Voin ihan vilpittömästi kertoa, ettei Iranin hoiteleminen jännitä USN:a siitten yhtään. Iranilaiset ei edes tiedä, mikä heihin iski.
Taitaisi tulla isoimmat tappiot friendly firestä ja muista työtapaturmista...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Voin ihan vilpittömästi kertoa, ettei Iranin hoiteleminen jännitä USN:a siitten yhtään. Iranilaiset ei edes tiedä, mikä heihin iski.
Näin on.Taitaisi tulla isoimmat tappiot friendly firestä ja muista työtapaturmista...
Ja sama ilmavoimien suhteen.Voin ihan vilpittömästi kertoa, ettei Iranin hoiteleminen jännitä USN:a siitten yhtään. Iranilaiset ei edes tiedä, mikä heihin iski.
Nyrkkisääntönä suunnilleen niin, että kolmella ohjusveneellä ja kahdella miinalaivalla on saman verran henkilökuntaan kuuluvia miehistössään.Henkilöstön osalta olennainen juttu on varmaankin se kuinka moni kuuluu henkilökuntaan. Varusmiehiä ja ressuja kyllä riittää. Isoilla laivoilla voi olla suhteessa vähemmän kantaukkoja/akkoja kuin pienillä?
Mikä tulee Hamina-luokan korvaajaan, niin mikäli sitä pitää operoida samalla rahamäärällä kuin Hamina-luokkaa, niin se tekee kyllä isoja haasteita mihinkään suurempiin korvaajahankkeisiin päätymiselle. Esimerkiksi henkilöstöpuolen suhteenkin jo on aika hankalaa. Haminat vaativat yhteensä 104 miehistön jäsentä. Yksi Pohjanmaa vaatii sen 70. Eli siis henkilöstömitoituksen suhteen jo kaksi Pohjanmaan kaltaista alusta olisi jo ylimitoitettu nykyisiin henkilöstöresursseihin nähden. Ja mikäli taas valitaan pienempi lähempänä Haminan kokoluokkaa alus, niin kuinka selviytymiskykyinen se on tulevaisuuden sodankäynnissä, kun pieneen alukseen on vaikea mahduttaa kaikkea tarvittavaa kilkettä ja kampetta, että se selviäisi yhä haasteellisemmaksi tulevissa taisteluolosuhteissa.
Ja mikäli Hamina-luokan korvaajalle ei tule erillisrahoitusta niin kuin Pohjanmaalle tuli, se tarkoittaa sitä, että käytössä on luultavasti nykyisellä v. 2021 hintatasolla muutama sata miljoona euroa. Ehkäpä puoli miljardia euroa. Ja sota-alukset ovat tulleet vain entistä kalliimmiksi Haminan rakentamisen jälkeen. Israelille yksi Sa'ar 6 - luokan korvettikin jo maksoi 506 miljoonaa dollaria.
Ilman erillisrahoitusta Haminan korvaajalle, veikkaan että Haminan korvaa Pohjanmaa-luokan päivitys korvaamalla Hamina-luokan ilmatorjuntakyky VLS-option käyttöönotolla, SuTo-kyvyt korvataan SuTo-helikoptereilla ja miehittämättömillä järjestelmillä, jne...
Tilaus pitäisi saada vaan telakalle niin, että siellä on vielä rakennuskyky jäljellä. Ensi vuosikymmeneen odottaminen tarkottaa, että pitää uudestaan hankkia melkein kaikki alusta alkaen alusten rakentamiselle paitsi tietysti se telakka, jossa ne rakennettiin.Haminat ja Pansiot korvattaneen samalla ratkaisulla. Pari P-maata lisää, ja that's it.
Olisiko niin että tuosta kantahenkilökunnan määrästä osa kouluttaa varusmiehiä ja vain osa kantahenkilökunnasta tarvitaan aluksen päällystöön sodanajan tilanteessa?Oliko se niin muistaakseni, että puolet Pohjanmaan miehistöstä on varusmiehiä ja puolet kantahenkilökuntaa.
Vai olenko väärässä asiasta josta en todellakaan väitä olevani perillä, paremmin asiasta perillä olevat voinevat tähän kommentoida salassapidon sitä estämättä.Haminat vaativat yhteensä 104 miehistön jäsentä. Yksi Pohjanmaa vaatii sen 70.
Mitenkäs kuljetuskyky matalampiin rantoihin sen jälkeen hoituu, vai eikö sitä sitten enää tarvita?Haminat ja Pansiot korvattaneen samalla ratkaisulla. Pari P-maata lisää, ja that's it.
