Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Oikeasti vähän ihmetyttää, miksi Saab edes jaksaa olla mukana Suomen kilpailutuksessa? Varsinkin kun ilmasta maahan merkitys näyttää vain kasvavan, niin sitä huonommassa asemassa Gripen on. Rahaa varmasti on heiltäkin palanut PR:ään ja koelentoihin ja pelkästään miestyövoimaa vastaamaan tarjouspyyntöön

Kaipa se on se kulissien ylläpitäminen, mistä mm. @magitsu on foorumilla maininnut. Eli että saadaan olla edes samassa viiteryhmässä noiden muiden eurocanardien, SH:n ja F-35:n kanssa. Muutoin pudottaisiin helposti kehitysmaakoneiden viiteryhmään (Tejas, FA-50 jne.).
 
Oikeasti vähän ihmetyttää, miksi Saab edes jaksaa olla mukana Suomen kilpailutuksessa? Varsinkin kun ilmasta maahan merkitys näyttää vain kasvavan, niin sitä huonommassa asemassa Gripen on. Rahaa varmasti on heiltäkin palanut PR:ään ja koelentoihin ja pelkästään miestyövoimaa vastaamaan tarjouspyyntöön
Ja äskettäin Saab sanoi, että tavoitteena olisi pitkän kantaman risteilyohjuksen integrointi Gripen E:hen tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.
 
Ja äskettäin Saab sanoi, että tavoitteena olisi pitkän kantaman risteilyohjuksen integrointi Gripen E:hen tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.

Tarkoittaneeko tämä JSM:ää, vaikka sen kantaman pituus onkin suhteellista? Ja mikä oli JSM:n tilanne, onko se ns. ITAR-vapaa?

Muitakin vaihtoehtoja toki on, mutta jenkit ei välttämättä mielellään vapauta Gripenille mitään JASSM-ER:ää, ei ainakaan potentiaalisille kolmannen maailman koneostajille. Storm Shadow ja KEPD 350 taas alkavat olla vanhahtavia, vaikka ainakin Storm Shadow taitaa tätä nykyä sisältää 0 % jenkkiteknologiaa, eli voisi myydä Botswanalle ym. potentiaalisille Gripenin ostajille.
 
Ei erimerkkiset tutkat saa häiritä toisiaan tai kumpikin on sokea. Parviradio ja parven datalinkki pitää olla yhteensopivia. Ei johtamisjärjestelmää taistelussa aina edes käytetä koska vihollinen häiritsee pitkiä yhteyksiä. Lyhyitä ei voi, esim vesi- tai happi-ikkunat
Ei mene ihan noin. Asiantuntijat kyllä tietää, miten tutkat laitetaan häiritsemästä toisiaan. Se, minkä merkkisiä ne ovat vaikuttaa kyllä tähän, mutta ei ratkaisevasti. Link-16 ei voi erotella "parvilinkiksi" tai joksikin laajemman alueen linkiksi, se kuuluu aina sen minkä kuuluu ja eri alueita voidaan muodostaa eräin periaattein jotka löytyy netistä. Jos ei löydy, sitten ei sitä tietoa tarvita täälläkään. Kts. kuukkeli siis.

Link-16:lle on ihan sama onko etäisyys pitkä tai lyhyt (sen teknologian rajoissa tietenkin, DTDMA näes) sen verkon jäsenten välillä, mutta häiritsijän pitää olla vieressä jos meinaa häiritä. Siitä se tosin ammutaan alas.

Johtamisjärjestelmä = C2-järjestelmä maassa, aluksessa tai toisessa koneessa + linkki + koneen oma esitysjärjestelmä (vas). Suppeimmillaan se tietenkin on myös puhe radiossa. Ja se (johtamisjärjestelmä) on aina käytössä jollakin tavalla ja jollakin laajuudella. Ilman sitä hävittäjä on käytännössä lähes rampa. Tiettyjä yksittäisiä tehtäviä ja tehtävätyyppejä voidaan ehkä tehdä toisinkin (esim isku kaukovaikutteisin asein kiinteään kohteeseen, silloinkin ongelmana saattaa olla, ettei muut omat joukot saa sinusta tietoa ja... u know), muttei sitä sotaa mitä Suomi käy. Hävittäjän oma sensorikyky, olipa se kuinka hyvä tahansa, jää kokonaisjärjestelmän tuottamalle informaatiolla ja arvatkaapa mihin se voitto perustuu?
 
