Hitsi, ei saatukaan loppumaan tätä mielipiteiden vaihtoa
Siis, kun sanot että stressitilanteessa; ammuttiinko sinua ? Niinkuin tappaakseen?
Jos sinut on koulutettu käyttämään RK62:ta, et varmaan ala etsimään sellaisia hallintalaitteita(mitä muuten tarkoitat?) joita sinulle ei ole koulutettu? Siitä olen samaa mieltä että aseen pitää olla tuttu. Huomiona aiempaan; kun toisilla oli tussari ja toisilla nuoliviini, edelleen niitä sieltä jousiampujista löytyi, jotka käytti saatavilla olevaa asettaan, vaikka tappio oli aika ennustettava. MOT. (niistähän tässä puhutaan, sotilaista eikä marjanpoimijoista)
Niihin alempiin riskivaiheisiin: niistähän ei ole kyse. Kyse oli siitä miten sotilas toimii kun ollaan taistelussa ja käytössä on huonompi ase kuin jokin unelmien supertykki. Jos sillä perusteella jättää paikkansa ja kaverinsa, minun puolesta seuraava sijoitus on teloituskomppanian edessä. Se on pahin, minkä voi tehdä, aivan käsittämätöntä.
Käydäkseni ensimmäisen omakohtaisen prosessin(sitä voisi tietty sanoa tulikasteeksi) näin malliksi, se meni suunnilleen:
Maailma repesi, kaksi RPG-7 laukausta omaan asemaan, sen jälkeen koneaseilla tuli aika helvetisti.
Ensin luulin saaneeni osuman ja kuolevani. Olin kauhusta täysin sekaisin.. olin pudottautunut jonkinlaiseen suojaan, enkä tiennyt montako oli osunut jos yhtään ja voinko edes liikkua ilman että tulee lisää osumia.
Sitten tajusin että ei varmaan osunut, en tiennyt kuinka läheltä meni, joten kokeilin kädellä ilmaa ja katsoin tuleeko kämmeneen luodinreikiä. Ei tullut.
Tämän jälkeen pidin edellistä erittäin typeränä toimenpiteenä, ja halusin aseen, etsiä kypärän ja tsekata että sirpaleliivi oli päällä(liivissä oli mun lippaat). Korvissa kuului sydämen lyönti toisen jälkeen, ja ajatus muuttui joka lyönnillä hieman kirkkaammaksi.
Sitten sain käsiini aseen (notorius RK-62), katsoin tukin teippiä ja huomasin että ase ei ollut minun, vaan kaverin. Vaihdoin aseen omaani, jonka olin kohdistanut(ensimmäinen laadullinen avaus) ja tiesin että pudotan sillä kyllä ukon 150metrin päästä.
Tajusin toisen kaverin menneen täysin koomaan, tuijotti ylös eikä liikkunut - hän oli selvästi hyödytön.
Panin kypärän pois koska se vain kolisi.
Katsoin tähtäimen asetuksen. Kysyin siltä kolmannelta kaverilta, joka ei ollut koomassa, että mistä ne ampuu(olin olettanut myös hänen saaneen nahkaansa - mutta näemmä ei). Sitten me varmistettiin pahin suunta ja todettiin että paikka jossa olemme oli suojassa, ja aloitimme käymään läpi mitä tehdään. Selvää oli, sillä hetkellä, että päätä ei voi laittaa tuohon tähtäyslinjalle vaan pitää odottaa että sarjatuli vähenee. Kun se väheni, silloin lähdetiin molemmat uuteen asemaan että heilahti. Ajatus oli että vastapuoli avaa tulen, mutta kun oma asema on vaihtunut, saadaan aloite otettua takaisin. Se tarkoittaa kolmea tähdättyä siihen suuliekkiin. Vastapuoli irtosi. Loppusuunnitelma jäi kesken. Otti päähän ihan karmeesti. Valoa ei ollut ampua eikä millään nähnyt missä olisi ollut maali.
Jossain aivan alkuvaiheessa kävin läpi erilaisia vaihtoehtoisia selviytymisstrategioita, joihin kuului: jonkinlainen jumala(no .. en uskonut edes tuolloin riittävästi sellaiseen), äiti(no.. ei), isä(ei taida pystyä), pako(ei mitään mahkuja). Sitten sen jälkeen harmitti ihan hemmetisti, että menee elämänsä päättämään jossain rotankolossa. Näihin aatoksiin ei tosin kulunut montaa sekuntia.