Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Toki, ja varmasti mekin olemme selvittäneet JASSM:eille/kaukopartioille monta lihavaa maalia rajan takana. Homman nimi on koettaa pitää noita piilossa ja hämätä. Varmaan ilmavoimille on sen verran potentiaalista kenttää että noiden kaikkien rei'ittäminen iskandereilla ja muu tihutyö on kohtuullisen kallis operaatio, lisäksi kenttiä voidaan korjata.

Tavanomaisia lentopaikkoja on Suomessa viitisenkymmentä. Ja siihen päälle nuo viralliset varalaskupaikat. Lisäksi tietysti muut soveliaat maantieosuudet. Julkisten tietojen mukaan Horneteille on tukeutumiskilkkeet kolmeen päätukikohtaan ja viiteentoista varatukikohtaan. Tai tuollaiset on hommattu aikanaan MCD:ltä. Tankkauskalustossa yms. voi silti olla vaikka mitä puutostiloja.

Aika monessa paikassa pystytään joka tapauksessa toimimaan jos niin halutaan. Ei taida sata tuhatta Iskanderia riittää jos nuo kaikki meinaa kertalaakilla myllyttää.
 
Toki, ja varmasti mekin olemme selvittäneet JASSM:eille/kaukopartioille monta lihavaa maalia rajan takana. Homman nimi on koettaa pitää noita piilossa ja hämätä. Varmaan ilmavoimille on sen verran potentiaalista kenttää että noiden kaikkien rei'ittäminen iskandereilla ja muu tihutyö on kohtuullisen kallis operaatio, lisäksi kenttiä voidaan korjata.

Ja nopeasti, tuostakin löytyy jotain jos googlettelee.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eivätkä pitkät levennetyt suorat ole vihollisellekaan mikään salaisuus, kun ne näkyvät kartoissa ja ilmakuvissa. Loput sotilasasiamies voi selvittää käymällä paikalla katselemassa ympäriinsä.
No hohhoijaa. Mietis nyt montako suht tasaista suoraa maastamme löytyy. Sellaiselle puskutraktori lanaan puut ja pylväät niin se on parissa tunnissa raivattu. Vielä tila tukikohdan liikkuvalle kalustolle, teltoille ja reserville sekä yhteydet niin se on siinä. Näitä voi sitten näennäisesti perustaa muutamat ihan varalle niin on siinä sotilasasiamiehellä tekemistä etenkin kun on siinä vaiheessa jo heivattu maasta.
 
No hohhoijaa. Mietis nyt montako suht tasaista suoraa maastamme löytyy. Sellaiselle puskutraktori lanaan puut ja pylväät niin se on parissa tunnissa raivattu. Vielä tila tukikohdan liikkuvalle kalustolle, teltoille ja reserville sekä yhteydet niin se on siinä. Näitä voi sitten näennäisesti perustaa muutamat ihan varalle niin on siinä sotilasasiamiehellä tekemistä etenkin kun on siinä vaiheessa jo heivattu maasta.

Jotenkin hienoa, että kaikkia muita maailman maita vaivaava uhkakuva tukikohtiin iskemisestä on Suomalaisissa Erikoisolosuhteissa (tm) täysin merkityksetön.
 
Jotenkin hienoa, että kaikkia muita maailman maita vaivaava uhkakuva tukikohtiin iskemisestä on Suomalaisissa Erikoisolosuhteissa (tm) täysin merkityksetön.
Kukas niin väittää?
Viittaus oli perustella pystysuoraan nousevan konemallin hyötyjä jotka eivät ole mielestäni niin merkittävät, että ajaisivat kiitoratoja käyttävien mallien etujen ohi. Ja perusteena on, että tasaisen maamme hyvin tiheän maantieverkon varassa maantietukikohtien määrä on todella mittava. Niin mittava, että sisältää melkoisen haasteen eliminoitavaksi.
 
Kukas niin väittää?
Viittaus oli perustella pystysuoraan nousevan konemallin hyötyjä jotka eivät ole mielestäni niin merkittävät, että ajaisivat kiitoratoja käyttävien mallien etujen ohi. Ja perusteena on, että tasaisen maamme hyvin tiheän maantieverkon varassa maantietukikohtien määrä on todella mittava. Niin mittava, että sisältää melkoisen haasteen eliminoitavaksi.


Niin mittavan että siihen ei ole vastustajalla resursseja, meille se kyllä sopisi hyvin jos keskittyisivät iskemään maantien pätkiin.
 
Jotenkin hienoa, että kaikkia muita maailman maita vaivaava uhkakuva tukikohtiin iskemisestä on Suomalaisissa Erikoisolosuhteissa (tm) täysin merkityksetön.

Ei varmaankaan ole merkityksetön. Kaikkea muuta. Ajatus todennäköisimmästä tavasta toteuttaa isku on silti hetkittäin saattanut olla hukassa.
 