jos poliittinen päätös tehdään, ilmavoimaa voidaan käyttää ristiin rastiin ihan miten vain, vaikka sekä Ruotsilla ja Suomelle olisi esim kummallakin 2 tai vaikka 3 konemallia käytössä. Kunhan niillä on yhteensopiva johtamisjärjestelmä. Jos taas poliittinen päätös (sotilasliitto tai ad-hoc) tai johtamisjärjestelmän yhteensopivuus puuttuu, ei auta, vaikka koneet olisi samaa mallia ja vartiokoiratkin koneen vieressä molemmissa saksanpaimenkoiria.
Täällä on myös hauskasti sanottuna sama viesti. Saksanpaimenkoira ja sisäsiittoinen koira. Katsotaan löytääkö joku vielä lisää hauvoja. ;)
 
Kaipa se on se kulissien ylläpitäminen, mistä mm. @magitsu on foorumilla maininnut. Eli että saadaan olla edes samassa viiteryhmässä noiden muiden eurocanardien, SH:n ja F-35:n kanssa. Muutoin pudottaisiin helposti kehitysmaakoneiden viiteryhmään (Tejas, FA-50 jne.).
Tämän ymmärtää ja ovat varmaan laskeneet, että kannattaa. Mutta mihin maihin he sitä sitten tosissaan voisivat saada kaupan? Intialle ei varmaan pysty maksamaan tarpeeksi suuria lahjuksia
 
Tämän ymmärtää ja ovat varmaan laskeneet, että kannattaa. Mutta mihin maihin he sitä sitten tosissaan voisivat saada kaupan? Intialle ei varmaan pysty maksamaan tarpeeksi suuria lahjuksia
Thaimaa, Ruotsi, Brasilia, Gripen-liisaajat, Afrikan nälkää näkevät....
Mutta tämä koskee osin jopa helpommin GlobalEyea kuin itse Gripeniä. Ottaen huomioon, että UAE:lle se kelpasi mutta Lähi-itään ei isot anna pienten myydä hävittäjiä. Se on näet niin rahakas markkina ja siellä kaupat ovat selkeämpiä turvatakuiden ostoa. Ruotsi ei voinut taata edes Belgialle tukea heidän operaatioihinsa.
 
Thaimaa, Ruotsi, Brasilia, Gripen-liisaajat, Afrikan nälkää näkevät....
Mutta tämä koskee osin jopa helpommin GlobalEyea kuin itse Gripeniä.

Muutakaan Etelä-Amerikkaa ei kannattane unohtaa. Pl. toki Argentiina.
 
Mitäköhän tällä välillä, kun odotellaan itse BAFO:ja, HX-hankkeen väki tekee?
 
Oikeasti vähän ihmetyttää, miksi Saab edes jaksaa olla mukana Suomen kilpailutuksessa? Varsinkin kun ilmasta maahan merkitys näyttää vain kasvavan, niin sitä huonommassa asemassa Gripen on. Rahaa varmasti on heiltäkin palanut PR:ään ja koelentoihin ja pelkästään miestyövoimaa vastaamaan tarjouspyyntöön
Jos ei veikkaa, ei voi voittaa. Näyttäisi huonolta jos konetta ei tarjota naapurimaahan. Sotilasyhteistyötä vaalivat poliitikot vähintään vaatisivat Saabia osallistumaan jos ei muuta. Kanadassa taas Saab näyttää toivovan että perikanadalainen sekoilu voisi sataa heidän laariinsa: Trudeau on luvannut olla ostamatta F-35:tta ja saattaisi olla tarpeeksi pöljä pitääkseen lupauksensa (omg!). Boeing taas sössi oman keissinsä käsittämättömällä tavalla. Muut eurodeltat on ulkona, mitä jää jäljelle...? Ei Gripen kyllä Kanadalle kovin hyvin sopisi mutta se ei ole minun ongelmani.

Latinalaisessa Amerikassa Gripenillä on kohtuulliset mahkut Brasilia-kytköksen ansiosta. Helppo nähdä että vaikka Meksikolle sopisi hyvin sellainen 20 Gripenin fleetti. Voidaan rummuttaa koneen latinalais-amerikkalaisuutta, kuitenkin jenkkisisältöä on sen verran että sinnekin on yhteyksiä, ei herätä itkuja asevarustelusta yms. Afrikkaan Gripen on varmaan liian kallis.
 
