasimus kommentoi takavuosina aihetta niin että toivottomin lentohyökkäyksen suunnittelu on tukialusryhmää vastaan, ja toiseksi toivottomin AWACSia vastaan. En usko että ne on kovin helppoja saaliita. Tietenkään kahdessa koneessa ei ole pahemmin tappiovaraa: Spetsnaz-ryhmä käy yhden tuhoamassa etukäteen ja sen jälkeen toisella uskalletaan operoida enää satunnaisesti, jos se ei satu olemaan huollossa?
 
Ed Rasimus kommentoi takavuosina aihetta niin että toivottomin lentohyökkäyksen suunnittelu on tukialusryhmää vastaan, ja toiseksi toivottomin AWACSia vastaan. En usko että ne on kovin helppoja saaliita. Tietenkään kahdessa koneessa ei ole pahemmin tappiovaraa: Spetsnaz-ryhmä käy yhden tuhoamassa etukäteen ja sen jälkeen toisella uskalletaan operoida enää satunnaisesti, jos se ei satu olemaan huollossa?
Flygvapnet taisi laskea tarpeekseen parikymmentä konetta...
 
Ed Rasimus kommentoi takavuosina aihetta niin että toivottomin lentohyökkäyksen suunnittelu on tukialusryhmää vastaan, ja toiseksi toivottomin AWACSia vastaan. En usko että ne on kovin helppoja saaliita. Tietenkään kahdessa koneessa ei ole pahemmin tappiovaraa: Spetsnaz-ryhmä käy yhden tuhoamassa etukäteen ja sen jälkeen toisella uskalletaan operoida enää satunnaisesti, jos se ei satu olemaan huollossa?
USA miettii miten nykyiset AWACS-koneet korvataan tulevaisuudessa. Artikkeli on maksumuurin takana Flightglobalissa, mutta se on luettavissa täältä.

 
Nuo pitkän matkan ilmataisteluohjukset kyllä pistävät kovaa miettimään AWACS:ien tulevaisuutta. Kun Meteorin kantama esimerkiksi on jo 150km, ja jos venäläiset saavat joskus samanlaisen kyhäiltyä, niin esimerkiksi kapeassa Lapin ilmatilassa olisi jo aika lailla mahdotonta turvallisesti pyörittää AWACS:in läsnäoloa, jos Venäjä pystyisi AWACS:in spottaamaan jo rajalta ja ampumaan sarjan ohjuksia AWACS:ia kohden.
 
Ymmärsinkö oikein, että Eurofighter ja Rafale eivät päässeet loppuvaiheeseen jostakin - huoltovarmuus tms? - syystä.

Kyllä ne vastuussa hankinnasta olleet ovat joutuneet pohtimaan mitä lisäarvoa tuo se, että F35:ta aiotaan tehdä aika hurrrrja määrä. Ja tuo tosiasia on myös jonkinlainen tae sille, että huoltovarmuus kaikin osin on lujemmalla pohjalla.
 
Nuo pitkän matkan ilmataisteluohjukset kyllä pistävät kovaa miettimään AWACS:ien tulevaisuutta. Kun Meteorin kantama esimerkiksi on jo 150km, ja jos venäläiset saavat joskus samanlaisen kyhäiltyä, niin esimerkiksi kapeassa Lapin ilmatilassa olisi jo aika lailla mahdotonta turvallisesti pyörittää AWACS:in läsnäoloa, jos Venäjä pystyisi AWACS:in spottaamaan jo rajalta ja ampumaan sarjan ohjuksia AWACS:ia kohden.

S-sarja?
 
Nyt kun tuli tieto F-35 päätöksestä niin yhtenään jylisee hävittäjät Tampereen nurkilla - ehkä tuonne Oulu-Vaasa alueiden suuntaan. Tekisi mieli sanoa, että lentävät kuin viimeistä päivää, koneista ei huolen häivää.

........

Noista Ruotsalaisten myyntipuheista ja nyt kisan jälkeisistä tarinoista. Aika monelle täälläkin oli selvää, ettei Gripen ole oikein sille kuuluvassa arvontakorissa. Ja niin se oli selvää monelle Ruotsissakin heidän ilmavoimia ja Saabin lentokoneinsinöörejä myöden. Paljon tästä kertoo se, että kovasti siellä ollaan ylpeitä siitä, että Gripen selvisi kolmanneksi kisassa. Sellainen pikkuseikkakin siinä innossa sivuutetaan, että suorituskyvyllä mitattujen koneiden osalta tuo sijoitus oli viimeinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne vastuussa hankinnasta olleet ovat joutuneet pohtimaan mitä lisäarvoa tuo se, että F35:ta aiotaan tehdä aika hurrrrja määrä. Ja tuo tosiasia on myös jonkinlainen tae sille, että huoltovarmuus kaikin osin on lujemmalla pohjalla.
Ja riskikertoimet elinkaarikustannusten räjähdysmäiseen nousuun ovat paljon pienemmät kun ei tarvi pelätä että käsissä onkin parinkymmenen vuoden päästä kone jota muut eivät enää käytä. Se kun ei oikein tee varaosien hinnalle ja saatavuudelle hyvää. Ja jos sitä konetta aiotaan elinkaaren aikana päivittää niin kiva olisi jos niiden päivityksien kehittämiselle löytyisi joku muu maksaja.

Ihan kuin näistä(kin) olisin yrittänyt vuosia jo saarnata.
 
Niillä on ollut jo ysäriltä kehitteillä AWACSin tappajia. Esimerkiksi Novator KS-172:n kantama 400 kilometriä.
Jos tuo 400 kilometriä tosiaan pitää paikkaansa niin ainoa turvallinen alue, jolla lennättää AWACS:ia olisi tyyliin Seinäjoki-Vaasa-Pori - akseli, joka taas on sitten ilmataisteluiden oikeilta painopisteiltä niin kaukana, että emme saisi sitten oikeastaan niitä mainostettuja ylimääräisen varoajan hyötyjä ollenkaan.