Tähän soppaan kun lisätään ilmavoimien käyttämä hämäämis- ja valemaalitoiminta, niin on siinä vihollisen tiedustella pähkinää kerrakseen
 
Kukas niin väittää?
Viittaus oli perustella pystysuoraan nousevan konemallin hyötyjä jotka eivät ole mielestäni niin merkittävät, että ajaisivat kiitoratoja käyttävien mallien etujen ohi. Ja perusteena on, että tasaisen maamme hyvin tiheän maantieverkon varassa maantietukikohtien määrä on todella mittava. Niin mittava, että sisältää melkoisen haasteen eliminoitavaksi.

Pystysuoraan nouseva kone pystyy lisäksi tukeutumaan naamioinnin, suojan ja huollon osalta paremmin rakennettuun infraan, joka sijaitsee useinmuualla kuin tasaisen maantienpätkän vieressä. Tämä nopeuttaa toimintaa huomattavasti. Esim. mitä erilaisimmat teollisuusalueet, isohkot huoltoasemat, maatilat ym. Tämä tekee esim. satelliittitiedustelusta roimasti hankalampaa. Tutkasatelliittien aikana kun kuvantunnistusohjelman kyennee ohjelmoimaan tunnistamaan koneet (ja eittämättä valelaitteet niiden mukana) maantiekenttien läheltä. Ei riitä että kone on pressun tai naamioverkon alla. Sen pitää olla sisätiloissa.

Edelleen, uskoisin että suurempi CTOL lukumäärä ajaa VTOL:n etujen ohi. Kuitenkin, CTOL ei ole optimiratkaisu Suomen oloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Li Andersson: "– Tietenkin maata on kyettävä puolustamaan, mutta ilmavoimia ei voi mitoittaa niin kuin Suomi olisi ryhtymässä hyökkäyssotaan tai johonkin vastaavaan", hän toteaa. https://www.verkkouutiset.fi/li-and...-hankkia-kuin-valmistautuisimme-hyokkaykseen/

Miten Li erottaa monitoimihävittäjän statuksen, että onko kone puolustamassa vai hyökkäämässä (tai jotain vastaavaa). Ja miten Li erottaa, onko hyökkäys puolustuksellinen toimi. Olisko niin, että Lin kannattaisi keskittyä asioihin jotka hän hallitsee.

Miksi Li mitoittaa kannanottonsa siten, että hyökkää tai jotain vastaavaa puolustusvoimien näkemystä vastaan. Eikö vasemmiston pitäisi vain puolustaa sidosryhmiään.


DSC_3080.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Li Andersson: "– Tietenkin maata on kyettävä puolustamaan, mutta ilmavoimia ei voi mitoittaa niin kuin Suomi olisi ryhtymässä hyökkäyssotaan tai johonkin vastaavaan", hän toteaa. https://www.verkkouutiset.fi/li-and...-hankkia-kuin-valmistautuisimme-hyokkaykseen/

Miten Li erottaa monitoimihävittäjän statuksen, että onko kone puolustamassa vai hyökkäämässä (tai jotain vastaavaa). Ja miten Li erottaa, onko hyökkäys puolustuksellinen toimi. Olisko niin, että Lin kannattaisi keskittyä asioihin jotka hän hallitsee.

Pitäisi hankkia huonoin mahdollinen ehdokas, silloin se ei olisi liian ärhäkkä Suomelle! Harmi, että kaikki koneet ovat sinänsä hyviä. Tosin SAAB lienee heikoin lenkki, jolloin se on...yllätys... jonkun ryhmän suosikki. Ehkä kyseessä on muiden valmistajien yhteisoperaatio, konetyyppi jota VL kannattaa on automaattisesti hieman epäilyttävä?

– Me kyseenalaistamme hankinnan koon (64 hävittäjää) ja olemme sitä mieltä, että työllisyysnäkökohdat ja pohjoismainen puolustusyhteistyö ovat tärkeitä, vasemmistoliiton puheenjohtaja Andersson muotoilee Hufvudstadsbladetin haastattelussa.
Li Anderssonilta kysytään, tarkoittaako hän, että Suomen tulisi ostaa seuraava hävittäjänsä Ruotsista.
– Emme ole ottaneet kantaa maahan tai konetyyppiin, mutta nämä kriteerit tulisi huomioida, hän vastaa.


Toki kun etsitään tynnyrin pohjalta valoa, voi todeta että pienempi konemäärä tarkoittaa pienempiä käyttömenoja jolloin puolustusvoimien tasapainoiseen kehittämiseen jää enemmän rahaa. Pörssikurssit romahtavat jo, voi olla että 2021 eduskunta tekee päätöksiä kovin erilaiselta pohjalta kuin miltä nyt näyttää....
 
