MiKu

Kannattaisiko rakenne- ja kustannussyistä valita kuitenkin rakenne, jossa koko kori olisi kiinteää yhtenäistä rakennetta, ja koottaisiin hitsaamalla. Hihasta ravistamalla, tuskin hitsaaminen kaikkineen kalliimpaa on, kuin vastaavat lujuudet omaavat ruuviliitokset.

Muunneltavuus koskisi vain sisätilojen käyttöä, aseistusta jne.

Lisäys - oikaisin, tätähän oli käsitelty laajasti jo aiemmin. Tässä voisi yksinkertaisuus olla kuitenkin valttia.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka lie Mikun suunnittelutaivalta joskus kartoittaakaan - esim. @SatSotHist - niin voi tulla sukupuun piirtämisessä hieman haasteita. Itse olen dupannut tämänhetkisen Miku_v17:sta. Yhteiseen runkoon palaaminen tuottaa version Miku_v18.
 
Kuka lie Mikun suunnittelutaivalta joskus kartoittaakaan - esim. @SatSotHist - niin voi tulla sukupuun piirtämisessä hieman haasteita. Itse olen dupannut tämänhetkisen Miku_v17:sta. Yhteiseen runkoon palaaminen tuottaa version Miku_v18.


Vähän on lähtenyt rönsyilemään joo. Ehkä ei kannata viedä piirustuslaudalle asti jokaista ääneen sanottua ajatusta, vaan pitää alkuperäiset vaatimukset kirkkaina mielessä?
 

Vähän on lähtenyt rönsyilemään joo. Ehkä ei kannata viedä piirustuslaudalle asti jokaista ääneen sanottua ajatusta, vaan pitää alkuperäiset vaatimukset kirkkaina mielessä?
Vittuilu on taitolaji.

Koska foorumilla on selvästi minua tietävämpiä asiantuntijoita mitä tulee hitsaukseen, lujuuslaskentaan, ballistiseen suojaukseen ja näköjään myös kielioppiin, voin toki siirtää viestikapulan seuraavalle. Ei tämä ole mikään tekijänoikeussuojattu projekti. Ei muuta kuin CAD ja FE-ohjelmat tulille. Seuraan mielenkiinnolla lopputuloksia. Ehkä se päätyy tuotantoonkin asti?
 
Vittuilu on taitolaji.

Koska foorumilla on selvästi minua tietävämpiä asiantuntijoita mitä tulee hitsaukseen, lujuuslaskentaan, ballistiseen suojaukseen ja näköjään myös kielioppiin, voin toki siirtää viestikapulan seuraavalle. Ei tämä ole mikään tekijänoikeussuojattu projekti. Ei muuta kuin CAD ja FE-ohjelmat tulille. Seuraan mielenkiinnolla lopputuloksia. Ehkä se päätyy tuotantoonkin asti?
Älä ihmeessä. Arvostan viestejäsi paljon, kuten myös jäsenien ERAkko, Mikfin70 viestejä tässä aiheessa.
 
Vittuilu on taitolaji.

Koska foorumilla on selvästi minua tietävämpiä asiantuntijoita mitä tulee hitsaukseen, lujuuslaskentaan, ballistiseen suojaukseen ja näköjään myös kielioppiin, voin toki siirtää viestikapulan seuraavalle. Ei tämä ole mikään tekijänoikeussuojattu projekti. Ei muuta kuin CAD ja FE-ohjelmat tulille. Seuraan mielenkiinnolla lopputuloksia. Ehkä se päätyy tuotantoonkin asti?
Sääli, että hieno projekti kaatui kielioppivirhe:eseen. Toivon kuitenkin, että jatkaisit vielä. Hyvin olet vienyt projektia eteenpäin ja tarjonnut kiinnostavaa luettavaa. Kiitokset ja peukut siitä👍

Mitäänhän ei saa tehdä, jos ei ole ammattilainen. Autonrenkaiden vaihtoon koneinsinööri ja maidon ostoon kauppatieteiden maisteri jne. Mp.net:ssä kirjoitteluun niitä pätevyyksiä vasta vaaditaankin😥
 
Viimeksi muokattu:
Voiko suurlujuusteräksiä hitsata? Nehän on kuin kaakelia. Miten olisi liimaus? Autoteollisuudessa syrjäyttänyt niittejä, ruuvejä ja hitsausta.
 
Vittuilu on taitolaji.