Kyllä meidän maantieteellä kannattaa keskittyä vaan maksimoimaan hävittäjämäärä käytettävissä olevalla budjetilla.
 
Niillä on ollut jo ysäriltä kehitteillä AWACSin tappajia. Esimerkiksi Novator KS-172:n kantama 400 kilometriä.

S400 ja 40N6E kyennee jo hyvin rajoittamaan AEW-koneiden käyttöä Suomen ilmatilassa. Tutkakoneen kun pitää lentää korkealla jotta siitä on hyötyä.

Avaruus on se suunta johon AEW siirtyy jollain aikavälillä - ainakin osin.

“Something like Wedgetail would give us a much more modern capability and it would give us something to fill a gap temporarily while we figured out what to do longer term,” he says.

Despite interest in space-based AWACS, Kendall notes there are technical limitations to the concept. The USAF is working with the US government intelligence community to determine what sort of mix between space and airborne AWACS might get the service what it needs, Kendall says.
 
Jos tuo 400 kilometriä tosiaan pitää paikkaansa niin ainoa turvallinen alue, jolla lennättää AWACS:ia olisi tyyliin Seinäjoki-Vaasa-Pori - akseli, joka taas on sitten ilmataisteluiden oikeilta painopisteiltä niin kaukana, että emme saisi sitten oikeastaan niitä mainostettuja ylimääräisen varoajan hyötyjä ollenkaan.

Kyllä meidän maantieteellä kannattaa keskittyä vaan maksimoimaan hävittäjämäärä käytettävissä olevalla budjetilla.
Oli niillä tämä uudempikin pötikkä jo:

 
Oli niillä tämä uudempikin pötikkä jo:

Kun ottaa huomioon itänaapurin tällaiset aseet ja meidän kapea ilmatila, ymmärtää miksi meillä on jätetty AWACS:it ja tankkerit kaupan hyllylle. Nitä kun meillä ei muutenkaan olisi kovinkaan montaa varaa ostaa ja operoida, ja tällaisille aseille ne olisi erittäin alttiita, niin paras ratkaisu meille on maksimoida hankittavien F-35:n määrä budjetin rajoissa.
 
Eikähän sitä tiedä onko koneita 63 siinä vaiheessa, kun ne eläköityvät.....jos on ruudinpolttotalkoot käyty läpi huolella, niin koneita voi olla juur museoihin asti.....:cool:

Tottapa tuokin. Vuonna 2030 tienoilla Venäjän ilmavoimat koostunee nykytahdilla nykyiseen verrattuna aika harvoista koneista ja uhka alkaa olla ohi ellei kv-tilanne isosti heilahda tai Kiina tule geimeihin mukaan.


Despite the investments and financial efforts - that have led to the introduction of almost 400 brand new, or modernized combat aircraft into service in the Russian Air Force - it stills seems that maintaining the current potential would remain impossible.
 
Oliko tämä jo täällä:

Gripen oli vasta kolmas

Eli suorituskykyvertailussa:
1. = F-35
2. = Super Hornet
3. = Gripen

Mutta Rafale ja Typhoon jäivät pois suorituskykyvertailusta, koska niitä ei saatu tarpeeksi montaa kappaletta mahtumaan budjettiin, joten totuus Gripenin suorituskyvystä verrattuna Rafaleen ja Typhooniin jää kysymysmerkiksi. Sveitsin kokemusten perusteella Gripen olisi jäänyt tod. näk. 5. sijalle suorituskykyvertailussa.
 
Oliko tämä jo täällä:

Gripen oli vasta kolmas

Eli suorituskykyvertailussa:
1. = F-35
2. = Super Hornet
3. = Gripen

Mutta Rafale ja Typhoon jäivät pois suorituskykyvertailusta, koska niitä ei saatu tarpeeksi montaa kappaletta mahtumaan budjettiin, joten totuus Gripenin suorituskyvystä verrattuna Rafaleen ja Typhooniin jää kysymysmerkiksi. Sveitsin kokemusten perusteella Gripen olisi jäänyt tod. näk. 5. sijalle suorituskykyvertailussa.
Kolmas sija = suorituskykyvertailun viimeinen.
 
Nuo pitkän matkan ilmataisteluohjukset kyllä pistävät kovaa miettimään AWACS:ien tulevaisuutta. Kun Meteorin kantama esimerkiksi on jo 150km, ja jos venäläiset saavat joskus samanlaisen kyhäiltyä, niin esimerkiksi kapeassa Lapin ilmatilassa olisi jo aika lailla mahdotonta turvallisesti pyörittää AWACS:in läsnäoloa, jos Venäjä pystyisi AWACS:in spottaamaan jo rajalta ja ampumaan sarjan ohjuksia AWACS:ia kohden.
Noiden Globaleiden lennättäminen sitoo varmasti myös tietyn määrän Gripeneitä suojakseen mikä vie osan AWACSin tuomasta hyödystä.
 
Noiden Globaleiden lennättäminen sitoo varmasti myös tietyn määrän Gripeneitä suojakseen mikä vie osan AWACSin tuomasta hyödystä.

Ruotsissa tilanne on erilainen. Global Eyet ja tankkerit voivat lennellä ilmatorjuntaohjusten ulottumattomissa ja ennakkovaroitus mahdollisista AEW:n tappajista tulee kyllä ajoissa. Tässäpä kuolemanrinkula Kaliningradista (äärikantama voi olla AEW-konetta vastaan jopa ihan relevantti).

1639507039675.png
 
Back
Top