Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Jos se ei ole ilmaista ja puolustusbudjetti ei kasva, kaavailemasi vapaaehtoispumpun perustaminen on jostain muusta pois. Mistä karsitaan ja kuinka paljon?
Mallia muualta... kukaan muu, kuin sinä, ei ole puhunut ilmaisesta mitään... Säästetään vaikka jostain muualta...
 
Kyse on siitä onko järkevää säästää jostain muualta, jotta saadaan tekohengitettyä Horneteja jonkin aikaan. Tuottaako paremman lopputuloksen kokonaisuuden kannalta? Itse en tähän usko. Ennen kuin päätöksen haukkuu typeräksi olisi ainakin syytä esittää hiukan paremmat argumentit. Nyt tässä ei vaikuta olevan taustalla muuta kuin kirjoittajan uskomus, että kaikki vanha pitää säilyttää käytössä jotta on enemmän kalustoa.
 
Mallia muualta... kukaan muu, kuin sinä, ei ole puhunut ilmaisesta mitään... Säästetään vaikka jostain muualta...

No mistä muualta ja kuinka paljon? Täsmennä nyt tätä ajatustasi vapaaehtoisen HN-laivueen operoimisesta.

Leikitään nyt hetki tätä ajatusleikkiä. Jätetään operoitavaksi vaikka 20 koneen laivue vapaaehtoisvoimin Rissalaan. Otetaan malli vaikka US ANG:stä. Sovitaan että koneilla lennetään 100 flh / vuosi (ilmavoimat lentää 150 flh / v).

20 konetta tarvii huoltotilat koska nykyiset tilat menee HX:lle. Ei noita pihalla ruuvimeisselillä ylläpidetä. Eli Senaattikiinteistöt rakentaa 6000m2 huolto-ja säilytyshallin jonka PV vuokraa, vuodessa 600ke, 10 vuodessa 6 miljoonaa.

Sitten tarvitaan varaosia. Niitähän loppuun ajettuihin koneisiin sitten kanssa menee. Osa voidaan kannibalisoida, osaa ei. Kannibalisointiin osaamista on ehkä Patrian ukoilla mutta kuinkahan monta Hallista lähtee Rissalaan viikonlopuksi harrastelemaan? Ei kukaan eli ostohommiksi menee. Ostetaan 20 äijän työpanos Patrialta, 150ke/laaki. 10 vuoden aikana yht 30 miljoonaa tähän. Joitakin osiakin pitää myös ostaa, pannaan siihen 10 milliä vuodessa, 100 milliä 10 vuodessa.
Lentskarien osat on kallita.

Soppaakin palaa. 100 tuntia / kone on 10 miljoonaa litraa poltoainetta. Euron litrahinnalla 10 vuodessa 100 miljoonaa euroa.

Jos noilla halutaan myös sotia, tarvitaan aseita. Sovitaanko 10 amraamia, 6 sidewinderiä ja 500 tykin kuulaa per kone. 20 koneen fleetille 260 miljoonaa.

Henkilöstömenot poistamallakin ja täysin vapaaehtoisvoimin saadaan äkkiä puoli miljardia euroa menemään tuollaisen laivueen pyörittämiseksi 10 vuoden ajan eli hintalappu tulee. Sitten pitää kalkuloida suorituskyky mitä saadaan tuollaiselle joukolle 2030-luvulle kun vastassa on Su-35, T-50 ja S-500.

E: eihän tuota huvikseen kukaan tee. US ANG:n henkilöstömenot on 35k/äijä. Sovitaan että meillä pärjätään 20 tonnilla kaikkine työnantajamaksuineen. 80 ukon pumppu 10 vuodessa 16 miljoonaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mallia muualta... kukaan muu, kuin sinä, ei ole puhunut ilmaisesta mitään... Säästetään vaikka jostain muualta...
Kerrotko missä muualla vapaaehtoiset pyörittää hävittäjälentolaivuita/laivuetta jonka kalustona on loppuun lennetty käytöstä poistettu kalusto?
 
Kerrotko missä muualla vapaaehtoiset pyörittää hävittäjälentolaivuita/laivuetta jonka kalustona on loppuun lennetty käytöstä poistettu kalusto?
Ei hornetit ole vielä lennetty loppuun tuolloin, vaan eteen tulee rajoituskausi. Suurimmat sallitut kuormimukset pudotetaan ja koneella voi edelleen operoida. Aivan kuten monessa maassa lennetään vanhentuneella kalustolla, muttei ole enään ensilinjan tehtävissä...
Simppeli homma. Mutta tietysti tahtoa pitää olla, joka puuttuu erittäin monelta, kuten hyvin näemme jopa meidän foorumilla. :/
 
Minusta Maakuntalennostoille voidaan hyväksyä vain kaksi konetyyppiä:: A-10 ja B-52.

