Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
@Huhta AJ37:llä oli toissijainen rooli ilmamaaleja vastaan, mutta Draken oli edelleen suorituskyvyltään parempi hävittäjä: sisäinen tykki, hävittäjätorjuntaan optimoitu tutka ja tutkaohjus. Oletan Drakenin olleen myös vähintään yhtä hyvä kaartotaistelussa pienemmän kokonsa ansioista.
 
Tekniikka & talous. Juttu muurin takana, mutta kaikki oleellinen näkyy. On se vaan halpa🙄 Puristaakohan ne sen rungon muotissa pulkkamuovista? Helppo korjata epoksilla.

”Jos verrataan muihin markkinoilla oleviin konetyyppeihin, Gripen E on [käyttökustannuksiltaan] 2–3 kertaa halvempi”, paukauttaa Saab in HX-kampanjajohtaja Magnus Skogberg.
 
Isot erot tuntuvat olevan eri maiden väliset kustannukset. Kun puhutaan länsimaista niin luulisi tiettyjen kustannusten olevan loppupeleissä suhteellisen saman suuruisia juurikin mitä tulee kiinteitäsiin kuluihin.
 
Tekniikka & talous. Juttu muurin takana, mutta kaikki oleellinen näkyy. On se vaan halpa🙄 Puristaakohan ne sen rungon muotissa pulkkamuovista? Helppo korjata epoksilla.

”Jos verrataan muihin markkinoilla oleviin konetyyppeihin, Gripen E on [käyttökustannuksiltaan] 2–3 kertaa halvempi”, paukauttaa Saab in HX-kampanjajohtaja Magnus Skogberg.
T&T ei osaa enää edes perusmatematiikkaa. Yhden kerran halvempi tarkoittaa ilmaista, kaksi kertaa...
 
Olisihan tuo nannaa jos voisi valita - kiinteistä kuluista välittämättä - kombon hävittäjätarjokkaista. Kaikilla koneilla olisi vahvuutensa ja Global Eye vielä päälle....
Rusinat pullasta haavemalli, budjetista murehtimatta? 50 x F-35. 14 x Growleria ja 4 x Global eye. Muilta tarjoajilta voidaan ottaa vastaan viinaa saunailtoihin, muuta ei tarvita.
 
Olisi kyllä kova jos Growlereita voisi ostaa erikseen, riippumatta siitä mikä hävittäjä otetaan.
 
Isot erot tuntuvat olevan eri maiden väliset kustannukset. Kun puhutaan länsimaista niin luulisi tiettyjen kustannusten olevan loppupeleissä suhteellisen saman suuruisia juurikin mitä tulee kiinteitäsiin kuluihin.
Erot voivat tulla ihan budjetoinnista kun kustannuksia jakautuu eri momenteille ja eri laitoksille saman katto-organisaation sisällä. Meillä vaikkapa Ilmavoimien ja Logistiikkalaitoksen välillä. Pitäisi aina olla kartalla siitä mistä puhutaan. Mitä on mukana ja mitä ei. Tämä on kuitenkin hyvin harvoin mahdollista.
 
Mä vähän luulen että niitä Growlereita on tähän hätään tarjolla vain pakettina Super Hornetin kanssa. Growler on vähän niinkuin Super Hornetin paras myyntivaltti.
 
Mä vähän luulen että niitä Growlereita on tähän hätään tarjolla vain pakettina Super Hornetin kanssa. Growler on vähän niinkuin Super Hornetin paras myyntivaltti.
Myyntilupa on, niin kyllä sen jälkeen valmistajalle raha kelpaa. Tosin Growler ja logistiikka niin varmasti tulisi kalliiksi. Mutta ministerinä ehdottaisin 15mrd:n hankintaa ja siinä olisi F-35 ja Growlerit. Hyvänä bonuksena tulisi Putinille migreeni.
 
Mä lähen ihan rohkeesti siitä liikkeelle, että kustannustehokkaita eli eniten suorituskykyä käytetyllä euromäärällä saa yksinkertasesti ostamalla mahollisimman suuren määrän yhtä hävittäjätyyppiä. Jos mä ministerinä saisin maagisesti 15 mrd rahaa tähän hommaan, niin harkittisin vakavasti 80-90 hävittäjän hankintaa tai vaihtoehtosesti suurempaa asearsenaalia 70-80 koneelle (ellei sitten AEW&C-koneilla 70 hävittäjän tukemiseen saada vielä parempaa tulosta, tästä mulla ei oo niin varmaa tietoa että lähtisin kylmiltään veikkaamaan). Pienen konelaivaston jakaminen eri konetyyppeihin ja tehtäviin alkaa olla vähän sellaista suurvaltojen tai niitä larppaavien sekä löpöarabien puuhastelua, sen verran kalliiksi tulevat sekä koneet että niiden ylläpito. Sille Putinille aiheuttaa migreeniä kaikkein eniten pienten naapurimaiden mahdollisimman suuri puolustuskyky ja siihen toimii buranana niiden puolustuskyvyn resurssien hajauttaminen päällekkäisten järjestelmien kustannuksiin.
 
Myyntilupa on, niin kyllä sen jälkeen valmistajalle raha kelpaa. Tosin Growler ja logistiikka niin varmasti tulisi kalliiksi. Mutta ministerinä ehdottaisin 15mrd:n hankintaa ja siinä olisi F-35 ja Growlerit. Hyvänä bonuksena tulisi Putinille migreeni.

Growlerithan sopisivat hyvin Rajavartiolaitokselle Dornierin korvaajiksi valvontatehtäviin sopivilla podeilla, lisäksi voisivat toimia buddy-tankkereina....:cool: Ehkä hiukan kalliita toki...
 
Wedgellä on toki enemmän pattia kuin Globaalilla, mutta 3kpl Briteille ei ole hääppöinen lukema sekään.

Toisaalta UK toimii osana liittoumaa, lähestymisvektoreita joita ei ole katettu muiden maiden toimesta on oikeastaan vain pohjoisessa ja lännessä (suve-risteilyohjukset).


Nato_and_non-nato_membership_in_Europe_in_2015.jpg
 
Back
Top