Eikö ne ole jo suunnilleen poistuneet ilman korvaajia? Tai tuo liittyy tietysti linnakkeiden sulkemiseen. 1 Kampela ja 2 Valasta on vissiin jäljellä.Mitenkäs kuljetuskyky matalampiin rantoihin sen jälkeen hoituu, vai eikö sitä sitten enää tarvita?
Pansio uinee puolet matalammassa vedessä kuin Pohjanmaa.
Edit: Tai ehkä Valas- ja Kampelaluokan korvauksen yhteydessä niiden kykyä samalla parannetaan kuljetusten kapasiteetin ja nopeuden ja lukumäärän osalta, tai niitä kykyjä korvataan tarvittaessa kaupallisilla alukislla?
Milloinkas nuo 1976-1981 valmistuneet kuljetusalukset olisi muuten tarkoitus korvata?
Ei ole. Jokainen aluksella palveleva henkilö täyttää siellä yhden merisotilaallisen tehtävän paikan. Myös varusmies. Ensi alkuun ei osaa hommaansa kovin hyvin tai yhtään. Mutta oppii nopeasti.Olisiko niin että tuosta kantahenkilökunnan määrästä osa kouluttaa varusmiehiä ja vain osa kantahenkilökunnasta tarvitaan aluksen päällystöön sodanajan tilanteessa?
Ts sen jälkeen kun tarvittava reservi on koulutettu alustyypin sisäänajon aikana, tarvitaan kantahenkilökuntaa vähemmän kuin puolet edellä mainitusta määrästä, samalla kun myös kokonaishenkilömäärä vähenee?
Vai olenko väärässä asiasta josta en todellakaan väitä olevani perillä, paremmin asiasta perillä olevat voinevat tähän kommentoida salassapidon sitä estämättä.
Mitenkäs kuljetuskyky matalampiin rantoihin sen jälkeen hoituu, vai eikö sitä sitten enää tarvita?
Pansio uinee puolet matalammassa vedessä kuin Pohjanmaa.
Edit: Tai ehkä Valas- ja Kampelaluokan korvauksen yhteydessä niiden kykyä samalla parannetaan kuljetusten kapasiteetin ja nopeuden ja lukumäärän osalta, tai niitä kykyjä korvataan tarvittaessa kaupallisilla alukislla?
Milloinkas nuo 1976-1981 valmistuneet kuljetusalukset olisi muuten tarkoitus korvata?
Vaikea, ellei mahdoton tehtävä: toinen kantaa ison ja painavan miinalastin, toinen vain muutamia tonneja aseita. Toinen on hidas ja kömpelö, toinen nopea ja ketterä. Toiselle riittää muutama ammattilainen, toisen miehistö taas koostuu enimmäkseen ammattilaisista.Apualukset jouduttaneen korvaamaan jo 20-luvulla. Haminat ja pansiot tulevat elinkaarensa päähän 30-luvun puolivälissä. Jos rahoitusta ei kasvateta, niin alusluokat joudutaan korvaamaan mahd yhdellä alusluokalla, jonka yhteydessä varmasti joudutaan harmonisoimaan vaatimuksia.
Olisko tuo aseistettu kuten Hamina vai kuten Pohjanmaa? Konetehoa tuollainen 82,4 m 1540t yli 30kn kombo vaatii samaa luokkaa Pohjanmaa-luokan kanssa kun taas Haminat pääsevät samoihin nopeuksiin huomattavasti pienemmällä teholla. Rungon osuus kokonaishinnasta on sen verran pieni että melkein samalla kustannuksella rakentaa sitten vain lisää Pohjanmaata.Hamina-luokan korvaaja on suoraan tykkiveneen seuraaja alenevassa polvessa, n. 82,4 m pitkä 1540 -tonninen korvetti. Nopea, yli 30s. Tällöin Pansio-luokan suorituskyky korvataan etupeltoon ja ne vain poistuvat 30-luvulla.
...koska niitä on ostettu Merivoimien ylijäämäkaupoista. Onko siviilipuolella yhtään omasta takaa rakennettua vastaavaa alusta?Noita Kala Kampela -tyyppisiä kuljetuslauttoja löytyy siviilipuolelta runsaasti...
Hylje on rakennettu 1981 ja Halli 1986. Niitäkin alkaa pian ikä painaa.Jos on tarvetta saada rekka johonkin saareen niin se onnistuisi jatkossa ainakin Hylkeellä ja Hallilla.