...lue: valmistajavaltion kongressiedustajien voitelua ja riippuvuuden synnyttämistä. Paljon isompi asia kuin aseen kyky tai sotilaalliset mekanismit.
Lähi-Idässä useimmilla asevoimilla on tärkeää ettei olla riippuvaisia yhdestä toimittajamaasta koska ulkopoliittiset suuntaukset voi muuttua yhdessä yössä. Jos kaikki kama on samasta maasta mikä ei sitten yhtäkkiä olekaan halal tai kosher, niin ollaan liemessä. Siellä myös vanha kunnon asevarusteluhenki on edelleen voimissaan. Hyvin tarkasti kytätään mitä naapurimaissa on ja halutaan jotain vähintään yhtä hienoa. Gripen ei näissä kulisseissa oikein toimi, koska siinä on niin paljon ei-ruotsalaista komponenttia, eikä se ole niin räyhäkän oloinen laite että suuren johtajan partainen suu vääntyisi hyväksyvään irvistykseen kun hän katselee sitä peililasien läpi lentoparaatissa.
 
Öööh.. nyt tuota menee kyllä vähän liioitteluksi. Asia on ihan toisin päin: jos poliittinen päätös tehdään, ilmavoimaa voidaan käyttää ristiin rastiin ihan miten vain, vaikka sekä Ruotsilla ja Suomelle olisi esim kummallakin 2 tai vaikka 3 konemallia käytössä. Kunhan niillä on yhteensopiva johtamisjärjestelmä. Jos taas poliittinen päätös (sotilasliitto tai ad-hoc) tai johtamisjärjestelmän yhteensopivuus puuttuu, ei auta, vaikka koneet olisi samaa mallia ja vartiokoiratkin koneen vieressä molemmissa saksanpaimenkoiria.

Kyllä asioiden sekoittaminen osataan sitten ihan joka puolella....
Siinä kohtaa kun Fin-Gripen tukeutuu Svea mamman tukikohtaan iskanderien ulottumattomiin, niin samalla konetyypillä on merkitystä. Du gamla du fria...
 
Siinä kohtaa kun Fin-Gripen tukeutuu Svea mamman tukikohtaan iskanderien ulottumattomiin, niin samalla konetyypillä on merkitystä. Du gamla du fria...
Suomalaisilla koneilla ei ole perinteisesti menty karkuun naapurimaahan, vaan hyökätty päin vihollista. Tää kuvio on jätetty ihan hamemiehille. Suomessa koneen tärkein ominaisuus on kyky voittaa vastustaja, ei olla samaa merkkiä jonkun toisen maan kanssa. Lisäksi Ruotsi on niin monenlaisen ohjuksen kantamassa, ettei siinäkään asiassa juurikaan ole eroa. Tavallisten koneiden suorittamien hyökkäysten kannalta se on enemmän suojassa, ohjuksissa ei eroa käytännössä ole.

Täällä ei ihmisillä, niin kuin luonnollisesti sinullakaan ihan muun alan ihmisenä, ole oikeaa käsitystä miten ilmasotaa käydään. Sitä ei Suomen alueella voi käydä Ruotsin tukikohdista. Ei edes Suomen läntisimmistä osista. Se on oltava yllättävän lähellä sitä "rintamaa" jos aikoo saada jotain aikaiseksi hävittäjätorjunnassa.

Se sama konemerkki ei edelleenkään auta yhtään siihen, että Ruotsilla ei vaan ole antaa yhtään ohjusta Suomelle. Voi olla jopa niin, että vaikka on sama kone, ei niihin mene samat ohjukset! Ei edes sama radio. Voi olla, että moottorikin on eri, toinen on modattu toimimaan vaikka Jet A-1:llä, toiselle kelpaa vain Mil-polttoaine. Ei samat varaosakortit tutkaan. Ei sama tutkavaroitin... ei sama osu-heitin jne jne jne... Kyllä Suomen on vain rakennettava homma niin, että ihan itse pärjätään noissa kuvioissa. Ohjuksia voisi ehkä saada hädän hetkellä lisää, kun valitaan oikein.
 
Ylen tämän päiväisessä Pyöreässä Pöydässä Pekka Ervasti heitti, että hävittäjiä ei enää tarvita, kun Haavisto hoiti venäjän visiitin niin suvereenisti ;)
 
Ylen tämän päiväisessä Pyöreässä Pöydässä Pekka Ervasti heitti, että hävittäjiä ei enää tarvita, kun Haavisto hoiti venäjän visiitin niin suvereenisti ;)
Kloonataan 64 Pekka Haavistoa ja annetaan niille klooneille kaikille 156 250 000 euroa ( 10 miljardia / 64) Venäjän vastaiseen vaikuttamiseen.
 
Back
Top