Koska foorumilla on selvästi minua tietävämpiä asiantuntijoita mitä tulee hitsaukseen, lujuuslaskentaan, ballistiseen suojaukseen ja näköjään myös kielioppiin, voin toki siirtää viestikapulan seuraavalle. Ei tämä ole mikään tekijänoikeussuojattu projekti. Ei muuta kuin CAD ja FE-ohjelmat tulille. Seuraan mielenkiinnolla lopputuloksia. Ehkä se päätyy tuotantoonkin asti?
Ehkei nyt kannata kuitenkaan lopettaa pelkkien pilkunnussijoiden vuoksi mielenkiintoista rojektia. Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee 👍
 
Vittuilu on taitolaji.

Koska foorumilla on selvästi minua tietävämpiä asiantuntijoita mitä tulee hitsaukseen, lujuuslaskentaan, ballistiseen suojaukseen ja näköjään myös kielioppiin, voin toki siirtää viestikapulan seuraavalle. Ei tämä ole mikään tekijänoikeussuojattu projekti. Ei muuta kuin CAD ja FE-ohjelmat tulille. Seuraan mielenkiinnolla lopputuloksia. Ehkä se päätyy tuotantoonkin asti?

Varmaan on, koska en edes pyrkinyt vittuilemaan. Saatteeton lähdeviittaus ei kyllä mun järjenjuoksun mukaan ole vittuilua, vaan lähinnä sivuhuomautus.

Olisin kuitenkin voinut ilmaista varsinaisen asiani diplomaattisemmin: rönsyily on useiden ideoiden ja projektien helmasynti, mikä lähtee siitä, kun jokaista esitettyä ajatusta lähdetään työstämään. Mulle käy tätä ihan jatkuvasti, niin harrastuspuolella kuin työelämässäkin. Se johtaa helposti punaisen langan katoamiseen ja versiomäärä leviää käsiin, tai itse juttu ei etene kun koko matka kuljetaan sivuraiteilla. Ilmaisin nyt vähän töksähtävästi, että todennäköisesti hedelmällisintä olisi pitää fokus suht tiukasti siinä alkuperäisessä ajatuksessa: yksinkertainen, edullinen ajoneuvo.

Mitä taas substanssiasioihin tulee, meille on ilmeisesti opetettu niitä painottaen eri kohdasta. Voi myös olla (ja aika varmaan on), että pääaineet meillä on erit. Se meikästä kuuluu asiaan, tämä on keskustelufoorumi, jossa erilaisista näkemyksistä keskustellaan.
 
Kuka lie Mikun suunnittelutaivalta joskus kartoittaakaan - esim. @SatSotHist - niin voi tulla sukupuun piirtämisessä hieman haasteita. Itse olen dupannut tämänhetkisen Miku_v17:sta. Yhteiseen runkoon palaaminen tuottaa version Miku_v18.

Haaveilen että tästä olisi upea tehdä esittelyvideo, mutta rahkeet eivät kyllä riitä.

Projekti ja keskustelu on ollut niin laajaa ja teknistä että oma ymmärrys loppuu kesken. Ja juuri nuo tekniset pohdinnat ja vertailut ovat olleet threadin parasta antia, vaikken niitä ole kunnolle ymmärtänytkään.

Hyvä video tarvitsisi myös hyvää kuvitusmateriaalia. Ja koska ajoneuvoa ei ole oikeasti olemassa niin kaikki täytyisi animoida.

Eli esittelyvideon tekeminen edellyttäisi:
- Asiantuntijaa joka tiivistäisi threadin tekniset pohdinnat ja vertailut maallikon ymmärrettäviksi tekstiksi. Lisäksi videokässärin + grafiikkojen oikoluku.
- Rakennepiirroksia kehitysversioista.
- Jokin keino saada kuvituskuvaa, mielellään videota. Tietokonegrafiikkaa / Toiminnallinen pienoismalli / jne.
 