Vaikea, ellei mahdoton tehtävä: toinen kantaa ison ja painavan miinalastin, toinen vain muutamia tonneja aseita. Toinen on hidas ja kömpelö, toinen nopea ja ketterä. Toiselle riittää muutama ammattilainen, toisen miehistö taas koostuu enimmäkseen ammattilaisista.
Ehkä kuljetus- ja miinoitusalusongelma voitaisiin ratkaista 20-luvulla rakennettavilla apualuksilla ja 30-luvulla Hamina-luokan korvaaja on suoraan tykkiveneen seuraaja alenevassa polvessa, n. 82,4 m pitkä 1540 -tonninen korvetti. Nopea, yli 30s. Tällöin Pansio-luokan suorituskyky korvataan etupeltoon ja ne vain poistuvat 30-luvulla.
Ellei nyt sotaa pukkaa sotkemaan kaikkia suunnitelmia...
Tässä on siis kyse yhdestä sotilaan tärkeästä ominaisuudesta. Se on hyvin harvinaista nykyisin. Kun valintajärjestelmä valitsee samanlaisia, mielikuvituksettomia lampaita vuosi vuoden perään suurimmalle osalla kyseisen yliopiston linjoista, on tulos tämä.Tämä on ehkä klassinen esimerkki siitä, miksi esim strategisen suunnittelun sektorin työntekijöiden hiukset harmaantuvat ennenaikaisesti. Edessä siintää ja kasautuu ratkeamattomia suorituskyky- ja rahoitushaasteita...
Haminoiden korvaajaksi sopisi nykyviitekehyksessä loistavasti esim Sa'ar5-tyyppinen ohjuskorvetti. Pelkään vain, että ollaan pakotettuja harkitsemaan jonkinmoista monitoimialusratkaisua. Ehkäpä 20-/30-luvun taitteessa tilanne näyttäytyy ainakin teknologisesti hieman valoisammalta.
Ja muistutan vielä, että Sa'ar5 - tyyppinen korvetti oli aikoinaan harkinnassa osaksi tulevaa Laivue2000 - kokoonpanoa. Valitettavasti telakkatukipäätös ja Hamina-proton tilaus sotki hyvän konseptin!
Silloin uutisoitiin että luokan kevyempi yksikkö olisi voinut olla myös uppoumarunkoinen. Oliko tuollaisen suunnittelu millä mallilla? Olisiko lopputulema ollut jotain Komar-luokan tapaista? Vai olisiko tuo kevyempi paatti aseistettu esim. MTO:ta kevyemmällä Polyphemillä?Tämä on ehkä klassinen esimerkki siitä, miksi esim strategisen suunnittelun sektorin työntekijöiden hiukset harmaantuvat ennenaikaisesti. Edessä siintää ja kasautuu ratkeamattomia suorituskyky- ja rahoitushaasteita...
Haminoiden korvaajaksi sopisi nykyviitekehyksessä loistavasti esim Sa'ar5-tyyppinen ohjuskorvetti. Pelkään vain, että ollaan pakotettuja harkitsemaan jonkinmoista monitoimialusratkaisua. Ehkäpä 20-/30-luvun taitteessa tilanne näyttäytyy ainakin teknologisesti hieman valoisammalta.
Ja muistutan vielä, että Sa'ar5 - tyyppinen korvetti oli aikoinaan harkinnassa osaksi tulevaa Laivue2000 - kokoonpanoa. Valitettavasti telakkatukipäätös ja Hamina-proton tilaus sotki hyvän konseptin!
Silloin uutisoitiin että luokan kevyempi yksikkö olisi voinut olla myös uppoumarunkoinen. Oliko tuollaisen suunnittelu millä mallilla? Olisiko lopputulema ollut jotain Komar-luokan tapaista? Vai olisiko tuo kevyempi paatti aseistettu esim. MTO:ta kevyemmällä Polyphemillä?
Ihan alkuun kaavailuissa oli ainakin julkisuuteen kerrotun mukaan 3 raskaampaa ja 6-8 kevyempää alusta. Oliko tuossa valmiina Merivoimien komentajan lisäämää tinkivaraa vai tapahtuiko kustannuksia arvioitaessa jokin katastrofaalinen virhe? Vai leikattiinko Merivoimien suunniteltua rahoitusta isolla kädellä? Laivueen typistämisen lisäksihän luovuttiin samaan syssyyn Hesarien peruskorjauksesta,