Viimeksi muokattu:
Vasemmisto kannattaa käsitellä kommunisteina, vaikkeivat he itse sitä halua myöntääkään. Vastahan tässä puhuivat että ilmastonmuutoksen takia kapitalismista ja markkinataloudesta luovutaan vielä :D


Tarkoitan vain sanoa että noiden horinat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Elleivät sitten joku päivä kerää merkittävää kannatusta, silloin kannattaa alkaa pelkäämään :)
 
puusto kaatuu kriisitilanteessa nopeasti
Siinähän olisi meille virkaheittoressuille sopiva askare. Jokainen katselisi valmiiksi jonkun suoranpätkän ja kun pilliin vihelletään, niin talkoilla puuta nurin tien pielestä. Siinä vihulaisen akentit saisivat raportoitavaa, kun olisi satamäärin kenttiä valmisteilla vähän siellä sun täällä.
 
Vasemmisto kannattaa käsitellä kommunisteina, vaikkeivat he itse sitä halua myöntääkään. Vastahan tässä puhuivat että ilmastonmuutoksen takia kapitalismista ja markkinataloudesta luovutaan vielä :D

Jep jep. Kommarimaissahan se luonto on tunnetusti ollut kunniassa. Proletariaatin diktatuuri on ekokatastrofin synonyymi. Ehkä Kontulalla on joku kolmas tie mielessä?
 
Vasemmisto kannattaa käsitellä kommunisteina, vaikkeivat he itse sitä halua myöntääkään. Vastahan tässä puhuivat että ilmastonmuutoksen takia kapitalismista ja markkinataloudesta luovutaan vielä :D


Tarkoitan vain sanoa että noiden horinat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Elleivät sitten joku päivä kerää merkittävää kannatusta, silloin kannattaa alkaa pelkäämään :)
Offtopiccina totean että on muitakin malleja kuin kapitalismi ja kommunismi. Esimerkiksi Kate Raworth Oxfordin yliopistosta on kehittänyt donitsimalliin perustuvan talousjärjestelmän, joka ottaa huomioon maapallon kantokyvyn. https://www.aamulehti.fi/uutiset/lo...loutta-kehittava-kate-raworth-sanoo-200953357
Jokainen selväjärkinen ymmärtää että nykymallinen, jatkuvaan kasvuun perustuva talousjärjestelmä perustuu loputtomalle kulutukselle eli "heitä pois ja osta uusi". Mikään ei voi kasvaa loputtomasti ja nykyisellä mallilla tuhotaan ilmasto ja ympäristö ennen pitkää. On keksittävä jotain muuta jos ihmiskunta meinaa jatkaa tanssahtelua Telluksella.
 
Jos vielä on joku joka ei tiedä millainen on varalaskupaikka niin tässä Liikenneviraston ohjeistusta asiasta.

Sijainnit ovat luonnollisesti salaisia mutta joku oikein noheva tiedustelupalvelu saattaa silti saada ne selvitettyä :unsure:
Liikenneviraston ohjeistuksesta poimittuna:
"Osa varalaskupaikoista ja nousuteistä on Ilmavoimien harjoituskäytössä. Näillä pidetään muutaman vuoden välein toimintaharjoituksia. Harjoituksia varten ylläpidettävät varalaskupaikat on tarpeen saada nopeasti valmiiksi lentotoimintaa varten. Tämän vuoksi näille ei toteuteta harjoituskäyttöä hankaloittavia ratkaisuja, kuten tievalaistusta tai keskikaiteita. Näillä varalaskupaikoilla päällysteen kunnolla on suurempi merkitys kuin muilla varalaskupaikoilla. Samoin näillä varalaskupaikoilla tulisi olla hyväkuntoinen kiertotie, jolle liikenne ohjataan lentoharjoitusten ajaksi.

Muut kuin harjoituskäytössä olevat varalaskupaikat tulee saada lentotoimintavalmiuteen kahdessa viikossa."

Eli Wikipedian sivu sisältää ne julkiset varalaskupaikat, joilla ilmavoimat harjoittelevat rauhanaikana. Muut varalaskupaikat eivät ole niin ilmeisiä ja niiden mahdollisesta olemassa olosta / sijainnista ei sitten enää kannatakaan tehdä Wiki-sivuja tai listauksia. Aina siellä täällä tieverkkoa on havaittavissa paikkoja, joissa saattaa olla varauduttu muuhunkin kuin maantieliikenteeseen...
 
Onko joku lukenut jo Perttulan "Paras Hävittäjä Suomelle"? Kirjan julkaisu nousi yllättävästi otsikoihin ja siitä on seurannut jo poliittista keskustelua sekä linjanvetoja. Onko tämä tosiaan sen luokan kysymys että hallitus kasataan vain myönteisesti kauppaan suhtautuvien kesken?

Sitten se kysymys: mikä on se oikea hävittäjä? Itse aloin pohtimaan eri koneiden elinkaarta, joista F-35 on ainoana takuuvarmasti 2060-luvulla käytössä.
Tosin Hornetin C/D- versioiden valmistus loppui vuoden päästä siitä kun ensimmäiset koneet lensivät suomeen ja konetyyppiä alettiin korvata US NAVYssa 1997 lähtien Super Bugilla. Silti HN lentää ja palvelee suomea 30 vuotta.
 
Back
Top