Olisin kuitenkin voinut ilmaista varsinaisen asiani diplomaattisemmin: rönsyily on useiden ideoiden ja projektien helmasynti, mikä lähtee siitä, kun jokaista esitettyä ajatusta lähdetään työstämään. Mulle käy tätä ihan jatkuvasti, niin harrastuspuolella kuin työelämässäkin. Se johtaa helposti punaisen langan katoamiseen ja versiomäärä leviää käsiin, tai itse juttu ei etene kun koko matka kuljetaan sivuraiteilla. Ilmaisin nyt vähän töksähtävästi, että todennäköisesti hedelmällisintä olisi pitää fokus suht tiukasti siinä alkuperäisessä ajatuksessa: yksinkertainen, edullinen ajoneuvo.
Oikeassa olet tuossa asiassa, noin se tuppaa käymään kun ominaisuuksia halutaan pykätä yhteen ajoneuvoon liikaa. Perustelen modulaarisuuden tutkimusta kuitenkin sillä, että sekin polku kannatti tutkia, jotta nähdään olisiko se toteutettavissa kuinka halvalla ja kuinka paljon se veisi muista määritellyistä osa-alueista (@YliKoo sanoin toisessa ketjussa : jos 10 % painon ja hinnanlisällä saavutetaan 80% parannus). Jos tätä vedettäisiin oikeana projektina, niin nykypäivään kuuluvasti modulaarisuuskin tutkittaisiin yhtenä mahdollisuutena. Se haara sitten vain hylätään, jos todetaan, että se sotii liikaa alkuperäistä tavoitetta vastaan. Pahin on tietysti se, että alkutavoitteita aletaan muuttaa ideoiden perässä, liikuttamaan maalia kohti palloa. Mutta halpa ja yksinkertainen ajoneuvo oli silti tavoitteena modulaarisenakin. Nyt käytössä olevilla resursseilla yhden miehen orkesterilla tämä vaihtoehtojen kokeilu tapahtuu huomattavasti hitaammin :)
Varmaan on, koska en edes pyrkinyt vittuilemaan. Saatteeton lähdeviittaus ei kyllä mun järjenjuoksun mukaan ole vittuilua, vaan lähinnä sivuhuomautus
My bad, kirjoitetusta tekstistä on vaikea kuulla äänensävyä, ja kun linkki ei liittynyt muuhun kuin allekirjoittaneen äidinkielen korjaamiseen, niin sen tarkoitusperän voi väärinymmärtää.
Mitä taas substanssiasioihin tulee, meille on ilmeisesti opetettu niitä painottaen eri kohdasta. Voi myös olla (ja aika varmaan on), että pääaineet meillä on erit. Se meikästä kuuluu asiaan, tämä on keskustelufoorumi, jossa erilaisista näkemyksistä keskustellaan.
Epäilemättä. Ja tavoitteesta molemmat lienemme samaa mieltä, lähestymistavat ja painotukset vain eroavat. Keskustella voi ja pitää, ja esim @ERAkko n viestit, vaikkakin välillä hieman sarkastisia, ovat sisältäneet paljon uutta asiaa. Ballistiikkaa ja siihen liittyvää materiaalioppia ei Suomessa taida yo-tasolla löytyä kovin montaa kurssia? Ei ainakaan omasta yliopistostani.
 
Voiko suurlujuusteräksiä hitsata? Nehän on kuin kaakelia. Miten olisi liimaus? Autoteollisuudessa syrjäyttänyt niittejä, ruuvejä ja hitsausta.
@Samovarius ta luovasti lainatakseni, niitä hitsataan joka päivä Suomenmaassa kilotolkulla. Verrattuna S235:een tahi S355:een ne ovat huomattavasti karvaisempia hitsattavia hitsausprosessin hallinnan kannalta, eivätkä ole ns. kotitarvehitsariystävällisiä, mutta tehtävissä. Laser on paras on my sole opinion, mutta muillakin tekniikoilla se onnistuu - kunhan hitsarit ja hitsausinsinöörit tietävät mitä tekevät.

Autoteollisuus käyttää hyvin ohuita pellinvahvuuksia, joiden hitsaaminen on tuskaa muulla kuin pistehitsillä. Liima joissain tapauksissa jopa parantaa liitoksen tiettyjä ominaisuuksia pistehitsiin nähden, koska kiinnityspinta-ala on isompi. Mutta Mikussa käytössä olevilla levynvahvuuksilla en usko liimaamisen olevan toistaiseksi pätevä.
 
Uudessa Panssarilehdessä on mielenkiintoinen artikkeli Patria 6x6 kehityksestä.
Siellä todetaan seuraavaa: Levytoimittajien kyky..
Eipä tullut tuokaan mieleen. Yleensä levyaihiot ovat 6x2, ainakin mihin itse olen suurimmaksi osaksi törmännyt. Pidempiäkin saa lisämaksusta, mutta leveämmistä saa sitten maksaakin. En hoksannut ajatella, että panssarilevyaihioiden standardikoko voi olla jotain ihan muuta. Ja tietysti jos tulee kanttauksia tai muuta, niin vaaditaan isompaa levyaihiota.
 
