Tunnustanpa katsoneeni Late Lampaan eli Late lammas elokuvan, syitä leffan katsomiseen on oikeastaan pari. Late Lammas on Aardman Animationsin vaha-animaatiolla tehty elokuva ja Aardman Animationsin aiempia produktioita on esim. Wallace & Gromit sekä Kananlento, kyseinen animaatiotekniikka kiinnostaa minua ja on kiehtovaa katsoa kuinka vaha-animaatioilla (vahamalleja tms. käyttäen) saadaan tehtyä hyvinkin moniulotteisia ja tarvittaessa suhteellisen pitkiä elokuvia - Late Lampaan kesto on reilut 80 min. Hahmojen ilmeikkyys on kiehtovaa, samoin se kuinka joustava animaatiokeino vaha on, toisaalta ymmärtääkseni äärimmäisen haasteellinen - ei missään nimessä helpoin mahdollinen. Tästä johtuen Late Lampaassakin (tarkoitan lähinnä sarjaa) on kymmeniä valmiita ilmeitä, joita hyödynnettään tuotannossa ja näin nopeutetaan prosessia edes hiukan.
Toinen syy elokuvan katsomiseen oli se, että olen menneen talven kuluessa katsonut säännöllisesti sunnuntaina aamulla Yle:n Galaxilta Late Lammasta ja pidän niistä alle 10 minuutin mittaisista "minileffoista" todella paljon - lähes poikkeuksetta niiden komiikka ja huvittavuus on korkealla tasolla ja ne iskevät minuun "kuin miljoona volttia". Niinpä sitten oli katsottava Late Lammas elokuva ihan vaan jo uteliaisuudenkin takia. Halusin nähdä pysyykö käsikirjoitus kasassa koko elokuvan mitan, on helppoa tehdä lyhyitä sarjoja ja niihin yksi tai korkeintaan kaksi teemaa, mutta yritäpä tehdä olennaisesti pidempi elokuva, siten että se kestää tarinana kasassa ja jaksaa kiinnostaa katsojia eikä se ala toistaa itseään. Toki kriteerit aikuisella ja lapsella ovat hiukan toiset, mutta mielestäni Late Lammas onnistui tarinanakin oikein hyvin - se pysyi kasassa lähes koko ajan, jokunen yksittäinen vaivaannuttava suvanto elokuvaan mahtui, mutta kokonaisuus huomioiden elokuvan tarina pysyi kasassa, siinä oli sopivasti kiinnostavia koukkuja ja se saavutti huipennuksen lopussa - mikä varmasti lapsikatsojia kiinnostaa.
Minä pidin, ja uskallan suositella sitä jokaiselle animaatioista kiinnostuneelle - jos ei muuta niin käytetyn tekniikan tähden. Mainitaan nyt detaljina, Aardman Animations on saanut 10 Oscar ehdokkuutta 2016 mennessä ja voittanut kokonaista viisi Oscaria. Aika pirun hieno saavutus!
vlad