Aseiksi suosittelisin AIR-2 Genie ydinkärjellä varustettuja ilmataisteluraketteja osumatarkkuuden parantamiseksi, rynnäkkötehtäviin sitten Mark-7 Thor (8-61kt). Koneiksi jotain ei transistoreihin nojaavaa, vaikkapa A-4 Skyhawkin alkupään versio...
 
Ei hornetit ole vielä lennetty loppuun tuolloin, vaan eteen tulee rajoituskausi. Suurimmat sallitut kuormimukset pudotetaan ja koneella voi edelleen operoida. Aivan kuten monessa maassa lennetään vanhentuneella kalustolla, muttei ole enään ensilinjan tehtävissä...
Simppeli homma. Mutta tietysti tahtoa pitää olla, joka puuttuu erittäin monelta, kuten hyvin näemme jopa meidän foorumilla. :/

Niin, onhan se tosi näppärää kaartotaistella koneella, jota saa kuormittaa korkeintaan 3 G:n verran... :rolleyes:
 
Mie vaan eppäilen sitä realismiksi, ettei haikailla vanhan kaluston tekohengittelyä kallilla rahalla. VARSINKIN kun puhutaan PV:n varmasti kalleimmasta kalustosta operoida.

Niin, tuostahan oli se Esiselvityksen arvio, että Hornetien elinkaaren pidentäminen n. 5 vuodella maksaisi miljardin. Kuulostaa kovalta, mutta on aika lähellä esim. sveitsiläisten vastaavaa arviota.

https://theaviationgeekclub.com/swi...ighter-aircraft-to-extend-their-flight-hours/
 
Voisihan ne koneet myös myydä eniten tarjoavalle moraalisesti hyväksyttävälle ostajalle?
 
Jos se ei ole ilmaista ja puolustusbudjetti ei kasva, kaavailemasi vapaaehtoispumpun perustaminen on jostain muusta pois. Mistä karsitaan ja kuinka paljon?

kehitysavusta? Ihan ensimmäisenä suora budjettituki läpikorruptoituneille kehitysmaiden hallituksille pitää loppua kokonaan. Ainoastaan suomalaisten koordinoimia ja johtamia kehitysprojekteja pitää rahoittaa kehitysmaissa.
 
Ovatko pojat juoneet kiljua leikatun konjakin lisäksi, kun jutut rupee menee villeiksi? Ei sillä, kyllä mullekkin kelpais. Aviaattorit ja pilottirotsi löytyy jo valmiiksi..
 
Voisihan ne koneet myös myydä eniten tarjoavalle moraalisesti hyväksyttävälle ostajalle?

Onko sinulla ostaja tiedossa? Hornet-käyttäjät näyttävät olevan luopumassa koneista joko samaan aikaan kuin me tai jo aikaisemmin. Malesia saattaa kituuttaa jokusen vuoden 30-luvun puolelle, mutta pari merikontillista poistuvan konetyypin varaosia ei tuota mitään mainitsemisen arvoista taloudellista hyötyä. Kolme miljoonaa sinne tai tänne ei tunnu kolmen miljardin puolustusbudjetissa.
 
Voisiko nuo, jotka fantasioivat Hornettien säilyttämistä tehdä siitä oman threadin niin tämän threadin focus pysyy siinä missä pitää?
 
Onko sinulla ostaja tiedossa? Hornet-käyttäjät näyttävät olevan luopumassa koneista joko samaan aikaan kuin me tai jo aikaisemmin. Malesia saattaa kituuttaa jokusen vuoden 30-luvun puolelle, mutta pari merikontillista poistuvan konetyypin varaosia ei tuota mitään mainitsemisen arvoista taloudellista hyötyä. Kolme miljoonaa sinne tai tänne ei tunnu kolmen miljardin puolustusbudjetissa.
Oon yksityishenkilö. Ei mulla tietenkään voi olla ostajia hävittäjille.

Ostajan löytyminen on ihan eri asia kuin se, että julistetaan 10 v ennen poistoa ettemme myy rahalla edes liittolaisille.
 
Oon yksityishenkilö. Ei mulla tietenkään voi olla ostajia hävittäjille.

Ostajan löytyminen on ihan eri asia kuin se, että julistetaan 10 v ennen poistoa ettemme myy rahalla edes liittolaisille.

On ihan julkisesti sanottu, että Suomi ei myy ulkomaille käytettyä kalustoa. Horneteissa voi olla vielä jokin USA:n kanssa tehty ehto, joka estää sen muutenkin.
Ehkä jos USA haluaisi ostaa Hornetit takaisin, mutta miksi ihmeessä niin tekisivät...
 
Back
Top