@ERAkko n toisessa ketjussa esiinnostamasta presentaatiosta muutama mielenkiintoinen slaidi siitä, mitä pidetään tärkeimpinä ominaisuuksina panssariajoneuvolle. Tietysti tulee muistaa, että tuo tieto on kerätty ennen täysimittaista rähinää, joten tiettyjen uhkien painotukset ovat suuremmat kuin toisten.


3 kovaa:
1: Suoja miinoja ja IED:tä vastaan
2: Suoja 12,7 mm B-32:sta vastaan
3: aseistus 12,7 mm

Muita huomioita ovat 8 hengen yksikkö, kahluukyky ja ilmeisesti maastokelpoisuus?

Erikseen APC:stä ollaan sitä mieltä, että

1: 30 mm tykki
2: miinasuoja
3: RPG-suoja
4: maastokelpoisuus

Mitä mieltä @Mikfin70 on noista ukrainalaisten arvioista?
 

Liitteet

  • ukranian-armoured-vehicle-performance-feedback-from-the-donbass-55.jpg
    ukranian-armoured-vehicle-performance-feedback-from-the-donbass-55.jpg
    267.7 KB · Luettu: 45
  • ukranian-armoured-vehicle-performance-feedback-from-the-donbass-57.jpg
    ukranian-armoured-vehicle-performance-feedback-from-the-donbass-57.jpg
    248.7 KB · Luettu: 16
  • ukranian-armoured-vehicle-performance-feedback-from-the-donbass-56.jpg
    ukranian-armoured-vehicle-performance-feedback-from-the-donbass-56.jpg
    242.7 KB · Luettu: 53
Viimeksi muokattu:
Miinoja vastaan suojautuminen on hankalaa ja kallista telavehkeellä. Tärkeintä on että edessä olisi rullaraivaimet, jotka poksauttaa miinat ennen kuin ovat telojen alla.
Tuo suoja 12.7/0.50 kaliberisia vastaan on minimitaso mihin pitäisi pyrkiä ja päästä tavalla tai toisella. On varmasti turhauttavaa ottaa yksi osuma vaihteistoon tai moottoriin ja matka on siinä.
Kun ei olla tekemässä rynnäkkövaunua niin 12.7/14.5 on varmasti riittävä ase. Rinnalle vielä 7.62 konekivääri. Toki nämä aseet voi korvata osin myös 40 mm KRKK:llä.
 
Miinoja vastaan suojautuminen on hankalaa ja kallista telavehkeellä. Tärkeintä on että edessä olisi rullaraivaimet, jotka poksauttaa miinat ennen kuin ovat telojen alla.
Tuo suoja 12.7/0.50 kaliberisia vastaan on minimitaso mihin pitäisi pyrkiä ja päästä tavalla tai toisella. On varmasti turhauttavaa ottaa yksi osuma vaihteistoon tai moottoriin ja matka on siinä.
Kun ei olla tekemässä rynnäkkövaunua niin 12.7/14.5 on varmasti riittävä ase. Rinnalle vielä 7.62 konekivääri. Toki nämä aseet voi korvata osin myös 40 mm KRKK:llä.

Kaksi asetta taitaisi vaatia RWS-tornin tai sitten sisältä operoidun suuremman tornin (ajattele BTR-80)? Se olisi MiKun filosofian vastainen, kallis ja/tai painava ratkaisu. Sanoisin yhden aseen riittävän ja ampuja kylmästi ulos luukusta.
 
Noilla spekseillä ja 30 mm tykillä aletaan puhua jo rynnäkkövaunusta, eli tavoite karkaa taas alkuperäisestä. Katolle luukku ja kehto asekilvellä, kehtoon voitava asentaa Rskk tai Krkk tarpeen (tai oikeemmin hyllytilanteen) mukaan.
 
Noilla spekseillä ja 30 mm tykillä aletaan puhua jo rynnäkkövaunusta, eli tavoite karkaa taas alkuperäisestä. Katolle luukku ja kehto asekilvellä, kehtoon voitava asentaa Rskk tai Krkk tarpeen (tai oikeemmin hyllytilanteen) mukaan.
Joku tuollainen lienee ihan riittävä?
 

Liitteet

  • 9613756cbe5aedb97f95e9f67b239ed8--a-tank-hummer.jpg
    9613756cbe5aedb97f95e9f67b239ed8--a-tank-hummer.jpg
    73.6 KB · Luettu: 47
Back
Top